PlayStation 5: Specyfikacja konsoli [WIDEO]

PlayStation 5: Specyfikacja konsoli [WIDEO]
Wystąpił przed nami sam Mark Cerny, nadworny architekt Sony.

Niektórzy chcieliby zapewne widzieć we wczorajszej zapowiedzi pośpiech Sony, które dało się zaskoczyć Microsoftowi i jego poniedziałkowemu ogłoszeniu pełnej specyfikacji Xbox Series X. Na szczęście/niestety wcale tak nie jest: Japończycy zaplanowali swoją prezentację na Game Developers Conference, która – jak dobrze wiecie – została odwołana; firma mimo wszystko postanowiła przeprowadzić ją w tym samym terminie.

Przed wami Mark Cerny, główny projektant i architekt PlayStation 5:

Bylibyście zdumieni, jak wiele słów można powiedzieć o SSD. Cerny raz jeszcze tłumaczył olbrzymi zalety użycia tego rodzaju dysków: szybsze doczytywanie danych nie tylko wpłynie na czas loadingów (podobno podczas testów nawet za szybkich, przez co firma musiała je… wydłużyć), ale w dużej mierze na samo projektowanie poziomów. Nie uświadczymy już kilkudziesięciosekundowych podróży windą czy przeciskania się przez niezliczone szpary w ścianach. Lokacje będą mogły też być bardziej otwarte i odsłonięte.

Cerny poświęcił też sporo miejsca dźwiękowi 3D i specjalnemu Tempest Engine (działającemu analogicznie do GPU) odpowiedzialnemu za niego. PS5 udostępni na starcie 5 profili dźwiękowych, z których wybierzemy ten brzmiący dla nas najbardziej realistycznie*. Efekty (podobno niesamowite, jeżeli mamy to szczęście, że budowa naszego ucha jest dostosowana do ustalonych przez firmę wartości) usłyszymy zresztą nie tylko na słuchawkach, ale także przy pomocy głośników z telewizora. Specjalny Virtual Surround Sound symuluje bowiem dźwięk 3D także i w takiej sytuacji.

Poniżej specyfikacja PlayStation 5:

  • Procesor: x86-64-AMD Ryzen Zen 2; 8x rdzeni ze zmienną częstotliwością do 3,5 GHz
  • Karta graficzna: 10,28 TFLOPów, 36 CUs z 2,23GHz; architektura AMD Radeon RDNA 2
  • Pamięć 16GB GDDR6/256-bit z przepustowością 448 GB/s
  • Dysk twardy: 825GB SSD z przepustowością 5,5 GB/s; możliwe rozszerzenie przez slot NVM Express; wsparcie dla USB HDD
  • Napęd: 4K UHD Blu-ray
  • Dźwięk: Tempest 3D AudioTech
  • Wsparcie dla telewizorów 4K 120Hz i 8K oraz VRR (przy HDMI ver. 2.1)
  • PS5 będzie miało premierę w okresie świątecznym 2020.

    *Cerny snuł zresztą wizje o użytkownikach robiących sobie zdjęcia małżowin usznych i przysyłających je Sony, aby to przygotowało dzięki temu indywidualny profil dla każdego użytkownika… Brzmi to dość dziwnie, sami przyznacie.

    75 odpowiedzi do “PlayStation 5: Specyfikacja konsoli [WIDEO]”

    1. Ja gram w gry a nie w cyferki. Prawdziwa batalia między konsolami nowej generacji rozegra się kiedy pokażą swoje gry.

    2. Praktycznie jedynym powodem dla którego warto kupić jakąś konsole są teraz exclusivey. Wszystkie argumenty konsolowców, są nieaktualne, nie jest ani szybciej, ani wygodniej, ani tym bardziej taniej, niż na PC z padem i długim kablem HDMI. A dla czego nie jest taniej? Bo według słów twórców konsol, sprzedają je poniżej ceny wartości podzespołów i potem sobie odbijają na grach… I to widać. Za pudełkowego dooma w media expert zapłacisz 199 PLN, a na konsole kosztuje 229 PLN

    3. @le_Fey to kup Switcha, ma dużo gier i exclusive’ów, a skoro cyferki cię nie obchodzą to 720p i 30fps ci wystarczy.

    4. Biorąc pod uwagę że na konsolach jest drożej, gorzej, konsole teraz to praktycznie okrojone PCty, a nieśmiało przystawia się już do nas Streaming. Nie ma już żadnego logicznego powodu, na dalszą produkcję konsol. I nikomu się to nie opłaca. Lapka czy PC każdy i tak musi mieć.

    5. @ Daywalker w sumie …czy było potwierdzenie ze w nowych konsolach można korzystać z myszy i klawiatury ?

    6. PS5 master race. Najpierw muszy ograć moje kupki wstydu z PS3 i PS4.

    7. Specyfikacje Xboxa i Playstation są nie pełne, ponieważ konsole posiadają oddzielny chip odpowiedzialny za Ray Tracing. W sumie przekłada się to na większą wydajność. Dla przykładu GPU Xboxa mierzone jest na 12 TFLOP a mierzone z Chipem RT daje 24 TFLOP. W przypadku Sony też jest więcej ale mniej niż u konkurencji.

    8. @Windcaller|Dobry przykład bo Switch pobił sprzedaż „wypasionego technicznie” Xbox One. No widzisz, jak chcesz to potrafisz pomyśleć.

    9. SolInvictus 19 marca 2020 o 09:36

      @dante14 Akurat Death Stranding uwazam za najlepszego exa PS4, w ktory gralem. A bardzo sceptycznie don podchodzilem, nie bedac szczegolnym fanem Kojimy i z jego portfolio majac za soba jedynie imo najlepsza skradanke ever – MGS V. Gier tak wyjatkowych jak Death Stranding, a przy tym dobrych ze swieca szukac.

    10. KucharzSnaf 19 marca 2020 o 10:07

      Jeżeli na tych nowych konsolach nadal nie będzie tak ostrego i szczegółowego obrazu jak na PC to nawet nie wiem po co te nowe konsole wychodzą, bo na 60 klatek w każdej nowej grze AAA to raczej nie ma co liczyć.

    11. @KucharzSnaf – odnośnie Xboxa|1080p -120 FPS|4K – 60 FPS|Obejmuje tytuły startowe.

    12. Sony ogranicza wsteczną kompatybilność. Wprowadzają harmonogram dla tytułów z poprzednich generacji ich konsol. Nie będzie wysypu gier. Na start dostępne mają być gry z PS4 w bibliotece. Stopniowo zaczną wprowadzać gry do tej biblioteki. Tytułów startowych będzie więcej niż u konkurencji, ale głównie w zapowiedzi na najbliższe 2-3 lata. Problemem nie jest czas produkcji ale planowanie wydawnicze.

    13. Cena prognozowana Xbox i PS5 to 3000-4000 zł. Obejmuje konsole z kontrolerem i grami startowymi. Ostateczna decyzja zapadnie bliżej premiery (miesiąc przed). Konsole są już w produkcji ale cenę zatwierdza MS i Sony. Polityka cenowa jest odrębna od cen i wyceny podzespołów. Wpływa na to wiele czynników w tym m.in. konkurencyjność i dostępność globalna.

    14. @SolInvictus – cieszę się, że ktoś nie boi się otwarcie powiedzieć, że DS się mu podobał. Mi też sprawił sporo frajdy, mimo że to była pierwsza (jak na razie jedyna) gra od Kojimy, w którą zagrałem, a i tak zostałem zwyzywany od fanbojów za to, że broniłem grę z ciekawym i oryginalnym pomysłem xD Piszę tylko o sytuacji gdzie na jednego takiego mnie czy Ciebie przypada 50 ludzi, którzy nawet nie zamierzali zagrać, a pisali innym, że ta gra to pomyłka itp albo trolle 😀

    15. @dante14|Odważnych jest więcej 🙂 Dla mnie DS to najbardziej niezwykła gra w jaką kiedykolwiek grałem.

    16. @dante14, SolInvictus, le_Fey,|Żyjemy w dobie: „Widziałem gejmplej na YouTubie = wszystko wiem o grze”. A w przypadku DS, robi szaloną różnicę to jak oglądasz jak ktoś gra, a kiedy zagrasz samemu. |Są exy na PS, które bardziej mi się podobały, jednak DS to faktycznie jedna z najbardziej oryginalnych gier dekady. Bawiłem się naprawdę świetnie.

    17. @Xellar|”…w przypadku DS, robi szaloną różnicę to jak oglądasz jak ktoś gra, a kiedy zagrasz samemu.” – true|To znowu najlepszy przykład na to, że nie cyferki a gry stanowią o sile konsoli.

    18. SolInvictus 19 marca 2020 o 12:45

      @Xellar Dokladnie tak. Szczerze mowiac, nie znam gry, dla ktorej ocenianie po gameplayu byloby bardziej krzywdzace. Ludziki dotad nie nauczyly sie na wlasnych doswiadczeniach, ze po gameplayu mozna ocenic nie wiele wiecej niz grafike i fabule. Feeling np. strzelania czy w przypadku DS chodzenia, czyli istota gameplayu, jest niemozliwy do ocenienia nie grajac.|@dante14 Juz nie przesadzajmy z ta odwaga 😉 Trudniej byloby sie przyznac do uwielbienia wszelakiej zbolskiej japonszczyzny =D

    19. Wracając do Xboxa 10 GB RAM będzie wyłącznie pod gry i będzie współdzielony z GPU (dynamiczne zarządzanie, dzięki kompresji tekstur będzie wymagać mniej zasobów) a 6 GB RAM pod system i inne funkcje typu np wielozadaniowości. Trzeba zaznaczyć że nie wszystkie tekstury będą kompresowane a miejsce na dysku zajmowane przez gry nie będą tak znaczne jak obecnie te największe (XX<150 GB - gdzie XX to przeciętny rozmiar gier na nową generację). Nie każdy dev musi stosować kompresję tekstur wysokiej rozdzielczości.

    20. Panowie nie wiecie gdzie się wyłącza @cali-iego? 😉

    21. Konferencję Sony można uznać za porażkę dla graczy, ale miała od początku wyłącznie na celu przedstawienie nowej konsoli. Z powodu pandemii było niemożliwe przedstawieniu gier lub chociażby krótkich filmików na temat gier. Gracze muszą zrozumieć że zapowiedzi będą dopiero wtedy kiedy gracze mogą w tym uczestniczyć. Głównie w większości zainteresowani tematem oglądający przez sieć- frekwencja. Nie ma możliwości zorganizowania wydarzenia kiedy korporacja wprowadza restrykcje odnośnie pracy jak i podróżowania.

    22. @le_Fey – po co masz wyłączać. Nie kopiuję wiadomości a w sieci ich nie znajdziesz.

    23. Forum CDA nie posiada tematu na temat nowych konsol. Na więcej to poczekasz aż do premiery czyli świąt.

    24. API Xboxa to Directx. Wszystkie gry dostępne (również i te ze wstecznej kompatybilności – XBOX OG, XBOX360) na XBOX ONE mogą zostać przekopiowane na nową konsolę. Nie trzeba pobierać od nowa. Microsoft zapewnia transferowanie danych. W czasie trwania generacji Directx będzie podlegał uaktualnianiu wprowadzając ulepszenia dla API o nowe funkcje.

    25. SolInvictus – death stranding to EX?

    Dodaj komentarz