Nowy BioShock w produkcji, Mafia IV w koszu
Ktoś nie śpi, aby ktoś mógł spać z rybkami.
Ponoć za nową odsłonę BioShocka odpowiada niewielki wewnętrzny zespół 2K, pracujący drzwi w drzwi z Hangar 13, autorami chłodno przyjętej Mafii III. A przynajmniej do takich wieści dotarł Jason Schreier z Kotaku. W artykule "How The Makers Of Mafia III Lost Their Way" czytamy o projekcie o kodowej nazwie „Parkside”.
W pobliżu [głównego zespołu developerskiego Hangar 13 – dop. red.] niewielka grupa pracowała nad projektem o nazwie kodowej „Parkside”, po cichu rekrutując ludzi z branży do prac nad grą tak tajną, że nawet nie mogli powiedzieć o niej swoim kolegom z Hangar 13. Ponoć byłaby to nowa odsłona jednej z najciekawszych serii shooterów ostatniej dekady: BioShock.
Nad projektem (opartym na Unreal Enginie) czuwa podobno Haden Blackman (obie części Star Wars: The Force Unleashed, Mafia III), którego kierownictwo postrzega jako silnego, kreatywnego lidera na miarę Kena Levine’a. Jego zespół podchodzi do tematu ostrożnie, starając się rozgryźć, co stało za sukcesem oryginalnej trylogii i pomalutku wpuszcza do siebie kolejnych projektantów. Tymczasem w szeregach Hangar 13 da się wyczuć pewne napięcie, wszyscy pracownicy chcą bowiem dołączyć do odpowiedzialnej za BioShocka ekipy. Wszystko z powodu średnich ocen Mafii III... i problemów z określeniem, czym Hangar 13 powinno się właściwie zająć.
Nie wiemy, jaka będzie kolejna gra studia. Przez jakiś czas na stole znajdował się projekt o roboczej nazwie Rhapsody, o którym wiemy tyle, że główny bohater to pianista, a rzecz miała/ma być organicznie zrośnięta z muzyką. Ponoć jednak mimo stworzenia prototypu „nikt nie wie, czym gra ma właściwie być”. Hangar 13 miało też pomysł stworzenia czwartej Mafii (ta miałaby się rozgrywać w latach 70. w Vegas), intensywnie duma również nad tym, jak wpisać się w modę na gry-usługi i zagwarantować sobie stały dopływ środków.
Przy okazji poznaliśmy kontekst lutowych zwolnień. Nie znamy dokładnych rozmiarów czystek, ale trzy źródła Kotaku określiły je mianem „znaczących”. Choć w studiu wciąż pracuje 150 osób, dopiero podnosi się ono po restrukturyzacji. Część developerów znalazła zatrudnienie w 2K Czech, a część w studiu zlokalizowanym w Brighton. Czemu?
Wiem, że dużą rolę odgrywały kwestie finansowe. Znacznie taniej jest zatrudnić i utrzymać pracowników w UK i innych krajach europejskich. Koszty życia w San Francisco [w pobliżu którego rezyduje trzon Hangar 13 – przyp. red.] są wygórowane.
– twierdzi informator.
Tymczasem Ken Levine, autor pierwszego BioShocka i Infinite, rzeźbi „narracyjnego shootera” czerpiącego z niedawnego Cienia wojny. Przypomnijmy, że po premierze Infinite projektant oficjalnie zakończył działalność Irrational Games w dotychczasowym kształcie, pozostawiając przy sobie raptem kilkunastu ludzi.
Czytaj dalej
Do lutego 2023 prowadziłem serwis PolskiGamedev.pl i magazyn "PolskiGamedev.pl", wcześniej przez wiele lat kierowałem działem publicystyki w CD-Action. O grach pisałem m.in. w Playu, PC Formacie, Playboksie i Pikselu, a także na łamach WP, Interii i Onetu. Współpracuję z Repliką, Dwutygodnikiem i Gazetą Wyborczą, często można mnie przeczytać na łamach Polityki, gdzie publikuję teksty poświęcone prawom człowieka, mniejszościom i wykluczeniu.