Komisja Europejska: Steam i wydawcy gier łamią prawo UE
Dla polskiego gracza to smutna wiadomość, bo (prawdopodobnie) zapłaci on więcej za niektóre klucze aktywacyjne.
Od grudnia zeszłego roku, na mocy rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady UE, na terenie Unii zabronione jest tzw. geoblokowanie. Słowem: sytuacja, w której jakiś towar lub usługa są dostępne tylko w niektórych państwach członkowskich bądź są oferowane we wszystkich, ale w różnych cenach.
Już dwa lata temu Komisja Europejska zwróciła w tym kontekście uwagę na problem z naszego poletka, a mianowicie: na blokady regionalne kluczy do gier. Pewnie nieraz zetknęliście się z sytuacją, w której steamowa wersja tytułu jest dostępna taniej... ale tylko dla użytkowników z określonych rynków. KE udało się wówczas ustalić, że Steam ma umowy z pięcioma wydawcami (Bandai Namco, Capcom, Focus Home Interactive, Koch Media, ZeniMax), na mocy których ci oferują tańsze kopie gier Polakom, Słowakom, Czechom, Węgrom czy Litwinom, a droższe: Francuzom, Włochom i Niemcom. Chyba wszyscy mieliśmy nadzieję, że sprawa rozejdzie się po kościach, bo jeżeli nastąpiłoby ujednolicenie cen – raczej by je nam podniesiono.
Uruchomione wówczas postępowanie znalazło jednak dalszy ciąg. Na oficjalnej stronie Komisji Europejskiej pojawiła się właśnie informacja prasowa, zgodnie z którą KE poinformowała Valve oraz wspomnianych wydawców, że ich ustalenia naruszyły europejskie prawo. Margrethe Vestager, unijna komisarz ds. konkurencji, tak skomentowała sytuację:
Na prawdziwym jednolitym rynku europejscy konsumenci powinni mieć prawo do kupowania i grania w wybrane przez siebie tytuły niezależnie od tego, który z krajów UE zamieszkują. Nie należy zabraniać konsumentom zakupów po atrakcyjniejszej cenie w innym państwie członkowskim.
Według wstępnego stanowiska Komisji Europejskiej Valve i pięciu wydawców naruszyło art. 101 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej. Zainteresowani zostali wezwani do odpowiedzi na zarzuty KE.
Więcej o sposobach, w jakie Unia Europejska wpływa na życie graczy i odbiorców nowych technologii, przeczytacie w nadchodzącym wydaniu CD-Action (05/2019), w artykule „Europa da się lubić, ale...”.
Czytaj dalej
Do lutego 2023 prowadziłem serwis PolskiGamedev.pl i magazyn "PolskiGamedev.pl", wcześniej przez wiele lat kierowałem działem publicystyki w CD-Action. O grach pisałem m.in. w Playu, PC Formacie, Playboksie i Pikselu, a także na łamach WP, Interii i Onetu. Współpracuję z Repliką, Dwutygodnikiem i Gazetą Wyborczą, często można mnie przeczytać na łamach Polityki, gdzie publikuję teksty poświęcone prawom człowieka, mniejszościom i wykluczeniu.