3
14.11.2024, 15:30Lektura na 2 minuty

Google sprawdzi, jak poradzą sobie europejscy wydawcy po usunięciu ich treści z wyników wyszukiwania

Google chce udowodnić, że jest niezbędne do funkcjonowania wielu wydawców treści na terenie Unii Europejskiej.


Jakub „Jaqp” Dmuchowski

Tytułowy eksperyment jest jednym z objawów trwających napięć na linii Google-Unia Europejska i ma udowodnić, że bez amerykańskiej wyszukiwarki ruch na wielu stronach ogromnie spadnie. W jego ramach korporacja usunie z wyników wyszukiwania, Google News i Google Discover treści pochodzące z europejskich serwisów, aczkolwiek znikną one z ekranów komputerów i smartfonów jedynie 1% użytkowników z Belgii, Chorwacji, Danii, Francji, Grecji, Hiszpanii, Holandii, Włoch oraz Polski.


Google ma focha

Google uzasadnia swoje kontrowersyjne (acz trwające ograniczoną ilość czasu) testy wymogiem dostarczenia szczegółowych danych dotyczących wyświetlania newsów w wynikach wyszukiwania, o które poprosili unijni regulatorzy i wydawcy treści. Osoby wytypowane do wzięcia udziału w eksperymencie wciąż będą miały dostęp do materiałów pochodzących spoza Unii Europejskiej, jednakże lokalnych informacji w Google nie uświadczą.

Pod koniec testu, który, mimo zapowiadanej ograniczoności czasowej, nie wiadomo kiedy się zakończy, europejskie firmy mają dowiedzieć się, jak bardzo ruch na ich witrynach ucierpi po zaprzestaniu indeksowania umieszczanych na nich treści przez najpopularniejszą wyszukiwarkę internetową na świecie.

Trudno jednak nie odnieść wrażenia, że korporacja zna już wynik testów, a te mają zaś posłużyć jako przestroga dla wydawców i polityków, którzy chcieliby ograniczyć poczynania Google na tym poletku lub, o zgrozo, nakłonić firmę do uiszczania zapłaty za wykorzystywane materiały.

Jakby jednak nie patrzeć, wielu już próbowało, nikomu się nie udało (przynajmniej odnieść zwycięstwa w pełnym zakresie). Swego czasu Kanada próbowała nałożyć podatek na gigantów technologicznych, co spotkało się z głośnym protestem nie tylko ze strony korporacji, ale i amerykańskiego rządu. W związku z wejściem w życie kanadyjskiego Online News Act Google zdecydowało, że woli w tym kraju nie wyświetlać nowinek, niż płacić za to ich autorom.

Podobna sytuacja miała miejsce kilka lat temu w Australii, kiedy to gigant z Mountain View odgrażał się, że całkowicie wyłączy swoją wyszukiwarkę na terenie kontynentu. Wisienką na torcie jest niedawne działanie firmy w kontekście kalifornijskiego Journalism Preservation Act. Przepis, który miał sprawić, że Google zacznie płacić za linkowanie do newsów pochodzących z Kalifornii, sprawił, że firma po prostu przestała je wyświetlać w swoich produktach. Czy analogiczne kroki zostaną podjęte na terenie Unii Europejskiej jeśli organy regulacyjne nie ugną się przed amerykańską korporacją? To się dopiero okaże.


Czytaj dalej

Redaktor
Jakub „Jaqp” Dmuchowski

Swoją przygodę z grami komputerowymi rozpoczął od Herkulesa oraz Jazz Jackrabbit 2, tydzień później zagrywał się już w Diablo II i Morrowinda. Pasjonat tabelek ze statystykami oraz nieliniowych wątków fabularnych. Na co dzień zajmuje się projektowaniem stron internetowych. Nie wzgardzi dobrą lekturą ani kebabem.

Profil
Wpisów1312

Obserwujących2

Dyskusja

  • Dodaj komentarz
  • Najlepsze
  • Najnowsze
  • Najstarsze