rek
rek
08.11.2012
Często komentowane 281 Komentarze

Grand Theft Auto V: Pierwsze konkretne informacje

Rok – tyle mniej więcej minęło od zapowiedzi gry Grand Theft Auto V i publikacji jej pierwszego zwiastuna. Tyle też przyszło nam czekać na jakiekolwiek konkretne informacje na temat jednej z najbardziej oczekiwanych gier wszech czasów. Nareszcie są! Czego się dowiedzieliśmy?

Do sieci trafiła wreszcie cyfrowa wersja grudniowego numeru magazynu Game Informer, którego dziennikarze, jako jedyni na świecie przedstawiciele mediów, mieli okazję odwiedzić studio Rockstar Games i zapoznać się z obecnym etapem prac nad Grand Theft Auto V. Dlatego też w tym właśnie wydaniu znalazł się artykuł poświęcony GTA V z pierwszymi konkretami o tej produkcji.

Najważniejsze informacje prezentujemy poniżej, standardowo w punktach:

  • dostępne w grze miasto Los Santos – wzorowane na Los Angeles – ma być większe niż światy San Andreas, GTA IV i Red Dead Redemption razem wzięte (przejechanie z jednego krańca miasta na drugi samochodem zajmie około 30 minut). Pojawią się lokacje podwodne, które będzie można eksplorować z pomocą sprzętu do nurkowania. Do tego możemy liczyć na bazę wojskową, przedmieścia, pustynię, górę Mt. Chiliad oraz region wzorowany na wybrzeżu ryftowym Salton Sea; Nie będzie możliwości kupowania mieszkań, ale twórcy obiecują, że zastosowany w grze system ekonomii da graczom wiele rzeczy, na które będą mogli wydać pieniądze – zarówno na początku gry, jak i po jej ukończeniu.

  • w GTA V pojawi się trzech bohaterów, trzy grywalne postacie – faceci o imionach Michael, Trevor i Franklin. Każdy z nich dysponować będzie nieco innym zestawem umiejętności, wygląd każdego z nich będzie też można w pewien sposób indywidualizować (jednak najpewniej sprowadzi się to przede wszystkim do ubioru, na pewno nie będzie znanego z GTA: San Andreas systemu zmieniającego cechy fizyczne postaci, np. pogrubiającego bohaterów, gdy dużo jedzą).

  • ważną częścią fabuły będą napady, w tym skoki na banki. Twórcy dostrzegli że graczom podobały się pojedyncze misje tego typu pojawiające się w poprzednich odsłonach, więc teraz będzie ich więcej, dużo bardziej rozbudowanych

  • Michael (to on był narratorem z pierwszego zwiastuna, który przypominamy poniżej) jest byłym złodziejem napadającym na banki. Teraz jest na emeryturze, po pójściu na współpracę z policją. Objęty programem ochrony świadków żyje w luksusie, ale nie jest szczęśliwy – nienawidzi swojej żony Amandy (która wydaje jego pieniądze) i nie rozumie swoich dwóch młodocianych synów, Tracy’ego i Jimmy’ego. Jako że kończą mi się pieniądze, postanawia powrócić do swojego dawnego zajęcia. Relacje między nim, a jego żoną (i szerzej – rodziną), mają przypominać to, co znamy z serialu Sopranos.

  • Trevor to były pilot wojskowy, który współpracował z Michaelem w kilku napadach na banki. Teraz jednak się stoczył – zażywa narkotyki, pije, żyje w bałaganie. To „najbardziej kryminalny” z całej trójki bohaterów – człowiek, który dawno temu przeszedł na stronę zła i chaosu i nie zamierza z niej wrócić. Nie liczy się z nikim, z łatwością zabija. Wielokrotnie w czasie gry jego nastawienie będzie przyczyną kłopotów.

  • Franklin to dwudziestoletni mieszkaniec południowej części Lost Santos. Pracuje dla szemranej firmy zajmującej się sprzedażą samochodów – głównie na kredyt, udzielany ludziom, którzy nie mają z czego go spłacić. Franklin jest egzekutorem tych długów. Twórcy chcieli stworzyć postać wyjętą z czasów świetności kalifornijskich gangów, która jednak ma tego pecha, że żyje wtedy, gdy nie mają już one takich wpływów.

  • pomiędzy misjami (a czasami także w trakcie misji) będzie można przełączać się pomiędzy postaciami w dowolnym momencie i wykonywać powiązane z nimi lub wspólne dla całej trójki misje fabularne i poboczne. Co ciekawe, postacie chwilowo niekatywne – czyli niekontrolowane przez gracza – będą sterowane przez AI i zajmą się swoimi zwykłymi, codziennymi sprawami. Dzięki temu nieraz możemy być zaskoczeni sytuacją, w której znajdziemy danego bohatera – a ponieważ to przestępcy, niełatwo wyobrazić sobie, że przełączając się między nimi, nagle trafimy np. w sam środek strzelaniny.

  • zmiany postaci będzie można dokonać również w określonych momentach w trakcie misji. W jednym z opisanych w magazynie zadań Michael i Trevor mają uwolnić pewnego faceta, przesłuchiwanego w jednym z wieżowców – lecą więc na miejsce, lądują na dachu i korzystając z linki z hakiem po ścianie biurowca dostają się (dokładniej – Michael się dostaje) do pomieszczenia z zakładnikiem. W tym momencie gracz może zdecydować, czy chce grać jako Michael i wdać się w bezpośrednią strzelaninę, czy też jako Franklin (zaczajony na dachu sąsiedniego budynku) sprzątnąć przeciwników ze snajperki. Zmiana bohatera odbywa się bardzo płynnie, w bardzo filmowy sposób. W tej samej misji, w czasie późniejszej ucieczki helikopterem, możemy wybrać, czy jako Franklin próbujemy ze snajperki zdjąć pilotów innych śmigłowców, czy jako Michael strzelać z karabinu przez otwarte drzwi maszyny, czy też jako Trevor pilotować helikopter.

  • osoby, które liczyły na spotkanie głównych bohaterów z San Andreas, zawiodą się. Akcja osadzona jest w zupełnie innym uniwersum – określanym przez twórców jako „GTA HD” – niż tamta, kultowa odsłona cyklu. Jednakże, choć konkretów nie podano, możemy zobaczyć w Los Santos kilka znajomych twarzy z GTA IV i Epizodów;

  • o ile jednak postacie z „ery-PS2” nie powrócą, inne elementy tamtych gier mogą pojawić się w piątce – np. sieć sklepów Ammu-Nation, zajmujących się handlem bronią. Teraz dużo łatwiej niż w GTA IV będzie zaopatrzyć się w broń palną.

  • zmieni się – na lepsze – wiele mechanizmów rozgrywki. Np. auta mają lepiej trzymać się nawierzchni, GTA V ma być produkcją, która spodoba się również fanom gier wyścigowych. Model jazdy został zaprojektowany zupełnie inaczej niż w poprzednich odsłonach serii. W sumie pojawi się więcej środków transportu niż we wszystkich poprzednich częściach – m.in. rowery BMX, górskie, uliczne, terenowe, ciężarówki, helikoptery, samoloty, quady i skutery; Podobnie strzelanie, które „przeszło długą drogę od pierwszych odsłon serii”. Według Dana HouseraRockstara, zmienił się nie tylko sposób działania tego mechanizmu, ale także jego główne fundamenty, przez co rozgrywka wygląda nieco inaczej niż w poprzednich częściach cyklu. Walka wręcz także ma być lepsza niż we wcześniejszych GTA;

  • jednocześnie znacznie zwiększy się interaktywność świata. Będzie można np. podnieść kanister z benzyną, wylać ją na ziemię, tworząc ścieżkę prowadzącą do zaparkowanego samochodu, a następnie podpalić płyn. Pojawi się także możliwość pokazywania różnego rodzaju gestów przechodniom w świecie gry. Jak niełatwo się domyślić grupka agresywnych nastolatków zareaguje na znak „fuck off” inaczej, niż gospodynie domowe na zakupach.

  • seria GTA słynie z wielu pobocznych aktywności dostępnych w wirtualnych miastach. Nie inaczej będzie w piątce – pojawi się duża ilość mini-gier i zadań pobocznych (część z nich przypisana będzie tylko określonym postaciom) w stylu gry w pokera z Red Dead Redemption. Twórcom zależy na ich dużej różnorodności. Wśród mini-gier pojawi się np. golf, triathlon, joga, tenis, jazda na nartach wodnych oraz skoki ze spadochronami.Nie będzie natomiast wątków romansowych, bowiem nie pasują one do charakteru bohaterów;

  • powrócą natomiast przyjaciele, z którymi będzie można utrzymywać różnego rodzaju relacje. Np. Lamar, zwariowany kumpel Franklina, który zawsze pakuje go w kłopoty albo Jimmy, syn Michalea, który jest wiecznie upalonym, wiecznie narzekającym 20-latkiem.
  • ponownie ważnym „narzędziem” gracza będzie telefon, który posłuży do prowadzenia rozmów z przyjaciółmi. Jego funkcje zostaną jednak uproszczone w stosunku do „czwórki”, w przypadku której gracze narzekali, że dzwoniący telefon często przeszkadzał im w rozgrywce
  • w grze nie zabraknie oczywiście przypadkowych mieszkańców miasta Los Santos, którzy tym razem mieli więcej do powiedzenia niż tylko kilka słów. Animacje każdego z nich zostały stworzone za pomocą techniki mo-cap. Jednym z nich jest przypominający Jezusa kapłan, którego spotkał Jimmy Franklin w czasie przejażdżki na Vespuci Beach
  • w grze pojawi się system zarządzający zachowaniem mieszkańców miasta w taki sposób, by tworzyli oni wiarygodny obraz żyjącej metropolii. O odpowiednich porach będą wychodzili podlewać trawniki, opalać się itd., podobny system zarządza ruchem ulicznym, jego intensywnością i rodzajem pojawiających się na ulicach aut.
  • powrócą znane z Red Dead Redemption dynamiczne misje. W trakcie rozgrywki natkniemy się na różne wydarzenia, które mogą przynieść nowe zadania. Np. możemy natrafić na rozbity samochód lub autostopowicza, obok którego warto się zatrzymać i poznać, co ciekawego powie lub zrobi. Z kolei na pustyni możemy natrafić na dwa samochody wokół których na ziemi leżeć będą tajemnicze ciała. Jeśli zechcemy, będziemy mogli zbadać sprawę
  • ścieżka dźwiękowa będzie generowana dynamicznie – intensywność muzyki ma zmieniać się w zależności od toczących się na ekranie wydarzeń (w czasie strzelanin będzie ona mocniejsza)
  • w grze pojawi się tryb multiplayer, ale szczegółów brak.

  • Rockstar wierzy, że GTA V będzie najbardziej innowacyjną grą wszech czasów. Dan Houser uważa, że nowa część koncentruje się na fabule w największym stopniu, co dało się osiągnąć, dzięki wprowadzeniu trzech różnych bohaterów. Jak tłumaczy, poznając historię np. Michaela, automatycznie rozwijamy opowieść Trevora, ale w nieco inny sposób, a osiąganie punktów stycznych obu wątków fabularnych będzie dla graczy „ekscytujące”.

  • premiera gry zapowiedziana jest na wiosnę 2013 (są przecieki wskazujące, że może to być 17 maja 2013), jedyne platformy, o których mowa w chwili obecnej to PlayStation 3Xbox 360.

  • Na zakończenie przypominamy pierwszy zwiastun GTA V. Drugi zwiastun gry pojawi się w najbliższą środę.

    Pierwsze tak konkretne informacje na temat GTA V to dobry moment, by przypomnieć braci Houserów, architektów tej wyjątkowej serii. Więcej na ich temat możecie przeczytać TUTAJ.

    rek

    281 odpowiedzi do “Grand Theft Auto V: Pierwsze konkretne informacje”

    1. @FaktyPL lepiej spójrz co konsole zrobiły z co niektórymi seriami. Nie mam ochoty tu wszczynać żadnej wojny więc powiem że sam zamierzam przejść na konsole tylko czekam na następną generację. I to też tylko dlatego bo leniwym twórcom nie chcę się tworzyć niektórych gier na PC(patrząc chociażby na R*, ale jest tego więcej)

    2. Garść screenów http:kwejk.pl/obrazek/1515160/gta-v.html

    3. W czym konsola jest lepsza do grania? Bo jakoś nie chwytam?|Po pierwsze pc dysponuje najbardziej precyzyjnym kontrolerem czyli myszą. Gra w fpsy na padzie jest uciążliwa i mniej dokładna niż na myszce. W RTSy grać padem się nie da. To że na padzie jest wygodniej jak niektórzy twierdzą to tylko subiektywna opinia, ja tam wole mysz i klawiaturę. (na padzie grałem w coda i nfs i grało mi się źle. Poza tym do PC pada można zawsze podpiąć. No i jeszcze na PC mamy mody 🙂

    4. dla mnie klawiatura ale bedzie super nie moge się doczekac hehe ;p

    5. A to że spora część gier wychodzi tylko na konsole jest spowodowane najpewniej tym że ciężej takie gry spiracić, więc twórcy w ten sposób „zmuszają” nas do kupna konsol a potem do zakupu gry. Co nie zmienia faktu że PC jest lepszym sprzętem go grania. Oferuje to samo co konsola (pad) a także więcej (mysz, klawiatura, mody!).

    6. To ile to będzie ważyła? 😀 Stawiam na 60gb+

    7. To, że ktoś woli komputery niż konsole, ktoś woli bardziej właśnie konsole od grania – JEGO SPRAWA.|Nikt nikogo nie powstrzyma od jego własnego zdania.

    8. O ile po IV odechciało mi się grać w GTA (nie mówię, że była zła, bo to bardzo dobra gra, po prostu nie była dla mnie), to teraz się, że tak powiem, prawie jaram.

    9. Gram na PC i na Xboxie i na PS3 – konsole uzywam tylko do exclusivów i bijatyk. Jeśli dana gra jest równocześnie na PC to na nim w nią gram. Do PC mam podpięte też dwa bezprzewodowe pady z Xboxa do grania w FIFE, PESA, NBA2k oraz ścigałki. Więc dla mnie pady są wygodne ale do określonej grupy gier. Wszelkie FPSy, TPP, dla mnie powtarzam DLA MNIE to niepotrzebna męczarnia i brak precyzji.

    10. Komputer może więcej oferuję ale ma w gorszej jakości, z padami od kompa są ciągle błędy poza tym jest zła optymalizacja gier, konsola się skupia tylko na graniu dlatego może zapewnić wszystko w jak najlepszej jakości w tej kategorii. Może jak gta V nie wyjdzie na PC to niektórzy zrozumieją że to nie on rządzi rynkiem gier wielkich producentów 😛

    11. Skoro nie wydali RDR na PC’ta, a wybulili na tą produkcję 100mln. $ to i GTA mogą nie wydać..moja konsola się chyba spali ;D.

    12. Wydaje mi się to za piękne żeby było prawdziwe… Swoją drogą patrząc na screeny i czytając obiecanki dev-ów to boję się, że mój Xbox się roztopi przy odpalaniu tej gry… -_- Chociaż Horzion działa płynnie…

    13. Aargh@ Chociażby wszystkim znany Crysis?!I jakie dalej macie argumenty, że konsole są takie wspaniałe?Bo tak czytam, to chce mi się śmiać z tych co wywyższają konsole.Może gorsza grafika na pc?Gorsze sterowanie(to kwestia gustu), a może pc-ta nie da się podłączyć do TV?Na pewno żadna z tych opcji.I teraz, to tylko beton konsolowy nie może zrozumieć, że pc jest lepszy od konsoli i mówię tu pod względem technologicznym, a inne rzeczy, to tylko kwestia gustu.I zrozumcie w końcu, że gra pojawi się na pc-,-

    14. @PhilPL ja swojego xklocka męczyłem 13h i nic się nie stalo, no chyba że przejdziemy wszytkie postacie bez wyłączenia konsoli

    15. tyle dobrego :* umarłem ze szczęścia, a Michael imo najbardziej mi odpowiada, klimat z Sopranos to jest to :*****

    16. @luczador No nareszcie ktoś, kto to sensownie ludziom wyjaśnił! 😀 A tak wgl też tak mam, z tym że konsol swoich nie mam, ale sporadycznie pogram u kolegi lub kuzyna. Do „strzelanek” mysz to mysz 🙂

    17. @Aargh Dobrym przykładem może być Arcania Gothic 4. Twórcy, chcąc zyskać fanów w Stanach (gdzie większość graczy korzysta zapewne z konsol), stworzyli tą grę właśnie pod konsole. Mam tu na myśli zwłaszcza walkę, która jest perfidnie „slasherowa”. I jeszcze to „ograniczone” sterowanie… Sztuczne bariery itd…. To właśnie wina tworzenia gry bardziej pod konsole…

    18. Lepiej by wreszcie umożliwili wykreowanie własnego bohatera od podstaw, a nie narzucają postać, wygląd to prosty generator, a życiorys by się ustawiało, wybierając odpowiedzi w teście z pytaniami i tyle, coś mniej więcej, jak w M&B. A potem rozmaite gangi i pojedynczy ludzie inaczej by reagowali, w zależności, od wybranych opcji, przykładowo, wybraliśmy, że koleś siedział w San Quentin, to zna kogoś, kto też tam siedział. To jest banalnie proste rozwiązanie, a gra za każdym razem mogłaby być trochę inna.

    19. O TAK!!! Teraz tylko czekać! 😀

    20. @richter5 a który niby gothic miał taktyczny system walki? Zresztą, takie demon’s/dark souls to przecież przygłupiaste konsolówki a jednak mają taki system walki że może się z nimi równać tylko ten zastosowany w dark messiah.

    21. @Coloman teoretycznie pomysł dobry ale ciężko zbudować głębszą fabułę wokół postaci stworzonej z kreatora. A rockstar, wnioskując po GTA4 i RDR, najwyraźniej idzie w tym kierunku.

    22. Wszystko ładnie,pięknie ale na PC nie będzie.

    23. @Giovanni, tego nikt nie powiedzial. Na PC gra sie oczywiscie okaze, z klasycznym dla serii opoznieniem.

    24. Więcej screenów jest na facebooku Gameinformera https:www.facebook.com/photo.php?fbid=10151308598123708&set=a.10151308598073708.529243.111979043707&type=1&permPage=1

    25. Najlepsze jest to, że choć GTAV zapowiada się absurdalanie dobrze, Rockstar najpewniej sprosta oczekiwaniom fanów

    26. „jedyne platformy, o których mowa w chwili obecnej to PlayStation 3 i Xbox 360” HAHA śmiać mi się chce, z tego co widzę to wydają wszystko na konsole i później konwersja na PC. Szkoda było wydawać pieniądze na nowego PC’ta.

    27. Próbowałem grać w GTA IV na konsoli, lecz to zupełnie nie to samo. Mam nadzieję, że piątka ukaże się na pc – choćby jako skiepszczony port – i tak póżniej gracze go poprawią.

    28. @kwevTo był taki mały żarcik 😉 .

    29. Wszystko zapowiada się super.Jednak…dla mnie zabraknie większej ilości modyfikowania postaci.Chodzi mi tu glównie o tatuaże,zarost,fryzury,napakowanej sylwetki(bądz odwrotnie).To będzie dla mnie wielki minus w tej grze.Jak przeczytalem,że cale miasto przejedzie sie w 30min.,to dla mnie pozytywny kosmos.Coś wspanialego.Ogromny świat.Na to czekalem 😉

    30. Sądzę, że tym razem R* bardziej postara się nad konwersją na PC.

    31. Multi wieelka mapa, wciągające qesty, rozbudowany system gangów żeby nie szły w ilość tylko w jakość, napierniczanka, wyścigi hajs i dziewczynki. Bosssko. 3 grywalne postacie?? Ja mówie dajcie tryb kooperacji przez siec do 3 kolegów razem przechodzących fabułe xD padłbym i nawet 200 zł szykował, bo jednak jak czujesz ze masz kolo siebie kolege od razu większe emocje z rozgrywki, ale pewnie jak zwykle oczekiwania nie adekwatne do rezultatu. Poczekamy zobaczymy 🙂

    32. Mam nadzieje ze bede okolice shady creeks z tym samym klimatem(ta mgla itp.)kochalem zwiedzac tamta czesc mapy.

    33. Mam nadzieję że pojawi się wszystko o GTA 5 w następnym CDA. Chocarz na 1 stronie :3

    34. http:kwejk.pl/obrazek/1515160

    35. Mam nadzieje ze w nastepnym GTA bedzie silnik fizyczny(rozwalanie budynkow z rpg w takim swiecie albo wjazd czolgiem w budowle tak ze sie zawalily)Marzenia.

    36. GTA V będzie na PC. Tak wynika z informacji Game Informera.

    37. Założę, że wiele osób gdy gta V wyjdzie na PC będzie robiło filmy „Okolice Gta V i San Andreas” w którym będą pokazane okolice Gta V z San Andreas.

    38. @ziomas3 – A tu jeszcze więcej: http:gta.wikia.com/Special:NewFiles|@Nekomimi – ChociaŻ się naucz korzystać ze słownika.

    39. Ogólnie pod adresem, który podałem jest od razu cały numer GI.

    40. Jak by dodali system walki wręcz z Sleeping Dogs’a lub AC III to byłbym usatysfakcjonowany.

    41. @PEEPer, wyobrażasz sobie wygląd miasta po np miesiącu grania?:)

    42. @parys88 co tam po miesiącu wystarczyłoby aby ktoś w multi RPG złapał 😉

    43. Tu są króciutkie gameplaye z wersji beta GTA V:|http:www.youtube.com/watch?v=NiFyFrAmW1w&feature=plcp|http:www.youtube.com/watch?v=eewX3uhCNkQ&feature=plcp|http:www.youtube.com/watch?v=FRD4llFxOzA

    44. i tak SA jest i bedzie najlepszym gta

    45. @Prometheus – Nie zamierzam się spierać, czy to fake czy nie. Dowiemy się tego jak zobaczymy oficjalny gameplay. Jednak wg mnie są to filmiki z GTA V, bo styl graficzny wpisuje się w to co widzieliśmy na screenach.

    46. @smyro, kwestia gustu. Z mojego (i znajomych) punktu widzenia SA bylo najgorsza, glownie ze wzgledu na dresiarski klimat, czescia.

    47. TheDesertEagle 9 listopada 2012 o 20:48

      Po GTA IV podchodziłem do tej gry bardzo sceptycznie, myślałem że nie dostaniemy już nic imponującego, po prostu taką czwórkę (której nie lubiłem) z podmienioną mapą. Jeśli R* uda się jakoś sensownie zbalansować grę wszystkimi postaciami to ta gra nie tyle pobije co zmiażdży wszystkie inne gry z otwartym światem. Pomysł z 3 przełącznymi postaciami jest bardzo trudny do realizacji w grze ale jeśli się im uda, to podniosą poprzeczkę w sandboxach na bardzo wysoki poziom.

    48. TheDesertEagle 9 listopada 2012 o 21:05

      @sebogothic To jest FAKE, animacje zrobione przez osobę z dużym doświadczeniem w tworzeniu grafiki 3D…. Ale wyglądają świetnie.

    49. 30 minut na przejechanie samochodem z jednego końca miasta (nie całego dostępnego obszaru) na drugi koniec to bardzo dużo. W Skyrim, gdzie świat gry był bardzo duży przejechanie koniem z jednego końca mapy na drugi w linii prostej zajmowalo okolo 20 minut więc świat gry będzie ogromny. Jedyne o co się boję w przypadku GTA to optymalizacja na PC-Rockstar niestety ssie z nią od kilku ładnych lat i każde kolejne GTA to kolejny powód na upgrade kompa. Obym tym razem się mylił

    50. Ale spoilery.

    Dodaj komentarz