3
27.08.2023, 16:15Lektura na 2 minuty

Nowe prawo w UE jest zmorą największych firm technologicznych

Od piątku weszła w życie ustawa wymierzona przede wszystkim w Google’a czy Facebooka.


Antoni „Darkling” Antoszek

Digital Services Act (akt o usługach cyfrowych, DSA) Parlament Europejski przegłosował rok temu. Rozbudowana ustawa zaczęła jednak obowiązywać dopiero 25 sierpnia. Co właściwie zmienia się po prowadzeniu nowego prawa? Cóż, giganci technologiczni funkcjonujący w Unii Europejskiej będą musieli zadbać o naszą prywatność dużo bardziej niż dotychczas.


Mniej personalizacji

Rozbudowany opis ustawy i jej skutków podaje serwis The Verge. Przewodnicząca Komisji Europejskiej Ursula von der Leyen opisuje dokument jako „ścisłe zasady dotyczące transparentności i odpowiedzialności”, które mają „uchronić nasze dzieci, społeczeństwa i demokracje”.

DSA przykładowo nie pozwoli na personalizację wyświetlanych użytkownikowi reklam w oparciu o jego orientację seksualną, przekonania religijne i polityczne czy pochodzenie. Ograniczone zostaną możliwości wyświetlania reklam dzieciom. Giganci technologiczni będą musieli pozwolić użytkownikom na zrezygnowanie z systemów rekomendacji, a w kryzysowych sytuacjach muszą być oni gotowi na udostępnienie danych np. władzom.

Co istotne, ustawa nie obejmuje wszystkich serwisów, a jedynie te największe i najbardziej znane, określane przez UE jako „bardzo duże platformy”. Mowa o tych stronach, które mają ponad 45 milionów miesięcznych użytkowników w Unii Europejskiej. W praktyce to zaledwie 19 serwisów, wśród których są m.in. Facebook, Google Maps i Google Play, Instagram, Wikipedia, Zalando, TikTok, AliExpress czy Booking.com.

Jeśli platformy nie dostosują się do nowych obowiązków, czeka je spora kara – będą musiały zapłacić kary w wysokości do 6% swojego rocznego obrotu. Nietrudno się więc dziwić, że już teraz wiele serwisów zmienia swoje regulaminy, by działać zgodnie z DSA. Przykładowo, Meta pozwoli na wyświetlanie Reelsów i Stories chronologicznie, a nie zgodnie z algorytmem personalizacji; również TikTok będzie wyświetlać na stronie głównej losowe filmiki, a nie te związane z zainteresowaniami użytkownika (oczywiście jeśli ten zdecyduje się na wyłączenie personalizacji).


Czytaj dalej

Redaktor
Antoni „Darkling” Antoszek

Moim ulubionym zajęciem związanym z grami jest notoryczne umieranie w Dead Cells. Interesują mnie nowe technologie, ale nie mogę oprzeć się wrażeniu, że wszystko, co było na ich temat do powiedzenia, napisał już Philip K. Dick. Lubię robić kawę, filozofować i obserwować swojego kota.

Profil
Wpisów187

Obserwujących2

Dyskusja

  • Dodaj komentarz
  • Najlepsze
  • Najnowsze
  • Najstarsze