rek
rek
08.11.2012
Często komentowane 281 Komentarze

Grand Theft Auto V: Pierwsze konkretne informacje

Rok – tyle mniej więcej minęło od zapowiedzi gry Grand Theft Auto V i publikacji jej pierwszego zwiastuna. Tyle też przyszło nam czekać na jakiekolwiek konkretne informacje na temat jednej z najbardziej oczekiwanych gier wszech czasów. Nareszcie są! Czego się dowiedzieliśmy?

Do sieci trafiła wreszcie cyfrowa wersja grudniowego numeru magazynu Game Informer, którego dziennikarze, jako jedyni na świecie przedstawiciele mediów, mieli okazję odwiedzić studio Rockstar Games i zapoznać się z obecnym etapem prac nad Grand Theft Auto V. Dlatego też w tym właśnie wydaniu znalazł się artykuł poświęcony GTA V z pierwszymi konkretami o tej produkcji.

Najważniejsze informacje prezentujemy poniżej, standardowo w punktach:

  • dostępne w grze miasto Los Santos – wzorowane na Los Angeles – ma być większe niż światy San Andreas, GTA IV i Red Dead Redemption razem wzięte (przejechanie z jednego krańca miasta na drugi samochodem zajmie około 30 minut). Pojawią się lokacje podwodne, które będzie można eksplorować z pomocą sprzętu do nurkowania. Do tego możemy liczyć na bazę wojskową, przedmieścia, pustynię, górę Mt. Chiliad oraz region wzorowany na wybrzeżu ryftowym Salton Sea; Nie będzie możliwości kupowania mieszkań, ale twórcy obiecują, że zastosowany w grze system ekonomii da graczom wiele rzeczy, na które będą mogli wydać pieniądze – zarówno na początku gry, jak i po jej ukończeniu.

  • w GTA V pojawi się trzech bohaterów, trzy grywalne postacie – faceci o imionach Michael, Trevor i Franklin. Każdy z nich dysponować będzie nieco innym zestawem umiejętności, wygląd każdego z nich będzie też można w pewien sposób indywidualizować (jednak najpewniej sprowadzi się to przede wszystkim do ubioru, na pewno nie będzie znanego z GTA: San Andreas systemu zmieniającego cechy fizyczne postaci, np. pogrubiającego bohaterów, gdy dużo jedzą).

  • ważną częścią fabuły będą napady, w tym skoki na banki. Twórcy dostrzegli że graczom podobały się pojedyncze misje tego typu pojawiające się w poprzednich odsłonach, więc teraz będzie ich więcej, dużo bardziej rozbudowanych

  • Michael (to on był narratorem z pierwszego zwiastuna, który przypominamy poniżej) jest byłym złodziejem napadającym na banki. Teraz jest na emeryturze, po pójściu na współpracę z policją. Objęty programem ochrony świadków żyje w luksusie, ale nie jest szczęśliwy – nienawidzi swojej żony Amandy (która wydaje jego pieniądze) i nie rozumie swoich dwóch młodocianych synów, Tracy’ego i Jimmy’ego. Jako że kończą mi się pieniądze, postanawia powrócić do swojego dawnego zajęcia. Relacje między nim, a jego żoną (i szerzej – rodziną), mają przypominać to, co znamy z serialu Sopranos.

  • Trevor to były pilot wojskowy, który współpracował z Michaelem w kilku napadach na banki. Teraz jednak się stoczył – zażywa narkotyki, pije, żyje w bałaganie. To „najbardziej kryminalny” z całej trójki bohaterów – człowiek, który dawno temu przeszedł na stronę zła i chaosu i nie zamierza z niej wrócić. Nie liczy się z nikim, z łatwością zabija. Wielokrotnie w czasie gry jego nastawienie będzie przyczyną kłopotów.

  • Franklin to dwudziestoletni mieszkaniec południowej części Lost Santos. Pracuje dla szemranej firmy zajmującej się sprzedażą samochodów – głównie na kredyt, udzielany ludziom, którzy nie mają z czego go spłacić. Franklin jest egzekutorem tych długów. Twórcy chcieli stworzyć postać wyjętą z czasów świetności kalifornijskich gangów, która jednak ma tego pecha, że żyje wtedy, gdy nie mają już one takich wpływów.

  • pomiędzy misjami (a czasami także w trakcie misji) będzie można przełączać się pomiędzy postaciami w dowolnym momencie i wykonywać powiązane z nimi lub wspólne dla całej trójki misje fabularne i poboczne. Co ciekawe, postacie chwilowo niekatywne – czyli niekontrolowane przez gracza – będą sterowane przez AI i zajmą się swoimi zwykłymi, codziennymi sprawami. Dzięki temu nieraz możemy być zaskoczeni sytuacją, w której znajdziemy danego bohatera – a ponieważ to przestępcy, niełatwo wyobrazić sobie, że przełączając się między nimi, nagle trafimy np. w sam środek strzelaniny.

  • zmiany postaci będzie można dokonać również w określonych momentach w trakcie misji. W jednym z opisanych w magazynie zadań Michael i Trevor mają uwolnić pewnego faceta, przesłuchiwanego w jednym z wieżowców – lecą więc na miejsce, lądują na dachu i korzystając z linki z hakiem po ścianie biurowca dostają się (dokładniej – Michael się dostaje) do pomieszczenia z zakładnikiem. W tym momencie gracz może zdecydować, czy chce grać jako Michael i wdać się w bezpośrednią strzelaninę, czy też jako Franklin (zaczajony na dachu sąsiedniego budynku) sprzątnąć przeciwników ze snajperki. Zmiana bohatera odbywa się bardzo płynnie, w bardzo filmowy sposób. W tej samej misji, w czasie późniejszej ucieczki helikopterem, możemy wybrać, czy jako Franklin próbujemy ze snajperki zdjąć pilotów innych śmigłowców, czy jako Michael strzelać z karabinu przez otwarte drzwi maszyny, czy też jako Trevor pilotować helikopter.

  • osoby, które liczyły na spotkanie głównych bohaterów z San Andreas, zawiodą się. Akcja osadzona jest w zupełnie innym uniwersum – określanym przez twórców jako „GTA HD” – niż tamta, kultowa odsłona cyklu. Jednakże, choć konkretów nie podano, możemy zobaczyć w Los Santos kilka znajomych twarzy z GTA IV i Epizodów;

  • o ile jednak postacie z „ery-PS2” nie powrócą, inne elementy tamtych gier mogą pojawić się w piątce – np. sieć sklepów Ammu-Nation, zajmujących się handlem bronią. Teraz dużo łatwiej niż w GTA IV będzie zaopatrzyć się w broń palną.

  • zmieni się – na lepsze – wiele mechanizmów rozgrywki. Np. auta mają lepiej trzymać się nawierzchni, GTA V ma być produkcją, która spodoba się również fanom gier wyścigowych. Model jazdy został zaprojektowany zupełnie inaczej niż w poprzednich odsłonach serii. W sumie pojawi się więcej środków transportu niż we wszystkich poprzednich częściach – m.in. rowery BMX, górskie, uliczne, terenowe, ciężarówki, helikoptery, samoloty, quady i skutery; Podobnie strzelanie, które „przeszło długą drogę od pierwszych odsłon serii”. Według Dana HouseraRockstara, zmienił się nie tylko sposób działania tego mechanizmu, ale także jego główne fundamenty, przez co rozgrywka wygląda nieco inaczej niż w poprzednich częściach cyklu. Walka wręcz także ma być lepsza niż we wcześniejszych GTA;

  • jednocześnie znacznie zwiększy się interaktywność świata. Będzie można np. podnieść kanister z benzyną, wylać ją na ziemię, tworząc ścieżkę prowadzącą do zaparkowanego samochodu, a następnie podpalić płyn. Pojawi się także możliwość pokazywania różnego rodzaju gestów przechodniom w świecie gry. Jak niełatwo się domyślić grupka agresywnych nastolatków zareaguje na znak „fuck off” inaczej, niż gospodynie domowe na zakupach.

  • seria GTA słynie z wielu pobocznych aktywności dostępnych w wirtualnych miastach. Nie inaczej będzie w piątce – pojawi się duża ilość mini-gier i zadań pobocznych (część z nich przypisana będzie tylko określonym postaciom) w stylu gry w pokera z Red Dead Redemption. Twórcom zależy na ich dużej różnorodności. Wśród mini-gier pojawi się np. golf, triathlon, joga, tenis, jazda na nartach wodnych oraz skoki ze spadochronami.Nie będzie natomiast wątków romansowych, bowiem nie pasują one do charakteru bohaterów;

  • powrócą natomiast przyjaciele, z którymi będzie można utrzymywać różnego rodzaju relacje. Np. Lamar, zwariowany kumpel Franklina, który zawsze pakuje go w kłopoty albo Jimmy, syn Michalea, który jest wiecznie upalonym, wiecznie narzekającym 20-latkiem.
  • ponownie ważnym „narzędziem” gracza będzie telefon, który posłuży do prowadzenia rozmów z przyjaciółmi. Jego funkcje zostaną jednak uproszczone w stosunku do „czwórki”, w przypadku której gracze narzekali, że dzwoniący telefon często przeszkadzał im w rozgrywce
  • w grze nie zabraknie oczywiście przypadkowych mieszkańców miasta Los Santos, którzy tym razem mieli więcej do powiedzenia niż tylko kilka słów. Animacje każdego z nich zostały stworzone za pomocą techniki mo-cap. Jednym z nich jest przypominający Jezusa kapłan, którego spotkał Jimmy Franklin w czasie przejażdżki na Vespuci Beach
  • w grze pojawi się system zarządzający zachowaniem mieszkańców miasta w taki sposób, by tworzyli oni wiarygodny obraz żyjącej metropolii. O odpowiednich porach będą wychodzili podlewać trawniki, opalać się itd., podobny system zarządza ruchem ulicznym, jego intensywnością i rodzajem pojawiających się na ulicach aut.
  • powrócą znane z Red Dead Redemption dynamiczne misje. W trakcie rozgrywki natkniemy się na różne wydarzenia, które mogą przynieść nowe zadania. Np. możemy natrafić na rozbity samochód lub autostopowicza, obok którego warto się zatrzymać i poznać, co ciekawego powie lub zrobi. Z kolei na pustyni możemy natrafić na dwa samochody wokół których na ziemi leżeć będą tajemnicze ciała. Jeśli zechcemy, będziemy mogli zbadać sprawę
  • ścieżka dźwiękowa będzie generowana dynamicznie – intensywność muzyki ma zmieniać się w zależności od toczących się na ekranie wydarzeń (w czasie strzelanin będzie ona mocniejsza)
  • w grze pojawi się tryb multiplayer, ale szczegółów brak.

  • Rockstar wierzy, że GTA V będzie najbardziej innowacyjną grą wszech czasów. Dan Houser uważa, że nowa część koncentruje się na fabule w największym stopniu, co dało się osiągnąć, dzięki wprowadzeniu trzech różnych bohaterów. Jak tłumaczy, poznając historię np. Michaela, automatycznie rozwijamy opowieść Trevora, ale w nieco inny sposób, a osiąganie punktów stycznych obu wątków fabularnych będzie dla graczy „ekscytujące”.

  • premiera gry zapowiedziana jest na wiosnę 2013 (są przecieki wskazujące, że może to być 17 maja 2013), jedyne platformy, o których mowa w chwili obecnej to PlayStation 3Xbox 360.

  • Na zakończenie przypominamy pierwszy zwiastun GTA V. Drugi zwiastun gry pojawi się w najbliższą środę.

    Pierwsze tak konkretne informacje na temat GTA V to dobry moment, by przypomnieć braci Houserów, architektów tej wyjątkowej serii. Więcej na ich temat możecie przeczytać TUTAJ.

    rek

    281 odpowiedzi do “Grand Theft Auto V: Pierwsze konkretne informacje”

    1. Rok – tyle minęło od zapowiedzi Grand Theft Auto V i publikacji zwiastuna gry. Tyle też przyszło nam czekać na pierwsze informacje jednej z najbardziej oczekiwanych gier. I nareszcie są! Czego się dowiedzieliśmy? News aktualizowany na bieżąco!

    2. Weźcie się już ogranijcie z tym gta

    3. Jednak trzech bohaterów… Trochę mi to nie pasuje, wolałbym jednego, z którym mógłbym się zżyć, jak w poprzednich dwóch odsłonach…

    4. @ down – a co kazde GTA byla swietna gra a piąta czecd jest wyczekiwana przez mase ludzi ( i ja sie do nich zaliczam 🙂 )

    5. RedChakraDragon 8 listopada 2012 o 20:12

      „podwodne lokacje”? Atlantyda?

    6. chodzilo mi o @deBug

    7. magzczarnejhuty 8 listopada 2012 o 20:12

      @deBug|???|Ci których to interesuje są w 7 niebie. Ci których to nie interesuje nie muszą tego czytać i mogą pomijać te newsy. Gdzie znajduje się problem?

    8. @RedChakraDragon – maybe 🙂 nie można tego wykluczyć 😀

    9. @deBug gdyby się dało, kliknąłbym „lubię to!” ;p

    10. megaczarnehjuty w 7 niebie ?? ja chyba jestem w 158 😀

    11. zwiastun jest 14 listopada tak??

    12. na 5 dvd chyba wyjdzie. SA, 4 i RDR jedna mapa?!

    13. @RedChakraDragon |Albo Rapture 😀

    14. Raczej już sie za bluraya chwycą…

    15. „dostępne w grze Los Santos ma być większe niż światy San Andreas, GTA IV i Red Dead Redemption razem wzięte” I TO KOCHAM NAJBARDZIEJ!!!!!!!!!!! olbrzymi świat i niekrępująca swoboda!

    16. Przejechanie z jednego krańca miasta zajmuje 30 minut?|To ja proszę serwery RP do GTA V 🙂

    17. Drugi punkt się zdublował, zamiast zmienić. 😉

    18. ja licze na to ze to miasto zwiedze Blistą Compact 😀

    19. Hehe nie ma to jak trollować ludzi

    20. Oby tylko gra nie była nudna tak jak np.Just Cause 2 też tam był duży świat, ale co z tego.

    21. Rockstar to Rockstar tam sie nie nudzi ja w GTA 4 bawie sie juz chyba 80 h

    22. magzczarnejhuty 8 listopada 2012 o 20:22

      @debug|http:files.sharenator.com/LOL_I_TROLL_YOU-s755x1255-225553.png|Tyle o twoim trollowaniu.

    23. ..Dostępne w grze Los Santos ma być większe niż światy San Andreas, GTA IV i Red Dead Redemption razem wzięte (przejechanie z jednego krańca miasta na drugi samochodem zajmie około 30 minut). Pojawią się lokacje podwodne, które będzie można eksplorować. ZAJMIE 30 MINUT?!!

    24. @down hehehe:D

    25. magu z czarnej huty niestety nie klikne w twoj link

    26. Duży świat? Taak to jest to!!!

    27. Póki co gra sie zapowiada super. Jeszcze tylko ten trailer niech wypuszczą, a zobaczymy jak to będzie wyglądało 😀

    28. Rower wracają jest !!!!!!! to ja wyciagam swój z piwnicy trudno zimno jest ale co tam 🙂

    29. http:fast1195.imgur.com/grand_theft_auto_5_gi_revealCały artykuł ze screenami z Game Informera.

    30. Przejechanie miasta 30min + Zabicie po drodze paru policjantów wpieprzających pączki – 10min + Skradnięcie komuś tira i poprzejeżdzanie ludzi – 15min + pojechanie na lotnisko i rozbicie samolotu + 20min = 75 min = 1h 15 min do przejechania na drugi koniec miasta, i loven’it 🙂

    31. Jeśli chcecie kolejną porcję hejtu GTA to proszę pisać i tak nie mam teraz co robić 😛

    32. Zobaczcie nowe screny :http:gta.net.pl/

    33. Szkoda że nie ma najbardziej istotnej informacji kiedy i czy w ogóle wyjdzie na PC ??? ;(

    34. 3 bohaterów zniechęca mnie do tej gry

    35. Samuel l Jackson bedzie podkładać głos? xD

    36. Macie skany z Game Informera: http:imgur.com/a/sBOS918

    37. „przejechanie z jednego krańca miasta na drugi samochodem zajmie około 30 minut” nie chce mi się w to za bardzo wierzyć ale jeżeli to jest prawda to będzie Zaje..fajnie 😀

    38. @PhilPL Mi się wydaje że przjechanie świata Just Cause 2 samochodem też tyle zajmuje, choć mogę się mylić.

    39. Bohaterowie nie będą mieli różnych umiejętności w „erpegowym” tego słowa znaczeniu. Chodzi po prostu o to, co umieją robić… no, jako postacie, że Michael był pilotem, to umie latać etc. Nie będzie tutaj różnych skilli aktywowanych przyciskiem, czy coś.

    40. Dajcie mi kamerę z Vice City podczas jazdy i jestem happy inaczej chrzań się Rockstar!

    41. Z tą mapą świata to chyba przesada. Tyle hektarów jechać i to jeszcze samochodem. Red Dead Redemption była spora mapa, a co dopiero jak wszystkie te trzy mapy się złączy razem i jeszcze piszą że sporo dodają. To jest normalnie masakra.

    42. Baza wojskowa – Fajnie 😀

    43. AlojzyPachucy 8 listopada 2012 o 20:36

      nigdy nie wiedziałem co przyciąga ludzi do tej gry a grałem we wszystkie trójwymiarowe częsci… jak dla mnie gra na kilkanascie minut dziennie zeby sobie wpisac kody, polatac czyms, porozwalac i wyłaczyc… ;c to nie dla mnie.

    44. SabaruPL – jak to mówia mlodzi ludzie masakracja 😀 ale ja sie ciesze

    45. Generalnie wniosek jest prosty. Watch Dogs może się schować.

    46. @SkullfacePL zależy czym bo samochodem i bez przesiadki na coś innego to było więcej niż 30 min. A co od gry to zapowiada się zaje*iście

    47. @SubaruPL, w RDR były tylko konie i pociągi, dlatego mapa wydaje się duża, jak byś miał samochody (nie liczę tego, który występuje tylko w cut-scence) to pokonanie mapy zajęłoby max 10 minut.

    48. Kupuje pre-order od razu jak będzie zapowidziany w polskich sklepach

    49. @ AlojzyPachucy L.A.Noire miało też sporą mape i nie było oc na niej robić a w GTA V napewno będzie co robić.|Sorry za 2 posty pod sobą

    50. @ AlojzyPachucy Bo w tej grze nie chodzi o bawienie się w rozwałkę i temu podobne tylko o fabułę, zróżnicowanie zadań, masę misji pobocznych. A to że możesz robić wszystko, to tylko dodatek. 🙂

    Dodaj komentarz