Instagram ujawnia, w jaki sposób pozycjonuje treści
Niektóre ze strategii Instagrama – np. ocenianie przez algorytm bliskości naszej relacji z innym użytkownikiem – brzmią niepokojąco.
Na oficjalnym blogu portalu prezes Instagrama Adam Mosseri opublikował post wyjaśniający, w jaki sposób serwis wybiera, które treści zobaczymy jako pierwsze. Mosseri podkreśla, że Instagram nie kieruje się jednym algorytmem, który działałby w przypadku wszystkich funkcji platformy. Odrębne części aplikacji – strona główna, relacje (stories), rolki (reels) czy wyszukiwarka – korzystają z odmiennych algorytmów opartych na różnych strategiach.
Sygnały do analizy
By uporządkować treści na stronie głównej, na której wyświetlają się posty użytkowników obserwowanych, treści rekomendowane i reklamy, Instagram kieruje się tzw. sygnałami – jednostkowymi informacjami o aktywności konta. Mosseri wskazuje, że Instagram analizuje w zasadzie tysiące sygnałów na temat każdego użytkownika. Przede wszystkim są to nasze lajki, komentarze i udostępnienia, ale i sygnały dotyczące autora rekomendowanego posta, który ma nam się wyświetlić (np. na temat wzrostu jego popularności względem innych użytkowników).
Wśród najważniejszych dla algorytmu sygnałów Mosseri wskazuje również na historię interakcji z autorem danego posta, np. na to, jak często komentujemy jego treści. Prezes Instagrama nie informuje jednak, czy brany jest pod uwagę również np. czas spędzony na oglądaniu profilu danej osoby, choć wspomina, że dla algorytmu liczy się, na jak długo zatrzymamy się na danym zdjęciu lub filmie.
Mosseri opisuje również, jak Instagram pozycjonuje relacje (stories) – krótkie filmiki lub zdjęcia, które udostępnione są przez dwadzieścia cztery godziny od momentu publikacji. Oprócz historii ich oglądania (algorytm bierze pod uwagę, w czyje relacje klikamy najczęściej) i interakcji, analizowana jest również nasza „bliskość” z autorem stories – Mosseri tłumaczy, że strona przygląda się naszej „ogólnej relacji” z daną osobą i prawdopodobieństwu tego, że jesteśmy przyjaciółmi lub rodziną.
Mimo licznych algorytmów, użytkownik Instagrama ma możliwość częściowego wpłynięcia na pozycjonowanie treści przez platformę, np. poprzez dodawanie kont do ulubionych, wybranie grupy bliskich znajomych (i udostępnianie niektórych relacji wyłącznie im) czy wyłączenie wyświetlania postów rekomendowanych na trzydzieści dni.
Czytaj dalej
Moim ulubionym zajęciem związanym z grami jest notoryczne umieranie w Dead Cells. Interesują mnie nowe technologie, ale nie mogę oprzeć się wrażeniu, że wszystko, co było na ich temat do powiedzenia, napisał już Philip K. Dick. Lubię robić kawę, filozofować i obserwować swojego kota.