Digital Foundry zbadało, czemu niektóre gry działają lepiej na PS5, skoro XSX jest podobno mocniejszy
Xbox niby jest mocniejszy, ale wiele gier działa lepiej na PlayStation…
Od premiery najnowszych konsol minęły prawie cztery lata, ale przed ich debiutem Xbox Series X był reklamowany jako najmocniejsza konsola na rynku. Dlaczego zatem gry często działają lepiej na PlayStation 5? Na to pytanie starają się odpowiedzieć dziennikarze z serwisu Digital Foundry.
Alex Battaglia twierdzi, że gry działające na Unreal Enginie 5 lepiej wykorzystują możliwości Xboksa Series X, a silniki zastosowane np. w Resident Evil 4 Remake, Call of Duty: Black Ops Cold War czy w Grand Theft Auto 5 mogą być bardziej wydajne na konsoli Sony z powodu wyższej częstotliwości taktowania PS5. Dziennikarze podkreślają, że Series X ma przewagę, jeśli chodzi o implementację zmiennej częstotliwości odświeżania, co np. w Elden Ringu ma wpływ na płynność i stabilność rozgrywki.
Kompilator shaderów PS5 jest niezwykle szybki i zoptymalizowany. Pozwala on lepiej wykorzystać chip, co przekłada się bezpośrednio na działanie gier. Oczywiście sprzęt Microsoftu jest wyposażony w podobne rozwiązanie, ale programistom zwyczajnie bardziej odpowiada sposób, w jaki zostało to zaimplementowane na konsolach Sony. Interfejs API PlayStation 5 również wydaje się być dość szybki, szybszy niż to, co Microsoft robi z DirectX.
Czytaj dalej
Posiadam Game & Watcha wydanego z okazji 35-lecia serii The Legend of Zelda. Bardzo dobrze pokazuje godzinę. Polecam.