Paradox Interactive o grach-usługach, Crusader Kings III i Świecie Mroku

W maju dowiedzieliśmy się, że sześcioletnie Crusader Kings II otrzyma nowy dodatek. Taka sytuacja świetnie obrazuje strategię działania Paradox Interactive. Szwedzki wydawca traktuje swoje gry jako inwestycję długoterminową.
Fred Wester, szef Paradoksu, w rozmowie z serwisem GamesIndustry.biz mówi o modelu gier-usług, który w tym przypadku jest korzystny zarówno dla wydawcy, jak i gracza:
To nasz odpowiednik gry-usługi, ale jest bardziej opcjonalny. Nie przestajemy wspierać gry, jeśli już w nią nie grasz. Nadal możesz uzyskać dostęp do całej zawartości bez względu na wszystko, a także dostarczamy wiele darmowych i płatnych aktualizacji. Jeśli zapłaciłeś 40 dolarów za premierową wersję Crusader Kings II, to teraz posiadasz trzykrotność lub pięciokrotność zawartości, którą kupiłeś sześć lat temu. Myślę, że większość ludzi jest z tego faktu zadowolona, choć oczywiście zawsze znajdą się tacy, którzy będą narzekać.
Mimo to Wester przyznaje, że zbliżamy się do momentu, w którym trzeba porzucić dalsze rozwijanie Crusader Kings II:
Prawdopodobnie zrobimy to w pewnym momencie, a powodem są kwestie techniczne. Nie możemy już dodać zbyt wiele do gry, bo już teraz jest przepełniona. Mapa jest naprawdę wielka, jest tam tak dużo zawartości.
Paradox zamierza stawiać na jakość, a nie ilość. Ta pierwsza potrzebuje czasu. Podobnie sprawa się ma z tworzeniem erpegów. Szwedzki wydawca nieustanie zapewnia, że chce produkować gry osadzone w uniwersum Świata Mroku. Po to kupiono wydawnictwo White Wolf, by móc wydać kontynuację Bloodlines. W maju dowiedzieliśmy się o trwających poszukiwaniach odpowiedniego developera, a teraz Fred Wester zradza, że:
Jest kilka projektów, które znajdują się na poziomie dalszym niż eksperymentalny. Ludzie pytają nas, dlaczego stworzenie czegoś związanego z licencjami wydawnictwa White Wolf zajmuje tak dużo czasu. Cóż, tym razem chcemy robić rzeczy jak należy. W przeszłości, wiele lat temu wydaliśmy naprawdę słabe gry. Wiem, jak to jest wprowadzać na rynek zabugowane, niedokończone tytuły i już nie chcę tego robić.
Czytaj dalej
11 odpowiedzi do “Paradox Interactive o grach-usługach, Crusader Kings III i Świecie Mroku”
Dodaj komentarz
Musisz się zalogować, aby móc dodać komentarz.
Może by tak Victoria III?
Strategia w sumie genialna – wydawać wybrakowaną grę i co pół roku wypuszczać nowy dodatek w cenie gry AA, dodający kilka przycisków dających nam bonusy. Niestety póki fanboje będą kupować DLC, bo „Paradox inaczej upadnie” to nic się tutaj nie zmieni. Rak rynku gier w swej całej okazałości.
„Myślę, że większość ludzi jest z tego faktu zadowolona, choć oczywiście zawsze znajdą się tacy, którzy będą narzekać.” – ów tekst należy przetłumaczyć na „Wiemy, że coraz więcej ludzi zarzuca nam złą politykę DLC, ale ich zdanie nas nie obchodzi i nic nie zmienimy”|Jeśli ktoś chce kupić CK2 ze wszystkimi DLC, to musi wydać około…1000 złotych. To wciąż daleko do Train Simulatora, ale nie mogą wydać po prostu kilka dużych dodatków, a nie kilkadziesiąt mniejszych za 50 złotych sztuka?
Gdyby nie ten model to CKII za swoje świetne połączenie RPG-a ze strategią byłby moją ulubioną grą. Ale z taką ilością DLC to przesada…
Nie wiem, czy zapomnieli już o aferze z EU IV kiedy to gracze zminusowali tą grę na Steam do stanu poniżej 50% (to chyba „tacy, którzy będą narzekać”).|Reszta tekstu też dobra:|”Ludzie pytają nas, dlaczego stworzenie czegoś związanego z licencjami wydawnictwa White Wolf zajmuje tak dużo czasu. Cóż, tym razem chcemy robić rzeczy jak należy.” – muszą nastukać już DLC na zapas i może w końcu stworzą porządną SI (HoI4) lub nie będą dawać wadliwych aktualizacji (Stellaris)
„Wiem, jak to jest wprowadzać na rynek zabugowane, niedokończone tytuły i już nie chcę tego robić.” – zawsze musi być ten pierwszy raz :)|Ich gry są potrafią być dobre i pomysłowe jak Majesty, Magicka, CK2 czy ich strategie, ale ZAWSZE mają jakieś poważniejsze problemy oraz DLC, które zaczynają wychodzić 2 miesiące po premierze.
CKIII – większe wsparcie! Jeszcze więcej płatnych DLC!
@Kugron obecny model i tak jest dużo lepszy od poprzedniego modelu, w którym trzeba było wykupywać wszystkie dodatki po kolei by się nimi cieszyć (chcesz zmiany z dodatku 1 i 3, to trudno musisz jeszcze kupić dodatek 2) + w przeciwieństwie do konkurencji dodaje ciągle jakąś dodatkową zawartość (cofnij sobie wersję gry do 1.0.0 i zobacz jak wyglądała)|@Scorpix a ile kosztowało by np. CS:GO z odblokowanymi wszystkimi skinami? |@Jonaszpl dokładnie, oby tylko nie schrzanili tego tak jak HoI4 🙂
Victoria III kiedy?
Ale w czym problem? Jest internet, jest YT a w takich grach akurat spoilerów chyba nie ma. Jak ktoś uważa że Imperator: Rome będzie wybrakowany w dniu premiery to zwyczajnie nie kupi. Jakoś masy graczy nie miały takiego problemu z ich wcześniejszymi grami.
@Aximand albo jest fanbojem i kupi bez względu na jakość (na forum paradoxu takich osób jest pełno), przez co normalni gracze będą musieli albo pogodzić się z wydatkiem rzędu tysiąca złotych, albo spiracić, bądź nie grać wcale.|@cobran Nie jest lepszy, bo i tak musisz wydać kilkaset złotych – EU IV bez dodatków jest niegrywalna. Skiny to dodatki kosmetyczne, nie nowe mechaniki.