rek
Metacritic: Najlepsze gry 2018
W programie: Dziki Zachód, mroźna Północ i moc powrotów.

W naszym zestawieniu, opartym na średnich ocenach w serwisie Metacritic posortowanych od najwyższej, wciąż obowiązują zeszłoroczne zasady – jeżeli tytuł pojawił się na liście w kilku wersjach (bo bardzo wysokie noty uzyskał na różnych platformach), uwzględnialiśmy tylko jeden, najwyższy wynik. Oto dziesięć najlepiej oceniach gier A.D. 2018. W nawiasach podajemy platformę (lub platformy), których dotyczy średnia ocen.

1. Red Dead Redemption II (PS4/XBO) – 97%

Chyba nie ma tutaj żadnego zaskoczenia – Red Dead Redemption II szturmem wzięło końcówkę zeszłego roku i wciąż nie schodzi z ust graczy. Krytycy chwalili m.in. wspaniały, pełen szczegółów otwarty świat oraz angażującą fabułę. Przez wielu RDR2 nazywany jest najlepszą grą tej generacji konsol i stawiany na piedestale obok innego tytułu studia Rockstar – GTA V.


2. God of War (PS4) – 94%

Powrót Ducha Sparty opłacił się i twórcom ze studia Santa Monica, i Sony – nowy God of War to najlepszy konsolowy exclusive. Mimo wielu zmian i ryzykownych decyzji ze strony developerów recenzenci byli zgodni, że God of War to jedna z najwspanialszych przygód, jakie można przeżyć przed ekranem telewizora. Nie zdołał pokonać Red Dead Redemption II w zestawieniu Metacritica, ale inne nagrody zdobywał z łatwością.


3. Celeste (XBO) – 94%

Rzadko zdarza się, aby platformówka zdobywała tyle nagród, nominacji i mogła walczyć o podium najlepszej gry roku. Magia Celeste zjednała jednak grze recenzentów, którzy wychwalali fabułę, ścieżkę dźwiękową, poziom trudności (wysoki, ale sprawiedliwy) czy emocje, jakie tytuł wywołuje u odbiorcy. Miejmy nadzieję, że ogromny sukces Celeste zainspiruje twórców niezależnych i obrodzi nam kolejnymi niesamowitymi „indykami”.


4. Undertale (Switch) – 93%

Choć od premiery Undertale minęło już kilka lat, gra wciąż nie daje o sobie zapomnieć. Zeszłoroczna edycja na konsolę Nintendo Switch rozbiła recenzencki bank – nazywano ją „spektakularną” oraz „najbardziej oryginalnym erpegiem od lat”. Patrząc na oceny gry na innych platformach, wcale się nie dziwimy, że wersja na Switcha zgarnęła w tym roku czwarte miejsce.


5. Super Smash Bros. Ultimate (Switch) – 92%

Krytycy zgodnie chwalą bijatykę za jej głębię i jednoczesną przystępność, a także obłędne bogactwo zawartości. Jeśli posiadacie konsolę Nintendo, jest to zdecydowanie tytuł, który powinniście zakupić. Naszą recenzję gry znajdziecie w nadchodzącym CDA 02/2019.


6. Forza Horizon 4 (XBO) – 92%

Forza jest jednym z niewielu exclusive’ów, którymi może w tym roku pochwalić się Microsoft (chociaż też nie do końca, bo tytuł dostępny jest również na PC). Dynamiczna pogoda, otwarty świat, który możesz dzielić ze znajomymi, oraz ponad 450 licencjonowanych pojazdów to czynniki, które zadecydowały o sukcesie gry. Bez wątpienia najlepszy tytuł z serii Forza i jedna z najbardziej oszałamiających ścigałek, jakie powstały.


7. Divinity: Original Sin II – Definitive Edition (PS4) – 92%

Dzieło studia Larian znajduje się na liście Metacritica drugi rok z kolei. Mam wrażenie, że tyle dobrego zostało już powiedziane o tej grze, że cokolwiek napiszę, będę powtarzał po innych. Defenitive Edition jeszcze mocniej podkreśla zalety Divinity – poprawiono dialogi, dodano nowe lokacje, zmieniono poziom trudności, wprowadzono tryb „gorącego krzesła”. Lista jest długa, jednak jedna rzecz się nie zmieniła – to wciąż świetne RPG.



8. Bayonetta 2 (Switch) – 92%

Kolejny po Undartale’u przypadek gry, która pojawiła się w zestwieniu drugi rok pod rząd dzięki portowi na Switcha. Choć od premiery pierwotnej wersji minęły cztery lata, to wciąż jedna z najlepszych, najbardziej szalonych gier akcji w historii, a to, że można się nią rozkoszować w pociągu lub na korytarzu uczelni, jest niesamowite. Jeżeli nie grałeś wczesniej w Bayonettę 2, a masz Switcha, uznaj tę pozycję za obowiązkową.


9. Inside (Switch) – 91%

Kolejna produkcja, która przypomniała o sobie portem na Switcha. Inside to platformówka, która stylem nawiązuje do świetnego Limbo. W grze nie znajdziemy w ogóle tekstu czy dialogów wyjaśniających zawiłości fabularne – ale to chyba największy plus tej produkcji. Krytycy chwalą ją za mroczny klimat i świetne zagadki środowiskowe. Bez wątpienia to tytuł, który po ograniu zostaje w pamięci na długi czas.


10. Sonic Mania Plus (Switch) – 91%

Zestawienie domyka gra o niebieskim jeżu. Sonic Manię fani pokochali za wyraźnie widoczny powrót do korzeni (np. w grze dostępne są stare, ale zremiksowane etapy z poprzednich odsłon), grafikę stylizowaną na tę z Segi Genesis, ale i nowości ułatwiające rozgrywkę. Jak podsumował jeden z recenzentów: „Sonic Mania była świetna, ale Sonic Mania Plus jest po prostu fantastyczna”.


Swoje własne zestawienie przygotował również sam Metacritic, kierując się algorytmem, który poza średnimi ocen uwzględnia też inne czynniki (w tym zapewne liczbę recenzji, dlatego Celeste ze średnią 94%, lecz tylko dziewięcioma ocenami, nie załapała się do pierwszej dziesiątki). „Oficjalne” top 10 Metacritica zamieszczamy poniżej, całe zestawienie zaś znajdziecie TUTAJ.

  • Red Dead Redemption II (XBO) – 97%
  • Red Dead Redemption II (PS4) – 97%
  • God of War (PS4) – 94%
  • Super Smash Bros. Ultimate (Switch) – 92%
  • Forza Horizon 4 (XBO) – 92%
  • Divinity: Original Sin II – Definitive Edition (PS4) – 92%
  • Bayonetta 2 (Switch) – 92%
  • Dead Cells (XBO) – 91%
  • Shadow of the Colossus (PS4) – 91
  • Nier: Automata – Becoma as Gods Edition (XBO) – 90%
  • Serwis przygotował również zestawienia dla poszczególnych platform.

    Najlepsze gry na PC

  • Into the Breach – 90%
  • Dusk – 89%
  • Dead Cells – 89%
  • Return of the Obra Dinn – 89%
  • Pillars of Eternity II: Deadfire – 88%
  • Monster Hunter: World – 88%
  • Celeste – 88%
  • Subnautica – 87%
  • Forza Horizon 4 – 87%
  • Unavowed – 87%
  • Najlepsze gry na PS4

  • Red Dead Redemption II – 97%
  • God of War – 94%
  • Divinity: Original Sin II – Definitive Edition – 92%
  • Shadow of the Colossus – 91%
  • Celeste – 91%
  • Monster Hunter: World – 90%
  • Astro Bot: Rescue Mission – 90%
  • Tetris Effect – 89%
  • Owlboy – 89%
  • Injustice 2: Legendary Edition – 88%
  • Najlepsze gry na XBO

  • Red Dead Redemption II – 97%
  • Celeste – 94%
  • Forza Horizon 4 – 92%
  • Divinity: Original Sin II – Definitive Edition – 92%
  • Dead Cells – 91%
  • NieR: Automata – Become as Gods Edition – 90%
  • Monster Hunter: World – 90%
  • The Banner Saga 3 – 88%
  • Hellblade: Senua’s Sacrifice – 88%
  • Assassin’s Creed Odyssey – 87%
  • Najlepsze gry na Switcha

  • Undertale – 93%
  • Super Smash Bros. Ultimate – 92%
  • Celeste – 92%
  • Bayonetta 2 – 91%
  • Inside – 91%
  • Sonic Mania Plus – 91%
  • Hollow Knight – 90%
  • Dead Cells – 90%
  • Bayonetta + Bayonetta 2 – 90%
  • Into the Breach – 89%
  • Zeszły rok, oprócz tony niesamowitych tytułów, przyniósł nam też kilkanaście trochę mniej niesamowitych (a właściwie beznadziejnych). TUTAJ znajdziecie zestawienie najgorzej ocenianych gier 2018 roku.

    34 odpowiedzi do “Metacritic: Najlepsze gry 2018”

    1. Może jakiś news o wycofaniu ze sprzedaży LEGO Władcy pierścieni i LEGO Hobbit?

    2. 97% robi wrażenie XD

    3. Rdr 2 singiel to dla mnie 10/10 jednak multi to 3/10 dno totalne. Sprzedałem. Może kiedyś kupie jak bedzie poprawione. Tak wiem, ze to beta ale dla mnie wyglądało jak jakieś pre alpha.

    4. Patrzę na listę gier PC i przypomina mi się mem Doge. Wow, so PC, so much powerfull, so much mater race 😀

    5. Kurde, chce przejść Divinity i nie mogę. Walki są super ale fabuła to istna kopia innych gier, nic nowego ani odkrywczego. Stąd moje rozdarcie.

    6. @borowcy A wiesz może dlaczego?

    7. troche ironia losu gdy polowa najlepiej ocenianych gier na platforme, ktorej uzytkownicy lubiuja sie w najwyzszych rozdzialkach i detalach, to pikseloza, co prawda bardzo ladna i w ogole to swietne gry, ale jednak nie pokazuja tej nieludzkiej mocy pecetow, muhaha

    8. Luźne przemyślenia :|- Smuci brak A Way Out w tych zestawieniach, bo gra kozak była. Przede wszystkim tym bardziej kiepsko, bo posucha na PC była i mógł ten tytuł choć tu się znaleźć. Mój numer 4 w 2018 roku.|- Miło, że znaleźli te 10 gier na XBoxa xD Dobra, mogę się nabijać z pudła, ale oni przynajmniej się wykazali i dali w ofercie Games with Gold jedną z lepszych gier tamtego roku, a PSy… snowboard w PS+..|- W podsumowaniu 2019 roku spodziewajmy się REmake 2 w kategorii najlepsze :)|- Oby PC lepiej..

    9. darkspartan404 3 stycznia 2019 o 19:34

      @Skymar https:www.pcgamer.com/lego-lord-of-the-rings-and-the-hobbit-are-no-longer-on-steam/?utm_content=buffer7e1e9&utm_medium=social&utm_source=facebook&utm_campaign=buffer_pcgamerfb

    10. @mocnoo Śmieszki z konsol czytam bardzo często, ale ich niezbyt imponująca moc jest chociaż wykorzystywana, a PC? Wystarczy rzucić hasło 4K60 fps, i następuje masturbacja.

    11. @mocnoo|Moze dlatego, ze w tym zestawieniu chodzi o najwyzej oceniane gry, a nie o gry z najlepsza grafika?

    12. @Adi777|Przynajmniej nikt nie próbuje przekonywać pecetowców do przeżywania „kinowych doświadczeń” w 30 klatkach na sekundę. Taki Monster Hunter na konsolach a Monster Hunter na mocnym PC to właściwie dwie różne gry – i mówimy tu już o samym tylko full HD.

    13. Nie wiem skąd to zaskoczenie i ból dupy PC-towców o pierwszą dziesiątkę, że mimo tego jak bardzo świetne gry został tam umieszczone to większość z nich straszy pixelozą (co nie znaczy że wyglądają źle, po prostu technologicznie nie są imponujące). Każdy wie, że (poza wyjątkami) żeby gra robiła wrażenie technologicznym poziomem grafiki jest wymagany duży budżet i masa ludzi (tzw. produkt AAA), a jak tragicznym rokiem (poza exclusivami) dla gier AAA był rok 2018 chyba wspominać nie muszę, co nie?

    14. @Nezi23|A kto ma tu ten wspomniany przez Cieie bol dolnej czesci plecow, bo w komentarzach tego nie widze? Ja tam na 2018 nie narzekam, na PC wyszly swietna Subnautica, Kingdom Come: Deliverance, Yakuza 0, A Way Out, Hitman 2, Frostpunk, Two Point Hospital, Ni No Kuni II, do tego dalej gralem w stale rozwijane Elite: Dangerous, theHunter: CotW oraz Escape from Tarkov, a i Battlefield V wbrew moim poczatkowym przedpremierowym obawom okazal sie byc kompetentnym przedstawicielem serii, ktorego chetnie odpalam.

    15. @Tesu Nie napisałem że na PC nie wyszły dobre gry, wręcz przeciwnie, zaznaczyłem tylko że w zestawieniach najlepszych gier roku na PC większość to świetne indyki lub gry AA które jednak pod względem technologicznym nie pokazują niczego czego nie dałoby się bezproblemowo osiągnąć na konsolach, a najlepiej prezentującymi się grami w tym roku były exy na PS4 (o co niektórzy niżej narzekali). 2018 był solidnym rokiem dla wszystkich platform, poza branżą AAA która w tym roku osiągneła nowe dna.

    16. @Nezi23|Jesli chodzilo tylko o segment AAA, to mozesz miec racje, bo rzeczywiscie najlepiej pod tym wzgledem wypadla konsola Sony. W sumie z gier AAA z 2018 roku zalezy mi tylko na zabraniu sie za AC Odyssey, bo COD sobie odpuscilem, a nowego Tomb Raidera kupie pewnie dopiero jak stanieje.

    17. @Nezi23|Osobiście za najbardziej imponujący graficznie tytuł ubiegłego roku uważam Battlefielda V, ale czy faktycznie o czymś to świadczy? Już w 2013 roku Crytek podniósł poprzeczkę tak wysoko, że do dziś mało komu udało się ją przeskoczyć, a jeżeli już, to ledwie o milimetry. Oprawa jest ważna, ale dziś zmagamy się z zalewem korporacyjnych tworów równie pięknych, co bezdusznych. To musi się zmienić, w przeciwnym razie segment AAA czeka poważny kryzys. Rok 2018 przyniósł ostatni sygnał ostrzegawczy.

    18. @Shaddon Pewnie jest tak, jak mówisz. Ten Monster Hunter jest bardziej grywalny, płynny, na mocnych pecetach. Irytuje mnie po prostu, może bardziej śmieszy, wyśmiewanie konsol, a tymczasem wystarczy zobaczyć na exy, czy gry AAA, pecetowe vs konsolowe. Auć. Oczywiście, jak koledzy niżej wspomnieli, na peceta wyszło sporo dobrych gier w tym roku, nie ma dyskusji. Dla mnie PS4 Pro to bardzo fajny sprzęt za groszaki, tak, groszaki. Cena niezłej nowej karty graficznej.

    19. @Adi777|Jako gracz multiplatformowy (choc glownie PC) patrzac na konsole i kompa nie moge oprzec sie wrazeniu podobienstw do smartfonow. Konsole to taki Iphone z zamknietym systemem, niewielka liczba roznych konfiguracji sprzetowych, bardzo silnym centralnym wsparciem producenta i nieskomplikowana obsluga. PC to telefon na Androidzie, otwarty system, zatrzesienie roznych konfiguracji, znikome wsparcie, mozliwosc ingerencji w funkcje i oprogramowanie.

    20. Tworcom chyba jednak latwiej jest wydawac tytuly na konsole – raz, ze Sony, Microsoft czy Nintendo aktywnie ich do tego zachecaja poprzez calkowita czy czasowa wylacznosc, to jeszcze nie musza sie przejmowac milionem roznych konfiguracji, bo po prostu optymalizuja tytul pod dany sprzet, sterowanie pod pada i tyle. Walka z cziterami tez jest latwiejsza, bo na konsolach o szukiwanie trudniej niz na PC. A do tego sporo nizsze piractwo przez zamkniety system wlasnie…

    21. @Tesu|Po prostu im dopłacają do gier. Bayonetta 2 jest exem, bo jest sfinansowana z pieniędzy Nintendo. To samo w przypadku Sony i Last of Us, Spider-Man, God of War czy Uncharted.|@Hagan|Może najpierw obejrzysz grę, a nie tylko okładkę.|Ciekawe czy doczekam czasów, kiedy to ludzie będą się po prostu cieszyć dobrymi grami miast czytać kolejne wypociny konsolboyów lub PC mielonka race.|@Shaddon|God of War i RDR2 wyglądają lepiej niż 99% gier na Pc.

    22. @Scorpix|To dlatego, ze na PC jest o wiele wiecej indykow. 😛

    23. @Shaddon|Biorąc pod uwagę zatrzęsienie tytułów na PC – całkiem możliwe. Inna rzecz, że gdyby wydać je równolegle na PC, to tutaj nie tylko wyglądałyby jeszcze lepiej, ale i dawałyby większą przyjemność z rozgrywki nie krztusząc się przy osiąganych z trudem „filmowych” 30 fpsach (zakładając poprawną konwersję, rzecz jasna). IMO platformowa ekskluzywność szkodzi tak konsumentom jak i samym deweloperom, dlatego cieszę się, że coraz więcej wydawców otwiera się na nowe rynki.

    24. @Shaddon Ale dlaczego gdybasz? Gdyby były to wyglądałyby lepiej. Pewnie tak, ale nie ma ich na PC, nawet, jeśliby wyszły na PC, to o ile lepiej by wyglądały? Mogę się założyć, że różnice byłyby minimalne.|Bez obrazy, ale przypominasz mi trochę czubków, którzy wklejają linki z jakimiś pokazami silników graficznych, i podniecają się tym, jakie to PC nie jest potężne. Gdyby gry na PC miały taką grafikę, to konsole spaliły by się ze wstydu. Gdyby…

    25. Jak już mi ktoś nie raz napisał na różnych forach, takiej gry jak pierwszy Crysis na pececie już nie będzie, przynajmniej w najbliższym czasie.

    26. @Adi777|Nie rozumiem twego oburzenia. Pomijając jednostkowe przypadki wynikające wyłącznie z niekompetencji programistów (Arkham Knight), pecetowe wydania niemal zawsze prezentują się lepiej, bo… mogą. Tak wygląda rzeczywistość i nie ma znaczenia, czy będziesz się z nią zgadzać. Z drugiej strony, co z tego? Jakość oprawy nie decyduje o jakości gry, w innym przypadku taki np. Dragon Age: Początek ustępowałby Inkwizycji, a jest dokładnie na odwrót. Obecność „indyków” na tej liście nie jest dziełem przypadku

    27. @ Ale gdzie ja się oburzam? 🙂 To, że pecetowe wydania prezentują się lepiej, to wiem, z tym się przecież zgadzam. Jakość oprawy nie decyduje o jakości gry – ależ ja się z tym także zgadzam, to oczywistość.|My pisaliśmy raczej o Exach.

    28. Po prostu rozśmieszyło mnie słowo gdyby, tyle 🙂

    29. @Adi777|To gdyby nie jest takie niemozliwe jesli wziac pod uwage, ze czesc konsolowych exow trafia jednak po jakims czasie na PC i wygladaja wtedy lepiej niz wczesniejsza wersja konsolowa.

    30. @ Może w przypadku RDR2 tak będzie, GoW raczej nie. Nie wiem, czy część, chyba raczej pojedyncze przypadki. Oczywiście, im więcej, tym lepiej.

    31. podoba mi się nierzetelność? nie wiem jaki inny czynnik zadecydował podczas wybierania tytułów do miana gry z najlepszą notą. RDR2 wyszedł według Metacritic 26 Października 2018 i jest w zestawieniu. Rimworld na PC wyszedł 17 października 2018, ma lepsze noty od Into the breach, a nie ma go w zestawieniu…

    32. @Scorpix,Tesu|Panowie, Sony czy Nintendo nie dopłaca za tworzenie gier na wyłączność, te firmy opłacają cały proces developingu plus zapewniają pełne wsparcie technologiczne 🙂

    33. @Filianore|Może źle się wyraziłem, ale chodziło mi właśnie, żę bez wsparcia Sony nie powstałoby The Last of Us, God of War czy Uncharted, a Nintendo dało nam Bayonetta 2.|@Winograd|RimWorld ma 5 not, więc prawdopodobnie dlatego nie wzięli go pod uwagę.|@Shaddon|Ja wiem, że pewnie gry wyglądałyby lepiej na PC, ale nie będą, bo nie wyjdą na PC w najbliższym czasie. Gdyby nie ta ekskluzywność nie powstałyby te exy w ogóle, a nie że stałyby się multiplatformami. PC=konsole. Reszta to kwestia gustu.

    34. @Scorpix, dzięki, później zauważyłem, że Rimworld ma tak mało not, więc pewnie masz rację 🙂 szkoda, że nie wyrabiają się z publikowaniem wiarygodnych ocen/recenzji.

    Dodaj komentarz