rek

Nowe prawo w UE jest zmorą największych firm technologicznych

Nowe prawo w UE jest zmorą największych firm technologicznych
Od piątku weszła w życie ustawa wymierzona przede wszystkim w Google’a czy Facebooka.

Digital Services Act (akt o usługach cyfrowych, DSA) Parlament Europejski przegłosował rok temu. Rozbudowana ustawa zaczęła jednak obowiązywać dopiero 25 sierpnia. Co właściwie zmienia się po prowadzeniu nowego prawa? Cóż, giganci technologiczni funkcjonujący w Unii Europejskiej będą musieli zadbać o naszą prywatność dużo bardziej niż dotychczas.

Mniej personalizacji

Rozbudowany opis ustawy i jej skutków podaje serwis The Verge. Przewodnicząca Komisji Europejskiej Ursula von der Leyen opisuje dokument jako „ścisłe zasady dotyczące transparentności i odpowiedzialności”, które mają „uchronić nasze dzieci, społeczeństwa i demokracje”.

https://twitter.com/vonderleyen/status/1694979875034058876

DSA przykładowo nie pozwoli na personalizację wyświetlanych użytkownikowi reklam w oparciu o jego orientację seksualną, przekonania religijne i polityczne czy pochodzenie. Ograniczone zostaną możliwości wyświetlania reklam dzieciom. Giganci technologiczni będą musieli pozwolić użytkownikom na zrezygnowanie z systemów rekomendacji, a w kryzysowych sytuacjach muszą być oni gotowi na udostępnienie danych np. władzom.

Co istotne, ustawa nie obejmuje wszystkich serwisów, a jedynie te największe i najbardziej znane, określane przez UE jako „bardzo duże platformy”. Mowa o tych stronach, które mają ponad 45 milionów miesięcznych użytkowników w Unii Europejskiej. W praktyce to zaledwie 19 serwisów, wśród których są m.in. Facebook, Google Maps i Google Play, Instagram, Wikipedia, Zalando, TikTok, AliExpress czy Booking.com.

https://twitter.com/dwnews/status/1695431812393181379

Jeśli platformy nie dostosują się do nowych obowiązków, czeka je spora kara – będą musiały zapłacić kary w wysokości do 6% swojego rocznego obrotu. Nietrudno się więc dziwić, że już teraz wiele serwisów zmienia swoje regulaminy, by działać zgodnie z DSA. Przykładowo, Meta pozwoli na wyświetlanie Reelsów i Stories chronologicznie, a nie zgodnie z algorytmem personalizacji; również TikTok będzie wyświetlać na stronie głównej losowe filmiki, a nie te związane z zainteresowaniami użytkownika (oczywiście jeśli ten zdecyduje się na wyłączenie personalizacji).

3 odpowiedzi do “Nowe prawo w UE jest zmorą największych firm technologicznych”

  1. „Giganci technologiczni będą musieli pozwolić użytkownikom na zrezygnowanie z systemów rekomendacji, a w kryzysowych sytuacjach muszą być oni gotowi na udostępnienie danych np. władzom.”

    Szok, czemu zawsze musi pojawiać się taki zapisek w takich ustawach…naprawdę szokujące. 🙂

  2. niech zrobią porządek z cookies. Odznaczasz 3 pola, a na dole w „pokaż partnerów” 5000 innych pól do odznaczenia…

    • Do zgłoszenia – któraś strona dostała już po dupie za brak opcji „odmów wszystkim”…

Dodaj komentarz