09.10.2011
Często komentowane 262 Komentarze

John Carmack komentuje problemy RAGE w wersji PC i stwierdza: „Komputery nie są wiodącą platformą dla gier”

John Carmack komentuje problemy RAGE w wersji PC i stwierdza: „Komputery nie są wiodącą platformą dla gier”
Jednym z największych minusów gry RAGE w wersji PC są problemy techniczne wynikające ze złych sterowników zarówno dla kart Nvidii, jak i AMD. W jednym z wywiadów Tim Willits, dyrektor kreatywny w id Software, stwierdził, że kłopoty były poza ich kontrolą. Z kolei John Carmack zdradził, że PC nie było wiodącą platformą dla gry.

W wywiadzie dla Kotaku Tim Willits wyjawił, że choć RAGE od początku miało być jednakowe na wszystkich platformach, gra tworzona była na PC, choć wydania konsolowe testowano już na Xboksie 360PlayStation 3.

Jak mówi:

Dzięki temu mieliśmy niezwykle stabilne i wolne od błędów wersje na X360 i PS3. Niestety mieliśmy problemy ze sterownikami kart graficznych, co zaowocowało kłopotami i frustracją wśród naszych PC-towych fanów. Każdy w id Software jest bardzo zasmucony tym, że większość tych problemów jest poza naszą kontrolą. Pracujemy zarówno z AMD, jak i Nvidią, by pomóc im zidentyfikować i naprawić błędy związane z ich sterownikami. Zostaliśmy zapewnieni, że zostały one odnalezione i nowe sterowniki zostaną wkrótce opublikowane.

Z zaistniałej sytuacji niezadowolony jest też John Carmack, który stwierdził w tym samym wywiadzie, że problemy ze sterownikami były spowodowały, że w studiu padały soczyste wiązanki „fucków”. Jak mówi:

Byliśmy zadowoleni z usprawnień w wydajności, których dokonaliśmy na sprzęcie AMD na miesiące przed premierą; wprowadziliśmy wiele wewnętrznych zmian, zgodnie z tym, co powiedzieli nam inżynierowie firmy, by osiągnąć lepszą wydajność na ich sterownikach i sprzęcie, a potem daliśmy im przygotowaną przez nas wersję oprogramowania. Wiedzieliśmy, że wszystkie starsze sterowniki AMD i kilka Nvidii będzie miało problemy z grą, ale dobrze działała ona na naszych testowych PC-tach. Gdy w dniu premiery wypuszczono złe sterowniki, połowa posiadaczy komputerowej wersji gry, otrzymała produkt, który nie działał. Fakt, że działające oprogramowanie jest niekompatybilne z innymi produkcjami, nie poprawia sytuacji. Kłopoty ze starszymi, słabszymi i egzotycznymi konfiguracjami były w przypadku edycji PC oczekiwane, ale nie jesteśmy zadowoleni z doświadczenia na platformach, które powinny być głównymi.

Carmack stwierdził też – co może, jak sam przyznaje, nie spodobać się wielu graczom – że PC nie jest już wiodącą platformą dla dzisiejszych gier. Jak wyjaśnia:

Możesz robić grę z myślą o potężnym komputerze i stworzyć konsolowe wersje, które zostaną źle zaprojektowane lub od początku robić produkcję pod konsole, wprowadzając poprawki zwiększające jej jakość na PC. Wybraliśmy drugą opcję. Nie postrzegamy PC, jako wiodącej platformy dla gier. Słowa te doprowadzą do wściekłości niektórych graczy, ale trudno to inaczej scharakteryzować; obie konsolowe wersje mają znacznie większe grono odbiorców niż edycja komputerowa. Mocny PC jest dziesięciokrotnie potężniejszy od konsoli i niewątpliwie moglibyśmy dostarczyć lepsze wrażenia, jeśli zdecydowalibyśmy się tworzyć grę pod niego.. W dzisiejszych czasach w większości przypadków wpływ na jakość produkcji ma wysiłek włożony w pracę nad nią, a nie technologia. Gra stworzona przy udziale jednej dziesiątej środków na platformie dziesięciokrotnie potężniejszej byłaby w niemal wszystkich przypadkach gorszym produktem.

262 odpowiedzi do “John Carmack komentuje problemy RAGE w wersji PC i stwierdza: „Komputery nie są wiodącą platformą dla gier””

  1. @lubro – Ale tu nie idzie o platformy. Jak się wydaje grę na dany sprzęt to ta gra ma na nim działać, kropka.

  2. @Jonathan_Farmer, o proszę nasza mała dziewczynka w końcu zaczęła kombinować…|No proszę, kto by pomyślał… BTW, trudno było by pomylić Arkebuz z Arbuzem, no chyba, że swoją główkę zwiesz arkebuzem, boszszsz, dobrze, że nie Hufnicą… 😀 |@Danon666, czy to przypadkiem nie było w Halo2? Pamiętam taki ewent, o ile dobrze pamiętam, niejaki Borxx kłócił (: ) się ze mną, że pecetowcy nie mają szans i ogólnie są Lame… Po przegranej konsolkowców jakoś o tym nie wspominał…

  3. PC nie jest platformą wiodącą tylko jeśli się weźmie pod uwagę: 1. sprzedaż, 2. wszystkie platformy konsolowe razem. Na PC Powstaje o wiele więcej gier, z tym, że WIĘKSZOŚĆ jest darmowa. I graczy jest więcej. I technologicznie też jest wiodące. Poza tym – mi na sterownikach BETA od BF3 Rage chodzi dobrze. Nawet bardzo dobrze – stabilne 60 FPS mam przez cały czas.

  4. @mrowczak Możliwe, że to było Halo 2 chociaż głowy nie dam

  5. A może wystarczyłoby zatrudnić kompetentnych programistów?

  6. @Sergi – Owszem ma działać i fakt, ze RAGE na PC jest grą nieskończoną jest niepodważalny. Rzecz w tym, że tego typu newsy stanowią pożywkę dla trollowania, pompowania sobie ego, wylewania żalu i (co najgorsze) obrażania innych graczy. Komentarze pod tym newsem już dawno odeszły od tematu i teraz zrobił się śmietnik.

  7. Tak się zastanawiam. Jak można tak poważnie spartolić konwersje na PC, podczas gdy na X360 gra chodzi bez najmniejszych problemów. Rozumiem, gdyby była robiona pod PS3, ale nie na sprzęcie M$. Generalnie gra zbiera straszne cięgi od graczy (spójrzcie chociażby na metacritic), a Carmack usprawiedliwia, to że spartolili, pierdzieleniem, że PC nie jest platformą wiodącą… bullkupa, że tak powiem.

  8. @lubro, tak wiem, jestem ujem… 😀

  9. pff też mi nowośc wiadomo że komputery nie są wiodąca platformą do gier to widać w prawie każdej produkcji może w końcu sie zlitują i wypuszczą kolejna generacje konsol bo te obecne to juz archaizm pamiętają czasy dinozaurów … nie wiem kto jeszcze kupuje te przestarzałe technologicznie pudedłka … ja jesli juz to kupie Nex Gen 😛

  10. pieprzenie 3 po 3, nie umieli gry zrobić,a teraz wymyślają 🙁 DEAD ISLAND które wczoraj zakupiłem jest o 100% napewno lepsze..

  11. Napisaliście „i stwierdza: „Komputery nie są wiodąca platwormą dla gier” A później napiliście „zdradził, że PC nie było wiodącą platwormą dla gry” ._. Koleś ma troche racji z tym, że na konsolach gra więcej osób, ale przecież mieli czas tą gre stworzyć, nie? To czemu nie mogli troche opóźnić date premiery gry i bardziej dopracować wersji na PC? Wiem, że zrobienie tego nie byłoby łatwe, ale jak się gre tworzy, to nie ma być błędów.

  12. mimo, że ich lubię (id), to muszę przyznać, że spieprzyli sprawę, a teraz się tłumaczą na 10 stron, że to nie ich wina… – są 2 takie przysłowia na to, o nożycach i o winnym, nie muszę chyba ich przypominać…

  13. Takie samo pieprzenie jak przy premierze Bulletstorma ze strony Chmielarza. Że pecet to za dużo trudnych konfiguracji, nie jest taki fajny jak konsola, a sama gra nie była projektowana z myślą o kompach. Że co?! Skoro tak trudno jest zrobić grę na pc i prawdopodobieństwo porażki jest duże, to po co w ogóle brać się za wersję pc, wydać ją niedorobioną i później stękać, jaki pecet jest trudny do developingu. Jak mają takie crapy wydawać, to niech lepiej omijają kompy i robią tylko na te przedpotopowe konsole

  14. CzlowiekKukurydza 9 października 2011 o 09:34

    @VanHelsingPL Też mi się tak wydaje. RAGE było robione latami. Przez ten czas na konsolach nie zmieniło się nic, a na PC wszystko. Nie mogli sobie poradzić ze sterami na PC albo wiedzieli, że za dużo czasu to zajmie, więc wypuścili taką płatną 'betę’ która teraz będzie patchowana co trochę. Gry id w dniu premiery zawsze wymagały potężnego PC – teraz trzeba będzie mieć farta żeby gra chodziła przyzwoicie. Nawet nie chcę myśleć co będzie z Doomem IV…

  15. FU Carmack … zamiast sie przyznac ze spartoliliscie robote i opoznic premiere na PC to nie. Lepiej zwalic wszystko na producentow sprzetu. A czyje uklady sa w konsolach ? Dogadac sie juz nie umiecie? Nooby…bardzo zaluje ze kupilem te gre w dniu premiery. Nie da sie grac w nia poprostu. Tylko zwrotu kasy zadac. Nigdy wiecej premierowej gry od idSoftware. Dawno nie widzialem takiej kaszany. To juz pamietne BlackOpsy mialy mniej bugow. Nawet nie przeprosil MTFKR. FU Carmack po raz drugi

  16. @LucifersAngel87: i dobrze zrobiles bo w dniu premiery DI tez nie byl grywalny

  17. powiem jedno gry upadają wszystko przez niedzielnych konsolowych graczy hehe prawdziwych hardcorowych graczy na PieCu szukać ze świacą juz ..szkoda 😛

  18. DOOM IV jak myslicie ?? wiodąca platforma ?? oczywiście KONSOLE !!! i i znowu bedzie rozczarowanie pecetowców

  19. Co do mnogości rozwiązań peceta – producentów liczących się kart graficznych na rynku jest AŻ dwóch, podobnie jak procesorów, w tym jedna firma robi i jedno i drugie, a pozostałe dwie dobrze ze sobą współpracują. Zarówno procki, jak i karty graficzne mają zunifikowane standardy pracy i podobną architekturę, dzięki temu sterowniki są kompatybilne z wieloma modelami danego urządzenia. Dodatkowo grafiki pracują na popularnych i uznanych za standard bibliotekach, co jeszcze bardziej ułatwia programowanie

  20. jeżeli optymalizacja pc zbyt trudna i „się nie chce” może czas pomyśleć o emeryturze a nie pierdzielić głodne kawałki

  21. Mniej ważny, więc można sprawę olać i chrzanić smuty? Nie pierwsza to i niestety pewnie nie ostatnia niedorobiona wersja (nie)finalna. Z czystym sumieniem odpuszczam sobie tę grę i przyszłe tak działające (po)twory.

  22. Następnym razem nie wypuszczajcie takiego chłamu na komputery osobiste. Takiego szrotu jak RAGE dawno nie widziałem. Nie dość, że problemy z grafą to i gameplay drętwy.

  23. Owszem, zdarzają się dziwne problemy i niespójności przy nietypowych konfiguracjach sprzętu, ale w obecnych czasach jest on na tyle zunifikowany przez liczne standardy i rozwiązania, że takie nietypowe zachowania są bardzo rzadkimi wyjątkami. Pitolenie więc o problematyczności programowania na pececie, gdy gra sypie się wręcz na KAŻDEJ konfiguracji, jest tylko marną wymówką nieudolnych, lub w tym i poprzednim (Chmielarz) przypadku zbyt zadufanych w sobie developerów.

  24. Gra cudna ;] A technologia jeszcze lepsza, wiec nie wiem czego sie czepiacie

  25. Dziwi mnie tylko jedno, jak mogli testować wersję pc na aktualnych sterownikach skoro powodują one błędy? Po prostu Carmack zakrywa swoją niekompetencje i zrzuca winę na producentów kart graficznych. Toż to dziecinada. Go to the hell John. Na co oni projektowali rage? Na konsole i kalkulator, a może konsole i ręcznik. Czekam nie na sterowniki tylko na patcha.

  26. no s***, za to jakby było pc targetem to by na pc dziaało fajnie a na konsolach wcale, tyle w tym temacie, tak sie kończą kompromisy. anyway gra jest swietna, gram na PC i u mnie zero problemów, wiec jestem bardzo zadowolony. mimo wszystko mówie nie portom.

  27. Szczęście,że mam ps3 inaczej omijał bym tą grę z daleka.

  28. Koleś jest bezczelny po prostu! Jak was PC nie obchodzi to po co to wydajecie na PC? zresztą gra i tak jest średnia

  29. LoL, SC II, WoW jakoś nie mają problemu z liczbą graczy. Ale oczywiście zawsze znajdzie się taki, co to musi zwalać winę na wszystko poza sobą. Na Steamie ponoć gry bardzo dobrze się sprzedają, indyki także mają popyt. Dobra gra także sprzeda się na PC, a kogo obchodzą takie buble jak Rage? Na PC jest masa lepszych darmowych produkcji.

  30. Rage 2 plus pakiet bugów, baboli i niedoróbek graficznych już za rok na PC w promocyjnej cenie 199.99zł!

  31. Każdy kto wie z czym to się je jest świadom, że gry na PC robi się o wiele wygodniej – studia mają masowo problemy ze znalezieniem specjalistów od konsol (nasze CDP też miało, albo i ma nadal)|Carmack chyba sugeruje że konsole zaczynają coraz mocniej ciągnąć PC w dół…|Druga sprawa że od kiedy przeskoczyłem z pada na myszkę, to konfiguracja strzelanka->pad wydaje mi się bez sensu…

  32. Niech już wyjdą te next geny to w koncu ujrzymy jakąś lepszą grafike i może skończą się te problemy bo jak narazie to rozwój gier hamują tylko i wyłącznie konsole, bo grafika już dawno mogłaby być o wiele wiele lepsza.

  33. Dobra, dobra. Słowa Carmacka o PC i konsoli może i nie są zadowalające, ale w pełni zrozumiałe. Sama gra w dniu premiery (szczególnie amerykańskiej) może i miała problemy (i nadal je ma), ale pomału są one eliminowane http:forums.bethsoft.com/index.php?/topic/1238786-new-rage-pc-update/ Zapewne w ciągu tygodniu, dwóch cała wrzawa ucichnie i będziemy mieć w pełni grywalny produkt. Że powinno być tak w dniu premiery? Powinno i niesmak pozostaje. Ale nie zmienia to faktu, że sama rozgrywka jest świetna

  34. To może teraz do każdej gry będą dodawać specjalne sterowniki?

  35. Nie potrafią już robić gier na pc i tyle w temacie, polecieli na łatwą kaskę z konsol tym samym olewając pc…

  36. @Danon666|Rozwoju gier nie blokują konsole tylko twórcy gier, zawsze mogą zrobić exclusiva na pc wykorzystując całą jego moc i olać konsole ale chęć zysku ze wszystkich platform jest nieodparta :]

  37. @AnubisInk No właśnie bo to jest taki sam biznes jak muzyka czy film, dla tego to właśnie konsole blokują rozwój, twórcy między innymi też choć w mniejszym stopniu bo przecież normalne jest że chcą zarobić, dla nich to nie jest zabawa tylko biznes i praca.

  38. No tak Pc jest słaby bo jesteśmy zbyt tępi żeby na niego zrobić dobrą grę, inni jakoś dają rade i nie narzekają

  39. @skoczny, prawda, ale w sumie to gracze i moderzy (podobnie jak w przypadku GTA IV) starają się z tego jakoś wyjść. Na przykład jeden z graczy odkrył sposób na zabezpieczenie gry przed lowresami w teksturach. Wystarczy zmodyfikować malutki wpis w rejestrze i podmienić jeden czy dwa pliki w folderze z grą. Tekstury przestają się samodzielnie przestawiać… Jak znajdę sznurek to podrzucę

  40. @skoczny http:www.benchmark.pl/aktualnosci/RAGE_texture_fix_poprawia_jakosc_obrazu_w_grze_-_download_Radeon_i_GeForce-37074.html

  41. Lubie Carmacka ALE TA wypowiedzią mnie wnerwił… zasmakowali łatwej ka$$y na konsolach i teraz pierdziela babole…..

  42. @skoczny – to prawda, w końcu masa gier ma problemy na starcie i z Rage nie jest aż tak źle…|W Wiedźminie błąd z zawieszającą się postacią od rzucania petard po X czasu naprawiali a np. Fable 3 nigdy mi nie działał poprawnie (praktycznie nie da się grać). Wkurzająca jest ta tendencja, bo człowiek się czuje jakby kupował kota w worku – brak wersji demo robi swoje. Mniej obawiać się można jedynie gier, które są kontynuacjami…

  43. @Danon666|Eee tam stary 🙂 Crysis 4 lata był tylko na pc a crytek nie płakał na brak hajsu 🙂

  44. Jak Carmack uważa że pecety są beznadziajne i nie opłaca się robić na nie rage to niech nie robi, a nie że zrobi badziewną konwersję i jeszcze ma pretensje. Niech nie zarabia a pecetach to zobaczymy czy jeszcze taki mądry…

  45. @AnubisInk, a pomyśl ile nVidia i AMD zarobiły dzięki tej grze… ;D|Swoją drogą moim zdaniem większość dzisiejszych gier cierpi na problem słabych tekstur. Przykładem jest nasz polski wiedźmin. Tekstury dalsze są wręcz przecudowne, ale z bliska… Prezentują się znośnie ( i to z dużym hakiem by nie gadać, że są paskudne). Co ciekawe taki Skyrim, Tekstury dalekie prezentują się pięknie, nie ma jednocześnie różnicy między teksturami bliższymi

  46. Niech pan Carmack powie coś, czego nie wiem.

  47. Yep, osobiście też korzystam z pliku Rageconfig.cfg w celu właśnie wymuszenia tekstur przez co ten błąd z doczytywaniem tekstur nie jest tak widoczny – jako rozwiązanie tymczasowe może być. Co do reszty problemów warto poszukać np tu segmentnext.com/2011/10/04/rage-crashes-textures-fix-fov-fps-freezes-errors-and-graphics-fixes/ czy nie ma rozwiązania. Wiadomo, nie tak miało być i spora część graczy nie będzie chciała szukać rozwiązania. A szkoda bo gra naprawdę jest niezła.

  48. Zgadzam się z AnubisInk to nie konsole lecz lenistwo, pazerność na łatwą kasę i głupota twórców zastopowały rozwój gier. Liczą się już tylko zyski a nie pasja i dążenie do perfekcji.

  49. @AnubisInk: Crytek właśnie płakał na słabą sprzedaż tej gry i zapowiedział, że kolejna część będzie tytułem multiplatformowym. Tak też się stało.

  50. Niech pan Carmack się wali. Na PCty trzeba umieć robić gry a nie tłumaczyć się że nie są wiodącą platformą. Na konsole robią ci co chcą iść na łatwizne kosztem jakości materiału bo konsole to crap.

Dodaj komentarz