PlayStation 4 ? Oto przyszłość PlayStation. Nowy pad, funkcje społecznościowe, streaming, Killzone, Watch Dogs, Wiedźmin 3 i… Diablo III
Jako pierwszy na scenie pojawił się Andrew House, szef Sony Computer Online, który podkreślił znaczenie tej chwili – „To moment prawdy dla naszej firmy, czas, by pokazać, że jesteśmy liderami branży elektronicznej rozgrywki”. W krótkim wstępie przedstawił wizję ekosystemu PlayStation – hardware’u, software’u i multimediów, przygotowanych i prezentowanych tak, by wypełnić czas graczy w 100%. Ten wstęp miał przedstawić filozofię, stojącą za nową konsolą – zgodnie z nią, ma być to platforma dostępna zawsze i wszędzie, zmieniająca się wraz z graczem i podążająca za nim.
Jej nazwa? Playstation 4!
Kolejną osobą na scenie był Mark Cerny, szef zespołu zajmującego się projektowaniem nowej konsoli. On również opowiedział o filozofii stojącej za konsolą – m.in. elastyczności jej architektury, dostosowanie specyfikacji do oczekiwań developerów. Co znajdziemy w środku? Konkretów (na razie) nie ma. Na pewno jej architektura będzie podobna do komputera PC, ale – jak opisał to Cerny – „na sterydach”. Procesor bazuje w standardzie x86, procesor graficzny również pochodzi z PC-tów (będzie mógł m.in. przejąć część obliczeń związanych z modelem fizyki), system wyposażony będzie w 8GB pamięci RAM, będzie też wyposażona w dysk twardy. Potwierdzono, że konsola będzie wspierana przez silnik graficzny Unreal Engine 4 – krótką jego demonstrację „live” pokazano na scenie.
By pokazać, jak procesor graficzny wspiera ten główny, zaprezentowano również demonstrację modelu fizyki Havok:
Zaraz po prezentacji architektury Cerny zaprezentował nowy pad – Dual Shock 4. Zmieni się „czucie” związane z jego korzystaniem (całość będzie mniej „luźna”), a sam pad wyposażony będzie w „nowinki” – mały ekran dotykowy z przodu, wejście na słuchawki, oraz przycisk o nazwie Share. Kontroler będzie współdziałał z kamerką, dzięki której przejmie część funkcji ruchowych PS Move, konsola zaś będzie potrafiła zorientować się, w którym miejscu pomieszczenia znajduje się gracz. Oficjalnie wygląda tak:

Ponieważ Cerny sam też pracuje nad grą na PlayStation 4, dostąpił zaszczytu zaprezentowania pierwszej gry na tę platformę. To Knack, przeznaczona dla młodszego odbiorcy gra akcji, o stylu graficznym przypominającym nieco serię Jak & Daxter.
Pokaz Knack nie zakończył jednak obecności Cerny’ego na scenie. Na koniec inżynier ujawnił jeszcze kilka nowych, szalenie fascynujących funkcji nowej konsoli. Jej architektura pozwala na kilka rzeczy, które wcześniej były niemożliwe. Jakich? Pojawi się np. opcja pozwalająca „uśpić” konsolę, by po przerwie włączyć ją dokładnie w tym samym momencie, w którym skończyliśmy wcześniejszą sesję – bez żadnego okresu oczekiwania na włączenie konsoli i wczytanie zapisanego stanu gry. Dodatkowy chip obsługuje pobieranie gier z systemu dystrybucji cyfrowej nawet wtedy, gdy konsola jest wyłączona. Co więcej, tytuły rozprowadzane cyfrowo przygotowane będą tak, by wystarczyło pobrać ich niewielką część, by zacząć grać – reszta ma się dociągać już po rozpoczęciu zabawy.
Wszystko to znajduje również odbicie w nowym interfejsie konsoli, przypominającym nieco to, co znamy z obecnej odsłony sklepu PlayStation Store. Pozwala on na przejrzeniu kilku ostatnich minut rozgrywki, wybranie dowolnego fragmentu i wysłanie go do sieci (w tle, niezależnie od gracza, który w tym czasie już ponownie gra). Takie zapisy mają trafiać do PlayStation Network, ale i na Facebooka czy YouTube’a. Możliwe będzie również podglądanie na żywo tego, co robią (w co grają w danym momencie) nasi znajomi. A jeśli już o tym mówimy – znajomi zyskają prawdziwie imiona i nazwiska, karta gracza będzie przypominała coś w rodzaju profilu na FB. Dostęp do części z tych funkcji będzie można uzyskać również z telefonu.
Po Cerny’ym na scenie pojawił się David Perry, legendarny twórca gier, a obecnie szef usługi Gaikai, oferującej streamowanie gier z chmury. Przedstawił kolejną ważną funkcję PlayStation 4 – Remote Play. Pozwala ona na odtwarzanie zawartości z PlayStation 4 na dowolnym urządzeniu – konsolce przenośnej PlayStation Vita, ale i (w późniejszym czasie) tablecie czy telefonie. Domyślnym urządzeniem używanym w tej technologii ma być jednak PlayStation Vita, która wyposażona jest w te same formy interakcji, co pad DualShock 4 (gałki, przyciski, ekran dotykowy…). Perry ujawnił także, że PS4 umożliwi również bezpośrednią transmisję obrazu z gry na serwis Ustream. Biorąc pod uwagę rosnącą popularność streamowanych na żywo sesji z gier, to naprawdę ważna zapowiedź. Gaikai ma oferować również możliwość grania w produkcje z PlayStation 3 – nowa konsola nie będzie wstecznie kompatybilna, ale docelowo gry z poprzednich platform Sony mają być dostępne właśnie za sprawą streamingu. Ponieważ to jednak „długoterminowy cel”, nie należy spodziewać się, że zostanie zrealizowany szybciej niż za dwa-trzy lata.
Tyle technikaliów, czas na gry. Scenę przejął Herman Hulst z Guerrilla Games, który zapowiedział kolejny tytuł na PlayStation 4 – grę Killzone: Shadow Fall. To nowa odsłona serii Killzone, która przedstawia walkę ludzkości z zupełnie nowym gatunkiem przeciwnikami. Pokazany fragment zachwycił jakością oprawy graficznej (te przecież Killzone!) i dużą mobilnością głównego bohatera, który m.in. w pewnym momencie chwycił linę zwisającą z helikoptera fruwającego nad futurystycznym miastem, i trzymając się jej przefrunął wysoko nad budynkami, strzelając do wrogów.
Kolejny zaprezentowany tytuł to DriveClub, nowa gra studia Evolution Games, znanego z serii MotorStorm. To produkcja, którą studio chciało stworzyć od dawna – zespołowa, społecznościowa ścigałka, będąca połączeniem Test Drive i Need for Speeda. Poza rewelacyjną grafiką i doskonałym modelem jazdy ma się charakteryzować szeregiem unikatowych funkcji sieciowych – pojawi się np. możliwość tworzenia wyzwań w świecie gry (nie tylko przy konsoli, ale np. za pomocą telefonu), które zostaną potem rozesłane do znajomych czy nieznajomych graczy (będzie można również śledzić, jak nasze wyzwanie jest podejmowane). Kolejną nowością jest coś, co przedstawiciel studia nazwał „first-person racing”, czyli „jazdą z perspektywy pierwszej osoby”. Z aut będzie można wychodzić, zaglądać w ich silnik, czy rozglądać się po kabinie. Jakość grafiki porywa – to Gran Turismo do sześcianu!
To nie koniec atrakcji. Kolejna zapowiedziana gra na PlayStation 4 to dzieło studia Sucker Punch. Przedstawia świat kontrolowany przez kamery telewizji przemysłowej i podsłuchy telefonów komórkowych, a jednocześnie taki, w którym garstka ludzi zyskała ponadludzkie umiejętności, dzięki którym może umknąć wszelkim systemom bezpieczeństwa. Zwykli ludzie oddali swoją swobodę za złudne poczucie bezpieczeństwa podczas gdy ta grupa może wszystko… i wykorzystuje to, by walczyć o swobody obywatelskie. Tytuł? InFamous: Second Son. A więc InFamous – z nowym bohaterem, nowymi mocami, w nowym, mroczniejszym świecie.
Niespodzianka! Kolejną osobą na scenie jest Jonathan Blow, twórca niezależnej gry Braid. By udowodnić, że PlayStation 4 jest otwarte na produkcje indie, ogłoszono, że kolejny tytuł Blowa – The Witness – zadebiutuje na PS4. Będzie to produkcja osadzona w otwartym świecie, ale skonstruowanym inaczej, niż większość produkcji tego typu – tu nie chodzi o to, by stworzyć jak największą krainę, ale taką, która jest naszpikowana w każdym swoim calu jakimiś ciekawostkami, odkryciami, łamigłówkami. Wszystkie te atrakcje składają się na obraz całości – tajemnicę, kryjącą się za całym tym tytułem.
Następny pokaz, to nie pokaz gry, a technologii – silnika graficznego opracowanego przez studiio Quantic Dream, który pozwala na odtworzenie mimiki twarzy w sposób taki, jaki robią to kamery wideo. Możliwe stanie się przekazywanie emocji delikatnymi ruchami kącików ust, wyrazem oczu itd. To nowa jakość w produkcji gier, ich immersji – na razie jednak pokazana wyłącznie w postaci krótkiej animacji twarzy starszego człowieka.
Również technologii dotyczył kolejny pokaz, prowadzony przez przedstawiciela studia Media Molecule. Przedstawił on wizję PS4 jako „kreatywnej konsoli” i pokazał technologię, za sprawą której możliwe jest „rzeźbienie” trójwymiarowych obiektów przy pomocy kontrolera PS Move. Tak wykreowane obiekty będzie można udostępniać innym użytkownikom, którzy z kolei będą mogli tworzyć z nich np. poziomy do swoich gier. To wszystko na razie raczej opowieść o tym, co może być możliwe, ale okazuje się, że technologia Media Molecule ma pozwalać nie tylko na tworzenie grafiki, ale i np. muzyki. Zaprezentowane demo pokazało porywającą animację rozgrywają się w krainie ze snu, w której grupa graczy kierowała postaciami, machając różdżkami Move’a tak, jak mógłby to robić lalkarz pociągający za sznurki. Niezwykłe!
Ponieważ Sony to japoński koncern, który od zawsze wspierał tamtejszych developerów, nie mogło zabraknąć na scenie przedstawiciela branży z Kraju Kwitnącej Wiśni. Był nim Yoshinori Ono, twórca m.in. Street Fighter 4, który zaprezentował technologię graficzną Panta Rhei, oraz zbudowaną przy jej użyciu grę fantasy Deep Down. Efektowna animacja nie wyjawiała szczegółów rozgrywki, ale można założyć, że będzie to coś w stylu Dark Souls – oczywiście w pełni next-genowym wydaniu.
Technologią pochwalił się również kolejny japoński developer – Square Enix. Przygotowane przy użyciu silnika Luminous Studio demo Agni’s Philosophy już widzieliśmy na ubiegłorocznym E3, teraz jednak odtworzono je w nieco zmienionej wersji, na żywo, na PS4. Na scenie pojawił się również Shinji Hashimoto, osoba odpowiedzialna za rozwój marki Final Fantasy – zapowiedział, że nowa gra z serii pojawi się na PS4 i zostanie zapowiedziana na E3.
Wisienka na torcie? Yves Guillemot, prezes Ubisoftu, pokazał grę Watch Dogs – a raczej to, co umożliwia w niej potężna moc i usieciowienie PlayStation 4. To nowy, odtwarzany na żywo gameplay. Lepszy niż ten z E3…
A na koniec – mega niespodzianka. Chris Metzen z Blizzard Entertainment zapowiedział, że – warto to zacytować – jego studio i Sony zawarło strategiczne porozumienie, które ma na celu „przejęcie władzy nad światem”. Jak? Wydając Diablo III na PS3 i PS4 (z dodatkowym trybem co-opowym dla czterech graczy na jednym ekranie). I jeszcze jeden news ze stajni Acitvision – Destiny, gra studia Bungie, ukaże się (też) na PS3 i PS4 i na tych platformach będzie zawierać specjalną, dodatkową zawartość.
Łącznie, nową konsolę wesprze swoimi produkcjami aż 149 studiów developerskich. Wśród nich CD Projekt, City Interactive oraz Techland. Potwierdzono też, że konsola nie będzie miała żadnych systemów blokujących czy ograniczających korzystanie z gier używanych.
I jeszcze ostatnia wiadomość – data premiery nowej konsoli. Sony potwierdziło, że ukaże się ona w „okresie świątecznym” – czy jednak na całym świecie i w jakiej cenie, tego na razie nie wiadomo. Więcej, na E3.
—
I jeszcze zapis całej konferencji:
Broadcasting live with Ustream
Czytaj dalej
376 odpowiedzi do “PlayStation 4 ? Oto przyszłość PlayStation. Nowy pad, funkcje społecznościowe, streaming, Killzone, Watch Dogs, Wiedźmin 3 i… Diablo III”
Dodaj komentarz
Musisz się zalogować, aby móc dodać komentarz.

Wszystko wygląda ładnie. Jednak PS3 w dalszym ciągu ma ładną grafikę. Raczej nieprędko się przesiądę.
@HarryCallahan zgadzam się z tobą, od siebie dodam, że takie ciągłe pędzenie za coraz to lepszymi bajerami graficznymi tylko szkodzi grom bo coraz częściej poza grafiką nie mają nic do zaoferowania. Zastój na jakiś czas zawsze jest potrzebny przecież nie zarabiamy po 10tys miesięcznie żeby sobie co pół roku nowe podzespoły do PC składać. Jak dla mnie konsola nie robi specjalnego wrażenia, a i technicznie wydaje się najwyżej na poziomie dzisiejszych high endowych PC. Tak czy siak i tak ją kupię bo kocham gry
Swoją drogą – zapowiedzą jeszcze nowego xboxa to Wii U się posra do reszty. Biorąc pod uwagę, że ficzery takie jak kontroler ruchowy już nie są na ekskluziwie Nintendo – Wii U w zasadzie będzie miało mało do zaoferowania w obliczu dorosłych technologicznie next genowych konsol. Mam nadzieję, że Big N skupi się na DSach, czyli tym w czym jest najlepsze.
Po jakiego kija ten Wiedźmin w tytule? Na całej konferencji nie było słowa o Wiedźminie, jedynie przez krótką chwilę widzieliśmy logo CDP RED. A co do samej konsoli… która jest niewidzialna 🙂 … czekam na krok Microsoftu, wątpliwym dla mnie faktem jest, iż korporacja z Redmont wytrzyma do E3 i tam udzieli pierwszych informacji o konsoli. Jestem pewien, iż w ciągu miesiąca, maksymalnie dwóch MS zwoła swoją własną konferencję. 🙂
*Redmond
Tak czytam te komentarze i nie mogę się nadziwić, że ci wszyscy ambitni gracze ”hurr, grafika nie jest najważniejsza durr” plują teraz na lewo i prawo o grafikę właśnie, podczas gdy cała reszta elementów składowych gry w ogóle ich nie interesuje.
Miałem kupić pod koniec roku trójkę ale skoro 4 będzie kompatybilna z trójką to poczekam do PS4;]
@Abyss|Właśnie chciałem to napisać, to jest strzał w dziesiątkę, hipokryzja to studnia bez dna.
Nie będzie kompatybilna, tylko streaming gier z ps3 przez GaiKai
Niemoge obejrzeć jednego z filmików: Deep Down- wyskakuje że toen film video jest prywatny
Ja po obejrzeniu filmików czuję się w pewien sposób rozdarty… z pewnością ps4 wniesie jakąś nową jakość rozrywki (i rozgrywki), ale nie wiem w sumie, czy właśnie na to czekałem.Od świąt jestem szczęśliwym posiadaczem ps3 SuperSlim, i nie zamierzam się przesiadać tak szybko. Decydująca jest również kwestia ceny. Natomiast po prezentacji UnrealEngine4 na tej platformie, czuję się jakby ktoś wyrwał mi tyłek i wsadził między oczy. Aż chrupki wysypałem.
Watch Dogs wygląda tak dobrze, że po prostu nie wierzę, żeby było prawdziwe… Kosmos, naprawdę widać ogromny postęp technologiczny. Jeżeli to naprawdę będzie się tak prezentować to tytuł gry roku gwarantowany (no może przesadziłem, ale dawno żadna gra nie zrobiła na mnie takiego wrażenia).
Zgadzam się z domino1992 – kontrofensywa microsoftu jest już bliska 🙂 Chociaż po takich wpadkach, jak ostatnie wycieki na temat specyfiki i konfiguracji nowego xbox’a, jestem w stanie zakwestionować rzetelność firmy w ostatnim czasie.
Nie skomentuję tego lepiej – http:www.youtube.com/watch?v=0rJDn0jRnUQ
M$ musi się teraz trochę przyłożyć, bo fuzja PS z Gaikai może się okazać sporym atutem PS4 i potężnym zagrożeniem dla Xboxa. Możliwość nagrywania i streamowania rozgrywki jest czymś, co oszczędzi kupna oddzielnej nagrywarki a zarazem mocno zwiększy opłacalność nowego odkurzacza Sony. Ale jeszcze jest czas. Jeszcze większym pytaniem jest, czy PSN pozostanie darmowy. Takie usługi luzem po ulicy nie chodzą. Pozostaje czekać na więcej informacji i zapowiedź nowego Xpudełka. Ciekaw jestem co M$ wymyśli.
Sorek za Off -Topic Ale widzę ze sporo ludzi tu zagląda Info dla wszystkich użytkowników Raptr ->Dead Island Game of the Year Edition PC Giveaway<-|Dedicated or above in a select Zombie FPS title|Steam account connected|Must have recently run the Raptr Desktop App|Verified email address |Wszyscy spełniający warunki dostana darmową kopie DI Goty warta 19.99€ Fajny prezent co nie 🙂 kuknijcie swoje maile może też spełniacie warunki 🙂 Ja tak 6 dni i gierka moja 🙂
Nie widzieliśmy konsoli bo to zapowiedz a nie premiera ludzie xD jest różnica chociaż osobiście oglądałem do końca maja nadzieje ze pokażą ps4 😀
Ten Watch Dogs jest niezły. Jakiego PC trzeba będzie aby tak wyglądała. PS4=Must Have.
WOW, naprawdę jaracie się grafiką. Póki nie będzie na konsolach Ultra HD (HD do kwadratu) w 80 fpsach, to dla mnie praktycznie jest to bez różnicy ^.^
Watch Dogs wygląda całkiem fajnie, ale mam wrażenie, że podobny efekt (mówię wyłącznie o grafice) dałoby się uzyskać na silniku Bfa 3. Oczywiście perspektywa gry z otwartym światem z taką grafiką jest bardzo miła, ale raczej niezbyt przełomowa. Być może jest to wina perspektywy czasu, ale wydaje mi się, że bardziej z zazdrością, jako PCtowiec, patrzyłem na ps3 podczas jego zapowiedzi niż teraz patrzę na ps4. Chociaż jak by było kilka miesięcy po premierze za ok. 800 – 1000 zł to poważnie rozważałbym zakup.
Wolę PC, PS4 na starcie będzie miał brzydszą grafikę niż osiągalna na komputerze w tej samej grze. Nothing special.
Tego mi brakowało, strasznie wciągnąłem się w tego live. Aż mam ochotę iść i kupić ps4, mimo że wcześniejsze wersje darzyłem awersją. Wracam do seansu
Znowu onetowski tytuł newsa. Czy naprawdę warto było wsadzać Wiedźmin 3 w tytule tylko dlatego, bo CDPR powiedziało, że będzie wspierać PS4 ? Rozumiałbym gdyby pokazali gameplay, a tak to tylko typowa zagrywka na więcej wyświetleń.
Watch Dogs akurat było pokazane na PC o podobnej specyfikacji co PS4 potwierdził to gość z UbiSoftu
No no wejście ps4 , w chwili obecnej wygląda imponująco , moc jest silna .. Knack , pomimo , ze świetnie wygląda ( ludzik stworzony z kulek ) to scenariusz raczej nie byby odpowiedni dla młodych graczy , kurcze Killzone wygląda imponująco , będzie to mocny tytuj dla Sony , podobnie jest z DriveClub , choć ciekawe , czy gra będzie stawała bardziej na spokojną przyjemność jzdy , czy na zręcznościowe brum| brum.. hm o ile poprzednie są czymś ciekawym tak , nie co zawodzi najnowszy …
InFamous , niby jest moc nowy bohater , ale po końcowej scenie z kamerką na hełmie nieco przypominało mi Beyond: Two Souls, a grafika w tej grze za bardzo nie porywa ( oby grywalność była już lepsza ) .. hm o ile graficznie nowe konsole zaimponują , tak mam nadzieję że wraz z startem ps4 ( orbis) , oraz xbox ( 720) nie będzie brakować gier , na które chętni zechcą sprawdzić możliwości nowej konsoli
zabawne jak ludzie zapominają że (biorąc pod uwagę podaną specyfikację) komputer za 2500-3000 zł będzie lepszy niż konsola
@bart-2pl Dla tego Sony wg. mnie ma szanse zarobić na tym tylko w przypadku jak zejdzie z ceną (chociażby do 1000zł) i wtedy za 1000 zł byłaby konsola do gier i za drugi 1000 komputer do pracy 🙂 . Problem w tym, że:|1. Sony będzie chciało zapewne za swój twór z 2000zł na początek|2. Sony nie zejdzie z cenami gier, która są niepoważnie duże
@bart-2pl|Tylko zapominasz o jednym, malym szczegole. Na Zachodzie granie konsolami stoi. PC jako platforma ma stosunkowo niewielka czesc rynku, a jesli juz ktos na nim gra, to najczesciej nie jest to jego glowna gamingowa platforma. Dlatego nowe konsole odniosa sukces, bo ludzie wola podlaczyc nowa skrzyneczke do duzego TV w salonie niz kupowac drozszego, calego kompa, biurko i wygodne krzeslo tylko dlatego, ze grafika na PC moze byc troche lepsza (o ile tworcy gry ja podrasuja na PC).
Dla wiekszosci ludzi wieksza rozdzialka, lepsze efekty zwiazane z oswietleniem czy ladniejsze tekstury nie sa wystarczajacym powodem do wydania wiekszej kasy i kupienia PC, tym bardziej ze to co zaprezentowano zle nie wyglada, a na dodatek podczas dynamicznej gry zazwyczaj brakuje czasu na podziwianie detali (to sie robi najczesciej tylko na poczatku gry). Zreszta ciekawe, z dobrze zaprojektowana mechanika i fabula gry sa lepsze od powalajacych wizualnie, ale slabych wszedzie indziej graficznych wydmuszek.
@TesuNie wiem czy na PC na pewno wydaje się więcej kasy. Mnie od kupna jakiejkolwiek konsoli skutecznie odstraszały zawsze nadmuchane ceny gier. Jeżeli z 2.5 tysiąca mogę mieć sprzęt i do zabawy i do pracy to wydaje mi się to lepszą inwestycją. Trzeba pamiętać też, że nie tylko lepszą grafiką PCety stoją – na konsole nie wydaje się strategii i im podobnych.
@korkoran|Tylko ze Ty piszesz o swoim wlasnym punkcie widzenia, a ja o globalnej charakterystyce gamingu, do ktorej dostosowywuje sie cala branza. W USA ludzie najczesciej oddzielaja sprzet do grania z tym do pracy (a na dodatek te drugie, to bardzo czesto Mac). Zreszta argument w stylu „na PC oprocz grania mozna jeszcze pracowac” zawsze jest dla mnie zabawny. Na 10 graczy PC ilu z nich wykorzystuje swoj komputer takze do pracy (nie mowie o pisaniu emaili czy przegladaniu neta), chocby przez 30% czasu?
@Tesu|Masz racje – biorąc pod uwagę ogół to rzeczywiście konsole mają większe wzięcie (Jak by nie patrzeć kupienie konsoli jest prostsze niż złożenie komputera). Nie mam pojęcia ilu graczy używa komputera do pracy – chociaż zapewne jest to mała grupa (biorąc pod uwagę, że większość z nich jeszcze się uczy). Chciałem tylko zauważyć, że PCet zwykle jest rozwiązaniem bardziej ekonomicznym niż konsola + mac. Aczkolwiek na zachodzie zarabia się sporo więcej niż u nas i może takie rozwiązanie jest wygodniejsze.
A to, ze na konsole nie wydaje sie strategii czy „im podobnych” jest ok. Z drugiej strony na PC nie wydaje sie takich tytulow jak God of War, Red Dead Redemption, Heavy Rain, Forza, Gran Turismo, Uncharted, Gears of War, Podroz, Yakuza, Ni No Kuni, Halo, Demon’s Souls… Inne pojawiaja sie z duzym opoznieniem albo sa slabo zrobionymi portami – Skyrim, Alan Wake, GTA IV, Fable 3, Dark Souls. Wygrywa ten, kto jest graczem miedzyplatformowym i oprocz kompa ma w domu przynajmniej jeszcze jedna konsole.
Niesamowite:D
korkoran – hehe, jeśli myślisz, że wśród graczy PCtowych dominują osoby które się jeszcze uczą to mocno się mylisz 🙂 A firmy sprzedające gry na PC już w ogóle nie są zainteresowane tymi co się uczą, bo wiadomo, że w większości mając wybór będą piracić. Target to głównie osoby pracujące. Twoja wypowiedź to coś pokroju „każdy PCtowiec to Pirat” „każdy konsolowiec to debil” albo „nie ma dziewczyn grających w gry”.
@Tesu „Tylko ze Ty piszesz o swoim wlasnym punkcie widzenia” – Ty też piszesz o własnym punkcie widzenia. Szczególnie w ostatnim poście gdzie ewidentnie popisałeś się kompletnym brakiem rozeznania (twoja lista „na PC nie wydaje sie takich tytulow jak” to typowy przykład ignoranctwa).
„Wolę PC, PS4 na starcie będzie miał brzydszą grafikę niż osiągalna na komputerze w tej samej grze. Nothing special.” – popieram. ][ @Revendell – „Znowu onetowski tytuł newsa” – hehe, no wiesz: wyświetlenia trzeba pukać 😉
@SkywalkerPL|Chyba troszeczke mylisz pojecia – napisalem, ze ujalem sytuacje globalnie, zamiast pisac „wole PC/PS3/Xboxa bo…”. Co inego pisac o swoich wlasnych upodobaniach, a co innego pisac o trendach panujacych na swiecie, ktore maja sie nijak do tego co by chcial mieszkajacy w Polsce gracz PC. Brak rozeznania? LOL! Prosze, udowodnij mi w takim razie, ze na PC wyszly Red Dead Redemption, God of War, Forza Motorsport czy Heavy Rain.
Tylko nie pisz czegos w stylu „bo na PC mamy Darksiders zamiast God of War” – wymienilem konkretne tytuly, ktorych na PC NIE MA – nie pisalem o gatunkach i o kompletnym braku odpowiednikow konsolowych hitow na PC. ktos tu chyba sam daje klasyczny przyklad ignoranctwa. Pokazalbym nawet na Ciebie palcem, ale to niekulturalne jest. 😉
Kurczę czemu Killzone 4 wygląda graficznie tak samo, lub gorzej jak Crysis 3, liczyłem na większy skok w grafice 🙁 . Ale w sumie to tylko grafika.
@Tesu: Skyrim słabym portem? Co ty bredzisz człowieku? Gra jest dobrze zoptymalizowana (na 5 letnim kompie chodzi płynnie na wysokich w 1680×1050) a do tego dochodzą fanowskie mody, czyli to czego konsole nigdy się nie doczekają. Jedyny minus to fakt, że sterowanie/poruszanie się po menu zostało stworzone ewidentnie pod pada, ale co to za problem? Bredzisz i tyle. Co do DS i GTA 4 zgoda, w resztę nie grałem. Poza tym co to za dyskusja z tobą? Gość wymienia ci gatunek strategii jako całość a ty wyskakujesz
z konkretnymi tytułami. Sytuację strategii na konsolach można chyba jedynie porównać do tej bijatyk na pc. Ot, specyfika tych systemów.
@Tesu – Na PC też jest parę świetnych gier których nie ma na konsolach, trzeba jasno stwierdzić że obydwie platformy mają różny target jak ktoś oczekuje gier akcji to wybierze konsole nie z powodu tego że brakuje takich gier na PC, jest ich po prostu więcej i są często lepsze, jak ktoś woli gry w których trzeba troszkę pomyśleć (RTS) lub jest kładziony większy nacisk na gry społeczne (MMO), esport (MOBA), bądź lubi korzystać z modów, a nawet sam tworzyć nowy kontent do gry, to raczej skłoni się ku blaszakom
@HarryCallahan|Tak, uwazam, ze Skyrim na PC to slaby port z konsoli. UI konsolowe, grafika w wersji vanilla (czyli oficjalnej, stworzonej przez autorow) nie powala. Nie bylo tego WOW! jak przy Morrowindzie czy Oblivionie wlasnie dlatego, ze Skyrim powstal z mysla o konsolach i ich mocy, a nie o dzisiejszych kompach. Co do modow to sie zgodze – to one uratowaly te gre na PC, a Bethesda czesciowo zrehabilitowala sie texture packiem…
@PrometheusRTS na wymarciu, tak samo point and click, cRPG tak jasne 😀 , spójrz na premiery w 2013 chociażby|Command & Conquer, Company of Heroes 2, End of Nations, Europa Universalis IV, MechWarrior Tactics, Planetary Annihilation, Heart of the Swarm, Total War: Rome II i to nie wszystkie wymieniłem tylko te który jak fan RTS pamiętam.
@Tesu: Oblivion był portem w takim samym stopniu. Jedyna różnica to fakt, że w 2006 roku naprawdę highendowe kompy ledwo doganiały konsole. Wiadomo, że jak gra jest multiplatformowa to zazwyczaj równa się w dół (wyjątki: Bf3 albo swego czasu Fify wychodzące w wersji nex-gen i „zwykłej”). Jednak stawianie tej gry w jednym szeregu z Dark Souls które wygląda paskudnie i do tego tnie jak cholera jest nieporozumieniem.
@SkywalkerBardzo możliwe, że nie mam racji – nie widziałem żadnych statystyk dotyczących tego. Nie miałem też zamiaru przedstawiać jakichś stereotypów – po prostu tak mi się wydawało (bo jak rozumiem swoje informacje popierasz jakimiś statystykami?).
Eskel, ale ja nigdzie i nigdy nie twierdzilem, ze gry na konsole sa lepsze od tych na PC albo ze jedna platforma jest lepsza od drugiej w kontekscie grania na niej. Stwierdzam tylko, ze czesc swietnych tytulow omija graczy PC, a wiekszosc miedzyplatformowych gier na PC nie rozwija skrzydel, bo od poczatku do konca powstaly z mysla o konsolach i ich mozliwosciach. Posiadanie high-endowego kompa nie sprawi, ze nagle FarCry, CoD, Assassin’s Creed, Hitman beda znaczaco roznic sie od wersji konsolowych…
@HarryCallahan|Dlatego wlasnie w moim komentarzu pojawil sie Skyrim, a nie Oblivion. Ale masz racje, trzeba bylo napisac, ze oprocz slabych portow sa jeszcze tragiczne. Tylko czy naprawde musze pisac wszystko lopatologicznie i wprowadzac stopniowanie, tak zeby kazdy i bez wyjatku zrozumial sens wypowiedzi…? Limit znakow nie jest zbyt duzy, a i zawsze uwazalem, ze 99% wypowiadajacych sie tutaj osob jest wystarczajaco inteligentna by czytac ze zrozumieniem…