Retro #4 w sprzedaży. Baldur’s Gate II, historia Secret Service, Stalker

Retro #4 w sprzedaży. Baldur’s Gate II, historia Secret Service, Stalker
Retro, czasopismo dla fanów klasycznych gier i platform, jest teraz grubsze o 16 stron!

Retro #4 trafiło dziś (2.03) do sprzedaży! Nowego numeru szukajcie w kioskach i punktach z prasą w cenie 24,99 zł. Znajdziecie go także TUTAJ (egzemplarz papierowy) lub TUTAJ (ewydanie, 12,50 zł).

To aż 114 stron (o 16 więcej niż ostatnio!) wypełnionych po brzegi tekstami dla fanów starych i klasycznych tytułów. Jak na porządny magazyn o grach przystało, numer zaczyna się newsami – o tematyce retro, ma się rozumieć.

Dział publicystyczny zaczynamy od przeglądu produkcji z 2022, ale utrzymanych w konwencji retro. Będzie też o nowych premierach na… ZX Spectrum. Tak jest, na ten antyczny komputerek ciągle powstają nowe gry!

Retro #4

Dania główne zaczynamy od obszernego tekstu Smugglera o tym, skąd właściwie wzięły się komputery oraz jak wyglądały ich prapoczątki. Zaraz potem Marek Czajor (autor strony o historii polskich pism komputerowych – Zapach papieru) uraczy was jeszcze dłuższym tekstem poświęconym Secret Service’owi – jednej z najpopularniejszych polskich „gazetek” o grach w latach 90. XX wieku. Skąd się wziął, jak się rozwijał, dlaczego upadł…? Smakowita lektura! Donkey Kong to kolejna opowieść Smugglera, który tym razem przywołuje jedną z arcyklasycznych gier, zdradza niecodzienne kulisy jej powstania, a na koniec… postanawia zniszczyć wam dzieciństwo. Serio, serio.

Retro #4

Bartłomiej Kluska w „Silniej! Szybciej! Wyżej!” opowiada o niegdyś bardzo popularnym gatunku, czyli grach sportowych odtwarzających rozmaite dyscypliny lekkoatletyczne. Innymi słowy: o tzw. „zabójcach dżojstików” czy „komputerowych olimpiadach”. Kiedyś cieszyły się ogromnym powodzeniem, dziś już jakby nikt o nich nie pamięta. Dlaczego tak się stało? Odpowiedź znajdziecie w tekście. Tamże Bartłomiej Kluska opisuje również kilka niestandardowych kontrolerów, które stworzono z myślą o tego rodzaju produkcjach.

Skoro już o starym hardware mowa, Bartłomiej Nagórski w „Nie tylko CRT i LCD” pokaże wam ewolucję komputerowych wyświetlaczy, a Bartek Dramczyk przypomni konsolę Amiga CD32, udowadniając, że Commodore nigdy nie umiał w konsole. A potem wystąpi jeszcze raz imć Nagórski, tym razem w opowieści o znanym głównie w Japonii komputerze PC-98, zwanym „komputerem [do] anime” i dziwnych grach na niego. Przeczytacie o tym w „PC-98: seks, mechy i anime”.

Retro #4

Ale nie samą odległą przeszłością gracze żyją, poruszamy więc też współcześniejsze tematy. Karol Wilczek w „Liście miłosnym do Baldura” omawia fenomen pierwszej odsłony Baldur’s Gate, a Piotr Kleszewski w „Innowatorzy w mrocznej przyszłości” zabierze nas za sprawą Dawn of War w mroczny świat Warhammera 40,000. Z kolei „Światy Dyskietki” to wbrew pozorom wcale nie historia jednego z nośników informacji, lecz historia gier osadzonych w uniwersum Terry’ego Pratchetta. Jako że powoli szykujemy się do premiery sequela Stalkera, Maciej Bachorski przypomina nam genezę pierwszej części serii w tekście „Stalker: Piknik na skraju Zony”.

Retro #4

W numerze nie mogło też zabraknąć felietonów. Co on tutaj robi, zastanawia się Aleksy Uchański, na temat nawrotów i powrotów (gier, ale nie tylko) pisze Mateusz „Papkin” Witczak, a Bartłomiej Kluska z łezką w oku wspomina TAG-a. Że część z was nie wie, co to? Tym lepiej!

W dziale Replay wracamy po latach do starych i klasycznych gier, ogrywając je w 2023 i oceniając z dzisiejszej perspektywy. Czy warto do nich wracać? Czy to, co powalało nas np. w 2003 roku, 20 lat później potrafi nadal budzić emocje? Cóż, nie każda z 20 zrecenzowanych gier wychodzi z tego z tarczą – ale dla większości z nich upływ czasu był jednak łaskawy. Klasyka się nie starzeje, bo inaczej nie byłaby klasyką, to oczywiste.

Retro #4

W tym numerze na tapet wzięliśmy sporo erpegów (oba Fallouty, drugie Baldur’s Gate, dwie odsłony Icewind Dale, Risena, Final Fantasy IX, Wizardry 8, Arcanum). Choć oczywiście będzie też coś dla fanów innych gatunków: Mafia, Another World, Silent Hill 3, The Dig, Killzone, Fable, Bruce Lee, Robin Hood: Legenda Sherwood, Fallout: Tactics, Moonstone, Battle City oraz odjechane Heavy Metal F.A.K.K. 2.

Ta ostatnia gra płynnie przenosi nas do ostatniego działu Retro, czyli Varia(cji). Zaczynamy go od opowieści o niekonwencjonalnym francuskim magazynie komiksowym Metal Hurlant (bardziej chyba znanym w wersji amerykańskiej pod nazwą Heavy Metal) i filmie SF powstałym na motywach zamieszczonych tam komiksów.

Retro #4

O filmach science fiction oraz komiksach będzie zresztą więcej, bo przypominamy też dwa klasyki kinowego cyberpunka, czyli „Johnny’ego Mnemonica”„Dziwne dni”, oraz doskonały, ale i kontrowersyjny komiks „Szninkiel”. DaeL wraca do serialu „Star Trek”, zastanawiamy się: „Do kogo należy wiedźmin?”, przypominamy także co ważniejsze książki SF Janusza A. Zajdla. W tym Retro znajdziecie również wywiad z renowatorem starych komputerów („Pimp my computer”), retroquiz oraz nieco retrorozrywki, czyli Blue Screen – przypominamy w tym tekście, jak gracze w roku 1987 wyobrażali sobie XXI-wieczne komputery. (Zdumiewające jest, jak bliskie rzeczywistości były niektóre wizje).

Kup Retro #4 (01/2023) w naszym sklepie! Jeżeli wolisz ewydanie, kliknij TUTAJ.

Pełną zawartość Retro #4 (01/2023) znajdziesz na następnej stronie.

Pełna zawartość Retro #4 (1/2023):

Publicystyka

  • Kalendarium i newsy retro
  • Rewia Retro  – przegląd produkcji wydanych w zeszłym roku, ale utrzymanych w stylistyce retro
  • ZX Spectrum wciąż gra! Bartłomiej Kluska sprawdza (i poleca!) nowe gry na… ZX Spectrum
  • Skąd się wzięły komputery? – Smuggler przygląda się prapoczątkom komputerów 
  • Niech cię szlag, TAG! – Bartłomiej Kluska wspomina kultowy polski edytor tekstu z przełomu lat 80. i 90.
  • O dwóch takich, co zrobili kultowe pismo historię magazynu Secret Service przedstawia Marek Czajor
  • Osioł, czyli goryl. I cieśla – o narodzinach Donkey Konga opowiada Smuggler
  • Szybciej! Silniej! Wyżej! – popularne niegdyś komputerowe olimpiady przypomina Bartłomiej Kluska
  • Nie tylko CRT i LCD – ewolucję wyświetlaczy streszcza Bartłomiej Nagórski
  • Amiga CD32. Magia, która nie zadziałała – tematem nieudanej konsoli Commodore’a zajmuje się Bartek Dramczyk
  • Anime, seks i mechy – szalony świat PC-98 przybliża Bartłomiej Nagórski
  • List miłosny do Baldura – sukces Baldur’s Gate w Polsce nie bez nostalgii opisuje Karol Wilczek
  • Innowatorzy w mrocznej przyszłości –  Warhammerem 40,000: Dawn of War po latach zachwyca się Piotr Kleszewski
  • Światy Dyskietki – gry w uniwersum Świata Dysku przed zapomnieniem ratuje Breja
  • Nawroty i powroty – o remake’ach, remasterach i „Kaczych opowieściach” rozwodzi się Mateusz „Papkin” Witczak
  • Co ja tutaj robię? – zastanawia się Aleksy Uchański
  • Piknik na skraju Zony – o burzliwych losach serii Stalker opowiada Maciej Bachorski

Replay

  • Bruce Lee
  • Battle City
  • Moonstone
  • Another World
  • Wizardry 8
  • Mega lo Mania
  • Silent Hill
  • The Dig
  • Mafia
  • Killzone
  • Fallout 1, 2 i Tactics
  • Fable
  • Robin Hood: Legend of Sherwood
  • Arcanum: Przypowieść o maszynach i magyi
  • Risen
  • Baldur’s Gate II
  • Final Fantasy IX 
  • Icewind Dale I i II
  • Heavy Metal F.A.K.K. 2

Varia(cje)

  • Wrzeszczący i ciężki metal – Michał Klekowicki przybliża polskim odbiorcom magazyn o komiksach Heavy Metal
  • Retrokultura redakcja przypomina kultowe filmy i komiks
  • „Star Trek” – DaeL udowadnia, dlaczego „Star Trek” to najlepszy serial science fiction
  • Czyj jest wiedźmin? – Misiek przygląda się, ile w Wiedźminie CD Projektu Red zostało wpływów Andrzeja Sapkowskiego
  • Fantastyka retro – Smuggler odświeża twórczość Janusza A. Zajdla
  • Pimp my computer! – Smuggler rozmawia z Darthem Skalmarem o renowacji starych komputerów
  • Retroquiz – wyzwanie, dzięki któremu odkryjecie, jak (nie)wiele wiecie o klasycznych sprzętach do grania i grach
  • Blue Screen  przypominamy, jak gracze w roku 1987 wyobrażali sobie XXI-wieczne komputery

Kup Retro #4 (01/2023) w naszym sklepie!

171 odpowiedzi do “Retro #4 w sprzedaży. Baldur’s Gate II, historia Secret Service, Stalker”

  1. Zamówiłem Retro 27 lutego. Nadal czekam na przesyłkę…

    • Cześć, przykro mi, że nie dostałeś jeszcze swojego egzemplarza. Odezwij się proszę w tej sprawie na sklep@cdaction.pl.

    • Cześć. Odezwałem się wczoraj, jeszcze nie odpisaliście. Nie śpieszy mi się ani nic, a numer się nie zdezaktualizuje, ale no wiesz… Niepotrzebnie wybrałem tę opcję, którą reklamowaliście. Poczta Polska to dramat.

  2. Jak dla mnie Retro w takim formacie to wersja prawie idealna, szkoda, że trzeba na numery tak długo czekać. Co do formy wysyłki: można jakoś tekturą zabezpieczać grzbiety? Może jakaś forma wysyłki premium? W kolekcji bardzo źle wyglądają załamania na krawędziach, mój egzemplarz przyszedł w kiepskim stanie… Ponadto, wybrałem Paczkomatem, dostałem Pocztą Polską.
    Mam nadzieję, że są to problemy wieku dziecięcego. Macie moje wsparcie. Pozdro.

  3. 🙂

  4. Do Ranafe: W artykule o Another World piszesz blędnie ze poprzedni tytuł Erica Chahiego to Karateka. Karateka to tytuł Jordana Mechnera.

  5. 4 nr nabyty w sklepie na E pod wpływem impulsu – i to była bardzo dobra decyzja. Na tyle że po lekturze zakupiłem e-wydania nr 1 i 2 i przymierzam się do papierowej „3”.
    Dawno tak dobrze spędziłem czasu, czytając poszczególne artykuły. Do części gier opisywanych w numerze mam olbrzymi sentyment gdyż (jak pewnie większość czytelników) grałem w nie pacholęciem będąc. Części ograć i/lub dokończyć już nie zdążyłem. To pismo jest dla mnie – z jedną (*) uwagą małym druczkiem. Trzymam kciuki aby się dobrze sprzedało i abyście wpadli w regularny (kwartalny?, półroczny?) cykl wydawniczy. Jakby Wam brakowało pomysłów na artykuły (w co wątpię) to chętnie przeczytam o lochopełzaczach (Eye of Beholder itp) i o adaptacjach D&D (TSR i ich Gold Boxy, choć to już zapewne nisza w niszy). Ale ogólnie – dla mnie bomba, na malkontentów miejcie wywalone i róbcie swoje.

    (*) rozważcie większą czcionkę. Dla kogoś kto podając swój wiek zaczyna od V przedarcie się przez niektóre ramki (biała czcionka na kolorowym tle to killer dla oczu) jest sporym wyzwaniem.

Dodaj komentarz