17.08.2021

Polska gra w ESO: rasy, klasy, statystyki

Polska gra w ESO: rasy, klasy, statystyki
"Informacja prasowa"
W ramach programu Poland Plays ESO redakcja CD-Action postanowiła przybliżyć czytelnikom wielki i bogaty w przygody świat The Elder Scrolls Online. Na przestrzeni kolejnych dni spodziewajcie się z naszej strony wielu materiałów związanych z tym ogromnym MMORPG! Poopowiadamy teraz o absolutnych podstawach, czyli rasach i klasach.

Od czego należy zacząć kreację bohatera? Od określenia naszego stylu gry. To od tempa rozgrywki, sympatii dla broni dystansowej lub białej zależy jaką wybierzemy rasę i klasę. W ESO rasy dzielą się na trzy frakcje (albo sojusze), które różnią się w zasadzie lokacjach startowymi. Ważne jest też, by nasi znajomi byli w tym samym stronnictwie, jeśli chcemy grać z nimi w jednej grupie w Dungeonach. Inaczej gra przydzieli nas do innych drużyn. Jeśli wykupimy za walutę Crowns uprade do konta zwany Any Race, Any Alliance, uzyskany dostęp do wszystkich ras (poza neutralną rasą Imperial, którą też należy oddzielnie kupić).

Rasy nie stanowią wielkiego zaskoczenia dla osób, które grały w serię The Elder Scrolls. Tamriel pełna jest barwnych postaci, które w różnym stopniu odcisnęły swe piętno na historii tego bogatego świata, a ESO pełnymi garściami czerpie ze swojego dziedzictwa. Wielbiciele poszczególnych odsłon cyklu z pewnością docenią możliwość grania w Vvardenfell odpowiednikiem mrocznego elfa, czyli Dunmerem albo z chęcią przejdą się po ulicach Leyawiin w skórze Argonianina.

Umiejętności rasowe mają charakter pasywnych bonusów, które odblokowuje się przy każdym awansie na wyższe poziomy, kolejno przy: piątym, dziesiątym i dwudziestym piątym. Do wyboru mamy dziesięć ras. W szeregach frakcji Daggerfall Covenant znajdują się Bretoni, Redguardzi oraz Orkowie. Do Ebonheart Pact przynależą Nordowie, Argonianie oraz Dunmerowie, Mroczne Elfy (Dark Elf). Ostatnia frakcja, czyli Aldmeri Dominion, to z kolei Khajiitowie, Leśne (Bosmer) i Wysokie Elfy (Altmer). Dziesiątą rasą są Cesarscy (Imperial), zachowujący status neutralnej frakcji.

Breton
Bonusy rasowe: Oportunist (zwiększa doświadczenie przy noszeniu lekkiej zbroi o 15%), Gift of Magnus (zwiększa Magickę o 600), Spell Attunement (zwiększa umiejętność Spell Attunement o 600), Magicka Mastery (zmniejsza koszt Magicki o 2%).

Redguard
Bonusy rasowe: Wayfarer (zwiększa o 15% doświadczenie uzyskane z umiejętności One Hand and Shield oraz wydłuża efekt sytości o 15 minut), Martial Training (zmniejsza koszt umiejętności walki bronią białą o 2%), Conditioning (zwiększa Staminę o 600), Adrenaline Rush (powoduje odzyskania 300 Staminy po zadaniu celnego ciosu).

Orkowie
Bonusy rasowe: Craftsman (zwiększa o 15% doświadczenie z umiejętności Heavy Armor Skill), Brawny (zwiększa maksymalną Staminę o 333), Unflinching Rage (zwiększa maksymalne zdrowie o 300, a podczas zadawania obrażeń co 5 sekund leczy 700 zdrowia), Swift Warrior (zwiększa Weapon Damage o 86 oraz redukuje koszt sprintu o 4%, zwiększa prędkość poruszania się w sprincie o 3%).

Nord
Bonusy rasowe: Reveler (zwiększa doświadczenie z umiejętności Two-Handed Skill o 15% oraz przedłuża efekt każdego wypitego napoju o 15 minut), Stalwart (zwiększa maksymalną Staminę o 500), Resist Frost (zwiększa maksymalne zdrowie o 333 oraz odporność na mróz o 1540), Rugged (zwiększa odporność fizyczną oraz magiczną o 866).

Argonianie
Bonusy rasowe: Amphibian (zwiększa doświadczenie otrzymane z umiejętności Restoration Staff o 15% oraz prędkość pływania o 50%), Resourceful (zwiększa maksymalną Magickę o 333, a każdorazowe wypicie napoju powoduje odzyskanie 1000 zdrowia, Magicki oraz Staminy), Argonian Resistance (daje odporność na status deseased oraz zwiększa maksymalne zdrowie o 333, a odporność na trucizny i choroby o 660), Life Mender (zwiększa efektywność leczenia o 1%).

Mroczne Elfy
Bonusy rasowe: Ashlander (zwiększa doświadczenie otrzymane z umiejętności Dual Wield o 15% oraz redukuje liczbę obrażeń otrzymanych od lawy o 50%), Dynamic (zwiększa maksymalną Magickę i Staminę o 600), Resist Flame (zwiększa odporność na ogień o 1540), Ruination (zwiększa obrażenia od broni i magii o 86).

Khajiit
Bonusy rasowe: Cutpurse (zwiększa doświadczenie otrzymane z umiejętności Medium Armor o15% oraz zwiększa szansę na udana kradzież o 5%), Robustness (zwiększa odzyskiwanie zdrowia o 33, a Staminy i Magicki o 25), Lunar Blessings (zwiększa maksymalne zdrowie, Magickę i Staminę o 305), Feline Ambush (zwiększa Critical Hit Damage oraz umiejętność leczenia o 4%, ponadto zwiększa promień wykrycia o 1 m).

Leśne Elfy
Bonusy rasowe: Acrobat (zwiększa doświadczenie uzyskane z umiejętności Bow Skill o 15% oraz zmniejsza obrażenia od upadku o 10%), Y’ffre’s Endurance (zwiększa odzyskiwanie Staminy o 86), Resist Affliction (zwiększa maksymalną Staminę o 600 oraz odporność na chory i trucizny o 660), Hunter’s Eye (zwiększa promień wykrycia podczas skradania się o 1m, prędkość poruszania się o 1% oraz Physical i Spell Penetration o 300).

Wysokie Elfy
Bonusy rasowe: Highborn (zwiększa doświadczenie uzyskane z umiejętności Destruction Staff o 15% oraz zdobyte doświadczenie o 1%), Spell Recharge (podczas używania umiejętności, których wykorzystanie wymaga czasu zmniejsza otrzymane obrażenia o 1%, ponadto po aktywowaniu umiejętności klasowej umożliwia odzyskanie 200 Magicki lub Staminy, w zależności od tego, która z tych cech jest niższa), Syrabane’s Boon (zwiększa maksymalną Magickę o 600), Elemental Talent (zwiększa obrażenia od czarów o 86).

Cesarscy
Bonusy rasowe: Diplomat (zwiększa doświadczenie uzyskane z umiejętności One-Handed oraz Shield o 15% oraz uzyskane złoto o 1%), Tough (zwiększa maksymalne zdrowie o 600), Imperial Mettle (zwiększa maksymalną Staminę o 600), Red Diamond (zmniejsza koszt wszystkich umiejętności o 2%).

Kolejnym krokiem przy tworzeniu postaci jest wybór klasy. Klasy w ESO są archetypami – co oznacza, że umożliwiają wstępne określenie charakteru bohatera, tego, czym będzie się zajmować, grają ważną rolę w definiowaniu stylu gry. Na każdym kroku twórcy i społeczność ESO zaznaczają jednak, że decyzji co do klasy nie powinniśmy traktować jako ograniczenia, a raczej pomocnego zawężenia umiejętności postaci. Warto też pamiętać, że w ESO klasy są bardziej restrykcyjne niż w grach single player z cyklu The Elder Scrolls, ale z drugiej strony, każda klasa może używać każdego typu broni, więc Sorcerer władający wielkim mieczem to nic zaskakującego.

CIĄG DALSZY NA NASTĘPNEJ STRONIE >

Każda klasa w trakcie rozwoju ma do wyboru trzy warianty umiejętności (tzw. Skill Lines). Można skupić się na jednej albo rozwijać wszystkie trzy. Poza klasowymi, każdy bohater żongluje też umiejętnościami związanymi z bronią, uzbrojeniem czy daną rasą. Na skutek tych wszystkich wyborów powstaje wiele unikatowych postaci.

eso_rasy_17c1l.jpg

Dragonknight to mistrz oręża i silny mag w jednym. Postać dostępna była od samego początku. Jej umiejętności to: Ardent, Draconic oraz Earthen. Ardent skupiony jest na obrażeniach od ognia. Draconic to obrażenia obszarowe, kradzież życia oraz wszelkiego rodzaju unieruchomienia. Earthen odbija ataki.

Nightblade jest łotrzykiem, awanturnikiem, poszukiwaczem przygód, zatem w dużej mierze polega na takich umiejętnościach jak skradanie się czy walka sztyletem. Jego umiejętności to: Assassination (skupiona na zadawaniu jak największych obrażeń), Shadow (ma charakter AOE, niektóre rozwinięcia zapewniają lepsze odporności lub wyższy zdrowie) oraz Siphoning (obrażenia zadawane w czasie, czyli tzw. Damage over time, DOT).

Necromancer pojawił się w 2019 roku, w dodatku Elsweyr. To ciekawa klasa, która łączy w sobie magię żywiołów z magią śmierci i czyni z nich zarówno doskonałe jednostki wspierające jak i samodzielnych DPS. Grave Lord sprowadza się do przywoływania różnego rodzaju nieumarłych. Bone Tyrant daje możliwość tworzenia barier i wzmacniania ciała maga, zaś Living Death umożliwia przywołanie na pole bitwy padłych towarzyszy.

Sorcerer to klasyczny mag, mistrz błyskawic i burzy oraz wszelkiego rodzaju magicznych towarzyszy. Daedric Summoning to, jak sama nazwa wskazuje, szkoła przyzywania. Dark Magic odpowiedzialna jest za oddziaływanie na zdrowie i kondycję towarzyszy oraz wrogów. Storm to silne obrażenia obszarowe związane z pogodą.

eso_rasy2_17c1l.jpg

Klasa Wardena pojawiła się w dodatku Morrowind w 2017 roku. Z jednej strony, posiadają umiejętność władania mrozem (zwaną Winter’s Embrce), ale mogą też skutecznie leczyć (co zapewnia im linia umiejętności Green Balance), a jak ktoś ich mocno wkurzy, skorzystają ze swojej więzi z przyrodą i wezwą zwierzęcego towarzysza.

Templar to taki błędny rycerz, który przyzywa moc światła, by leczyć i wspierać towarzyszy (Restoring Light) lub siać popłoch w szeregach wrogów (Dawn’s Wrath). Ich umiejętność zwana Aedric Spear to czysta siła, zamknięta w magicznej broni.

Pod koniec wspomnimy jeszcze o trzech podstawowych statystykach, których znaczenie jest intuicyjne: Stamina, Magicka oraz Health. Podczas awansowania dostawać będziemy punkty atrybutów (Attribute Points), które należy wydać na którąś z trzech statystyk. Magicka określa efektywność oraz liczbę zaklęć. Stamina z kolei to ważny atrybut dla postaci posługujących się wszelką bronią białą oraz dystansową, ale jej poziom wpływa też na takie umiejętności jak skradanie się czy sprint. Health to oczywiście ogólny poziom zdrowia postaci, jej punkty życia. Każdy z tych zasobów odnawia się z czasem.

Przy okazji statystyk odkryjemy tajemnicę związaną z terminologią dotyczącą buildów. W poradnikach i dyskusjach gracze nazywają swoje postacie zbitkiem dwóch terminów: jeden oznacza dominującą statystykę a drugi klasę. Dlatego w sieci znaleźć możecie sformułowania takie jak: magsorc (Sorcerer z rozwiniętą Magicką), stamblade (Nightblade używający głównie Staminy) czy stamplar (Templar ze Staminą).

Dodaj komentarz