Divinity: Original Sin II – Wyniki testów wydajności

Divinity: Original Sin II – Wyniki testów wydajności
Gra przez wielu recenzentów uważana jest za świetną, ale czy optymalizacja jest w niej równie dobra, co fabuła i questy?

Dokładne testy wydajności przeprowadził serwis GameGPU, a wnioski są mocno optymistyczne: nawet na detalach ultra da się w ten tytuł grać w 4K, i to przy płynności kojarzonej raczej z FPS-ami niż erpegami. A przecież nie jest to gra pokroju Wiedźmina 3, żeby fps-y decydowały o życiu lub śmierci. W niższych rozdzielczościach problemów nie powinny mieć żadne w miarę nowe komputery/laptopy, choć zanim przejdziemy do wykresów, jeszcze słówko o konfiguracji. Otóż GameGPU testuje gry, korzystając z wielu procesorów i kart graficznych, niezmienne jest tylko wykorzystanie SSD oraz 32 GB pamięci RAM, dzięki czemu ma się pewność, że na płynność wpływają jedynie CPU i GPU. I sprawa druga: z masy konfiguracji wybraliśmy procesor Core i7-6700, najmocniejszy czterordzeniowiec Intela uwzględniany przez GameGPU – jeśli wolałbyś zobaczyć, jak to wygląda w przypadku innego modelu, musisz sięgnąć do źródła (lub przejść na drugą stronę, gdzie znajdziesz wykresy pokazujące, jak procesory wpływają na liczbę klatek w przypadku trzech przykładowych kart graficznych).

Dość tych wstępów, pora na mięsko. Na początek liczba fps-ów osiągana w rozdzielczości Full HD:

Jak widać, nawet najsłabsza z kart wystarcza, by na poziomie detali ultra mieć w Full HD prawie 30 klatek, a dwukrotnie wyższą średnią zapewniają Radeony R9 280/RX 470 oraz GeForce’y GTX 780/970/1060. To już wprawdzie dość drogie i mocne karty, ale przecież mówimy o detalach ultra i 60 fps-ach, a to w przypadku gry RPG wcale niezbędne nie jest.

W dodatku w rozdzielczości 1440p sytuacja za wiele się nie zmienia:

Do grania przy 30 klatkach wystarczają GeForce GTX 960/1050 Ti lub Radeon R7 370/RX 470. Niewiele gorzej jest w przypadku 60 fps-ów, bo po pierwsze wiele kart pozwala uzyskać ok. 50 klatek (co w przypadku erpega w zupełności wystarcza), a po drugie – nawet jeśli 60 fps-ów mieć musisz, to wystarcza do tego GeForce GTX 980/1060 6 GB (no dobra, ten drugi daje średnio 59 klatek, ale to już wystarczająco blisko). Gorzej z Radeonami, bo potrzebny będzie RX Vega, a jego kupno graniczy z cudem – ale 54 fps-y Radeona RX 480 to też sporo, zwłaszcza że RX 580 jest nieco szybszy.

Ostatnia rozdzielczość to 4K:

Jak widać, 30 fps-ów nadal jest jak najbardziej osiągalne, ale by uzyskać 60, niezbędny jest GeForce GTX 1080 lub 1080 Ti, bo nawet najmocniejsza Vega okazuje się za słaba.

No dobrze, a jak na liczbę klatek wpływa procesor? Po przerwie na kliknięcie pokażemy trzy kolejne wykresy, a do tego także podamy wyniki testów zapotrzebowania na pamięć RAM oraz graficzną.

Na poprzedniej stronie pokazaliśmy, jak liczba fps-ów zależy od karty graficznej, ale wyniki zostały uzyskane ze stosunkowo mocnym procesorem. A jak to wygląda ze słabszymi? Bardzo wiele zależy od konkretnej karty graficznej, bo jeśli w komputerze będzie (mimo wszystko całkiem mocny przecież!) GeForce GTX 1060, inwestowanie w mocne CPU nic nie da:

W przypadku GeForce’a GTX 1060 stosunkowo słaby (i tani) Core i3 zapewnia niemal tyle samo klatek, co modele znacznie droższe, wyposażone w dużo więcej niż dwa fizyczne rdzenie. Wydajność CPU ma rzecz jasna większe znaczenie w przypadku GTX-a 1070:

By w pełni wykorzystać GeForce’a GTX 1070, potrzebny jest już Core i7, choć Core i5 daje tylko parę klatek na sekundę mniej, podobnie jak Ryzeny (w przypadku których nie ma znaczenia, czy mówimy o modelach serii 7, czy 5). A jeśli masz w komputerze GeForce’a GTX 1080 Ti, pełnię szczęścia dadzą tylko najmocniejsze z procesorów Intela (przy czym cztery szybkie rdzenie są znacznie lepsze niż dowolna liczba wolniejszych, czego efektem jest stosunkowo niska pozycja Ryzenów):

I jeszcze kwestia zapotrzebowania na pamięć, tak operacyjną jak i graficzną. Z testów przeprowadzonych przez GameGPU wynika, że Divinity: Original Sin II potrzebuje w rozdzielczościach 1080p i 1440p karty graficznej z ok. 2 GB własnej pamięci, a do grania w 4K – z 3 GB. Sama gra zajmuje zaś w pamięci RAM niecałe 7 GB i nie zależy to od wybranej rozdzielczości, więc do dość płynnego grania powinno wystarczyć 8 GB RAM-u (choć lepiej by było to co najmniej 12 GB).

3 odpowiedzi do “Divinity: Original Sin II – Wyniki testów wydajności”

  1. Jutro wypłata, więc ja plany na weekend już mam 😀

  2. Błąd w tytule.

  3. Mimo iż z angielskim radzę sobie całkiem nieźle, to jednak bez polskiej wersji nie zagram, a szkoda bo gra wydaje się miodna, no cóż mam nadzieje że, długo nie będę musiał czekać :/

Dodaj komentarz