Gospodarka w służbie esportowi, czyli EFG Esports Forum 2023
Podczas tegorocznej edycji EFG Esports Forum, międzynarodowej konferencji towarzyszącej finałom Intel® Extreme Masters w Katowicach rozmawiano o przyszłości esportu, a także roli biznesu w rozwoju tej dyscypliny sportowej.
W dniach 10 – 11 lutego odbyły się prelekcje i panele dyskusyjne z gośćmi z całego świata, które po raz kolejny udowodniły, że esport to dziedzina silnie osadzona na rynku i mająca jeszcze wiele do zaoferowania.
Jaka przyszłość czeka esport?
Aleksander Szlachetko, Dyrektor Zarządzający EFG Polska, otworzył wydarzenie, opowiadając o wizji ESL FACEIT Group i najważniejszych inicjatywach firmy. ESL FACEIT Group jest odpowiedzialne nie tylko za organizację Intel® Extreme Masters, ale też aktywnie pracuje nad rozwojem esportu, tak aby był dostępny dla wszystkich. Działaniem, które realizuje ten cel jest inicjatywa GGFORALL, w ramach której w 2021 roku powstała ESL Impact League – ekosystem turniejów esportowych dla kobiet.

Więcej o tym temacie opowiedziała dr. Julia Hiltscher, Director Corporate Responsibility w ESL FACEIT Group. Po swoim wystąpieniu, poprowadziła panel dyskusyjny, w którym udział wzięły Urszula Klimczak, Head of Players Development w ENCE oraz Ramona "GFi" Azween, profesjonalna zawodniczka CS:GO z 17-letnim esportowym doświadczeniem, będąca kapitanką drużyny HSG. Panelistki rozmawiały o wyzwaniach związanych z kobiecym esportem i w jaki sposób ESL FACEIT Group się z nimi mierzy.
To już nie tylko sportowe „brandy”
Kolejną inicjatywą mającą na celu zwiększenie dostępności esportu jest Gucci Gaming Academy. Giulia Zecchini, Commercial Strategy Director w FACEIT, przedstawiła case study współpracy z marką modową Gucci, której celem jest wspieranie graczy w ich ścieżce do profesjonalnej kariery.

Poruszono także ciekawy temat „popcorn gamingu”, czyli zauważenie coraz popularniejszego trendu oglądania tych, którzy grają. Gameplaye to już nie tylko domena „youtuberów”, ale pewnego rodzaju biznes. Tony Habschmidt, szef konsultingu w Newzoo, wiodącej globalnej firmie zajmującej się badaniem rynku gier i esportu opowiedział o tym, jak zmieniała się branża gier i esportu z biegiem lat i jakim wyzwaniom musi sprostać. Aktywność nie opierająca się na graniu, a na oglądaniu jak grają inni to fenomenem ostatnich lat, a rosnące zainteresowanie streamowaniem gier wskazuje, że trend dalej jest na ścieżce wzrostu.
Gry wideo i esport: szansa na cyfrową przyszłość Europy. Przykład Polski.
Centralnym tematem drugiego dnia EFG Esports Forum były relacje między branżą esportową a gospodarką – w wymiarze krajowym i lokalnym (samorządowym). Spotkanie składało się z dwóch paneli oraz poprzedzającymi je prelekcjami.

Panel pierwszy dotyczył inicjatyw Parlamentu Europejskiego, w tym przyjętej przez Parlament Europejski w listopadzie 2022 r. rezolucji zawierającej m.in. apel do Komisji Europejskiej o opracowanie strategii rozwoju esportu w państwach UE. Był on okazją do rozmowy na temat roli esportu w rozwoju gospodarczym, cyfrowym i społecznym państw UE. Goście dyskutowali o znaczeniu esportu w edukacji i wzmacnianiu jego potencjału kreatywnego.
Esport to mainstream?
Wstęp do dyskusji wygłosił Sergi Mesonero z Interactive Software Federation of Europe. Wśród panelistów znaleźli się przedstawiciele instytucji publicznych, branży, eksperci i edukatorzy: Nepomuk Nothelfer, ekspert komisji kultury Parlamentu Europejskiego CULT, Dominika Urbańska-Galanciak, prezeska SPIDOR, Sergi Mesonero, a także Apoloniusz Tajner, wiceprezes PKOl, który mówił m.in. o perspektywie włączenia esportu do dyscyplin olimpijskich.

Zbieżna droga esportu i polskiej gospodarki to wizja przyszłości, ale wydarzenia takie jak EFG Forum pokazują, jak tempo zmian biznesu i sportu wpływa na wszystkie lokalne społeczności. To idealny moment na to, aby zacieśnić współpracę i przygotować plan, który pozwoli stać się Polsce jednym z wiodących krajów, który zauważają ogromny potencjał elektronicznej rozrywki.