DotA 2: Blizzard – „To co robi Valve, to odbieranie czegoś, co należy do nas i społeczności Warcrafta”
Roba Pardo, wiceszefa Blizzarda, spytał o to wprost dziennikarz serwisu Eurogamer. Jak podoba mu się to, co robi Valve, rejestrując znak towarowy DotA 2 i tworząc profesjonalną grę opartą o mod do Warcrafta III?
Pardo odpowiada:
„Dla nas znaczy to dokładnie tyle, że [Valve] bierze coś, co należy do Blizzarda i do społeczności Warcrafta III i moim zdaniem to nie jest właściwe.§ […] Mówiąc szczerze, trochę nas to zaskoczyło i nie wiemy, co o tym myśleć. DotA to coś, co wyszło ze społeczności Blizzarda i wydaje mi się dziwne, że Valve wzięło się za to, by zastrzec sobie na wyłączność prawa do tej marki, tym bardziej, że była ona powszechnie dostępna zarówno dla nas, jak i dla wszystkich tych, którzy tworzą społeczność Warcrafta III. To tym dziwniejsze, że Valve to firma, która dotąd doskonale rozumiała środowisko moderów i mocno je wspierała. To naprawdę dziwne, że właśnie oni zdecydowali się na coś takiego„.
Ciekawe, czy potencjalne zastrzeżenie marki DotA 2 (Valve jeszcze nie ma decyzji z urzedu patentowego) nie wpłynie na plany Blizzarda, który zapowiedział na BlizzConie mod Blizzard DOTA, czyli przeznaczoną do StarCrafta II wersję oryginału, w której pojawiają się postacie z wszystkich gier firmy.
Zdaniem Prado nie będzie jednak problemu, bowiem jak mówi:
„Nie ma wątpliwości, że powinniśmy móc korzystać [z tej marki], zarówno my, jak i nasza społeczność„.
Ciekawe jakie będzie zdanie – i jakie będą wątpliwości – prawników obu firm…
Czytaj dalej
-
Kolejna chińska gra cieszy się astronomicznym zainteresowaniem. Na Where Winds...
-
Ruszyła sprzedaż limitowanego czteroksięgu „Gier, które trzeba znać”. 500...
-
Nawoływania do bojkotu nie przeszkodziły Ghost of Yotei. Gra Sucker Punch...
-
Z zamku Trosky do Kaer Morhen. Jeden z twórców Kingdom Come: Deliverance...
80 odpowiedzi do “DotA 2: Blizzard – „To co robi Valve, to odbieranie czegoś, co należy do nas i społeczności Warcrafta””
Dodaj komentarz
Musisz się zalogować, aby móc dodać komentarz.

Ech… Blizzard nie wydał żadnej nower marki od… ile to już lat będzie? HAŃBA! 😉
To, co mówi Blizzard, jest bardzo kontrowersyjne. Z mojego punktu widzenia śmieszne nawet. Owszem, DotA powstało jako mod do gry Blizzarda, ale sama Zamieć nie miała nic wspólnego z jej tworzeniem/rozwijaniem. Nie podoba mi się zdanie, w którym twierdzą, że marka DotA należy do Blizzarda i społeczności Warcrafta – drugi człon ok, pierwszy… nie bardzo. Valve zatrudniło twórcę moda, który nigdy nie pracował w Blizzardzie, a twórca ma prawo do własnej marki – proste. Go go, Valve!
psho7 to już będzie 12 lat od tąd jak wydali starcrafta I
@vIE888 – a Blizzard wydaje tylko sequele i dodatki do swoich gier. 😛
Zacznijmy od tego żee ICeFrog nie jest twórca moda (twórcy DotA stworzyli LoL-a). IceFrog od dłuższego czasu opiekuje się modem (dodaje i modyfikuje różne rzeczy). Praw do marki nie ma nikt jedyne do czego Blizard ma prawo to do swoich modeli postaci i nie mówie tu o takich postaciach jak np.SandKing ( który jest podobny do skorpiona) tylko o np. Illidanie czy Artasie, co sprawie że valve może przenieść grę praktycznie grę 1:1, zmieniając tylko tekstury ktore kojarza się z markami Blizzarda.
Jeszcze jedna sprawa, jak już ktoś wspomniał valve rezerwuje tytuł Dota 2 a nie DotA 2 (chyba że się mylę, to proszę o poprawienie).
cóż, w jednym momencie wymienia się DotA 2, w drugim Dota 2… Tak czy inaczej chodzi raczej blizzowi o skrót, który oni nie wymyślili, więc praw do niego nie mają…
@Maxiuu Ale bynajmniej bazują na własnych markach 😉
VALVe ma ładniejsze logo
@vIE888 – bynajmniej == przynajmniej…|Co do sytuacji, to wydaje mi się, że ludziom z Blizzarda nie chodzi o to, że Valve korzysta z DotY, tylko o to, że Valve chce zastrzec markę. To nie jest to samo. Najlepiej dla graczy i chyba dla obu firm byłoby gdyby DotA w kwestii prawnej pozostała taką jaką jest w chwili obecnej – należącą do wszystkich. Waszych rozważań nad wydawaniem nowych marek nie rozumiem 😉 Do Blizzarda i tak należą 3 najlepsze marki wszech czasów, więc po co im więcej? (Z WoWem to nawet 4)
Brak możliwości edycji zmusza mnie do spamu… |Chodziło ofc o to, że przynajmniej nie równa się bynajmniej (I Vice Versa) ale klawiatura strajkuje przeciwko podwyższonym racjom żywnościowym 😀
Blizzard sfailował klasycznie :< Trzeba było pozbyć się paru zielonych z kieszeni i swego czasu zaproponować współpracę/pracę ludziom odpowiedzialnym za stworzenie Doty. Teraz przepadło i nie widzę ze strony Blizza niczego innego niż złości, ze ktoś zrobi sporo kasy na tym, że dostrzegł potencjał marki.Notabene jest HoN i LoL, więc Blizz naprawdę reaguje ze sporym opóźnieniem.
Zgadzam się z Raven… w tej wypowiedzi nigdzie nie ma o tym, że blizzard chce kosić kasę na tym (tym bardziej, że robią mapkę do starcrafta)… tylko o samą nazwę która tak naprawdę zawsze była kojarzona z mapką do warcrafta… dla tego nie ma ani słowa o HoN czy LoL… bo one nie próbują na siłę być „TĄ” DotĄ
@vIE888, niczego odkrywczego tu nie piszesz. Każdy wie, że Valve głównie „tylko” wyszukuje utalentowanych (często młodych) ludzi z ciekawymi pomysłami, daje im środki do realizowania tych pomysłów – w rezultacie powstają świetne gry. Nie bardzo wiem, co złego próbujesz w tym dostrzec.
@Puma91 – gdyby tak nie patrzeć, to sandking również jest modelem z warcrafta 3 ( misja nieumarłych na nothrend z dodatku ).
I wracając do marki. Dota i DotA robi różnice.
@Meganup|powiem, ze twój nick bardzo ci pasuje, bo DotĘ 2 nie robi jej twórca xd. Twórca DotY pracuje w Riot Games i tworzy League of Legends ;d
Tworca Doty to Eul i on nie pracuje w Riot Games… (pracuje tam jego następca Guinsoo) |Blizz od lat się wypinał na dotę, ale jak teraz wydali hona i Valve zapowiedział swoją to od razu doceniają istnienie doteńki. Blizzard wszędzie widzi tylko $$$.
Ciezko im bedzie wywalczyc rynek od Riot. A bulwersu Blizza zupelnie nie rozumiem. Jezeli sam sie za to nie wzial, to niech nie przeszkadza innym.|@96Beryl|Nie wszyscy tworcy DotY poszli do Riot, jeden poszedl do Valve wlasnie i to za calkiem niezla sumke.|BTW, czyzby silnik SOURCE? xD
Z tego, co wiem / pamiętam to Eul był twórcą koncepcji Doty, którą stworzył jeszcze w SC (pod zupełnie inną nazwą) a później w RoC, jednak mod ten nie cieszył się popularnością i dopiero po przejęciu projektu przez Guinsoo DotA się tym, co znamy teraz (no nie licząc zmian wprowadzonych już przez Ice Froga;))…|Według mnie, Blizzard dziwnie się zachował mówią, że DotA powinna pozostać w W3 a sami tworzą moda do S.C… Zobaczymy, co z tego wyniknie
„Co należy do BLIZZARDA” ja sie pytam co im do kontynuacji? Blizzard nie ma PRAWNIE nic do tego moda. Chociaż kto wie, jak sprawa trafi do amerykańskiego sądu – tam wszystko jest możliwe xD|-|Wie ktoś na 100% czy pobieranie kasy za moda do *pewnej* gry (spolszczenie=mod) jest legalne? I czy mody mają swoje prawa autorskie czy to po prostu wymysł ich twórców?
UP żeby potem nie było…|Chodzi mi o MODY, nie o PŁATNE fulle które ewoluowały z modów np : CS 1.6
@majsterpl6Wiem, wiem ale chodzi mi o to że takiego SandKinga łatwiej przerobić i włożyć do Doty Valve niż takiego Artasa
Hahahahaha xD Chyba im sie w dupach poprzewracalo !!! Tylko panowie….Dote stworzyl IceFrog ktory obecnie pracuje w Valve 😛 Nie pracuje ani przy HoN’ie ani przy League of Legends. Jezeli Blizzard wytoczy proces Valve za to ze w porozumieniu z tworca Doty robi nowa Dote. Diablo 3 beda mogli sobie wsadzic gleboko tam, gdzie nie dociera slonce….
Kurde, ile razy można powtarzać, że IceFrog nie stworzył doty, tylko sie nią aktualnie opiekuje. Twórca Doty stworzył LoLa
@Same teoretycznie nie jest legalne ale sprawę musi wytoczyć im właściciel praw do gry. Nie jest to ścigane z urzędu.
ja jak wiem dote robili blizzard i ice frog a lola nie którzy ludzie z ice frog a poza tym jeśli Kotic kosi kasę to i blizzard robi to samo.
Ludzie… Czytajcie oczami, OK? 🙂 Blizz nie mówi, że DotA jest ich. Blizz nie twierdzi też, że DotA ma być ich. Mało tego – Blizz nie twierdzi, że DotA ma być Worcraftowa. Blizz twierdzi, że Valve zachowuje się niefajnie próbując ZAREJESTROWAĆ MARKĘ DotA, bo to spowoduje, że nazwa ta zniknie ze społeczności modderów, którzy do tej pory ją tworzyli. Jasne?
Szczerze mowiac DotA nalezy tylko do oryginalnego pomyslodawcy, a skoro i on swoj pomysl oparl na WCIII to rowniez nie jest calkowitym wlascicielem marki. Ogolnie tak naprawde nikt nie jest wlascicielem DotA’y, ale Valve rzeczywiscie glupio postepuje probujac zarejestrowac to jako wlasny pomysl. Jak na wlasny pomysl za duzo czerpie z calej tej spolecznosci zgromadzonej wokol WCIII.
Przeczytajcie sobie licencję od edytora produktów Blizza. Jest tam wyraźnie napisane, że wszelkie projekty są WŁASNOŚCIĄ Blizza. Wiec Valve robiąc coś takiego dostanie tylko mocno po łbie prawnikami i odszkodowaniami, jak ktoś czeka na kolejny HL to już może sobie odpuścić jak valve zgłosi rezerwację.