Epic kontra Apple: Sklep zawiesi konta developerskie studia, mobilny Unreal Engine zagrożony

Epic zdecydował się na bezprecedensowe działania i ruszył na walkę z Apple oraz Google. W ubiegłym tygodniu twórcy Fortnite’a umożliwili graczom uiszczanie mikropłatności w grze z pominięciem pośrednictwa mobilnych sklepów, co szybko doprowadziło do usunięcia słynnego battle royale z App Store’a oraz Google Play. W odpowiedzi firma Tima Sweeneya pozwała gigantów i ruszyła z akcją #FreeFortnite. To był jednak dopiero początek konfliktu, na którego eskalację nie musieliśmy długo czekać.
W kolejnym piśmie złożonym w sądzie Epic poinformował o działaniach, jakie podjęło przeciwko firmie Apple. Jak czytamy:
Kiedy Epic dał użytkownikom swojej aplikacji Fortnite wybór co do metody robienia zakupów, Apple wzięło odwet, usuwając Fortnite’a ze swojego App Store’a. Następnie, gdy Epic pozwał Apple, aby złamać jego monopol na sklepy z aplikacjami i płatności w aplikacjach, Apple zaczęło zaciekle się mścić. Spółka poinformowała Epica, że 28 sierpnia Apple odetnie Epicowi dostęp do wszystkich narzędzi developerskich niezbędnych do tworzenia oprogramowania dla platform Apple – wliczając w to Unreal Engine, silnik oferowany zewnętrznym deweloperom, w przypadku którego Apple nigdy nie twierdziło, że narusza jakiekolwiek zasady Apple. Nie chodzi tylko o usunięcie Fortnite’a z App Store, ale Apple atakuje całą firmę Epic w niepowiązanych ze sprawą obszarach.
Dalej firma domaga się sądowego nakazu anulowania tej decyzji:
[…] Epic odniesie nieodwracalne szkody na długo przed ostatecznym orzeczeniem sądu. Rynek technologii zmienia się szybko. Pozostawione bez odpowiedzi działania Apple nieodwracalnie zaszkodzą reputacji Epica wśród użytkowników Fortnite’a i będą miały katastrofalny wpływ dla przyszłości będącego oddzielnym biznesem Unreal Engine. Jeśli silnik Unreal Engine nie będzie już obsługiwał platform Apple, twórcy oprogramowania, którzy go używają, będą zmuszeni do korzystania z alternatyw. Szkoda dla bieżącej działalności firmy Epic oraz jej reputacji oraz zaufania wśród klientów będzie niemożliwa do określenia i nieodwracalna. Wstępny nakaz sądowy jest konieczny, aby Apple nie zmiażdżyło Epica, zanim sprawa zostanie rozpatrzona.
Epic domaga się także odblokowania Fortnite’a do zakończenia rozprawy.
Apple odpowiedziało oficjalnym oświadczeniem:
Epic był jednym z developerów odnoszących największe sukcesy w App Store, stając się wielomiliardowym biznesem, który był w stanie dotrzeć do milionów użytkowników iOS-a na całym świecie. Bardzo chcemy, aby firma pozostała w Apple Developer Program, a ich aplikacje w naszym sklepie. Problem, który sam stworzył sobie Epic, można łatwo rozwiązać, publikując aktualizację swojej aplikacji przywracającą ją do stanu zgodnego z wytycznymi, na które wyrazili zgodę i które stosowane są wobec wszystkich developerów. Nie zrobimy wyjątku dla Epica, ponieważ uważamy, że nie należy stawiać ich interesów biznesowych ponad regułami chroniącymi naszych klientów.
Przed 28 sierpnia przekonamy się najpewniej, komu rację przyzna sąd. Z pewnością wcześniej doczekamy się kolejnych starć obu firm.
Czytaj dalej
56 odpowiedzi do “Epic kontra Apple: Sklep zawiesi konta developerskie studia, mobilny Unreal Engine zagrożony”
Dodaj komentarz
Musisz się zalogować, aby móc dodać komentarz.
XDDD i bardzo k dobrze
„…ponieważ uważamy, że nie należy stawiać ich interesów biznesowych ponad regułami chroniącymi naszych klientów.” XDDDDDDDDDDD
https:i.imgur.com/fBdbCgE.jpg
A także dzięki EPICowi: „Najnowsza aktualizacja warunków Steam sugeruje, że wydawcy i twórcy nie będą już mogli informować o swoich grach, jeśli nie możemy ich wtedy kupić również na Steam. Do tej pory, jeśli wydawca poszedł na układ o czasowej wyłączność dla Epic Games Store, wypuścił grę na rynek i chciał ją aktualizować, to o tym fakcie informował również przez kanały społecznościowe strony sklepu Steam. Teraz użytkownicy sklepu Valve pozostaną bez wspomnianych informacji, dopóki gra nie zaliczy premiery
na Steam. Najwyraźniej twórcy nie będą mogli już wspominać również o dostępności swoich produktów równolegle do Steam na GOG czy Epic.”
Epic sam sobie winny. Tak to widzę.
„e nie należy stawiać ich interesów biznesowych ponad regułami chroniącymi naszych klientów” – czy jest ktoś kto uwierzył w to oświadczenie. Dwie multi-miliardowe korporacje pokłóciły się o to kto dostaje za mało/dużo naszych pieniędzy. Obie korporacje mają nas w dupie, chodzi tylko i wyłącznie o nasze portfele. Stając po jednej czy po drugiej stronie jest tak samo głupie. Niech się trochę powyrzynają, a na koniec i tak dojdzie do jakiejś ugody bo pieniądze muszą się zgadzać
@Aqwet Jak miło. Teraz Steam-iaczki będą musiały szukać informacji o premierach…YYYH…poza Steam!|BTW Regulamin dystrybucji na Steam już od dawna ma paragraf na wypuszczanie gier najpierw poza Steam. Dziwne, że tym nie uderzają.
Epic parodiuje reklamę Apple silnie nawiązującą do 1984 G.O. samemu będąc pod jarzmem Tencentu a tym samym rządu chińskiego, czyli zasadniczo układu przed którym G.O. w swoim 1984 ostrzegał. Dla świadomego odbiory to jak wizerunkowy strzał w stopę z działa kolejowego.
@zadymek – nie lubie steam, poobrażam tych, którzy do Steam nic nie maja. OK. Ludzie, którzy korzystają ze Steam nie będą musieli nic szukać poza tym sklepem bo jeśli coś tam ma wyjść to odpowiednia informacja się tam znajdzie. A jeśli poza Steam nic nie kupują to poza Steam informacji szukać nie będą.
@zadymek Przecież to na odwrót. Epic nie będzie mógł się teraz reklamować na Steaamie. A Steamowcy i tak to mieli w 4 literach, bo skoro gry nie ma na Steamie to co im po reklamie czegoś czego nie ma? To Epic dostanie w dupę, bo straci darmowe źródło reklam
Nie lubię Apple, ale w tym sporze jestem po ich stronie, Epic to najgorszy rak.
W całej tej korporacyjnej wojnie wkurza mnie tylko to, że dupki z Epika próbują werbować „żołnierzy” spośród grona użytkowników EGS. Te wszystkie hasztagi i hasła stawiające firmę Sweeneya w roli szykanowanego bojownika o przyjaźniejszą konsumentom branżę są po prostu obrzydliwe, ale też pozwalają zrozumieć, jaki faktyczny cel ma rozdawnictwo na platformie Epika. Mając za sobą społeczność można bezkarnie podgryzać konkurencję i naginać rzeczywistość dla własnych celów – i tego właśnie jesteśmy świadkami.
Nie gram w Fortnite, nie jestem zwolennikiem Epica, ale jestem też przeciwko zawyżonym prowizjom za zakupy gier oraz przedmiotów w samych grach. W dodatku to mega żydowskie przewalutowanie co sprawia że wszyscy płacą dodatkowy haracz przy każdej transakcji.
Czekam na newsa: „Apple kupuje Epic-a, Sweeney wylatuje.”
@ MasterKondi nie stanie sie tak predzej chinczyki do konca wykupia epika i beda u siebie wydawali p2w jak to maja w zwyczaju
@Shanhaevel Nie miałem pojęcia, że Tencent zaczął się do nich dobierać. W takim warto oglądać jak to się będzie rozwijać.
@MasterKondi oni mają 40% Epica i pewnie jak z Riotem i niektorymi innymi firmami zaczyna sie mniej lub wiecej % az wkoncu calkowicie przejmuja (np GGG jesli sie nie myle sa juz w calosci tecenta albo prawie w calosci)
Tim Sweeney ma pakiet większościowy i tak długo jak nie będzie sprzedawał, tak Tencent nie przejmie Epica. Majatek Sweeney’a jest oceniany na 7 miliardów wiec tez pewnie do sprzedawania mu niespieszno.
Ależ to jest piękne…oby tak dalej!
Tim, Tim wyżej d**y nie podskoczyła. Dobrze, że ktoś mu w końcu dał nauczkę :]
Bardzo dobry ruch Epica. Przecież nakaz korzystania z płatności tylko firmy Apple/Google powinien być zakazany w najbardziej podstawowych antymonopolowych ustawach. A odwet ze strony Apple na Unreal Engine to już kompletny debilizm z ich strony. Tak, nienawidzę Apple, Google i Facebooka, jeśli ktoś pyta, ale akurat nie ma to żadnego związku z tym, że jeszcze bardziej nienawidzę monopolistów udawających, że monopolistami nie są i chodzi im o „ochronę klientów”.
@down mam nadzieję że epic zniesie też swoje 12% zysku na rzecz wydawców gier które są wyłącznością na epiku :))
Epic już przegrał łamiąc regulamin. Idioci…
Serio mam nadzieję że Apple zmiażdży tego wrzoda na dupie. Zależy im tylko na zawartości portfeli graczy a wciskają kit że to wszystko dla naszego dobra. Odebranie wyboru platformy przez ich zasrane exclusive’y też dla naszego dobra, taaa.
@Adecki90 naprawdę kibicujesz kolejnemu monopoliście…
W sumie Epic mi zaimponował, trzeba łamać monopolistów bo nadmiernie wykorzystują swoją pozycję.
@refty a epic czym się staje? Kupuje gry albo na roczną wyłączność albo na całkowitą ekskluzywność i potem jest oburzony na wszystko gdzie nie mogą więcej zarobić.
A mnie to z boku śmieszy – Jak Microsoft dodał za darmo przeglądarkę IE, to urzędy antymonopolowe UE i US się rzuciły jak wściekłe psy, dla dobra użytkowników żądając kastracji systemu. |Teraz nikogo nie dziwi, że na 2/3 najpopularniejszych platform, właściciele systemu, monologizują co, jak i kto może użytkownik zainstalować i nawet jak za to zapłacić, bo tylko z prowizją ich sklepów. |Prekursorem był Apple, więc chciałbym żeby ten układ legł w gruzy, a kary szły w setki miliardów, ale Epica też nie lubię.
Dodam jeszcze, że o ironio historii, Microsoft, oskarżany o praktyki monopolistyczne wydał swoje pakiety biurowe np., na wszystkie platformy, mimo że ma sklep i łatwiej panować nad systemem, mając pieczę nad oprogramowaniem, instalowanym tylko ze sklepu, to wciąż bez problemu można na swoim Windows zainstalować wszystko od wszystkich, płacąc tylko za licencję. Wybór sklepów z grami też jest po stronie użytkownika.|Microsoft ostoją demokratycznego wyboru 😀 takie czasy.
@w1ntermu7e Z tym, że na kontrakcie o ekskluzywność widnieje nie jeden, a dwa podpisy. Epic nie wykupuje gier, tylko przedstawia ofertę, a to czy dane studio przyjmie tą ofertę biorąc pod uwagę zyski, to już ich sprawa. To zabawne jak ludzie jadą po Epicu tylko i wyłącznie dlatego, że ma lepszą ofertę indywidualną dla studia niż Steam, a gracze po prostu nie mogą mieć gierki na Steam, bo z jakiegoś powodu uważają, że im więcej gier mają na Steam, tym ważniejsi są w świecie.
Jaka piękna katastrofa. xD Szampana sobie otworzę.
@Nemesis753159 Taa, podpiszcie albo spadajcie z naszego sklepu. Rzeczywiście wspaniały wybór. A co do wkurzania ludzie, to raczej chodzi o to, że to wszystko jest robione dla nas, naszego dobra. No normalnie Epic za nas walczy
@Aqwet Sugerujesz, że na EGS trafiają wyłącznie gry na [czasową] wyłączność?
@zadymek Gdy mówimy o podpisywaniu umowy korzystnej dla producenta… to tak
@Aqwet Nie rozumiem. To w końcu „podpiszcie albo spadajcie z naszego sklepu” czy jednak nie?
@zadymek Dotyczyło to umów na wyłączność, bo Nemesis753159 zarzuca, że to porozumienie obustronne na równych warunkach. A przypomnę Ci, że Epic już raz olał kogoś, bo a) nie chciał łamać słowa, że nie wyda na Steama b)chciał wydać grę na wszystkich platformach.
Nigdy bym nie pomyslal ze stane po stronie Apple, ale oczywiscie racja jest ich w 100%. Epic chce żałosnymi sposobami zrobic sobie dobry PR jako „buntownicy przeciwko korporacjom” tylko że sami są tą korporacją, która forsuje monopol.
@Aqwet Umowa na wyłączność TO JEST porozumienie obustronne na równych warunkach. Chyba mi nie powiesz, że twórcy|Red Dead Redemption 2, GTA V, Assassin’s Creed Odyssey, Death Stranding, Winbound, Torchlight 2, Killing Floor 2, Far Cry, Remnant From Ashes, Rainbow Six Siege, Horizon, Hellpoint, Destroy All Humans, Tacoma, Farming Simulator 19, Next Up Hero, Samurai Jack:BTT, 20XX, Barony, Superhot: MCD, Gods Trigger, Spiritfarer, Rogue Legacy 2, Kil it with Fire, Lifeless Planet, The Escapist 2 …
Desperados 3, ARK SE, Beyond Blue, Borderland: THC, Poly Bridge 2, Civ 4, The Witcher 3, Amnesia, Crashlands, Hob, Gone Home i wielu innych, dopłacają do interesu?Co do „A przypomnę Ci, że Epic już raz olał kogoś,” to byłbym wdzięczyny, gdybyś mi przypomniał konkrety.
@zadymek A kto mówił o dopłacaniu? A równe warunki, gdy dostajesz propozycję nie do odrzucenia z poziomu siły: bierz lub spadaj, możesz sobie pomarzyć. Wywiadu z twórcą, który chciał się zachować fer nie pamiętam. Było tu gdzieś. Natomiast drugi to polski twórca symulatora pszczółek
@Aqwet 1. Pozycja nie do odrzucenia? Gry, które wymieniłem przyjęły przystały na szantaż…wystawienia się RÓWNIEŻ na EGS? No ja cię kręcę, ale mafia! To ja poproszę więcej takich umów.2. No to sobie lepiej przypomnij, bo trudno mi dyskutować z „coś, gdzieś, kiedyś słyszałem…chyba”.|Co do symulatora pszczółki, to chyba widzę go na liście czasowych ex’ów |https:www.digitaltrends.com/gaming/every-exclusive-game-in-the-epic-games-store/
@zadymek „Przypominam konkrety”, chodzi o grę pod tytułem „DARQ”.
@zadymek, nie pszczółka, ptak. Masz: Epic Games Store odmówił wydania gry, ponieważ jej twórcy nie chcieli zrezygnować ze SteamaPrzypadek SkateBird. https:www.eurogamer.pl/articles/2019-07-31-epic-games-store-odmowil-wydania-gry-poniewaz-jej-tworcy-nie-chcieli-zrezygnowac-ze-steama
@TheMerowing Chodzi o tą grę, której to AUTORZY odrzucili deal z EGS, po czym się tym chwalili a następnie szantażowali przekazaniem wpływów na dobroczynność w zamian za przyjęcie gry na EGS… i dalej już z EGS nie raczyli się kontaktować?
@zadymek A co do Twojego „szantażu” to chyba lepiej wydać gry wszędzie niż tylko w 1 miejscu. Z jakiegoś powodu w stratach masz pozycję utraconych ewentualnych przychodów. Musisz sobie kalkulować, czy ograniczenie podaży ale zysk z umowy na wyłączność, czy też rezygnacja z zysku ale większy rynek. Prawa ekonomii o ile masz obie opcje do wyboru
@Aqwet O, super. Jeśli chodzi ci o sprawę SkateBIRD, to sami twórcy nie wiedzą czego dotyczyła odmowa: przyjęcia gry do sklepu czy prośby o grant (motywowana była, przypominam, faktem, że obiecano klucze Steam). Dodali też, że sprawa może się zmienić po premierze (gra wychodzi w 2021).
@zadymek Nie. Chodzi o tą, której autor dostał od Epic’a propozycję wydania gry jako exclusive’a. Odpowiedział, że obiecał wydać grę na Steam’ie ale chętnie wrzuci ją też na EGS. Spotkało się ze stwierdzeniem, że Epic nie jest zainteresowany takim układem… Swoją drogą zadajesz się niezdrowo zaangażowany emocjonalnie w cały spór (przywodzi mi to na myśl ang. termin „Dickriding”).
@TheMerowing Cóż, po pierwsze sprawa jest roczna. Unfold opublikowało tamtą komunikację, gdzie EGS twierdzi, że „jeszcze” nie są w pozycji, by się zgodzić na te warunki. No to się strony nie dogadały, ale może się kiedyś ułożą.|Po drugie… rozmawiamy dzisiaj. Jeśli EGS przyjmuje do sklepu na zasadzie „podpiszcie albo spadajcie z naszego sklepu”, to jakim cudem nie-exclusive’y tam trafiają?BTW Odpowiadanie komuś, to „niezdrowe zainteresowanie”, zrozumiałem.
@zadymek teraz to Ty mi pokaż skąd to wziąłeś, bo takie rzeczy czytałem tylko w komentarzach, a oba artykuły tego nie mają. Przy okazji wydanie Rocket League na Epicu wymusiło blokadę sprzedaży tej gry na Steamie