1
4.07.2024, 09:30Lektura na 2 minuty

Gry kooperacyjne nie mają sobie równych. A ten rok może być dla nich rekordowy

Zapowiada się, że 2024 będzie jeszcze lepszym rokiem dla co-opa.


Krzysztof „Gwint” Jackowski

Myślicie, że 2023 został w pełni przejęty przez Baldur’s Gate’a 3? Nie byłoby to wcale kontrowersyjne stwierdzenie, patrząc na listę nagród, jakie wciąż zdobywa gra Larian Studios. Dzisiaj jednak zarzucimy bardziej kontrowersyjną opinią – 2023 to nie był rok dominacji Baldur’s Gate’a 3 tylko… gier kooperacyjnych.

Z czego wynika takie stwierdzenie? Wystarczy spojrzeć na dane zebrane przez Video Games Insights, które jasno pokazują, że ubiegły rok był do tej pory najbardziej owocnym dla tego typu produkcji. Raport przygotowany specjalnie na tę okazję mówi nawet o nieproporcjonalnym sukcesie.

Ale po kolei: w 2023 roku na Steamie pojawiło się 799 gier tego typu – o 11% więcej niż w 2022. Do tego łączny wynik z lat 2018-2019 nie daje takiego samego rezultatu, co ubiegłe 12 miesięcy. 799 gier to „tylko” 6% premier wszystkich produkcji na platformie Valve, a odpowiadały one za aż 36 procent całej sprzedaży gier wideo. Najwyższy procent do tej pory udało się uzyskać w pandemicznym 2020 roku – wtedy co-opy odpowiadały za 43% sprzedaży na Steamie. 

2
zdjęć

Dominację kooperacji widać również w uśrednionych statystykach względem „singlowego doświadczenia”. Standardowy co-op sprzedawał się w ubiegłym roku prawie osiem razy lepiej niż tytuł dla pojedynczego gracza. Sytuacja powtarza się w stosunku najchętniej kupowanych gier (14x lepsza sprzedaż) oraz najmniej interesujących produkcji (2x lepsza sprzedaż).

Ciekawie robi się jednak, gdy spojrzymy na statystyki prognozujące 2024. Większość z nas zdaje sobie sprawę, że na ten moment najpopularniejszymi grami do tej był Palworld oraz Helldivers 2. Łączny wynik 30 milionów kopii obu tytułów składa się na prawie 70 procent (!) sprzedaży wszystkich gier kooperacyjnych na Steamie w tym roku. Przy połączeniu tego z chwilowymi skokami popularności takich gier, jak np. Content Warning, VG Insights przewiduje, że tegoroczny udział kooperacji w sprzedaży na platformie Valve wyniesie aż 46 procent, przy jednoczesnym zmniejszeniu się ich populacji poniżej sześciu procent.

2
zdjęć

VG Insights odpowiada również na pytanie, co sprawia, że dana gra kooperacyjna staje się popularna. Według raportu odpowiadają za to cztery czynniki: poczta pantoflowa, memiczność produkcji, grywalność oraz przystępność w oglądaniu rozgrywki np. podczas transmisji na żywo oraz dobrze zaprojektowana pętla rozgrywki.


Czytaj dalej

Redaktor
Krzysztof „Gwint” Jackowski

Beznadziejnie zakochany w Dead Space i BioShocku. W gry wideo gram, odkąd byłem mało rozgarniętym bobasem, i planuję robić to do końca. Wydałem 460 złotych na Diablo IV i do teraz tego żałuję. Jak ktoś chce zagrać w jakiegoś multika na Xboksie, to ja bardzo chętnie.

Profil
Wpisów463

Obserwujących4

Dyskusja

  • Dodaj komentarz
  • Najlepsze
  • Najnowsze
  • Najstarsze