Metro Exodus trafi na Steama dopiero rok po premierze

Firma Deep Silver, pełniąca rolę wydawcy, właśnie poinformowała, że wyczekiwane Metro Exodus już niedługo zniknie z oferty Steama. Na katalogowej karcie gry w sklepie Valve znaleźć można obecnie taką informację:

Uwaga: Dzisiaj w późniejszych godzinach sprzedaż Metro Exodus na Steamie zostanie wstrzymana ze względu na decyzję wydawcy o udostępnieniu gry na wyłączność innemu pecetowemu sklepowi. Developer i wydawca zapewnili nas, że wszystkie dotychczasowe zamówienia złożone na Steamie zostaną zrealizowane i posiadacze gry na Steamie będą mieli dostęp do niej i wszelkich przyszłych aktualizacji oraz DLC za pośrednictwem Steama. Uważamy, że decyzja o usunięciu gry jest nie w porządku w stosunku do klientów Steama, zwłaszcza po tak długim okresie przedsprzedaży. Przepraszamy klientów Steama, którzy spodziewali się, że będzie ona dostępna w sprzedaży do premiery 15 lutego, ale dowiedzieliśmy się o decyzji [wydawcy] niedawno i dostaliśmy ograniczony czas na poinformowanie wszystkich.
Wpis opublikowany przez Deep Silver doprecyzowuje, że gra trafi na Steama, ale dopiero po 14 lutego 2020. Do tego czasu pecetowa cyfrowa edycja FPS-a będzie sprzedawana wyłącznie za pośrednictwem sklepu Epica. Roczna wyłączność ma pozwolić na zwiększenie przychodów czerpanych ze sprzedaży gry, a co za tym idzie – przekazanie dodatkowych pieniędzy na rozwój dzieła studia 4A Games. Warto w tym miejscu przypomnieć, że Epic Games Store kusi developerów i wydawców przede wszystkim niższą prowizją. Na platformie Valve nie pojawią się również The Division 2 oraz kooperacyjne World War Z.
Klemens Kundratitz, prezes Deep Silver, jest przekonany, że ścisła współpraca z Epic Games Store będzie korzystna dla fanów interaktywnych przygód Artioma. Treść oficjalnego komunikatu sugeruje, iż wydawca już myśli o odleglejszej przyszłości marki Metro. Oczywiście na razie nie wiemy, czy ukraiński developer faktycznie będzie pracował nad czwartą odsłoną uznanego cyklu.
Metro Exodus pojawi się 15 lutego 2019 roku na PC, PS4 i XBO. TUTAJ możecie rzucić okiem na oficjalne wymagania sprzętowe.
Czytaj dalej
150 odpowiedzi do “Metro Exodus trafi na Steama dopiero rok po premierze”
Dodaj komentarz
Musisz się zalogować, aby móc dodać komentarz.
@tomi182 Widać po minie jaki Redsun jest 😉
@kugron. Tak tylko poprzednie części były na steam I większość graczy ma je tam w bibliotece. Ta część też miała się tam pojawić ale nagle zmienili zdanie i platformę. Nie uwarzasz że to nie fair w stosunku do graczy? Bo ja tak uważam. Ekskluzywne gry są od początku zapowiadane jako takie. Nikt na parę tygodni przed premierą zdania nie zmienia. To bardzo brzydkie zachowanie dleikatnie mówiąc.
B dobrze bo 30% dla steama to jakis zart…
Trzeba poszukać pozytywów:|1. Dopracowanie Metro Exodus, łatanie gry (nie sądzę, by wszystko działało płynnie).|2. Po roku gra będzie tańsza.Jestem zdania, że takie podejście do klienta nie jest na miejscu. To nie konkurencja, to czy chwyt marketingowy, który spali na panewce. Pozdrawiają użytkownicy Steama w tym czasie. Wystarczy zobaczyć informację o tym zajściu i komentarze.
Lubię Metro ale nie kupię gry od studia wspierającego monopolistyczne zagrywki Epica.
@kugron|A pewnie, że nie – to „ekskluziw” na platformę Epica, do tego podebrany konkurencji w ostatniej chwili i przeobrażony w narzędzie marketingowe promujące platformę. Przypomina ci to coś? Żeby jednak być fair, poproszę cię o przedstawienie choć jednej korzyści jaka wynikałaby z tej sytuacji dla mnie jako gracza. Śmiało, nie musisz się rozpisywać, wystarczy ta jedna.
@kugron „Ból” jest o to, że Tencent, posługując się marionetkami z Epic, wprowadza czysto anty-konsumenckie rozwiązania. Przekupuje wydawcę, żeby ich gra była dostępna nie swobodnie ale tylko na ich platformie, na krótko przed premierą, gdy klienci już wykupili pre-ordery na konkretny produkt – to jakbyś zapłacił za malowanie pokoju przez profesjonalną ekipę a na dzień przed dostał telefon, że sorry ale Janusz dał nam w łapę, żeby jednak wykorzystać jego gromadkę pijaczków z minimalną jakością usługi…
…bo „Ebin Stor” nie oferuje nic ponad minimum w postaci klienta do ściągnięcia gry. To najzwyklejsze wulgarnie mówiąc „dymanie” klienta, zmuszając go do instalacji dodatkowego syfu. Ludzie krzyczą o „monopolu” Steama a cieszą się jak Tencent wprowadza faktyczny monopol na wybrane produkcje. To NIE JEST konkurencja – nawet gry dostępne na obu platformach mają identyczne ceny a odbieranie wyboru klientom jest działaniem na ich szkodę. Tencent wielokrotnie pokazywał, że w przypadku ES chodzi im wyłącznie…
…o wydawców, „klient” jest tylko owieczką do ostrzyżenia (brak recenzji, brak forum, „influencerzy” czyli płatna reklama jako jedyna forma informowania klienta, itd.) i są gotowi do wydawania sporych pieniędzy tylko na cel zaszkodzenia wszystkim innym. To nie jest podejście zdrowe dla odbiorców. I takiemu podejściu TRZEBA się przeciwstawiać, żeby nie obudzić się z ręką w nocniku. Czy myślisz, że gdyby nie masowy negatywny odzew w sprawie agresywnego p2w i lootboxów, to samo by to przeminęło?
Swiat gimbusa sie zawalil z tym newsem bo w jego ukochanym sklepie gry nie bedzie, a w innym to on nie kupuje…bo nie !
@Shaddon|Z samej tej sytuacji, czy ze sklepu Epic’a? Z tej sytuacji, twórcy Metro pewnie trochę dostali, i choć możesz to odebrać sceptycznie, dodatkowe fundusze mogą pozwolić na lepsze dopieszczenie gry, bądź zbudowanie podłoża pod dodatek.
@Deadwing Na czym dokładnie polega „monopolistyczność” zagrywki obliczonej na wyrwanie kawałeczka tortu sklepowi, któremu do monopolu bez porównania bliżej? Mam wrażenie, że wiele osób używa w komentarzach słowa „monopol”, nie znając jego znaczenia.
@Victarion – „nie kupuje… bo nie!”| A może dlatego nie kupuje, bo ma dość rejestrowania się na „pińciuset” platformach pokroju steama, origina, uplaya, goga, battle.neta i teraz jeszcze epic gamesa? I jeszcze do każdego konta musi mieć (a przynajmniej powinien) inne hasło. O wygodzie nie wspomnę…
@Sabi|Ale klienci dalej dostają ten sam produkt. Dosłownie. Co co kupili grę w pre-orderze dalej dostaną ją na Steam’a.To bardziej tak jakbyś zaplanował sobie przejażdżkę do kina. Ci którzy już zamówili pre-order’y z góry zamówili bilety na seans, i sobie go obejrzą bez żadnych problemów. A ci którzy zaplanowali, ale pomyśleli że bilety kupią dopiero na miejscu, będą musieli obejrzeć seans o późniejszej godzinie.Właśnie dlatego że ES to minimum nie kumam oburzenia. Jest lekki, szybko się instaluje.
@CormaC Steam nie kupuje od nikogo praw do dystrybucji na wyłączność, więc niby w jaki sposób jest monopolistą? To Epic stara się stworzyć monopol na rynku PC stosowaniem takich zagrywek, gdyby w tym wszystkim chodziło o konsumenta to walczyliby niższymi cenami.
@Deadwing Pomoge ci. https:sjp.pwn.pl/sjp/monopol;2568365.html Słownik, patrz trzeci punkt.
@Azaraphiel Pomogę ci, patrz punkt pierwszy i drugi.
@Deadwing W ścisłym znaczeniu biznesowym (nie potocznym) monopol oznacza sytuację, w której na rynku jest jeden producent/sprzedawca/dostawca usługi. To, że Epic Games Store ma na wyłączność jedną grę, nie czyni z niego monopolisty na rynku gier. Steamowi natomiast blisko do pozycji monopolistycznej, bo wypracował sobie taką pozycję, że konkurencja może go na razie tylko kąsać po kostkach, o ile się odważy. Nie rozumiesz, że termin „monopol” dotyczy rynku, a nie jednego produktu na tym rynku.
@Azaraphiel Steam pozwala developerom tworzyć własne keye do gier i sprzedawanie ich na innych platformach po ustaleńrpzez nich (devów) cenie. Gdzie tu narzucanie ceny i produkcji przez „monopolistę”?
@CormaC: steam nie ma monopolu na dystrybucję kluczy na swojej platformie w przeciwieństwie do epica. Tzn. możesz kupić grę bezpośrednio na steamie ale są też inne sklepy, czyli konkurencja.
To ja już wolę takiego „monopolistę”, który nie działa aktywnie na niekorzyść konkurencji.
Ustalonej przez nich* (edycja komentarzy pls)
Nie przepadam za instalowaniem tysiąca różnych launcherow ale akurat ta konkurencja wyjdzie nam na dobre. Ciekawe ile epic posmarował wydawcom… No cóż miejmy nadzieję że steamie podejmie walkę i może nawet na tym skorzystamy
@CormaC|Tyle, że to nie Valve sięga do portfela podkupując tytuły na zasadzie wyłączności. Być może za chwilę właśnie do tego dojdzie, ale znów: to nie Valve oddało w tej wojnie pierwszy strzał. Czy umowa ze Steam ogranicza komukolwiek kanały dystrybucji? Nie, nie ogranicza. Platforma Newella dominuje, bo jako pierwsza odpowiedziała na potrzeby rynku, a konkurencja do dziś potyka się o własne nogi. Epic póki co też nie ma nam do zaoferowania kompletnie niczego, zarówno w kwestii jakości, jak i cen.
@Danon666|OK, to w takim razie powiedz, co dobrego przynosi nam umowa pomiędzy Epic a Deep Silver? Ciężko nawet w tym przypadku nazwać Steam konkurencją dla Epic Store, skoro to ten drugi dostaje Metro na wyłączność.
Kiedyś to się płytę do napędu wsadzało i się grało. Jeżeli (jakimś cudem, bo to nie wydaje się realne) steam całkiem i doszczętnie padnie, nagle większość najmłodszych graczy będzie płakać. A starsi odpalą np. heroes 3 i będą pykać z kumplami obok, bez żadnej spiny.
@Deadwing|Problem z tym jest trochę taki, że Steam nie miał za bardzo wobec kogo kupywać ekskluzywności. Zasadniczo nawet znaczna większość sklepów poza Steam sprzedawała kody na Steam. Dopiero o GoG Galaxy które nie zostało założone aż tak dawno temu można mówić jako o lekkiej konkurencji, ale mimo wszystko bardziej skupiał się na starociach. Epic tak samo jest obecnie mały. Nie wiemy czy Steam nie zacznie podejmować podobnych kroków jak konkurencja urośnie.
Jak ktoś chce robić bojkot bo gra jest ekskluzynwnie w Epic Store to mam nadzieję że bojkotuje też ekskluzywne gry na konsolach bo ekskluzywność na daną konsolę jest o wiele bardziej toksycznym antykonsumenckim ruchem niż takie coś… I prawda jest taka jak niektórzy mówią że Steamowi poważna konkurencja jednak jest potrzebna. Totalna dominacja Steama sprawiała że nigdy nie musiał agresywniej działać, ale jak zaczął to zrobił obniżki prowizji generalnie tylko dla najbogatszych devów (taki super ten Steam).
Pamiętajmy też że tutaj nie pisze że Epic daje kasę w łapę żeby mieć gry na wyłączność… Pamiętajmy że masa developerów sama z siebie będzie chciała aby jak najwięcej ludzi kupowało w Epic Store! Nie jest potrzebne kupowanie wyłączności – developerzy sami będą chcieli wydawać gry tylko w Epic Store i przyzwyczajać ludzi do kupowania gier właśnie tam ogólnie (to inwestycja nie tylko na obecną chwilę ale i w przyszłość).
Dużym problemem jest np. że recenzenci i Streamerzy często oceniają czy warto kupić grę tylko na bazie ceny która jest na Steam a ta może być tam np. o 20% wyższa! Mówili o tym na GDC i Między innymi przez to coraz częściej premiery na Steam są opóźniane… Przynajmniej czasowa ekskluzywność pod Epic Store jest opłacalna czysto z perspektywy developerów więc to nie jest tak że można zrzucić winę na sytuację całkowicie na Epic.
@McGrave Nie, nie zapłacili, po prostu przyszli do wydawcy i mówią „chłopaki, weźcie dajcie nam wyłączność” a oni na to „no ba, od dziecka marzyliśmy, żeby wydawać nasze nowe gry wyłącznie w nowym sklepie dla 12-latków zamiast na sprawdzonej platformie z nieporównywalnie większą ilością użytkowników”. Bo przecież wydawcy zależy na tym, by docierać do JAK NAJMNIEJSZEJ ilości potencjalnych klientów. Czytasz, co piszesz? A i nie mam konsoli ale i tak uważam „ekskluzywne” gry za coś niepożądanego.
I tak trudno zrozumieć, że Ebin Stor NIE JEST konkurencją? Konkurencją dla Steama jest GOG na przykład – jeżeli gracz ma wybór czy kupić grę w tym czy innym sklepie, to jest to konkurencja bo sklepy mogą zabiegać o klienta. Ten nieszczęsny ES mógłby być konkurencją, gdyby dało się kupować klucze poza platformą (jak teraz klucz Uplay lub Steam mogę kupić na Humble Store albo chociażby Sferis). Ale nie – klucze pod chiński sklepik kupisz tylko u nich. To gdzie tu jest wybór? Godzicie się na ograniczanie praw.
Do tych nie kumatych co nie zrozumieli : To sami TWORCY gier chca wydawac gry na epicu zamiast na steamie bo steam zdziera z tworcow okropnie wysokimi marzami stad tworcy nie sa przekupywani przez epica ale robia to dobrowolnie dla wiekszych zyskow wlasnych. Ten caly steam zdziera z tworcow nieprzyzwoicie wysokie marze wiec sami sie prosza o klopoty. Steam pobiera bandyckie marze od developerow to i gry sa drozsze na steamie niz na innych platformach.
@kugron I przy okazji całkowicie zbędny. Po jaką cholerę mam być ZMUSZANY do instalacji pięciuset programików? Albo godzić się, że kolejny produkt ląduje na liście „nigdy nie kupisz po promocji” bo poza Uplay i okazjonalnie Origin, żadne sklepy nie oferują realnych promocji? I co najważniejsze – Ubisoft i EA nigdy nie reklamowały swojego produktu mając głęboko w zadzie graczy i podkreślając, jakie to ich rozwiązanie jest dobre w dojeniu i oszukiwaniu klientów, zabiegając wyłącznie o wydawców.
@nfsfan6 Sprawdź sobie w sieci te swoje „bandyckie” marże a potem usiądź na spokojnie i się zastanów, czy te parę procent więcej nie jest przypadkiem ceną za udoskonaloną latami platformę z olbrzymią bazą użytkowników i multum dodatkowych funkcji i kanałów do promocji gier i komunikacji z klientami. I nie twórcy tylko wydawcy. Developerzy od samej gry już się ustosunkowali, że to decyzja wydawcy. Naprawdę, ta dziwna, niemal nastoletnia mania bycia „anty” jest już męcząca.
@Sabi|A czemu masz być zmuszany do instalacji jakiegokolwiek programu? Kiedyś gry nie miały ŻADNYCH platform. Pamiętam kiedy Steam wchodził, i go nienawidziłem. Ale z czasem przywykłem do niego. Sądzę, że do Epic Store też przywyknę. Fakt, że już były cztery darmowe gry, a niedługo wejdzie następna, już mnie do niego przekonuje. A poza tym Metro z czasem przejdzie na Steam, a więc wtedy sobie kupisz na promocji. Jeśli nie wcześniej, Epic chyba ma promocje.
@Sabi|Czyli tak, „Steam jest duży, ma dużo użytkowników, więc może sobie brać ile chce!”. Dla mnie to tym bardziej znak że dobrze że ktoś rzuca Steam’owi rękawicę, może za kilka lat już nie tylko Steam będzie dużą platformą z duża ilością użytkowników.
@Sabi|A co do konkurencji, i tego że niby nie można dostać kodów gdzie indziej, to totalny bullshit. Już chyba wszedł news, że polskie wydanie Metro będzie miało klucz na Epic Store, tak więc MASZ wybór kupić w innym sklepie. Przydałoby się najpierw sprawdzić czy twoje słowa są prawdziwe, a dopiero później pisać.
@Slig|Pisał o tym że np. klucze na Steam można kupić w Humble Store. A więc chodziło raczej o źródło kodu jeśli chodzi o wybór, a nie o to do czego ten kod jest.
Polecam oglądać GDC żeby dowiedzieć się jak realnie wygląda sprzedawanie gier i jak ma się do tego Steam bo wcale nie jest z tym tak fajnie jak może się wydawać i dlatego jasne jest, że developerzy/wydawcy będą często bardziej wspierać Epic sami z siebie. Epic stara się walczyć z naprawdę wielką bestią która rosła przez lata i do której masa ludzi się przyssała jak do cyca. Kto wie jak rozwinie się Epic Store, ale przecież już teraz musi robić co może aby być konkurencyjnym i przyciągnąć ludzi…
Ja tak samo jak napisał kugron chciałbym mieć opcję też NIE UŻYWAĆ Steam! Najchętniej tak jak kiedyś nic bym nie instalował i co teraz? Gdzie jest mój wybór?. Jestem jednak realistą i widzę jak to wygląda i przy okazji nie łudzę się, że nikt nie będzie próbował ominąć marży Steama albo/i stworzyć podobną platformę. Jedyne co można zrobić to poszukać w tym pozytywów a pozytyw jest taki, że solidna konkurencja na tym obszarze może też przynieść wiele dobrego dla konsumentów jak i developerów…
@McGrave|Gdyby Epic chcial byc konkurencyjny wobec Steam w oczach konsumentow, to wystarczyloby, zeby ceny mial troche nizsze. To bylaby zdrowa konkurencja zachecajaca klientow do skorzystania z ich sklepu. Zamiast tego celuje jednak w uszczesliwienie wydawcow, a dla graczy ma oferte “Chcecie zagrac w nowe Metro? No to musicie je kupic u nas!”. Jesli Steam obnizy swoja marze, to dla graczy nic to nie zmieni, bo wydawcy zwyczajnie przytula wtedy wiecej kasy. I dalej bedzie rozbicie na exy miedzy sklepami…
@Tesu – rozeznaj się trochę w temacie jak duży wpływ mają niższe ceny na sprzedaż zanim się wypowiesz. Ty zapewne próbujesz przewidywać co zrobią duże studia natomiast ja myślę głównie o większości czyli grach indie + zapominasz że duzi wydawcy i tak wolą celować we własne platformy tak czy siak a Epic Store zmniejsza ryzyko takiego postępowania. Do tego tak jak pisałem zrzucanie winy na sam Epic nie jest mądre bo sami developerzy/wydawcy będą próbowali pormować Epic sami z siebie.
Motyw z ekskluzywnością jest wszędzie masz też wiele rzeczy ekskluzywnie na Steam i nawet nie wiesz na ile sam Steam bierze w tym udział- wiesz tylko że wydawcy gier AAA starają się omijać Steam przez marżę dlatego że nie boją się ruszać z własnymi platformami sprzedażowymi. Steam był na pozycji generalnie monopolistycznej – Epic jest po prostu pierwszym rodzajem konkurencji który nie bez powodu mogą chcieć bardziej wspierać wszyscy łącznie z wydawcami gier AAA (wcześniej dla nich nic nie było tego warte).
I rozwala mnie podejście które sugeruje że Epic może dyktować ceny… Przecież nie oni o tym decydują, ale niższa marża zazwyczaj odbija się właśnie niższymi cenami (głównie tam gdzie konkurencja jest najmocniejsza). Dużo zależy od tego jak ludzie zareagują też na ceny, ale pamiętajmy że tutaj też nie chodzi tylko o klienta – mniejsza marża może pomóc wielu studiom zwyczajnie przetrwać i szybciej się rozwijać.
@sabiA czy steam kiedykolwiek rozdawał ZA DARMO gry przez cały rok? NIE. I kto tu bardziej dba o graczy i jest bardziej hojny?
@nfsfan6 A czy ktokolwiek rozdawał gry przez cały rok?
@nfsfan6 wychodzi na to, że najbardziej dba o graczy EA, bo oni rozdawali najlepsze gry za darmo i to w dużej ilości (tak patrzę na ciebię Bf3 i DA:O)
Masa gier wychodzi ekskluzywnie na Steam a jakby tego było mało to jeszcze na Battle.netach itp. a teraz mam nagle płakać, że dzieje się to co zawsze się działo? Już dość się napłakałem i to zdaje się tym bardziej bezsensowne że akurat w przypadku Epic Store możemy dostrzec wiele pozytywnego – darmowe gry a niższa marża to niższe ceny i mniejsze ryzyko pojawiania się nowych platform sprzedażowych dla pojedynczych gier (jak np. teraz Bethesda z Fallout76 i Rage). Dla gier UE4 marża łączna 12% vs 35% na Steam
@ taz159357 Serio? W duzej ilosci? To ile ich bylo,.mozesz napisac? Bo Epic co 2 tygodnie daje darmo gre i tak bedzie przez caly 2019 rok to se policz ze bedzie tych gier prawie 50. Serio dalej uwazasz ze origin dalo duza ilosc gier?