Parlament Europejski żąda ograniczenia lootboksów i uzależniających mechanik w grach
Posłowie Parlamentu Europejskiego wzywają Komisję Europejską do podjęcia działań, które uchronią graczy przed kontrowersyjnymi praktykami.
Dawno nie słyszeliśmy nic o dalszym ograniczaniu lootboksów, prawda? W zeszłym roku 18 europejskich krajów nawoływało do wprowadzenia odpowiednich regulacji. Tymczasem jak informuje GamesIndustry.biz, wczoraj odbyło się głosowanie w Parlamencie Europejskim. Posłowie wyraźną większością głosów zadecydowali, że Komisja Europejska powinna przygotować jednolitą strategię mającą na celu ożywić rynek gier w Europie, a także zadbać o dobro konsumentów i młodych graczy.
Przedmiotem głosowania był raport autorstwa Adriany Maldonado López, która zaproponowała szereg rozwiązań mających przeciwstawić się takim problemom, jak lootboksy i inne uzależniające mechanizmy obecne w grach. Przywołała m.in. oznaczenia PEGI jako przykład tego, jak powinno się w jasny sposób informować rodziców o zawartości dostępnej w danej grze.
Nasz raport ukazuje pozytywne cechy tej pionierskiej branży, lecz także zwraca uwagę na ryzyka społeczne, o których musimy pamiętać, takie jak wpływ gier na zdrowie psychiczne. To sprawy, które mogą w szczególny sposób oddziaływać na młodszych graczy. Musimy w zharmonizowany sposób zadbać w ramach wspólnoty o bezpieczeństwo konsumentów i szczególnie skupić się na osobach młodych.
Główne zagrożenia wspomniane przez López i raport to nasze ulubione lootboksy, ale także inne mikropłatności obecne w grach, a nawet takie mechaniki, jak farmienie złota, które jej zdaniem mogą zahaczać o nadużywanie praw człowieka i przestępstwa finansowe. Raport zwraca się bezpośrednio do twórców gier, by unikali projektowania takich rozwiązań, gdyż mogą prowadzić w prostej linii do uzależnienia, o którym wspomina już nawet WHO.
Jeszcze przed głosowaniem przedstawiciele gamedevu przygotowali oświadczenie, w którym wyrazili spore zaniepokojenie dalszą możliwością zarabiania na swoich produktach w obliczu ograniczenia mikropłatności.
Nasza branża jest zaangażowana w zapewnienie przejrzystego i sprawiedliwego doświadczenia konsumentom podczas korzystania z naszych gier. Europejscy gracze mają większy wybór niesamowitych gier niż kiedykolwiek wcześniej, a wszystko to za sprawą zróżnicowanych modeli biznesowych, które wykształciły się w naszej branży. Instytucje regulacyjne powinny zarówno pilnować prawa do dostępu do tych dóbr kultury, jak i utrzymywać wysokie, europejskie standardy ochrony konsumentów.
Zobaczymy, dokąd nas te wszystkie deklaracje zaprowadzą.