09.10.2011
Często komentowane 262 Komentarze

John Carmack komentuje problemy RAGE w wersji PC i stwierdza: „Komputery nie są wiodącą platformą dla gier”

John Carmack komentuje problemy RAGE w wersji PC i stwierdza: „Komputery nie są wiodącą platformą dla gier”
Jednym z największych minusów gry RAGE w wersji PC są problemy techniczne wynikające ze złych sterowników zarówno dla kart Nvidii, jak i AMD. W jednym z wywiadów Tim Willits, dyrektor kreatywny w id Software, stwierdził, że kłopoty były poza ich kontrolą. Z kolei John Carmack zdradził, że PC nie było wiodącą platformą dla gry.

W wywiadzie dla Kotaku Tim Willits wyjawił, że choć RAGE od początku miało być jednakowe na wszystkich platformach, gra tworzona była na PC, choć wydania konsolowe testowano już na Xboksie 360PlayStation 3.

Jak mówi:

Dzięki temu mieliśmy niezwykle stabilne i wolne od błędów wersje na X360 i PS3. Niestety mieliśmy problemy ze sterownikami kart graficznych, co zaowocowało kłopotami i frustracją wśród naszych PC-towych fanów. Każdy w id Software jest bardzo zasmucony tym, że większość tych problemów jest poza naszą kontrolą. Pracujemy zarówno z AMD, jak i Nvidią, by pomóc im zidentyfikować i naprawić błędy związane z ich sterownikami. Zostaliśmy zapewnieni, że zostały one odnalezione i nowe sterowniki zostaną wkrótce opublikowane.

Z zaistniałej sytuacji niezadowolony jest też John Carmack, który stwierdził w tym samym wywiadzie, że problemy ze sterownikami były spowodowały, że w studiu padały soczyste wiązanki „fucków”. Jak mówi:

Byliśmy zadowoleni z usprawnień w wydajności, których dokonaliśmy na sprzęcie AMD na miesiące przed premierą; wprowadziliśmy wiele wewnętrznych zmian, zgodnie z tym, co powiedzieli nam inżynierowie firmy, by osiągnąć lepszą wydajność na ich sterownikach i sprzęcie, a potem daliśmy im przygotowaną przez nas wersję oprogramowania. Wiedzieliśmy, że wszystkie starsze sterowniki AMD i kilka Nvidii będzie miało problemy z grą, ale dobrze działała ona na naszych testowych PC-tach. Gdy w dniu premiery wypuszczono złe sterowniki, połowa posiadaczy komputerowej wersji gry, otrzymała produkt, który nie działał. Fakt, że działające oprogramowanie jest niekompatybilne z innymi produkcjami, nie poprawia sytuacji. Kłopoty ze starszymi, słabszymi i egzotycznymi konfiguracjami były w przypadku edycji PC oczekiwane, ale nie jesteśmy zadowoleni z doświadczenia na platformach, które powinny być głównymi.

Carmack stwierdził też – co może, jak sam przyznaje, nie spodobać się wielu graczom – że PC nie jest już wiodącą platformą dla dzisiejszych gier. Jak wyjaśnia:

Możesz robić grę z myślą o potężnym komputerze i stworzyć konsolowe wersje, które zostaną źle zaprojektowane lub od początku robić produkcję pod konsole, wprowadzając poprawki zwiększające jej jakość na PC. Wybraliśmy drugą opcję. Nie postrzegamy PC, jako wiodącej platformy dla gier. Słowa te doprowadzą do wściekłości niektórych graczy, ale trudno to inaczej scharakteryzować; obie konsolowe wersje mają znacznie większe grono odbiorców niż edycja komputerowa. Mocny PC jest dziesięciokrotnie potężniejszy od konsoli i niewątpliwie moglibyśmy dostarczyć lepsze wrażenia, jeśli zdecydowalibyśmy się tworzyć grę pod niego.. W dzisiejszych czasach w większości przypadków wpływ na jakość produkcji ma wysiłek włożony w pracę nad nią, a nie technologia. Gra stworzona przy udziale jednej dziesiątej środków na platformie dziesięciokrotnie potężniejszej byłaby w niemal wszystkich przypadkach gorszym produktem.

262 odpowiedzi do “John Carmack komentuje problemy RAGE w wersji PC i stwierdza: „Komputery nie są wiodącą platformą dla gier””

  1. Ma rację w tym co mówi, ale to nie usprawiedliwia wydania na PC bubla. Skoro skupili się na konsolach, to powinni olać wersję PC, a nie wydawać praktycznie niegrywalny syf, licząc że kilka tysięcy ludzi się nabierze i kupi. Bo co mi z gry która nie działa. Chamstwo i tyle.

  2. No cóż. Osoba która pchała do przodu rynek PC i rozwój grafiki na tej platformie właśnie zdradziła swoje ideały w imię pieprzonej kasy…

  3. czarny PRL jest w sumie nie prawdą gdy patrzy na gry flesz lub MMO cały czas pojawią czy starcafta 2 zarobił dużo kasy na PC jakimś dziwny cudem.

  4. b3rt ma rację. A co mnie obchodzi, że pc nie jest dla nich wiodącą platformą dla gier. Jeśli tak myślą to niech wydadzą na konsole, a na pc wstrzymają się do czasu zrobienia odpowiednich sterowników itd. Wydanie gry w takim stanie wg tego jak się tłumaczą to chamska zagrywka z ich strony, przecież nawet wersję na pc też testowali jacyś betatesterzy to wiedzieli co się będzie dziać. Czekałem na tą grę ale na razie sobie odpuszczam.

  5. W ten oto sposób branża gamingowa się stacza. Olejmy PC i róbmy niczym nie różniące się gry. Niechaj wielkie Activision podzieli się z nami swymi doświadczeniami

  6. @tom3kb chciał bym zobaczyć twoja wypowiedź na temat opóźnienia premiery gry RAGE…

  7. PC są właśnie przez to do [beeep]… Ciągle jakieś sterowniki trzeba zmieniać, żeby coś nowego działało poprawnie, a jak chcesz zagrać w coś starego to znowu są problemy i tak w kółko… Zamiast zrobić 1-2 grafiki, procki itp. na te 4-6 lata i gry, które w full detalach będą bez przycinki na nich działały to wymyślają nowe modle tylko po to, żeby kasę z nas zdzierać…

  8. To co Carmack napisał to głupota. Po prostu, zamiast przyznać i powiedzieć, że skopali wersję PC, to bredzi o wyższości jednym nad drugim. I prawdę mówiąc strzelił sobie w w stopę tym zdaniem. Zresztą, Rage wydała Bethesda , nie pamiętacie ile bugów miał Fallout 3 ? , to już taki standard chyba że gry tego studia mają więcej bugów niż jest dziur w serze 😉

  9. @laskoski6|Opóźnienie premiery gry mi nie przeszkadza o ile wiąże się z: wprowadzeniem poprawek lub naprawą błędów, albo testowaniem. Po prostu nie lubię jak ktoś próbuje mnie zrobić w konia.

  10. @dulumur jeśli tak bardzo zależy Ci na stabilności to czemu nie kupisz sobie konsoli. Takie są uroki PC że razem szeroką gamą możliwości idą problemy i niekompatybilność. Jeśli nie chcesz mieć problemów to kup se MAC’a i przestań nażerać jak baba przed okresem… Nie dziwie się id że konsole traktowała jako wiodącą platformę ponieważ łatwiej jest optymalizować daną grę pod jedną konfiguracje.

  11. @tom3kb z wypowiedzi Carmack wynika że nie spodziewali się takich problemów a wina leży po stronie producentów kart. Więc to raczej do nich powinieneś mieć pretensje bo to oni spóźnili się z wydaniem odpowiednich sterowników. Jeśli ktoś zamówił przedpremierową wersje to mu się nie dziwie. Ale ty (tak wynika z twojej wcześniejszej wypowiedzi) nie kupiłeś jeszcze gry więc nie wiem kto i jak chciał zrobić Ciebie w konia.

  12. z tego co pamietam to crysis 2 tez mial na poczatku mnustwo bledow wiec trzeba czekac na jakiegos patrza jak do crysisa i tyle a co do wypowiedzi to wiecej ludzi ma pc niz platformy konsolowe wiec raczej sam sobie strzela samobuja

  13. Sami spieprzyli wersje na PC i zwalają na producentów sterowników. Nawet do winy się nie przyzna Carmack.

  14. @Jonathan_Farmer|A co tu współczuć ?, wydali bubla i swoja niekompetencję starają się ukryć pod płaszczem bzdurnych tłumaczeń. Prawda jest taka że PC jest tak samo bezproblemowy jak konsole, no chyba że dla kogoś problemem jest ściągnąć raz na jakiś czas sterownik . W takim wypadku konsole są równie problemowe, bo trzeba raz na jakiś czas zrobić upgrade firmware 😉 . Naprawdę nie pamiętam kiedy miałem jakikolwiek problem z PC, gra mi się na nim równie przyjemnie jak na PSP czy PS3 🙂

  15. @krecik20|Może na świecie Pc jest więcej, ale ile z tych PC jest do grania? Myślę, że tyle samo co konsol obecnej generacji, a mimo tego, gry na konsole sprzedaja się o niebo lepiej i wcale się nie dziwię ID Software, że stawia na konsole.

  16. @Suteq|Valve/Dice obaliło już ten mit jako by PS3/X360 były zawsze lepszym rynkiem zbytu. Zresztą w jeden weekend na steamie twórca może zarobić więcej niż przez rok na platformie MS.

  17. Pomijam już problemy techniczne RAGE, które są wynikiem niechlujstwa ze zwalaniem wszystkiego na innych jak w przedszkolu, bo prawdziwym bólem tej gry jest archaizm w rozgrywce i mechanice jaki nam serwuje. Gra wygląda jak ktoś wydał by remake kilkuletniej pozycji i na tle konkurencji wygląda jak średniak do nabijania kasy.

  18. Proszę was to na jaka cholerę wgl wypuszczać pc tak wcześnie? na słowo honoru wypuścili grę? hahahah a to dobre. Dali ciała i teraz zamiast przeprosić zwalają winę na innych żałosne. Teraz nagle co zaczną może się wypierać RAGE-a że to wgl oni mieli coś do czynienia wymiotować mi się chce jak czytam takie teksty. Kasa kasa kasa i tylko kasa…

  19. Ja mogę tylko intro oglądać po nim zamiast grać widzę pulpit…

  20. Ja od początku mówiłem że to syf i utrzymuje moją opinie. Nie zawracam sobie głowy tym.

  21. phew, skoro mają klienta pc w dupie to ja mam takiego wydawce w tejże pięknej części ciała, fajnie jak od producenta który całą swoją markę zawdzięcza PC takie słowa padają

  22. Zgadzam się z @trOLLO|Wydali jakiegoś bubla i teraz zakrywają się „bo PC są do bani”.

  23. @Suteq wszystkie pc są do grania, WSZYSTKIE, bo na każdym da się coś odpalic, problem w tym że gracze konsolowi kupują głównie produkcje aaa, sprzedaż na pc-tach rozchodzi się po dużo większej grupie gier

  24. @Jonathan_Farmer ooo ma znaczenie ma, chciałbym widzieć pojedynek w jakiejś strzelance, a jeszcze bardziej w strzealnako – zręcznościówce 1 na 1 konsola vs pc np. w Unreal Tournament 3, życzę powodzenia temu na konsoli…

  25. Mógłby od razu powiedzieć że chce narąbać jak najwięcej kasy z kopii sprzedanych na konsole niż na PieCa, a nie zasłaniać się debilną gadką i zwalać winę na innych.

  26. i znów się zaczyna, a czemu są problemy? bo nikt nie wyciąga chociażby te siedemdziesiąt procent wzwyż mocy pc… a ty jonie carmacku czy jak ci tam wsadź sobie coś w dupę, za przeproszeniem

  27. a właśnie, kolejna różnica tłumacząca sprzedaż na PC z konsolami pomimo takiej samej, jak nie przewyższającej liczby użytkowników, a mianowicie, gracz pc-towy potrafi grać w 1 grę dłużej jak rok, nie kupując po drodze rzadnej innej gry wystarczy spojrzeć ile dalej jest czynnych serwerów cs-a, battlefielda 2 , ile osób dalej gra w sc1 (może po wyjściu 2 mniej, ale dalej sporo), czy diablo 2, ile takich ludzi jest na konsolach ? dalej są zawalone wszystkie serwery na grze z przed 3 lat ? (a co dopiero 6)

  28. Skoro wersje konsolowe sprzedają się wiele razy lepiej, to po co wydawać wersję PC? Ani na niej nie zarabiają kroci, ani nie uszczęśliwiają fanów. Zastanawiam się, czy to faktycznie jest zdania Carmacka, czy Bethesda kazała mu tak mówić.@Jonathan_Farmer – Całe szczęście, że na konsolach nie ma cheatów, ufff.

  29. @Jonathan_Farmer, dziecko ale ty pierdylisz… HAhahaha. Porównywanie graczy różnych platform, przenosząc ich na inną…|To tak jakbyś dał ważącemu 70 kilogramów chłoptasiowi (takiemu jak ja)|Sztangę 150 KG, i kazał ją podrzucić… Jesteś świetnym przykładem na to, że konsole wypalają szare komórki… 😀 |BTW, John… naprawdę…. Jesteś żałosny… Po tylu latach… i to dla kasy… żałość

  30. Ciekawe, na jakich sterownikach i jakich kartach graficznych grali beta testerzy? Najwyraźniej na tamtych wszystko było w porządku, to może twórcy Rage dadzą do nich linka?

  31. @Sergi, myśleli pewnie, że chociaż koszty produkcji się zwrócą (mówię o wszystkich platformach). Wtedy z konsolek mieli by czystszy zysk…

  32. @Sergi Na konsolach nie ma czitów? pozostawie to bez komentarza

  33. no ale jak wyda jakiegoś patcha w wersji PC w najbliższym czasie to może będzie i pół biedy chociaż, w to wątpię

  34. Mam wrażenie, że Carmack co najmniej plącze się w zeznaniach. Jeszcze niedawno czytałem jego wypowiedzi i oglądałem devdiary o tym, że dostosywanie gry w pierwszej kolejności na konsole było błędem, bo w ciągu kilku lat produkcji ich możliwości stały się śmiesznie małe w stosunku do PC. Teraz wypowiada zdanie o 180 stopni różne od tego. IMHO, faktycznie coś złego dzieje się z wersjami PC gier, nawet tymi gdzie developerzy stwierdzają, że komputer to dominująca platforma- vide BF3, beta i miesiąc do premiery

  35. Szkoda, że RAGE musi się borykać z takimi problemami, jako PCtowiec, po prostu poczekam na łatkę, albo odpowiednie sterowniki, a potem i tak zagram. Nie muszę już, teraz. |Co do toczącej się tutaj kolejnej wojny PCtowo-konsolowej… Dorośnijcie wreszcie, namówcie starych żeby wam kupili jedno i drugie, albo idźcie do pracy i zaróbcie sami, a nie tutaj uzewnętrzniacie swoje ukryte pragnienia, niczym 12latek zaczepiający dziewczynę. Niech każdy gra na czym lubi, po co się przejmować opiniami „znaffców”?

  36. Mam kilka kompów w domu, wszystkie sam konfigurowałem i instalowałem oprogramowanie, nie jestem specjalistą i żadnych problemów nie ma, nie latam po serwisach, mimo że używane są przez różnych ludzi. Mam też konsolę, gram na niej w jakieś exclusive’y jest fajnie. 😛 Najlepsze jest to, że jeżeli nie jest to wojna PC-konsole, to zaczyna się wojna X360-PS3 (wyjątkowo WII się też pojawia).

  37. Czyli tyle – należy ściagnąć sterowniki i zainstalować je. No problem. A co do tego, że PC nie jest wiodącą platformą – przecież to tylko smutna (owszem) prawda. Sam jestem PCtowcem. Trochę szkoda, że nikt nie chce robić gier pod komputery (ojj ciekawe jak taka bardzo dobrze zoptymalizowana gra pod dzisiejsze karty i procesory mogłaby wyglądać….) ale nikt by na tym dobrze nie wyszedł (np crysis tylko na pc? potem 2 byla na konsole i pewnie sprzedala sie lepiej, teraz 1 robia na konsole)

  38. @Jonathan_Farmer, no właśnie ja się nie zgadzam,gdyż to totalna głupota. Na padzie, tudzież myszy szanse będą mieli tylko gracze multiplatformowi a oni niebyt mają czym się pochwalić. (Za to będą się ostro przechwalać, no chyba, zę masz na myśli nie FPSy) Dopiero po pojawieniu się serwerów multiplatformowych, będzie możliwe przeprowadzenie jakiegoś sensownego porównania. Akurat w przygotowaniu jest CS:GO on najlepiej pokaże kto ma rację… Synek…

  39. @Bart-2pl:Owszem, wszystkie komputery są do grania bo na każdym odpalisz choćby sapera. Inna sprawa to ILE komputerów jest do grania wykorzystywanych. U mnie w domu są trzy kompy i gra się tylko na jednym bo np. moja dziewczyna w ogóle gier nie trawi (nawet pasjansa) i zwyczajnie ich nie odpala.@wszyscy, którzy są oburzeni „skokiem na kasę”:Welcome to the real world. Wy wszyscy pracujecie zapewne wyłącznie dla satysfakcji i pokoju na świecie.

  40. A tak w ogóle to konsole > PC! A może konsole < PC? Kurde, jak to było? Normalnie jak na Polygamii czy innym Gamecornerze. Myślałem, że choć tutaj jest jakiś poziom...

  41. @Nortic – Właśnie to skomentowałeś. BTW – Znasz pojęcie ironii? Zastosowałem je w swoim komencie.|@Jonathan_Farmer – Więc dając piłkarzowi kij bejsbolowy wyrównujemy jego szanse z prawdziwymi graczami bejsbolowymi? Ciekawa logika.

  42. Pfff to Przestan panie Carmack wogóle wydawać gry na PC. Są dziesiątki innych ekip, które tworzą porządne gry na piecyka. Dla tego mówię wypchaj się łaski nam nie robisz.

  43. Nie umieli zrobić gry z nowymi sterownikami tylko zrobić grę na stare konsole w których od lat nic się nie zmieniło i się tłumaczą…

  44. Nie obchodzi mnie co jest wiodącą platformą. PS 3, Xbox 360, PC czy też mikrofalówka. Jeśli kupuję produkt, mam naprawdę gdzieś, która według twórców jest „wiodąca”. Wersja, którą kupiłem ma działać.

  45. @mrowczak takie akcje już miały miejsce dzięki microsoftowi. PCtowcy na myszkach a konsolowcy na padach+autocelowanie…. wygrali PCtowcy. Dziękuje |BTW po co wdajecie się w tak bezsensowne dyskusje, bo jeden mały Carmack powiedział że pc nie jest wiodącą platformą? Ktos woli konsole, ktoś woli PCty i koniec tematu to jakby kłócic się o to czy zupa warzywna jest smaczna czy nie.

  46. Po prostu nie potrafią zrobić gry na pc i tyle…

  47. Tu nawet nie chodzi o wyższość jakieś platformy nad inną. Obowiązkiem wydawcy jest oddanie w pełni sprawnej gry, chyba że umieścił informację o błędach na pudełku. Ludzie wydają grubą kasę na Rage, i dostają po prostu niesprawny produkt. Przecież tu powinny zadziałać prawa konsumenta. No ale to przecież wina wszystkich tylko nie twórców. Ech, smutne to.

  48. Słowa klucze w newsie: PC, konsole|Rezultat: Wielka wojna fanboyów.|Dajcie sobie chłopaki na wstrzymanie, bo wygląda to komicznie. Nikt nie ma racji, a każdy broni swojego zdania choćby miał zginąć. Lololo

  49. VaaB powiedział : „Niestety, id Software nie jest już wiodącym developerem gier”!!!!!

  50. Wiodąca czy nie – spartolili, a akurat tego nie powinni robić, nie starczyło czasu ani chęci żeby się postarać, to niech teraz zbierają cięgi. Btw. Wersja na ps3 też podobno działa jak chce.

Dodaj komentarz