John Carmack komentuje problemy RAGE w wersji PC i stwierdza: „Komputery nie są wiodącą platformą dla gier”

W wywiadzie dla Kotaku Tim Willits wyjawił, że choć RAGE od początku miało być jednakowe na wszystkich platformach, gra tworzona była na PC, choć wydania konsolowe testowano już na Xboksie 360 i PlayStation 3.
Jak mówi:
Dzięki temu mieliśmy niezwykle stabilne i wolne od błędów wersje na X360 i PS3. Niestety mieliśmy problemy ze sterownikami kart graficznych, co zaowocowało kłopotami i frustracją wśród naszych PC-towych fanów. Każdy w id Software jest bardzo zasmucony tym, że większość tych problemów jest poza naszą kontrolą. Pracujemy zarówno z AMD, jak i Nvidią, by pomóc im zidentyfikować i naprawić błędy związane z ich sterownikami. Zostaliśmy zapewnieni, że zostały one odnalezione i nowe sterowniki zostaną wkrótce opublikowane.
Z zaistniałej sytuacji niezadowolony jest też John Carmack, który stwierdził w tym samym wywiadzie, że problemy ze sterownikami były spowodowały, że w studiu padały soczyste wiązanki „fucków”. Jak mówi:
Byliśmy zadowoleni z usprawnień w wydajności, których dokonaliśmy na sprzęcie AMD na miesiące przed premierą; wprowadziliśmy wiele wewnętrznych zmian, zgodnie z tym, co powiedzieli nam inżynierowie firmy, by osiągnąć lepszą wydajność na ich sterownikach i sprzęcie, a potem daliśmy im przygotowaną przez nas wersję oprogramowania. Wiedzieliśmy, że wszystkie starsze sterowniki AMD i kilka Nvidii będzie miało problemy z grą, ale dobrze działała ona na naszych testowych PC-tach. Gdy w dniu premiery wypuszczono złe sterowniki, połowa posiadaczy komputerowej wersji gry, otrzymała produkt, który nie działał. Fakt, że działające oprogramowanie jest niekompatybilne z innymi produkcjami, nie poprawia sytuacji. Kłopoty ze starszymi, słabszymi i egzotycznymi konfiguracjami były w przypadku edycji PC oczekiwane, ale nie jesteśmy zadowoleni z doświadczenia na platformach, które powinny być głównymi.
Carmack stwierdził też – co może, jak sam przyznaje, nie spodobać się wielu graczom – że PC nie jest już wiodącą platformą dla dzisiejszych gier. Jak wyjaśnia:
Możesz robić grę z myślą o potężnym komputerze i stworzyć konsolowe wersje, które zostaną źle zaprojektowane lub od początku robić produkcję pod konsole, wprowadzając poprawki zwiększające jej jakość na PC. Wybraliśmy drugą opcję. Nie postrzegamy PC, jako wiodącej platformy dla gier. Słowa te doprowadzą do wściekłości niektórych graczy, ale trudno to inaczej scharakteryzować; obie konsolowe wersje mają znacznie większe grono odbiorców niż edycja komputerowa. Mocny PC jest dziesięciokrotnie potężniejszy od konsoli i niewątpliwie moglibyśmy dostarczyć lepsze wrażenia, jeśli zdecydowalibyśmy się tworzyć grę pod niego.. W dzisiejszych czasach w większości przypadków wpływ na jakość produkcji ma wysiłek włożony w pracę nad nią, a nie technologia. Gra stworzona przy udziale jednej dziesiątej środków na platformie dziesięciokrotnie potężniejszej byłaby w niemal wszystkich przypadkach gorszym produktem.
Czytaj dalej
262 odpowiedzi do “John Carmack komentuje problemy RAGE w wersji PC i stwierdza: „Komputery nie są wiodącą platformą dla gier””
Dodaj komentarz
Musisz się zalogować, aby móc dodać komentarz.
Rage nie był grą tworzoną szybko, mieli więc moim zdaniem dużo czasu, aby dostarczyć na rynek działający w pełni produkt. Jakoś musieli usprawiedliwić swoja wpadkę – dobrze, że są studia, które umieją tworzyć multiplatformowe gry.
@skoczny – płakali początkowo, ale co się dziwić, jak zrobili grę wyprzedzającą sprzęt. Jak odpowiednie podzespoły uzyskały sensowną cenę to nagle gra wbiła 3 miliony sprzedaży, dodatek połowę tego. To są słabe wyniki?
możliwe.. jednak , jak do tej pory dają sobie radę
Panie Carmack jesteś pan zerem, pan i pana konsolowy crap!
@Demilisz: 3 miliony to wręcz świetny wynik. Jednak przez pierwsze pół roku sprzedaży zwyczajnie liczyli na więcej. Na obie (Crysis i Rage) gry w całym stadium produkcji sporą część kasy, więc jeśli początkowo gra nie sprzedaje się tak jak powinna to nie wróży to aż tak świetnie kolejnym projektom. Stąd też stworzenie gry także (bądź głównie) na platformy w których sprzedaż jest lepsza jest logicznym zabiegiem
@Demilisz – masz rację, gra się dobrze sprzedała biorąc pod uwagę że raczej sprzedawali grafikę a nie gameplay…
Ciekawe, że wiele innych gier jest wydawanych w tym samym czasie na konsolach i PC (np. Mass Effect 2), a takich problemów nie ma. Jaja sobie po prostu robią, bo zrobili grę pewnie nie testowaną na PC i teraz twierdzą, że to nie ich wina.
Rage pod wzgledem technologicznym wyprzedza czasy w ktorych bylo mu dane ujrzec swiatlo dzienne. Tak jak S.T.A.L.K.E.R upowszechnil Deferred Shading ktory praktycznie jest teraz w wiekszosci dobrze wygladajacych gier, tak Rage i jego MegaTexturing i inne bajery w IdTech6. To, ze sprzet nie jest do tego jeszcze optymalnie dostosowany to juz nie wina Carmacka. A co do konsol – tutaj bylo po prostu latwiej bo kazdy sprzet jest taki sam, niezalezny od sterownikow i konfigu.
Tylko problemem Crysisa 2 dalej jest słaba sprzedaż względem choćby CODów, czy BC2 i jakoś konsole nie pomogły, a miały być złote jaja. Tak samo będzie z Rage, gra nie zawojuje rynku, bo jest średniakiem, a tworzenie flamewar przez id jest tylko dowodem na to, że ta gra sama na siebie nie zarobi (6 lat SIC!), więc robią zamieszanie niestety w negatywnym znaczeniu. |BC2 dało najwięcej zarobić DICE na PC, Portal 2 najlepiej sprzedał się na PC, nawet wykręcone sprzętowo Metro ładnie kręciło licznik sprzedaży.
Jakoś nie będę płakał za całym tym „RAGE”. Na PC jest wystarczająco dużo gier, które jakimś dziwnym cudem z pomocą bogów radzą sobie z tą przeklętą piekielną skrzynką jaką jest PC. Jeden wielki fail z takim tłumaczeniem się Carmacka.
@kazubin: Crysis 2 na wszystkie platformy sprzedał się w ilości 3 milionów i są to statystyki aktualne na czerwiec. Wiadomo, że nie ma dużego przyrostu jeśli wziąć pod uwagę ilość sztuk względem pierwszej części, ale znacznie szybciej się sprzedawało. Co pozwoliło szybciej odbić pieniądze włożone w produkt.
Gooch, czyli, że to wyprzedzające technologicznie nasze czasy id Tech 5 chodzi płynnie i bezproblemowo na archaicznej 7-letniej konfiguracji konsol, a na dziesięciokrotnie mocniejszych nowoczesnych pecetach już nie potrafi? BULLSHIT!
@McGrave – dla Ciebie to sama grafika, a dla innych jedna z najbardziej wartosciowych gier ostatnich lat. Uszanuj opinie innych i nie glos swoich teori, jakby byly jedyna prawda. A teraz Carmack pierdzieli o tym, ze PC nie bylo wiadaca platforma… Oczywiscie, ze nie bylo i mowiliscie nam o tym przed premiera panowie z id. Ale mowiliscie takze, ze wersje PC traktujecie bardzo powaznie bez wzgledu na to, czy sie na niej skupiacie, czy nie. A dostalismy cos, co swiadczy o czyms zupelnie innym.
I to powiedzial czlowiek, ktory opracowal narzedzia do robienia gier na kompa, bo byl wrogiem braku mozliwosci upgradu konsol… Ech… $$$
W sumie, sprawdziło się, co mówiłem wcześniej. Borderlands > RAGE ;]
niestety carmack ma racje. po co maja sie angazowac w produkcje na pc skoro i tak 3/4 smieci sciagnie ja z neta. lepiej skupic sie na ps3 gdzie piractwo jest zerowe (maja gwarancje ze zarobia za ciezka charowe). a grafika na ps3 jest coraz lepsza, wystarczy spojrzec na uncharted 3 ,gdzie dice i ich battlefield mogĺiby sie duzo nauczyc w kwesti robienia gier.
@skoczny|To podziel sobie wynik sprzedaży na trzy platformy, dolicz większe koszty produkcji i dystrybucji, więc nic dziwnego, że CT nagle przypomniał sobie O DX11 i wysokiej jakości teksturach 😉
Ps|Podaj nam jeszcze aktualne dane sprzedaży na temat C1 i dodatku 🙂 Czekam na wyniki RAGE xD
@Angrenbor: Na naprawde mocnych pecetach RAGE nie ma zadnych problemów. nie wiem, tez czemu pijesz do archaicznosci konsol – akurat ps3 to jest naprawde nowoczesny sprzet pod wzledem architektury – wez pod uwage to, ze mimo teoretycznie slabszej specyfikacji od najmocniejszych PC nie zajmuje sie 200 innymi rzeczami jednoczesnie ( OS na PC swoj narzut ma calkiem spory).
Cyrax22, skoro rynek pc jest taki niewdzięczny, o po co w ogóle robić na niego gry? Olać pc i robić gierki tylko pod 2 configi na konsolkach a kasa i tak poleci. id mimo to wydało RAGE’a na komputery, ale to jest produkt tak niedorobiony, jakich mało i o to się toczy dyskusja. Skoro wydają grę na daną platformę, a uczciwi ludzie płacą za nią kasę, to gra powinna być w stadiu skończonym i kompletnym, a nie wyglądać jak nieprzetestowana zbugowana alpha.
Mi tam wystarczą gry jedynego studia, które naprawde potrafi podzielić chęć zarobienia i pasje w tworzeniu gier. Ave Blizzard
A w tym wypadku akurat rozumiem, i gdyby to ode mnie zależało, uniewinniłbym każdego pirata, który pobierze RAGE’a z neta, zamiast legalnie kupić, bo żądać takich pieniędzy za takiego crapa to już wyłudzenie jest.
Rynek PC notuje największą dynamikę wzrostu sprzedaży oraz ma najlepszą marżę na sprzedanej licencji, więc nie dziw się panu Carmackowi, że wydał wersję PC 🙂
@Cyrax22: jedno uzupełnienie – piractwo na PS3 już nie jest zerowe, a na X360 już całkiem spore.|@kazubin: ale też sam silnik zapewne nie pochłonął tyle pieniędzy co CryEngine 2. Tzn swoje na pewno musiało kosztować dopasowanie do konsol, ale też w przeciwieństwie do PC pracowali pod gotowy sprzęt, który się nie rozwijał.
@Angrenbor|Co ma piernik do wiatraka?. Rage i Borderlands to nie to samo.
@cyrax Nie rozśmieszaj mnie z tym uncharted bo zauwazylem, ze wiekszosc konsolowcow onanizuje sie przed tym tytulem, a prawda jest taka, ze tekstury macie tam w niskiej rozdzielczosci, cienie tez szalu nie robia, brak tam parallax mappingu, teselacji czy tez wygladzania krawedzi. Nie wspomne nawet w jakiej rozdzialce bedzie wydany ten tytul. Gry sa robione pod konsole bo jest z nich wiecej mamony, ale gdyby powstawaly pod PCty bylyby trzykrotnie ladniejsze.
Już jest nowe menu do RAGE
@gaara666gaara – a gdyby babcia miała wąsy to by była dziadkiem. Konsolowcy przynajmniej mogą zagrać w uncharteda, ty nie.
@gaara666gaara uncharted 3 to będzie najlepsza gra wszech czasów i twoje gadanie tego nie zmieni,a skoro jesteś kolejnym ograniczonym PCtowcem to twój problem.NIE ZAGRASZ SOBIE i tyle…
@Mati87|Nie konsolowcy, a właściciele PS3. Tak samo jak na PS3 nie pograsz w Alana, a przez brak dobrego PC mijasz się z rewelacyjnym TW: Shogun 2. Każda platforma ma własne „must have”, a z mitami to idź do pani Kasi 😉
Złej baletnicy przeszkadza zły … sterownik jak widać. Ten sam który bez problemu obsługuje dziesiątki innych gier. Gdyby jedna wersja sterownika sprawiała problemy mógłbym uwierzyć ale z tej wypowiedzi wynika że tym partaczom nie pasuje większość z nich. Żenujące tłumaczenia… Zresztą kto by tam płakał po kolejnej głupawej ukonsolowionej strzelaninie.
Carmack ty zdrajco ,za czyje pieniądze kupowałeś Ferrari, za kasę konsolowców co?
Pomimo zdrady i tak graaaam w RAGE.Jest świetna.
Mnie w zasadzie nie obchodzi czy dany tytuł posiada jakieś „paralaksy” czy inne „anizotropy” tak długo jak wygląda i gra się w to dobrze, a akurat Uncharted o brak grywalności i szpetotę posądzać trudno. Sam zamierzałem nabyć swego czasu PS3, bo choć to „przerośnięty kalkulator”, to bibliotekę gier świetnych (w przeciwieństwie do klocka) ma zacną. Nie wykluczam też, że po nową generację konsol sięgnę. Póki co trwam przy piecu na którym naprawdę jest w co grać, nie narzekam…
@CheshireCat oh, chciałbym żeby rage było „ukonsolowione”. Takie konsolowe Resistance 3 które nie ma regeneracji hp tylko medkity, nie ma też limitu broni jaką można przy sobie posiadać ani nawet chowania się za przeszkodami. Kiedy wreszcie się nauczycie dzieci że jeżeli gra jest kiepska to jest kiepska dlatego że po prostu twórcy zawiedli a nie że próbowali zadowolić użytkowników konsol?
Co się piractwa tyczy, na xboxie jest ono całkiem spore, taka forza 3 piracona była w milionach egzemplarzy. Gracze konsolowi wcale nie są pod tym względem lepsi. Zwyczajnie na pc proceder ten jest banalnie łatwy, tymczasem w przypadku konsol trzeba się napocić. Stąd więcej lewych kopii na pieca nad czym zresztą ubolewam. Jak to się mówi „okazja czyni złodzieja”, dajcie ludziom możliwość, a i kraść będą. Przy okazji, określanie obrzucanie się inwektywami, plucie jadem, bo ten gra na konsoli…
@marchal po pierwsze to sobie zagram, a po drugie to ty nie masz mocnego pcta, a nie ja PS3. Grałem na obu platformach i odpalajac sobie obok jakiejs gry na PC jakakolwiek na PS3 widzialem kolosalna przepasc. Zapomnialem dodac, ze moglbys mnie nie obrazac bo ja o Tobie nie mowie, ze jestes ograniczony. A w sprawach oprogramowania wrecz moge sie zalozyc, ze Ty jestes bardziej bo to ja bede programista, a nie Ty (chyba, ze sie myle i tez studiujesz informatyke). Pozdro Panie Wszychwiedzacy.
@marchal39 – sam o innych piszesz, ze to fanboye PC, a jednoczesnie pokazujesz, jak bardzo kochasz swoja platforme… Przeczytaj wszystkie swoje komentarze i wtedy przemysl to, czy ktos taki jak Ty ma prawo zarzucac innym brak obiektywizmu.
@kazubin – obie konsole są tak tanie że nie mieć obu to naprawdę trzeba się starać. Obie konsole > pecet. na pccie są tylko pecetowe exy, a na konsole są exy na poszczególne konsole i exy na obie konsole które na pieca nie wychodzą. 2 rodzaje exów > 1 rodzaj exów. A co do mitów i pani kasi, równie dobrze ja mogę napisać że mitem jest że na peceta jest najwięcej exów. Bo coś ich ilość się w jakość nie przekłada.
…a tamten na piecu, czy wręcz jakieś bzdurne poczucie wyższości wypływające z posiadania tej, czy innej platformy jest mocno niepoważne i przystoi dzieciom w wieku przedszkolnym, a nie osobom liczącym naście, bądź więcej lat. osoba która postępuje w ten sposób wystawia laurkę tylko i wyłącznie sobie, i to mocno niepochlebną. Co się Rage’a tyczy, nie da się ukryć że port pc jest skopany, ale wygląda na to, że wielkiej krzywdy z tego powodu nie ma, gdyż to po prostu tytuł przeciętny w zgodnej opinii graczy
…nie porywa. Średnia ocen, bez względu na platformę nie dobija choćby do siódemki, a w przypadku pc oscyluje w granicach 3/10. Nie ma czego żałować. To zaś, że potencjalny hit okazuje się kitem to też nie pierwszyzna, a zjawisko powszechne, niemal standard. Chyba dobrze się stało, że nie zobaczymy RDR na pc, bo gdyby Rockstar stworzył konwersję pokroju Rage’a byłaby jedna wielka lipa, a że jest to scenariusz prawdopodobny udowodnili na przykładzie GTA IV.
Id software było kiedyś dla mnie najlepszych studiem na świecie. Od tej chwili, nie.
Spartol wersję PC swojej gry, płacz że nie jest ona wiodącą platformą…
@Mati87|Nie wagaruj, a w szczególności staraj się nie omijać zajęć z języka polskiego oraz matematyki.
@Siemiatyczanin2405 gratuluje (domysl sie czego).|@eustachy srednia ocen to 8. Rage zbiera 8 i 9.|czekam jeszcze na recke od CDA
Ohh, jak to fajnie sobie poczytać wojny fanbojów, którzy próbują sobie udowodnić nawzajem konsole > PC czy tam PC > Konsole. Zrozumcie dzieciaki, że każda z platform ma swoje wady i zalety, przestańcie pieprzyć, że na konsolach to same każuale, a że na PC to nikt nic nie wydaje, bo oba stwierdzenia to jedna wielka bzdura. Z resztą wychodzi też na jaw ilu panów ”grafika się nie liczy” onanizuje się nagle tym że jakaś gra ma lepszą teksturę piasku.
@Mati87 Tyle że te exclusive’y to sprawa subiektywna i dla jednego te wszystkie unchartedy po prostu miękną przy herosach. Aaa i przy konfiguracji PC + konsola też masz 2 rodzaje exclusive’ów więc twój argument jest inwalidą.
Winni się zawsze zawile tłumaczą…
Da się rozumieć, chłopaki w końcu muszą swoje zarobić, choć krzywo na to patrzę, ja na ich miejscu prawdopodobnie postąpiłbym tak samo 🙂
@kazubin – wow, jak mi pojechałeś. Mam dla ciebie starać się pisać poprawną polszczyzną? Kim dla mnie jesteś? Nikim. Więc szkoda mi czasu na wysilanie się. Jak nie umiesz normalnie na post odpisać to dyskusja z tobą nie ma sensu|@Abyss – są 3 rodzaje gier. Exy tylko na daną platformę, multiplatformy i exy konsolowe (w sensie że są i na x360 i na ps3). X360 i ps3 mają 3 grupy, pc ma jedną. Teraz rozumiesz?