Metro Exodus: THQ Nordic komentuje decyzję o współpracy z Epic Games [AKTUALIZACJA]
![Metro Exodus: THQ Nordic komentuje decyzję o współpracy z Epic Games [AKTUALIZACJA]](https://cdaction.pl/wp-content/uploads/2021/11/20/66841eb8-6346-448b-8437-c8a420a9aeee.jpeg)
[AKTUALIZACJA]
Stanowisko, które przytoczyliśmy poniżej, wystosowało THQ Nordic GmbH, należące do THQ Nordic AB. Lars Wingefors, współzałożyciel i prezes THQ Nordic AB, w opublikowanym przez firmę komunikacie oświadczył natomiast, że całkowicie popiera autonomię podmiotów wchodzących w skład grupy w zakresie podejmowania dotyczących ich decyzji. Padły między innymi następujące słowa:
Mocno wierzę w to, że Deep Silver i Koch Media dokładnie rozważyły zalety i wady, szanse i ryzyko swojej decyzji o wyłączności dla Epic Games Store. Decyzja ta ma moje pełne poparcie.
[PIERWOTNY NEWS]
Aby w pełni zrozumieć, co się tu wydarzyło, ustalmy najpierw kilka faktów. Wydawcą Metro Exodus jest Deep Silver, będący działem niemieckiej spółki Koch Media. Ta z kolei została wykupiona w zeszłym roku przez THQ Nordic, ale w dalszym ciągu podejmuje niezależne decyzje i kontroluje markę Metro (którą pozyskała od dawnego THQ). Wszystko wskazuje na to, że jedną z takich decyzji był pomysł wycofania najnowszej gry na podstawie prozy Dmitrija Głuchowskiego ze Steama i udostępnienia jej na roczną wyłączność Epic Games Store.
Przedstawiciele THQ Nordic dokładnie wyjaśnili sytuację na swoim Twitterze:
not want to categorically exclude the possibility of timed exclusives for any of our games in the future, but speaking in the here and now, we definitely want to have the players choose the platform of their liking and make our portfolio available to as many outlets as possible. pic.twitter.com/oOI52rLDAi
— THQNordic (@THQNordic) January 29, 2019
Decyzja o wydaniu Metro Exodus w formie ograniczonego czasowo tytułu na wyłączność w Epic Store została podjęta wyłącznie po stronie Koch Media, które jest właścicielem marki Metro. To siostrzana firma THQ Nordic (z Wiednia), przez co nie możemy i nie będziemy komentować tej sprawy. Nie chcemy jednak kategorycznie wykluczać możliwości, że wydamy nasze przyszłe gry na podobnych zasadach. Tu i teraz chcielibyśmy jednak, aby gracze mogli wybierać taką platformę, jaka im się podoba, i aby nasze portfolio było dostępne w tak wielu sklepach, jak to tylko możliwe.
Wychodzi więc na to, że nic nie zostało ostatecznie przesądzone i być może kolejne odsłony Kingdoms of Amalur, Carmageddona czy Alone in the Dark trafią jeszcze do innych sklepów cyfrowych. Najbliższych premier Deep Silver/Koch Media (Shenmue III?) powinniśmy jednak pewnie szukać w sklepie Epica.
Czytaj dalej
74 odpowiedzi do “Metro Exodus: THQ Nordic komentuje decyzję o współpracy z Epic Games [AKTUALIZACJA]”
Dodaj komentarz
Musisz się zalogować, aby móc dodać komentarz.
Czy czeka nas więcej gier, które trafią wyłącznie do sklepu twórców Fortnite’a?
To skoro chcą aby gracze wybrali sobie taką platformę jaką chcę to po co gra jest przez Rok tylko i wyłącznie na Epic Store?? To mogli dać na tą i na tą. nie rozumiem tego
no ale jak nie wiadomo o co chodzi to chodzi o pieniądze
Shenmue III było nadal 2 dni temu na steamie
@fanboyfpsow nazywamy to tytułami ekskluzywnymi jak na konsolach te gry mają przyciągnąć nowych graczy. Nie dadzą na steam bo dostali kasę. (gra za 210 steam zgarnia 70! patologia)
@fanboyfpsow No przecież wybór jest, kupuj teraz albo czekaj rok :V
Super, ale i tak kupię jak cena zejdzie gdzieś tak do 10zł plus wszystkie dlc. Dla zasady.
wyjdzie wczesniej na steam. |Na epic store nie bedzie denuvo. Będą piraty.Jak Koch media zobaczy ze zamiast milionów kopi na PC rozeszło się kilkadziesiąt tysięcy będzie krzyk.|Za rok premiera w pełnej cenie 50$ na steam.
Na Epic też będzie Denuvo. To że na inną platformę będzie gra nic nie zmieni w kwestii zabezpieczeń. @assasyn też mi ekskluziw
@Wcogram|Podobnie powinni krzyczeć wszyscy, których gry są dystrybuowane na GOGu.
Jak komuś nie pasuje, to niech zagłosuje w jedyny skuteczny sposób… Portfelem.
Konkurencja niby jest dobra, ale błagam Gabe wykup tych pacanów.
@Wcogram Denuvo i tak będzie. Tyle, że biorąc pod uwagę jego „skuteczność”, złamią je w jakieś parę dni. I tak oberwie się zwykłemu, uczciwemu klientowi. @2real4game znasz jakieś gry mające wyłączność na GOGu?
@Sabi Na GOGu czasową wyłączność miała Wojna Krwi i bodajże Project Warlock, tylko tam jest też Gwint. GOG stoi przede wszystkim starymi grami (jeżeli chodzi o wyłączność). Seria Ishar, Soldier of Fortune, Eye of the Beholder, chyba wszystkie gry RPG z „Gold boxów” od SSI i sporo więcej (a z każdym rokiem ta liczba rośnie). Dla wielu to nic szczególnego, ale dla fanów retro jest to prawdziwa gratka.
Dodać, że ponoć sporo z tych starych gier (źródło to materiał o GOGu od arhn.eu i wypowiedź któregoś z pracowników) należy teraz do CDP, które (prawie zawsze) je patchuje, aby działały na nowych systemach bez problemu.
@kajtji Powiedzenie, że Good Old Games stoi starymi grami, to jak powiedzenie, że odkurzacz służy do odkurzania. Nie wymaga to chyba tłumaczenia.
Przyszłe gry też tak chcą wydawać? Spoko, tylko niech powiedzą o tym z rok wcześniej. I ciekawe co z mniejszymi grami np. taki Elex nie jest czymś światowym, raczej kierowanym na konkretny rynek (Niemcy, Polska, Rosja), wydanie go tylko na Epic chyba by mu się nie przysłużyło.
„Tu i teraz chcielibyśmy jednak, aby gracze mogli wybierać taką platformę, jaka im się podoba, i aby nasze portfolio było dostępne w tak wielu sklepach, jak to tylko możliwe.” …no właśnie widzę. xD
@Debosy, masz downa czy co? Wypowiada się THQ Nordic które nie ma nic do gadania na temat wyboru sklepu. Więc oni mogą chcieć wydać grę wszędzie gdzie się da, za to Koch Media może mieć odmienne zdanie.
Steam ma prawie monopol na cyfrowym rynku, dobrze że jest ktoś kto podgryza im pięty. Obniżą prowizję to będą mieli tytuły AAA ja wcześniej, nie obniżą to większość wyjdzie przez Epic Store (przynajmniej tych które są sprzedawane wyłąćznie na platformie wydawcy.)
@koringaro|Steam ma prawie monopol na cyfrowym rynku (pomijajac oczywiscie te tytuly, ktore wydaja i sprzedaja wylacznie na swoich platformach Microsoft, EA, Acti/Blizzard, a ostatnio takze Bethesda), za to Epic ma pelny monopol na nowe Metro, bo tak sie ugadalo z wydawca gry. I bedzie miec jeszcze wiekszy, bo Chinczycy laduja duza kase w sklep Epica i zeby szybko wyrwac Gabenowi kawal rynku, kusza wydawcow nizsza prowizja, a graczy rozdawaniem gier i przymusem wybrania ich sklepu jak w przypadku Metro.
Gaben musi podjąć jakieś kroki i sam zacząć działać dając gry darmowe itp.
Wielu narzeka na Steam a tak naprawdę to on uratował rynek gier na Pc, Microsoft planował go wykończyć swoją wspaniałą konsolą Xbox ale im się nie udało 😛 a teraz jeszcze próbują mieszać dziadowskim system Win 10, faktycznie Steam zarabia krocie na grach ale również zapewnia rozgrywkę i duży wydawcy zostaną na Steam a mniejsi się odbiją na inne platformy.
@koringaro|Jest drobna różnica między Steam, a Epic, chociaż by taka, że ten pierwszy nie płaci innym by mieć grę na wyłączność jest to swiadomy wybór wydawcy, a większość wybiera steam, bo jest popularny, duża ilość potencjalnych klientów, ma rynek z kartami na których twórca odbija sobie prowizję (o czym duża część zapomina), workshop bez stawiania dodatkowych serwerów i łatwo im wprowadzić grę do sklepu, taki GOG czy Epic selekcjonuje sobie gry.
@smyntek, FryingPan, wyraźnie nie pamiętacie jakie były początki Steam. To był większy badziew niż Epic Store teraz. I w jaki sposób jest nieprzyjazny dla kupującego? Polityka zwrotów jest taka jak na Steam. Nie masz recenzji (na razie) ale wystarczy zaczekać na recenzje on-line. Chyba każdy ma kilku zaufanych youtuberów o podobnym do siebie guście. Poza tym nie widzę nic złego w podkupywaniu tytułów Steamowi. Steam to behemot, nie ma szans żeby naturalnie powstała dla niego skuteczna konkurencja.
A jedyne co Epic robi to pokrywa ewentualne ryzyko wydawcy w związku z wejściem na startującą platformę. Co jest powszechnie spotykaną praktyką w przeróżnych gałęziach gospodarki.
To rynek konsol też jest w takim razie chory. Człowiek ma XBO, cche sobie pograć w Spider-Mana od Sony… ni cholery, bo Spider-Man jest tylko na PS4. Monopoliści chrzanieni.|LUDZIE ogarnijcie się.
@vejs Niestety muszę cię zmartwić Gabe jest za cienki w uszach na wykupienie Epic Games za którym stoi Tencent. To raczej Tencent mógłby wykupić Steam, Origin i jeszcze parę platform tak dla równego rachunku.
@korinogaro Recenzji graczy nie będzie w obawie przed hejtem, a kilku youtuberów można przekupić (jak to zrobiła Bethesda). A jeżeli nie widzisz nic złego we wprowadzaniu monopolu, to nie powinieneś się wypowiadać na podstawie tego, że ktoś się postawił. Skoro nawet większe firmy (np. Microsoft) nie potrafiły uczciwie pokonać steama, to wiadomo, że inni będą próbować nieuczciwie.
@lee32147 – Żebyś ty chociaż znał znaczenie słowa monopol…
Zobaczcie co sam Dmitrij Głuchowski napisał na fb o tym https:www.facebook.com/glukhovskybooks/photos/a.197652743612427/2367552843289062/?type=3&theater
@korinogaro Z drugiej strony co mnie, jako gracza obchodzą początki Steama? Steam był pionierem, wiadomo, że nie wszystko było od razu. Tymczasem Epic wkracza na rynek z wiedzą jak to powinno wyglądać. To nie jest wielkie wyzwanie (dla nich) sprawdzić w internecie co gracze sądzą o poszczególnych funkcjach Steama i wprowadzić te najlepsze.
@Jacek112 Gdzieś ktoś pisał w komentarzu, że twórcy epic nie chcą tego co ma steam, czyli recenzji, warszatu i osiągnięć
@darkspartan404 Cóż, warsztat może i nie jest potrzebny (większość używa Nexusa, choć warsztat dla mnie jest wygodniejszy, jednak nie zawsze działa), a osiągnięcia twórcy mogą dać wewnątrz gry (jednak porównywanie osiągnięć ze znajomymi i świadomość, że nie wystarczy jedna komenda do zdobycia ich wszystkich jest całkiem spoko), ale recenzje są jedną z najfajniejszych funkcji w sklepie Steam.
@greedosk|??? Przeczytaj to co napisał SilentBob kilka razy, a później jeszcze kilka. Może zrozumiesz o co chodzi.
@lee32147 przecież M$ uczciwie tego nie robił. Próbował, ale dostarczył crapa w opakowaniu UWP.
A tymczasem Głuchowski sam potępia działanie Epic i Koch Media stwierdzeniem, że on teraz tylko stoi obok i patrzy, jak jego marka jest zabijana…
Teraz będzie przerzucanie się odpowiedzialnością z jednego dyrektora na drugiego. Co za różnica który decydent podpisał papier i wziął w łapę od Epica. Mleko się rozlało.
Z roku ekskluzywności może się zrobić raptem kilka miesięcy. Oczywiście zależeć to będzie od sprzedaży, ale tu może pomóc epic to że część kupujących może nawet nie zwrócić uwagi że gra jest na coś innego niż steam.
@DarZ nie potępia tylko ma to gdzieś i się z tego śmieje bo kasa się zgadza. Zobacz co tam pisze na fb
Dodam tak do dyskusji tylko, że prujecie się o „monopol” Epica na tytuł totalnie ignorując setki a nawet tysiące tytułów które efektywnie były Steam’owymi exclusivami. Bo ile tysięcy tytułów w ostatnich latach mieliśmy że nie ważne gdzie się kupiło, nawet w fizycznym sklepie to dostawało się kod do aktywacji na Steam? I jakoś wtedy wyłączność wam nie przeszkadzała. Tylko pytanie czy dlatego bo jesteście ślepi czy za głupi żeby dostrzec że istniała. Poza tym w tym przypadku wydawca przekazuje swój zysk
graczom bo gra w sklepie Epica jest o 10$ tańsza w obu edycjach niż była na Steamie.
@korinogaro narazie w usa tańsza, oprócz tego jak kupisz grę to faktycznie kod na steam ale możesz kupić gdzie Ci się podoba i zyskać na tym a na epic to oni dyktują ceny i nie będą rozdawali kluczy innym sklepom. A te tysiące exclusivów to są tylko na steam bo inna platforma może ich nie chcieć i nie opłaca im się wydawać nigdzie indziej niż na steam. Nie dlatego, że steam je wykupuje jak epic tylko dlatego, że steam może i bierze 30% ale ma większy zasięg i jest przyjaźniejszy graczom
I jakie exclusive na steam chodzi Ci o np. Portal czy o niezależne indyki bo jest różnica
Epic Games = „Twórcy Fortnite’a” ;_______;
@darkspartan404, wyraźnie napisałem o „efektywnie exclusivach”. Bo jakie znaczenie ma że możesz grę kupić na G2A, w sklepie i w 10 innych miejscach skoro ZAWSZE dostajesz kod aktywacyjny na Steam i musisz ją na Steam aktywować bo płyta nie zawiera gry? Więc efektywnie jest to exclusive na Steam. Takich tytułów są tysiące, w sumie praktycznie każda nie wydana na GOG. Mało to razy w ostatnich latach było że szedłeś do sklepu, brałeś grę z półki a tam w środku tylko instalator steam i kartka z kodem?
@darkspartan404, jak się zalogujesz do swojego konta w Epicu to masz cenę w PLN. Cena w PLN to w przeliczeniu 50Euro więc MY mamy taniej.
@greedosk dokładnie 🙂
Och jak gry wychodziły ekskluzywnie na Steam to nagle zawsze tylko dlatego, że inaczej się nie opłacało? A czemu w kilku miejscach na raz się nie opłacało? A co powiemy o Blizz-shopie itp.? A czemu nie pomówimy o tym, że może dla wielu teraz właśnie wydawanie gry na Steam się zwyczajnie mniej opłaca? Tak ciężko przyjąć do wiadomości że Epic może mieć większe wsparcie od strony developerów i wydawców niż Steam? Dla gier w UE4 mamy marżę łączną (bo też koszt silnika) w Epic Store 12% vs 35% na Steam.
Jakie niby gry ma wybierać Epic- to co jest gówniane? A może ma robić losowanie ene due? A jeśli wybierane są dobre gry to nie jest tak, że każda dobra gra ma szansę? Epic też niczego nikomu nie zabrania – może co najwyżej dać propozycję silniejszej współpracy a decyzja należy do twórców/wydawców lecz bez wątpnienia głównym argumentem tak czy siak jest tutaj zwyczajnie niższa marża i inwestycja w przyszłość w której dzięki większej popularności Epic Store ceny będą przystępniejsze a przychody wzrosną.