34
20.09.2022, 16:46Lektura na 5 minut

Karty Nvidia GeForce RTX serii 40 zapowiedziane

Nvidia pokazała nowe karty GeForce serii 40. Oparte na architekturze Ada Lovelace, korzystają z technologii DLSS 3 i są do czterech razy szybsze niż poprzednicy z architekturą Ampere.


Grzegorz „Krigor” Karaś

To już kolejne karty z RTX w nazwie – spodziewać się więc możemy poprawionych technologii, które stały się wyróżnikiem obecnej jeszcze generacji, czyli ray tracingu i DLSS.


Więcej, szybciej

Jak chwali się producent, nowe GPU będą cechować się wydajnością nawet czterokrotnie wyższą niż poprzednicy. Jest to możliwe m.in. dzięki rewolucyjnemu wręcz rozwojowi DLSS. Zmiana jest kolosalna: dzięki wsparciu sztucznej inteligencji karta graficzna może teraz w celu uzyskania większej szybkości rozgrywki generować… pełne klatki. Nie mamy więc tutaj do czynienia z ledwie tylko podnoszeniem rozdzielczości klatek wygenerowanych przez GPU, jak było dotychczas, a raczej „uzupełnianiem dziur” stworzonymi przez AI obrazami pomiędzy już wyrenderowanymi klatkami.

W praktyce więc, jeśli chodzi o zasadę działania, DLSS 3.0 można porównać możliwościami choćby do softu korzystającego z możliwości AI w celu odrestaurowywania starych nagrań wideo i tworzenia z nich klipów 60 FPS – tyle że tutaj będzie się to odbywać na materiale z gier i w czasie rzeczywistym, tym samym znacząco zwiększając płynność. DLSS 3.0 zostanie zaimplementowany w najpopularniejszych na świecie silnikach gier, takich jak Unity i Unreal Engine, wkrótce pojawi się także w przeszło 35 grach i aplikacjach. Niestety, z dobrodziejstw DLSS 3.0 skorzystają tylko posiadacze najnowszych kart Nvidii.

Co ponadto? Nvidia wypisuje zalety nadchodzących kart, podając konkrety:

• Multiprocesory strumieniowe o mocy cieniowania do 83 teraflopów — 2x w porównaniu z poprzednią generacją.
• Rdzenie RT trzeciej generacji o wydajności przetwarzania ray tracingu do 191 teraflopów — 2.8x w stosunku do poprzedniej generacji. Rdzenie Tensor czwartej generacji o wydajności do 1,32 petaflopów — 5x więcej niż w poprzedniej generacji przy wykorzystaniu akceleracji FP8.
• Shader Execution Reordering (SER), który zwiększa wydajność wykonywania zadań poprzez zmianę harmonogramu cieniowania w locie, aby lepiej wykorzystać zasoby karty graficznej. Jest to innowacja równie istotna, jak wykonywanie operacji poza kolejnością w przypadku procesorów centralnych. SER zwiększa wydajność ray tracingu do 3 razy, a liczbę klatek na sekundę w grach nawet o 25%.
• Ada Optical Flow Accelerator o 2x większej wydajności pozwala technice DLSS 3 przewidywać ruch w scenie, umożliwiając sieci neuronowej zwiększenie liczby klatek na sekundę przy zachowaniu wysokiej jakości obrazu.
• Usprawnienia architektury w połączeniu z autorską technologią wytwarzania TSMC 4N skutkują nawet dwukrotnym wzrostem wydajności energetycznej.
• Podwójne enkodery NVIDIA (NVENC) skracają czas eksportu nawet o połowę i obsługują standard AV1. Kodowanie NVENC AV1 jest wykorzystywane m.in. przez oprogramowanie OBS, Blackmagic Design DaVinci Resolve czy Discord.


Ray tracing na nowo

Przyspieszy także ray tracing. Nvidia chwali się rdzeniami RT trzeciej generacji, które zapewniają dwukrotnie wyższą przepustowość w zakresie obliczeń przecięcia promienia z trójkątem i zawierają dwie ważne nowe jednostki sprzętowe. Silnik Opacity Micromap dwukrotnie przyspiesza ray tracing testowanej geometrii alfa, a silnik Micro-Mesh generuje w locie mikrosiatki, aby wygenerować dodatkową geometrię. Silnik Micro-Mesh zapewnia korzyści w postaci zwiększonej złożoności geometrycznej bez ponoszenia tradycyjnych kosztów wydajności i przechowywania złożonych geometrii. Innymi słowy – ray tracing będzie zdecydowanie bardziej wydajny i kto wie, czy w połączeniu z DLSS 3.0, który przecież już poprzednio najlepiej „dogadywał się” ze scenami renderowanymi w trybie RT, nie stanie się po prostu normą. W takim kształcie rzeczywiście może „trafić pod strzechy” i przestanie być cechą gier uruchamianych na najdroższych zestawach PC. Oczywiście w przypadku niższych modeli przyszłej serii, bo ceny topowych są zabójcze. No ale o tym pod koniec tekstu.

Nowe karty ucieszą twórców treści. DLSS 3.0 pozwoli renderować w pełni śledzone promieniami środowiska z dokładną fizyką i realistycznymi obiektami oraz obserwować wszelkie zmiany w projekcie w czasie rzeczywistym. Wprowadzone w serii RTX 40 nowe podwójne enkodery AV1 ósmej generacji ułatwią edycję plików wideo i strumieniowanie na żywo. Z kolei pakiet Nvidia RTX Remix umożliwi modderom na łatwe wykorzystanie zasobów gry, automatyczne ulepszenie materiałów za pomocą zaawansowanych narzędzi SI i szybką implementację efektów RTX z ray tracingiem i DLSS na czele.


Nowe karty

Ogółem zaprezentowano trzy karty. Jak już zostało wspomniane, RTX 4090 z DLSS 3 jest do 4 razy szybsza w porównaniu do karty RTX 3090 Ti korzystającej z DLSS 2. Jest również do dwóch razy szybsza we współczesnych grach przy tym samym zużyciu energii, na poziomie 450 W. Posiada 76 miliardów tranzystorów, 16 384 rdzenie CUDA i 24 GB szybkiej pamięci Micron GDDR6X oraz zapewnia ponad 100 klatek na sekundę w grach w rozdzielczości 4K. Karty RTX 4090 będą dostępne w sprzedaży od środy, 12 października, w cenach zaczynających się od 1599 USD. W Polsce będzie to 9399 zł.

Nvidia GeForce RTX 4090
Nvidia GeForce RTX 4090

NVIDIA zapowiedziała również karty RTX 4080, wprowadzając je na rynek w dwóch konfiguracjach. RTX 4080 16 GB ma 9728 rdzeni CUDA i 16 GB szybkiej pamięci Micron GDDR6X, a dzięki technice DLSS 3 jest dwa razy szybsza we współczesnych grach niż GeForce RTX 3080 Ti i wydajniejsza niż GeForce RTX 3090 Ti przy niższym poborze mocy. RTX 4080 12 GB ma 7680 rdzeni CUDA i 12 GB pamięci Micron GDDR6X, a dzięki DLSS 3 jest szybsza niż RTX 3090 Ti, flagowa karta graficzna poprzedniej generacji.

Obie konfiguracje RTX 4080 będą dostępne w sklepach w listopadzie, a ich ceny zaczną się odpowiednio od 1199 i 899 dolarów. U nas: 7049 zł oraz 5299 zł. Auć.

4
zdjęć

Redaktor
Grzegorz „Krigor” Karaś

Gdyby mnie ktoś zapytał, ile pracuję w CD-Action, to szczerze mówiąc, nie potrafiłbym odpowiedzieć. Zacząłem na początku studiów i... tak już zostało. Teraz prowadzę działy sprzętowe właśnie w CD-Action oraz w PC Formacie. Poza tym dużo gram: w pracy i dla przyjemności – co cały czas na szczęście sprowadza się do tego samego. Głównie strzelam i cisnę w gry akcji – sieciowo i w singlu. Nie pogardzę też bijatyką, szczególnie jeśli w nazwie ma literki MK, a także rolplejem – czy to tradycyjnym, czy takim bardziej nastawionym na akcję.

Profil
Wpisów222

Obserwujących20

Dyskusja

  • Dodaj komentarz
  • Najlepsze
  • Najnowsze
  • Najstarsze

Polecane