02.07.2019
Często komentowane 39 Komentarze

Mordhau: Twórcy „nie zamierzają zablokować wyświetlania postaci o innym kolorze skóry niż biała”

Mordhau: Twórcy „nie zamierzają zablokować wyświetlania postaci o innym kolorze skóry niż biała”
Avatar photo
Jednocześnie społeczność ich gry zdaje się mieć spory problem z toksycznością.

Ostatnie miesiące dla Triternionu były naprawdę udane – ich symulator średniowiecznego prania się po zakutych buziach swoją ogromną popularnością zaskoczył chyba wszystkich, łącznie z samymi twórcami. W końcu milion sprzedanych sztuk dla debiutującego studia to naprawdę dobry wynik, szczególnie, że jest to dość, jak się zdawało, niszowy gatunek, w którym do tej pory niepodzielnie rządziło Chivalry. Mimo wszystko w tej wielkiej beczce miodu znalazła się też łyżka dziegciu.

Wszyscy dobrze wiemy, jak wygląda komunikacja podczas emocjonujących rozgrywek z innymi graczami – różnie. Nawet najspokojniejszym osobom potrafią czasem puścić nerwy, co może doprowadzić do festiwalu sądów na temat prowadzenia się matek wszystkich zaangażowanych. Zresztą nawet jeden toksyczny gracz potrafi zepsuć zabawę wszystkim pozostałym (i również sobie, bo obniżanie morale swojej drużyny rzadko kiedy pomaga wygrać), dlatego w grach multiplayerowych standardem stała się możliwość zgłaszania konkretnych osób za różne przewinienia. Niestety, Mordhau takowej nie posiada – tzn. możemy oczywiście zrobić screena i wysłać go twórcom, ale sami dobrze wiecie, że człowiek nie zawsze ma na to czas i ochotę. Od niedawna w grze doszła także opcja wyciszenia gracza, który nam zawadza, jednak nie jest to idealne rozwiązanie. Tytuł nie posiada też żadnego filtru pozwalającego odsiać przekleństwa, który jest standardem w innych produkcjach. Doszło do tego, że na prywatnych serwerach sami ich użytkownicy używają modów do tego służących – niestety na publicznych nie jest to możliwe. Twórcy zresztą nie chcą walczyć systemowo z obraźliwymi słowami, ponieważ boją się posądzenia o cenzurę. Mike Desrosiers z Triternionu zapytany o to przez PC Gamer, odpowiedział:

Chcemy oddać władzę w ręce graczy. Jeśli przyjmiemy oficjalne stanowisko i nałożymy oficjalny filtr na wszystkie słowa na czacie, ludzie, po pierwsze, znajdą sposób, żeby to ominąć, po drugie system może wyłapać niewinne słowa albo ludzie mogą twierdzić, że są cenzurowani. Więc wolelibyśmy dać moc [decydowania o tym] w ręce gracza.

Sama społeczność ma zresztą spore problemy z toksycznością, a narzekanie na nią jest wśród graczy coraz głośniejsze – z drugiej strony spotyka się ona ze sporym oporem niektórych osób, którym „salty” czat przypomina „stare, dobre czasy zanim wszystko musiało być wyszorowane do czysta z powodu e-sportu czy ranienia uczuć” (cytat ze Steama). Zresztą fora Mordhau także cierpią na zalew często po prostu obraźliwych komentarzy. Krótka wizyta na oficjalnym forum wyraźnie pokazuje, że dopiero zaczynający Triternion zupełnie nie radzi sobie z moderacją, a życzenia śmierci i obelgi wszelkiej maści są na porządku dziennym. Ba, nawet najpopularniejszy wątek na oficjalnym forum gry nazywa się „Post your kniggas” (umówmy się: co najmniej niedelikatnie), a wszyscy, którym nazwa ta nie przypadnie do gustu, są wyzywani.

Problemem dla wielu osób jest też zapowiadane dodanie do gry postaci kobiecych i czarnoskórych. Pewne opory wobec takiego „nagięcia realizmu” są zrozumiałe, szczególnie jeżeli ktoś sięgnął po Mordhau jako wiarygodną historycznie symulację europejskiego średniowiecza (chociaż nie usprawiedliwia to wciąż reakcji co poniektórych). Społeczność protestowała na tyle głośno, że twórcy zaczęli rozmawiać na forach o daniu graczom możliwości wyłączenia wyświetlania np. kobiet. W reakcji na takie plany, a także to, że z wypowiedzi developerów wynikało również, że może chodzić też o kolor skóry, pojawiły się głosy, że jest to uleganie naciskom grupy osób, której twórcy zdecydowanie nie powinni słuchać. Triternion postanowił zabrać w tej sprawie głos, sprowokowany przez artykuł PC Gamera na ten temat.

My, Triternion, jako mały, niezależny zespół mamy sporo do nauczenia się, jeżeli chodzi o radzenie sobie z toksycznością i rasizmem w dużej społeczności. Jednakże chcemy sprostować pewne zarzuty z dzisiejszego artykułu. Nie mamy, nawet nigdy nie mieliśmy planów dodania opcji chowania innych grup etnicznych czy „wyłączania wyświetlania postaci, które nie są białe” w Mordhau. Wszelkie przeciwne stwierdzenia są fałszywe. Niedługo opublikujemy oficjalne oświadczenie.

Jedno jest pewne: mimo że Mordhau jest zdecydowanie bardzo dobrą grą, zabawa w nim niekoniecznie jest w tej chwili przyjemna dla każdego.

39 odpowiedzi do “Mordhau: Twórcy „nie zamierzają zablokować wyświetlania postaci o innym kolorze skóry niż biała””

  1. Jednocześnie społeczność ich gry zdaje się mieć spory problem z toksycznością.

  2. ” Ba, nawet najpopularniejszy wątek na oficjalnym forum gry nazywa się „Post your kniggas” (umówmy się: co najmniej niedelikatnie”|Po pierwsze: zabawne.|Po drugie: wedle [chyba] dominującej, i hipokrytycznej, wizji świata, to zależy kto to mówi.|…więc może umówmy się, z kolei, że wszyscy w temacie są czarni i sprawa załatwiona ;)Coraz bardziej podoba mi się ta gra, ciekawe czy ma wersję non-Steam….

  3. Jak dla mnie wyciszenie gracza i możliwość głosowania o wyrzucenie wystarcza w większości przypadków, tym bardziej, że nie jest to gra z małą (np. 5 osobową) drużyną. Filtr przekleństw nikomu by nie wadził, jeśli byłby do wyłączenia w opcjach. Jeśli ma być filtr kobiet, to czemu nie filtr koloru skóry.

  4. Jako koleś, który ma wywalone ponad 80 godzin w Mordhau, powiem jedno. Współczuję strasznie twórcom, bo niezależnie co zrobią, to zawsze ktoś będzie miał ból tyłka. Po prostu niezależnie co zrobią, albo społeczność się podburzy, albo media społecznościowe dorzucą benzyny xd

  5. BTW. W grze też istnieje inny rodzaj wyciszenia, tzw. „motywacyjny mute” , który sprawia taką głupią radochę, kiedy to gracz wcześniej rzucający mięsem niczym rzeźnik nagle zaczyna podawać dobre rady oraz zachęca do gry.

  6. @MrKapusta ” tzw. „motywacyjny mute””|Coś jak Blizz zrobił w Overwatch? Funkcja, która podmienia określone frazy na inny tekst?

  7. @zadymek Coś takiego co Blizz zrobił w OV, tylko że można zrobić to każdemu graczowi ręcznie.

  8. No raczej afrykanie mieli niewiele wspólnego ze średniowieczną Europą. Nie wiem skąd ten debilny pomysł. Natomiast nie wiem o co chodzi z kobietami.

  9. Mordhau to przecież „fikcyjne” średniowiecze (podobnie jak Mount&Blade) więc jak twórcy zechcą to mogą sobie nawet dodać smerfy.

  10. Gra może i sprzedała się nieźle, ale bardzo szybko spadła ilość graczy – z 60k peak na max. 13k. I to w dosyć krótkim czasie od premiery więc raczej świetlanej przyszłości nie widzę.

  11. Niestety, ale jeśli twórcy nie poradzą sobie z toksycznym community, to stracą bardzo dużo, a gra będzie przez to powoli tracić na popularności. Chivarly 2 zostało już zapowiedziane i mimo ze wychodzi na Epic Store, to może okazać się konkurencją, która zabierze im sporo graczy.

  12. @Zdzisiu Afrykanie, i Afryka Północna, mieli bardzo wiele wspólnego z Europą wieków ciemnych. Ale niekoniecznie ganiali w płytówkach i wyznawali chivalry 😉

  13. „Od niedawna w grze doszła także opcja wyciszenia gracza, który nam zawadza, jednak nie jest to idealne rozwiązanie.” – wprost przeciwnie, biorąc pod uwagę alternatywy to jest idealne rozwiązanie. Wyciszasz frustrata i masz spokój.

  14. ” że jest to uleganie naciskom grupy osób, której twórcy zdecydowanie nie powinni słuchać” Właśnie gracze są grupą, których devi powinni słuchać, nie lewicowe „portale growe”. Gracze chcieli realistycznej gry, a przez płacz SJW wychodzi jak zwykle.

  15. @zadymek Nie afrykanie tylko muzułmanie. A to coś wspólnego to wojna. Natomiast rdzenni afrykanie nie mieli nawet dostępu do morza śródziemnego.

  16. Ta gra jest na tyle dynamiczna że nawet nie mam czasu czytać czatu. Nawet bym nie wiedział że istnieje taki problem gdyby nie ten artykuł. Swoją drogą rozumiem że nie podoba się wprowadzenie postaci kobiet. Co do innych ras można to wprowadzić ale z głową, gdzie po jednej stronie stają biali a po drugiej np Arabowie. Mieszanie ich w jednej drużynie a do tego dodać kobiety i czar średniowiecznego pola bitwy pryśnie. Wystarczy już że bronie dystansowe i ich statystyki nijak się mają do prawdy historycznej.

  17. @Zdzisiu|TAKŻE muzułmanie. A to coś wspólnego to TAKŻE wojna. Ale i handel i religia/polityka. To raz.|A dwa: słyszałeś może o chrystianizacji Afryki Północnej i nubijskich chrześcijanach?

  18. Gracze zawsze wiedzą jak zrobić gównoburze o nic.

  19. @Azaraphiel – teraz to akurat robota skrzywionych w lewo dziennikarzy, których poślady pieką, ze popularna gra nie jest tak postępowa i „woke” jak oni by chcieli.

  20. Znowu kolejna udawana afera napędzana przez „progresywne”, zachodnie media. Mam nadzieję że twórcy pozostaną przy swojej wizji artystycznej zgodnej z realiami historycznymi i nie ugną się przed obrażonymi ludźmi którzy i tak tej gry nie kupią/nie będą w nią grali.

  21. „Mam nadzieję że twórcy pozostaną przy swojej wizji artystycznej zgodnej z realiami historycznymi i nie ugną się przed obrażonymi ludźmi którzy i tak tej gry nie kupią/nie będą w nią grali. „|Ale łapiesz, że to twórcy chcą dodać czarnych i kobiety oraz nie mają zamiaru dawać opcji wyłączenia nierealistycznych dodatków?

  22. U źródła gry tkwi aberracja. Jak Templariusz z XII w. może walczyć z Landsknechtem z XV w. Jak wiking z X w. może używać kuszy w XIII w. etc. Cała gra to licentia poetica. Ona nie bazuje na historii Europy, to tylko gra i nic więcej. Jeżeli w adaptacji Iliady Homera pojawia się aktor o śniadej karnacji grający Achillesa, to można się spierać. Ale tutaj… to nie ma sensu. Jeżeli właśnie przed chwilą gracz o pięknym imieniu „syn wilka” ściął mnie swoim równie pięknym bękartem (mieczem półtoraręcznym), to…

  23. myślę sobie…cudnie to zrobił, szkoda, że moja normańska tarcza z X w. nie wytrzymała uderzenia miecza z XIV w. ….W tan sposób chcę powiedzieć, że gra ma dostarczyć przyjemności. Tego, że sam na sam z innym graczem odniosę zwycięstwo….nic więcej…to gra, przyjemność…moim zdaniem historii szuka się w książkach w grach przyjemności. Teraz kończę idąc walczyć o nieistniejącą twierdzę, bo pewnie znowu za chwilę zginę…a co do rasistów, frustratów, to oni zawsze byli, są i będą… najlepszym wyjściem…

  24. jest ich inteligentne ignorowanie. Jak u czterolatka. On coś robi żeby zwrócić na siebie uwagę, jak nie będzie reakcji, to przestanie, bo jego działaniem kieruje chęć zwrócenia uwagi na siebie. Do czasu, do kiedy nie staje się to niebezpieczne. Kiedy słowa nie są zastępowane przez czyny. Ale to historii na całkiem inną opowieść. Trzeba równie pamiętać o teorii reaktancji Brehma. Trochę starej, ale aktualnej. Jeżeli będziemy starali się na siłę kogoś ograniczyć, to inni będą starali się na przekór zrobić to.

  25. co zakazane. Zakazany owoc smakuje lepiej. Dlatego jeżeli zastosuje się ograniczenia, to znajdzie się i to dużo ludzi, którzy zechcą je złamać.. No dobra kończę i milknę…niech jeszcze dzisiaj mój niemiecki miecz (messer z XIVw.) zetnie kilka głów szczególnie tych którzy biegają z mieczem katowskim, którego w walce, ze względu na nieprzydatność, nie używano….

  26. https:www.youtube.com/watch?v=vlK-nPGbrK8

  27. SJW znów atakują

  28. Podoba mi się tekst tego newsa, brawo „Witold”

  29. Jak napisał Shakalar gra nie jest u;ltra realistyczna, dużo lepiej robi to np Kingdom Come: Deliverance. A nie ma się co dziwić że twórcy dodają postaci kobiece czy czarnoskóre- w ten sposób chcą zachęcić nowych graczy

  30. @Piewca|” A nie ma się co dziwić że twórcy dodają postaci kobiece czy czarnoskóre- w ten sposób chcą zachęcić nowych graczy”|…i w jaki sposób ma to zachęcić nowych graczy? Widziałeś kogoś, kto mówił coś w stylu „zagrałbym w tę grę ale brak czarnych mi przeszkadza”?|Serio, co następne? Nowa Lara Croft będzie czarna by „zachęcić nowych graczy”? XD

  31. @Armagedon „Widziałeś kogoś, kto mówił coś w stylu „zagrałbym w tę grę ale brak czarnych mi przeszkadza”?”|Tak. Może będzie to dla niektórych zaskoczeniem, ale na świecie są kobiety oraz ludzie o kolorze skóry innym niż białę. Mało tego, ci ludzie czasem grają…

  32. @asparagus|”Tak.”|Kłamiesz.|Poza białymi antyrasistami NIKOGO nie obchodzi brak czarnych w grach średniowiecznych.|”Może będzie to dla niektórych zaskoczeniem, ale na świecie są kobiety oraz ludzie o kolorze skóry innym niż białę.”|Jakoś białym graczom nie przeszkadzało grać w gta jako czarny albo w tomb raider jako kobieta.|Może czas by „doedukować” mniejszości w tej kwestii :)|”Mało tego, ci ludzie czasem grają… „|No, JRPG są robione przez azjatów i biali lubią w nie grać mimo braku białych w tych grach

  33. @Armageddon|Biorąc pod uwagę ilość ludzi na świecie oraz ich preferencje, to @asparagus raczej nie klamie.

  34. AmberMozart 3 lipca 2019 o 16:32

    @armagedon skoro białym tak bardzo nie przeszkadza gra jako czarny czy kobieta to skad ten bolący tyłek, że będzie taka opcja? zaprzeczasz sam sobie. gdyby tobie, czy innym było to obojętne, to by nie wrzeszczeli i tupali nóżkami. zdecydowana większość „białych maczo facetów”, jeśli jest opcja wyboru, gra białymi facetami. a czarni w większości graja czarnymi. nie potrzeba geniusza by to odkryć.

  35. @AmberMozart|Ludziom przeszkadza bo Mordhau to misz-masz EUROPEJSKIEGO średniowiecza i inkluzja czarnych niszczy konwencje.|Podobnie by było gdyby Mordhau było grą bazowaną na średniowiecznej Japonii. Wtedy też inkluzja czarnych by powodowała ból dupy.|Tak jak mówiono wcześniej, ludzie nie mają problemu z graniem jako czarni tak długo jak ich inkluzja ma sens (jak to było z gta).A jak ludzie chcą więcej gier z czarnymi to najwyższy czas by czarni je robili, a nie ciągle biali im muszą usługiwać.

  36. @Armagedon|Spróbuj chwilę pomyśleć zanim coś wytrzepiesz na klawiaturze… 🙂

  37. @AmberMozart|Armagedon nie miał jeszcze dziewczyny, więc postacie żeńskie go deprymują… 🙂

  38. @asparagus|Ja tu gadam o czarnych a ty tu o kobitach zaraz :)|Coś tu czuję, że z ciebie wychodzi tzw. „ebony fetish” 🙂

  39. @Armagedon|Coś w tym może być, co mówisz… 🙂

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *