09.10.2011
Często komentowane 262 Komentarze

John Carmack komentuje problemy RAGE w wersji PC i stwierdza: „Komputery nie są wiodącą platformą dla gier”

John Carmack komentuje problemy RAGE w wersji PC i stwierdza: „Komputery nie są wiodącą platformą dla gier”
Jednym z największych minusów gry RAGE w wersji PC są problemy techniczne wynikające ze złych sterowników zarówno dla kart Nvidii, jak i AMD. W jednym z wywiadów Tim Willits, dyrektor kreatywny w id Software, stwierdził, że kłopoty były poza ich kontrolą. Z kolei John Carmack zdradził, że PC nie było wiodącą platformą dla gry.

W wywiadzie dla Kotaku Tim Willits wyjawił, że choć RAGE od początku miało być jednakowe na wszystkich platformach, gra tworzona była na PC, choć wydania konsolowe testowano już na Xboksie 360PlayStation 3.

Jak mówi:

Dzięki temu mieliśmy niezwykle stabilne i wolne od błędów wersje na X360 i PS3. Niestety mieliśmy problemy ze sterownikami kart graficznych, co zaowocowało kłopotami i frustracją wśród naszych PC-towych fanów. Każdy w id Software jest bardzo zasmucony tym, że większość tych problemów jest poza naszą kontrolą. Pracujemy zarówno z AMD, jak i Nvidią, by pomóc im zidentyfikować i naprawić błędy związane z ich sterownikami. Zostaliśmy zapewnieni, że zostały one odnalezione i nowe sterowniki zostaną wkrótce opublikowane.

Z zaistniałej sytuacji niezadowolony jest też John Carmack, który stwierdził w tym samym wywiadzie, że problemy ze sterownikami były spowodowały, że w studiu padały soczyste wiązanki „fucków”. Jak mówi:

Byliśmy zadowoleni z usprawnień w wydajności, których dokonaliśmy na sprzęcie AMD na miesiące przed premierą; wprowadziliśmy wiele wewnętrznych zmian, zgodnie z tym, co powiedzieli nam inżynierowie firmy, by osiągnąć lepszą wydajność na ich sterownikach i sprzęcie, a potem daliśmy im przygotowaną przez nas wersję oprogramowania. Wiedzieliśmy, że wszystkie starsze sterowniki AMD i kilka Nvidii będzie miało problemy z grą, ale dobrze działała ona na naszych testowych PC-tach. Gdy w dniu premiery wypuszczono złe sterowniki, połowa posiadaczy komputerowej wersji gry, otrzymała produkt, który nie działał. Fakt, że działające oprogramowanie jest niekompatybilne z innymi produkcjami, nie poprawia sytuacji. Kłopoty ze starszymi, słabszymi i egzotycznymi konfiguracjami były w przypadku edycji PC oczekiwane, ale nie jesteśmy zadowoleni z doświadczenia na platformach, które powinny być głównymi.

Carmack stwierdził też – co może, jak sam przyznaje, nie spodobać się wielu graczom – że PC nie jest już wiodącą platformą dla dzisiejszych gier. Jak wyjaśnia:

Możesz robić grę z myślą o potężnym komputerze i stworzyć konsolowe wersje, które zostaną źle zaprojektowane lub od początku robić produkcję pod konsole, wprowadzając poprawki zwiększające jej jakość na PC. Wybraliśmy drugą opcję. Nie postrzegamy PC, jako wiodącej platformy dla gier. Słowa te doprowadzą do wściekłości niektórych graczy, ale trudno to inaczej scharakteryzować; obie konsolowe wersje mają znacznie większe grono odbiorców niż edycja komputerowa. Mocny PC jest dziesięciokrotnie potężniejszy od konsoli i niewątpliwie moglibyśmy dostarczyć lepsze wrażenia, jeśli zdecydowalibyśmy się tworzyć grę pod niego.. W dzisiejszych czasach w większości przypadków wpływ na jakość produkcji ma wysiłek włożony w pracę nad nią, a nie technologia. Gra stworzona przy udziale jednej dziesiątej środków na platformie dziesięciokrotnie potężniejszej byłaby w niemal wszystkich przypadkach gorszym produktem.

262 odpowiedzi do “John Carmack komentuje problemy RAGE w wersji PC i stwierdza: „Komputery nie są wiodącą platformą dla gier””

  1. To raczej logiczne, że PC nie jest wiodącą platformą do grania. Komputer ma setki innych zastosowań, a konsole zostały stworzone tylko do tego jednego celu.

  2. @DanTheMan – swojego PC kupilem za 1.5kZL trzy lata temu i wciaz gram w fullHD na najwyzszych detalach przy ponad 30FPSach. Jak sie to ma do tego, co napisales, tlumaczyc nie musze… Wymieniac nic zreszta nie musialem nigdy po prostu w chwili premiery konsoli kupuje sie dobrze zlozony komputer, a jego cena zwroci sie w ciagu maksymalnie 2 lat, bo gry na PC sa duzo tansze.

  3. @DanTheMan właśnie dlatego gra która jest stworzona na PC bez obróbki zmniejszającej jej jakość nie pójdzie na platformach. Inaczej mówiąc PC jest lepsza bo nie masz takich ograniczeń

  4. @ tomecki mylisz sie gościu, mam wersje steam i żadna łatka mi się automatycznie nie instalowała, co więcej dopiero jak przeszukałem forum steamowe to znalazłem instrukcje jak dodać i wyedytować plik z ustawieniami gry.

  5. 12. Uncharted 3 jest najewer grą ewer, bo jest najładniejszą grą na PS3. (szczerze, to trochę zaczynam się o nią obawiać)|Czekamy na pozycję numer 13. 😀 A to miała być nudna wyborcza niedziela.

  6. 5. Gry AAA są mega super hiper…|6. GT5 miażdży genitalia|7. Języka ojczystego nie warto szanować, bo ktoś napisał antagonistyczną dla nas wypowiedź.|8. Niektórzy nie są fanbojami, ale tą drugą stronę to by do gazu wysłali.|9. Gry na konsolkach są zawsze dopracowane|10. Na pecetach piractwo wynosi 3/4 rynku|11. Mnogość aktywnych serwerów BF2, nie oznacza, że ludzie do dziś w niego grają.

  7. Niektórzy to tutaj takie bajki wypisują, że się czytać nie chce. Zwłaszcza konsolkowcy… Jeny… BTW, ciekawe jak Carmack wyjaśni bugi na wersji konsolkowej… 😀 |A najlepsze bajki które przeczytałem:|1. Są 3 typy exów. 😀 |2. Zakup dobrego kompa to równowartość 3 konsol… 😀 |3. Gdy iDSoftware przeniesie się na konsolki, na PC niemal nic nie zostanie, poza Zaworem i Mrozem |4. PC psują się po 2 – 3 latach, przez co nie da się na nich grać…

  8. @mrowczak – jak 3/4, toż według Eurogamera piractwo na PC to 80% 😀 (w Zimbabwe, Etopii i innych gospodarczych potęgach może i tak)

  9. „PC nie jest już wiodącą platformą dla dzisiejszych gier”??!!! Powiem tak: Jak ktoś nie umie pływać, to mówi, że woda jest za rzadka.

  10. @Demilisz, a gdzież tam, 80%, to w zeszłym tygodniu było. W tym to już ponad 90… ;D|A właśnie. Pozycja nr 13. to nasz tytułowy „PC nie jest wiodąca platformą do gier…” Ahahahahahaha (obłąkańczy śmiech)

  11. CzlowiekKukurydza 9 października 2011 o 19:22

    @mrowczak Hehe, dzięki za streszczenie. Skończyłem czytać na 'trzech typach exów’ i 'robiem błendy bo nie mam dla Ciebje szacónku’. Chyba gdzieś tam po drodze przeoczyłeś: 'Konsole mają do zaoferowania, więcej gier sieciowych niż PC’ (haha, chyba więcej miernych shooterów umierających po kilku miechach od premiery).

  12. CzlowiekKukurydza 9 października 2011 o 19:29

    @DanTheMan Jak się kupuje PC w markecie to nawet sprzęt za 4k po roku nie będzie nadawał się do grania. Jak kupujesz z głową to za 2k masz sprzęt na trzy lata z okładem.

  13. „robiem błendy bo nie mam dla Ciebje szacónku” tak, to było srogie:) W pewnym momencie chciałem się włączyć, ale dobrze, że tego nie zrobiłem. Narobił bym tylko bałaganu, a tak było się z czego pośmiać.

  14. @mrowczak Chciało ci się to wszystko czytać? Dzięki za streszczenie. Nie zgodzić się mogę tylko z tym że bzdurą jest że „GT5 miażdży jądra”. Z jednej strony twórcy olali sobie graczy i wydali niedokończony tytuł a z drugiej widać jak dużo pracy włożyli w genialny model jazdy, w samochody premium czy odwzorowanie torów (ot, nurburgring). Tak czy siak, jądra zmiażdżone, tyle że z dwóch różnych powodów 🙂

  15. @mrowczak Po tym jakże świetnym podsumowaniu dyskusje uważam za zamkniętą 😉 (że też tobie się chciało to czytać -.- )

  16. Że co? John Carmack, człowiek, który udowodnił niegdyś, że to PC jest przyszłością gier, teraz stwierdza, że to konsole są lepsze? A co do samej gry, to jeszcze nie wiem, w prawdzie pre-order jest i gra już leży na półce, ale nie miałem jeszcze czasu zagrać…

  17. Dziękuję, dziękuję. Cała przyjemność po mojej stronie… ;D|BTW. @kac666 wiesz, wszystko zależy z której strony patrzysz. Dla mnie GT5 to gra z poziomu NFSShift/2 wielkie szumy, ale nic ciekawego do zaoferowania, masa bugów i inne takie (dla mnie po GT4 nie ma już nic). No nieco tego szita przewyższa, bo ma rozmach, i nieco lepszą grywalność. Czekam na nową Forzę.

  18. @mrowczak mam od niedawna x-a i też czekam na forzę. Jak zagrałem w demo to zobaczyłem ze nfs to zabawka dla dzieciaków 😉

  19. Cyrax22, naście stron wstecz napisałeś, że średnia ocen Rage’a oscyluje w granicach ósemki. Zgadza się, taka jest jednak średnia recenzentów, natomiast średnia graczy ze wszystkich platform (którzy dla mnie stanowią zdecydowanie bardziej wiarygodne gremium) wynosi ledwie 5.1/10. Wynik to bardzo średni i jako taki odzwierciedla faktyczną wartość tejże produkcji. Mówiąc krótko, nie ma co żałować skaszanionej konwersji skoro sam tytuł to bardzo średni średniak. Strasznie wkurza mnie, że branżowe media…

  20. …tak bardzo boją się stosować względem gier AAA, choćby nie wiem jak skaszanionych skalę 1-10 miast aktualnej 6-10. Jakieś niepisane prawo, swoiste tabu?.|Mrówczak, czego by złego o GT5 nie pisać (fakt, że daleko mu do ideału), to jednak umożliwia zabawę na dobrych kierach w rozsądnym przedziale cenowym. Natomiast poroniona polityka m$ sprawia, że prócz horrendalnie drogiego fanateca nie ma nic wartego uwagi i jakkolwiek dla tej gry kupiłbym klocka, tak wizja mordęgi na padzie skutecznie mnie odstraszyła

  21. „Dla tej gry…” Miałem oczywiście na myśli świetną Forzę, żeby nie było, której to potencjał marnotrawiony jest przez m$ pospołu z turn10.

  22. @mrowczak- i5, gf560ti,1tera dysk,8gb ram,plyta głowna, obudowa, zasilacz, naped, mysz klawiatura~3000PLN (prawdopodobnie taki komp nie uciagnie BF3 ani metro2033 na max detalach)xbox360slim=950PLN|ps3slim=1049PLNtyle w temacie kupna 3 konsol zamiast 1 kompa…

  23. @eustachy80, a ja uwielbiam grać w ściganki na padzie, nie jest tak dobry jak kierownica, ale daje wiele satysfakcji… 😀

  24. Miałem dziś w łapach RAGE chciałem go kupić (nie chodzi o kasę) lecz nie chcę się utopić w ten sam sposób jaki zrobiłem to w przypadku Fuel. Poczekam sobię chwilkę………..

  25. @Yorki|Masz w ogóle konsolę? Bo mam wrażenie, że w temacie udzielają się osoby zbierające co dopiero na sprzęt lub posiadające małą kolekcję gier. Polecam sprawdzić choćby FIFA12 PS3 z wersją PC odpaloną na Ci5 z 560ti, a następnie uruchomić Dirta3/NFS2S/BC2, a będziesz wiedział, że nie o różnice cenowe tu przede wszystkim chodzi, a skrótowe machanie słowami low/medium/high nie oddaje sedna stanu rzeczy.

  26. @yorki niezły żart. Mam AMD 5600+ 64x, 250 gts i 4gb RAM-u i betę BF3 dźwigam na średnich detalach (są zacinki ale da się wytrzymać). Da się za małe pieniądze kupić dobrego blaszaka ale trzeba kupować z głowa. Nie jestem fanboyem PC-ow bo mam też x-a ale jak widzę demo „Samarytanina” to aż chylę czoło przed kompem

  27. @kazubin yorki6661 psn id. podana specyfikacja również jest moja tak więc doskonale wiem o czym mowie…|@Boni0 poczekaj na singla..

  28. @Yorki – za przeproszeniem jaja sobie robisz? Po cholore kupowac kompa za 3kZL? Za polowe tego 3 lata temu mozna bylo kupic kompa, ktory teraz pociagnie niemal wszystko w fullHD i w najwyzszych detalach, a Ty piszesz o kampach za 3000zl w koncowce 2011? Dobrze byloby miec jakakolwiek wiedze w temacie, zanim zacznie sie skladac zestawy komputerowe… Coz, przy odrobinie dobrej woli mozna zlozyc kompa za 4000zl, ktory po roku nie nadaje sie do gier.

  29. @Yorki|Nie za bardzo, bo np: Fifa 12 na PS3 ma problemy z wydajnością przy zbliżeniach oraz nie wspiera natywnej 1080p, a w przypadku mocnego PC masz żelazną ilość klatek mocno wybiegającą ponad 60 co dla komfortu grania jest najważniejszą rzecząPS.|Należy wspomnieć, że wersję PS3 dotknął problem mikro przycięć.

  30. A idź! W każdym razie to i tak pewnego rodzaju geniusz. Discovery powinno zrobić o nim jakiś program 🙂

  31. I to że był robiony z myślą o konsolach wyłazi teraz. Nie mam nic do konsol, ale na chwilę obecną „dzięki” nim branża stoi w miejscu. Od kilku lat brak jakiś poważnych innowacji ( i w grafice i w fizyce i w dźwięku). DX11 jest mało wykorzystywany, źle zoptymalizowany ( po co wypuszczać biblioteki, których nie potrafi pociągnąć żadna karta poza najwyższymi modelami?). Szkoda, że Carmack i spółka poszli najkrótszą drogą i zamiast opracować coś świetnego wypuścili kolejnego średniaka, których ostatnio pełno.

  32. @Boni0- ja o tym mowie przy każdej okazji kłotni pc vs xbox vs ps3… ze wazniejsza jest grywalnosc a nie grafa i ja np wybieram platforme pod wzgledem glownie sterowania (rts-pc, wyscigi/platformowki-ps3). Najbardziej mnie bawi fakt ze jakis czas temu na forum cda byla wielka akcja z podpisami „jezeli wolisz grywalnosc od grafiki wklej ten opis” czy jakos tak, a teraz nagle 90% ludu placze ze konsole powstrzymuja rynek… no ludzie trzeba sie zastanowic…

  33. @atari Był kiedyś ale o histori gier komputerowych,gdzie w większości mówiono o id (J.Romeo trochę się o tym wypowiadał) Kuciem Carmacka ale jak oglądałem na yt historie id i dowiedziałem się ze on usował pracowników i ze to tylko on został z orginalnego śladu i przez to co teraz powiedział to jakoś go nie lubię.

  34. *lubiłem zamiast kuciem i *składu zamiast śladu. @yorki true story. Też dla mnie na nr 1 stoi grywalnosc egzekwo z fabuła i „tym czymś” ale następna jest grafika więc trochę mnie to boli jak gry muszą cierpieć na brak rewolucji przez konsole.

  35. Trochę dziwnie się to czyta… Jak spojrzymy na newsy sprzed 2-3 tygodni to zauważymy wielki powrót PC ( Epic deklaruje PC jako target, M$ mówi o integracji PC z X itp.) a tu Carmack wyskakuje ze słabą pozycją peceta… Ma rację oczywiście, ale brakuje mi w jego wypowiedzi jednego zdania: „jak narazie” 😉 PC górą, reszta kanałami ;D

  36. @Yorki – ważniejsza jest grywalność, ale tej już nikt nie poprawia – segment AAA zżera własny ogon i to tak, że prawie się nim dławi. Bo cóż takiego można zmienić w czterdziestym FPSie? Niewiele, a jak sieę toś wybije to zwykle dostanie od klientów kopa w krocze. Dlatego ludzie chcą lepszej grafiki, bo obecnie tylko na jej poprawę można liczyć. Chociaż mi stagnacja pod względem technologicznym nie przeszkadza – w piękny sposób masakruje mit o gruntownym upgrade kompa co rok.

  37. kpina. ”nie umiemy programować – zwalmy to na komputery” tylko jakoś tak się stało że konsole mają 6 lat i nie słychać o nowych a kompy są silniejsze i to coraz częściej widać w rozmiarach plansz, zaawansowaniu gier itd. troszkę pokory ID

  38. Carmack poprostu potrzebuje teraz kasy i chce wyciagnac ja od naiwnych ludzi grajacych tylko na konsolach, przeciez wszyscy inni twierdza inaczej. DICE zdeklarowal ze to na PC BF3 ma niesc triumfy, Valve uwaza PC za swoja priorytetowa platforme, to samo Blizzard, Crytek z Crysisem 2 mowil od poczatku ze to PC pokaze pazury z ich nowym silnikiem wprowadzajac patch 1.9. , to samo z DEus Exem. Nawet takie Capcom wydaje w tym samym czasie co na konsole Dead Rising 2 i niewiele pozniej lost planet 2

  39. oktawian@ nie ma to jak radość! Capcom puszcza premierę na pieca PO premierze. Blizzard zawsze był pecetowy ale coraz głośniej o konsolowym diablo. Crytek i PC jako priorytet? nie rozwalaj, pamiętaj jaka była jakość Crysis-a 2 na PC w dniu premiery… więc co tam zostało? Dice z lekką przewagą ważności PC? pogratulować powodów do radości 🙂

  40. @znajomy tom ty mnie nie nierozwalaj i naucz sie czytac, napisalem o patchu 1.9 ktory znacznie ulepszyl grafe w porownaniu do konsol a mogli dac sobie na wstrzyamnie. Z capcomem chodzilo ze wogole wydali te gry na Pieca, przeciez do firma , ktora jest mocno konsolowa. Wogole nierozumiem takich ludzi jak ty, ja pisze tylko o tym ze jednak te granie na PC nie umiera ze jest ktos kto sie tym interesuje a tu nagle ataki ze to tylko mydlenie oczu i jak zwykle wszyscy sie myla

  41. @znajomi|EA mocno odeszło od konsol, najpierw przywaliło BF3, potem zabrało największego asa FIFE12 ładując cały czas środki w origin. Ta polityka to tylko potwierdzenie słów szefa działu EA Games Franka Gibeau:|”Marże są znacznie lepsze i nie mamy żadnych zasad ustalanych przez firmy first-party [właścicieli konsol]. Z naszego punktu widzenia, to bardzo żywotna platforma… To jest całkowicie możliwe, może to być nasza największa platforma.”

  42. @Yorki „wybieram platforme pod wzgledem glownie sterowania”@Hmmmm to wybrał byś gry tylko pod PC, pod tym względem konsole odstają, chyba, że pan Carmack ma następną teorią 😉

  43. Nie psiocznie na Carmacka ani na na to, ze na PC nie jest tak rozowo bo problem z tekstura jest na PC widoczny dlatego, ze konsole maja grafike renderowana z lagiem – kto gral w Rage na konsoli ten doskonale to wie ( bo to widac, jest lag grubo ponad 100 ms czyli przy 60FPS widzisz na ekranie to, co bylo 5 klatek temu) – na kompie to by nie przeszlo bo by sie precyzyjnie grac nie dalo – na konsoli juz owszem.|A co do wypowiedzi Skydevil-a to wielkie LOL – chlopie nie kompromituj sie.

  44. @znajomi – nawet jeśli Diablo III wyjdzie na konsolach (pomińmy już jakie będzie opóźnienie patrząc na legendarne tempo prac Blizza) to nadal daje jedną markę z trzech. 🙂 Jedyną markę, bo Blizz nigdy nie ukrywał, że jeżeli widzi jakąś swoja grę na konsolach to tylko Diablo. Sorry, ale jakby któraś z firm konsolowych wydała jedną z kilku swoich marek na PC to by było, że to tylko wyjątek i nic nie znaczy.

  45. @oktawian – przyzwyczajaj się, tak jest od lat. Ktoś uważa PC za priorytet? A to wyjątek, w ogóle dziwaki i samobójcy, zarobić nie chcą, zbankrrutują, piractwo ich zeżre. Ktoś ma konsole za priorytet? A to panie standard, mądra decyzja, kolejne wspaniałe zwycięstwo wielkich konsol, platform przyszłości itp.

  46. A mnie to za przeproszeniem „G” obchodzi czy ktoś stawia sobie za priorytet na PC czy konsole. Osobiście jak coś robie to chce żeby to było zrobione dobrze. Carmack mógł popracować troche więcej nad wersją PC, albo nie robić jej wcale, jakoś inne studia nie tłumaczą się w taki sposób i robią gry przynajmniej rzetelnie bez takich graficzno optymalizacyjnych baboli. Jak nie potrafią zrobić porządnego portu PC to niech tego nie robią wcale, a nie sprzedawać produkt niedorobiony.

  47. No to sobie Carmack strzelił nieco w kolano – gratualcje.

  48. Nie wiem czemu wy tak narzekacie na optymalizację w Rage ja gram na 50 fpsach z teksturami 4000×4000 bez ścin i jakiegoś doczytywania tekstur na oczach (sporadycznie się zdarza po bardzo długim graniu średnio po 4 h grania). Mój stary laptop geforce 9600m gt 4 gb ram i 2x2ghz spokojnie to ciągnie porównując jakość grafiki do wymagań dałbym 9+. Możliwe że stery macie nieaktualne lub coś. Używajcie programów do automatycznej aktualizacji najlepiej.

  49. tak tak console i casualizacja + DLC juz niedlugo otpalisz DOOM 5 na twoim Pocket Calculator w rozdzialce 32×32

  50. http:www.cdaction.pl/news-22589/bestsellery-w-polsce-dane-z-0310-0910-fifa-12-ponownie-liderem.html|http:www.gram.pl/news_8AfjHOq8_Najlepiej_sprzedajace_sie_produkty_w_sklepie_gram_pl_12.html|jednak Rage w wersji PC dobrze sobie radzi ze sprzedaza. Ja gierke zamowilem w muve gdzie jest na pierwszym miejscu gier na PC

Dodaj komentarz