16
8.04.2024, 09:45Lektura na 3 minuty

Life is Strange: True Colors – Twórcy donoszą o znęcaniu się, molestowaniu seksualnym i transfobii w Deck Nine

Wygląda na to, że wartości reprezentowane w grach Deck Nine nie przekładają się na warunki pracy w firmie.


Cezary „CZARY_MARY" Marczewski

Byli i obecni pracownicy Deck Nine poinformowali Rebekę Valentine z IGN-u o przypadkach mobbingu, molestowania seksualnego i transfobii, które miały miejsce w firmie podczas prac nad Life is Strange: True Colors. Skargi dotyczą m.in. dyrektora kreatywnego Zaka Garrissa, który według osób poszkodowanych „przekraczał osobiste granice” pracownic. Między zespołem narracyjnym a przełożonym, który zarzucił pracownikom „zbytnie przywiązywanie się do ideologii politycznych”, pojawił się konflikt, który dotyczył biseksualności jednej z głównych postaci w grze. Po udostępnieniu artykułu przez IGN, Garriss opublikował oświadczenie, w którym odniósł się do ww. zarzutów.


W całej mojej karierze nigdy nie pracowałem ze scenarzystami, którzy byliby tak wrogo nastawieni, nieelastyczni twórczo i nieskorzy do kompromisu, jak kilka osób z tej grupy.


Zak Garriss 

Dyrektor kreatywny później zdystansował się od zespołu odpowiedzialnego za scenariusz, a po fali skarg podjął decyzję o odejściu ze studia. Według poszkodowanych kierownictwo Deck Nine próbowało sprowadzić Garrissa z powrotem, aby zajął się innym projektem – decyzja ta spowodowała, że wielu scenarzystów złożyło wypowiedzenia.


Symbole nazistowskie w Life is Strange: True Colors

Artykuł Rebeki Valentine unaocznia również inne przypadki niepokojącego zachowania w firmie – podczas prac nad True Colors anonimowy programista dopuszczał się nękania i agresji wobec kobiet. Przemocowiec został ostatecznie zwolniony, ale jego przełożeni zbyt długo z tym zwlekali. Ponadto byli i obecni pracownicy Deck Nine wspominają o zbyt ospałej reakcji kierownictwa na odkrycie przez nich potajemnego wstawiania do gry nazistowskich sloganów i memów przez innego członka zespołu. Zarząd podobno ignorował sprawę przez długie miesiące – później wykazując, że „nie były to działania zamierzone”. Ostatecznie kierujący studiem zatrudnili kancelarię prawną, która ma dokładniej zbadać ww. incydent, a dyrektor generalny Mark Lyons zobowiązał się do wdrożenia polityki przeciwdziałającej mowie nienawiści i corocznych szkoleń na ten temat.

Deck Nine jest firmą, która zasłynęła z Life is Strange: True Colors, a wcześniej Life is Strange: Before the Storm – dwóch odsłon serii, która w dojrzały sposób podejmuje tematy takie jak m.in. mowa nienawiści, molestowanie, kryzysy psychiczne i zastraszanie. Produkcje te kładą również nacisk na reprezentowanie mniejszości seksualnych i promowanie inkluzywności. Rzeczywistość pokazuje, że produkty Deck Nine są przykładem tzw. komercjalizacji wykluczenia – korporacje często sięgają po ww. kwestie społeczne w trosce o wizerunek, zasięgi i zyski, ale ich pozorna empatia i tolerancja niestety nie przekładają się na atmosferę i zachowania panujące podczas pracy w wielkich firmach. Świadczą o tym podobne afery m.in. w Blizzardzie, Ubisofcie i Riot Games, które miały miejsce w przeszłości.


Czytaj dalej

Redaktor
Cezary „CZARY_MARY" Marczewski

Posiadam Game & Watcha wydanego z okazji 35-lecia serii The Legend of Zelda. Bardzo dobrze pokazuje godzinę. Polecam.

Profil
Wpisów728

Obserwujących2

Dyskusja

  • Dodaj komentarz
  • Najlepsze
  • Najnowsze
  • Najstarsze