Koniec z fałszywymi promocjami. Dyrektywa Omnibus weszła w życie
Unijna dyrektywa Omnibus nakłada obowiązek uwidaczniania informacji o obniżonej cenie towaru. Ma to chronić klientów przed nieuczciwymi praktykami sklepów.
Cena w promocji wyższa od regularnej? Oszukane obniżki z okazji Black Friday? Z pewnością nieraz udało wam się natrafić na takie nieuczciwe praktyki stosowane przez sprzedawców. W końcu każdy z nas instynktownie reaguje na słowa „promocja” czy „obniżka”, a sklepy często wykorzystują ten fakt na swoją korzyść, chcąc zwrócić naszą uwagę, ale już niekoniecznie faktycznie obniżając jakąkolwiek cenę.
Od 1 stycznia czeka je jednak poważne utrudnienie w postaci unijnej dyrektywy Omnibus, która wreszcie weszła w życie w naszym kraju. Zgodnie z nią w każdym ogłoszeniu o obniżce ceny trzeba będzie podać najniższą cenę u danego sprzedawcy w ciągu 30 dni przed wprowadzeniem obniżki. Obserwowanie promocji uzupełnionych o taki zapis powinno uchronić nas przed fałszywymi promocjami np. w Black Friday.
Jak wygląda to w praktyce, możemy obserwować już na stronach popularnych sklepów. Krótki przykład działania nowych przepisów zaprezentowało także Ministerstwo Rozwoju i Technologii:
Rozporządzenie weszło w życie 1 stycznia 2023 r., razem z ustawą z 1 grudnia 2022 r. o zmianie ustawy o prawach konsumenta oraz niektórych innych ustaw. Oprócz wspomnianego informowania o zmianach ceny w życie weszło także m.in. prawo zabraniające umieszczania fałszywych recenzji. Każdy sklep, który publikuje takie opinie, będzie musiał informować klientów o tym, w jaki sposób są one weryfikowane oraz czy ich publikacja nie ogranicza się np. tylko do pozytywnych recenzji.
Więcej informacji na temat zmian w prawach konsumenta opublikował Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów: