137
16.01.2022, 13:38Lektura na 9 minut
CD-Action

Q&A: Magazyn, serwis i inne

Zadaliście pytania, a my przychodzimy z odpowiedziami.


Dawid „spikain” Bojarski

Zanim przejdziemy do pytań i odpowiedzi, krótka przedmowa:

Przede wszystkim: dziękuję za pytania – i w ogóle za komentarze, w tym takie bez pytajników, ale z wątpliwościami. Dziękuję za informacje o tym, co chcielibyście przeczytać w odmienionym CD-Action – niektóre z nich pasują jak ulał do naszej wizji, więc na pewno z nich skorzystamy.

Te wszystkie emocje, które odczuwacie w związku ze zmianami w papierowym CD-Action, my w redakcji odczuwamy z dziesięciokrotnie większą mocą. Dotyczą nas osobiście – bo związane są z czymś, co spędza nam sen z powiek na co dzień, ostatnio jeszcze bardziej niż zwykle.

Tak trudnej decyzji nie podjęliśmy na podstawie prostej matematyki – na przykład „wystarczy zwiększyć cenę do 25 złotych i wychodzić nadal co miesiąc”. Takie głosy pojawiły się pod ogłoszeniem – i to nasza wina, bo powinniśmy byli zakomunikować to już na samym początku: jak to zwykle bywa, w grę wchodzi tutaj masa różnych zmiennych, o których siłą rzeczy odbiorca myśleć nie musi. Na przykład to, że magazyn leżący na półkach sklepowych przez trzy miesiące może mieć większą ekspozycję przy nieco niższym nakładzie, a co za tym idzie – niższych kosztach. Albo to, w jakich cenach, w jakiej walucie i z jakich źródeł kupowany jest taki papier, a jak wygląda sytuacja w przypadku innego papieru – i jaki na to ma wpływ szereg innych czynników, takich jak inflacja.

Decyzję podjęliśmy po wielu godzinach spotkań i analiz, wściekania się na siebie i na tę sytuację, niecierpliwego oczekiwania na informacje z zewnątrz, odrzucania kolejnych pomysłów. Niektórzy tutaj praktycznie przez cały grudzień mieszkali w Excelu, jednocześnie oczywiście cały czas pracując nad numerem, który ukazał się w tym tygodniu. Nie jesteśmy wielką korporacją, która może takie rzeczy przerzucić do odpowiedniego działu. Nie podejmujemy też trudnych decyzji bez oglądania się na rzeczy, których nie da się wcisnąć do tabelki – jak na przykład dobro ekipy pracującej nad CDA czy jakość tekstów.

Czy jesteśmy pewni, że to dobry ruch? Nie, bo planowanie czegokolwiek w pandemicznej Polsce, szczególnie w tak niepewnym segmencie jak prasa drukowana, to zawsze jest trochę skok wiary. Wiemy za to, że zarówno bierność, jak i wiele innych ruchów, które odrzuciliśmy, z mniejszą lub większą pewnością skończyłyby się dla nas wszystkich źle. W ten wierzymy.

Przedmowę zakończę prośbą: poczekajcie i sprawdźcie, co dla Was uszykujemy. Nasze w tym zmartwienie, żeby nowe CD-Action – ukazujące się rzadziej, ale bardziej wypasione – sprostało Waszym wymaganiom.

Co z prenumeratami po przejściu na nowy cykl wydawniczy?

Prenumeratorzy mogą spodziewać się maila od nas w przyszłym tygodniu. Ustaliliśmy prawdopodobny format, cenę i (z grubsza) zawartość nowego wydania papierowego CD-Action, ale podzielimy się z Wami tymi informacjami, kiedy będą pewne i zatwierdzone. Tak czy inaczej, każdy dostanie trzy opcje: konwersję prenumeraty (czyt. akceptację nowych warunków), rezygnację lub możliwość podjęcia decyzji po pierwszym wydaniu w nowej formie.

Czy w CD-Action wydawanym co trzy miesiące będą przedruki tekstów z internetu?

Nie. Tylko unikalne treści.

Wiecie, że w piśmie wydawanym z taką częstotliwością nie ma sensu publikować np. newsów i zapowiedzi?

Tak. :)

Czy wrócicie do chronologicznego wyświetlania treści na cdaction.pl?

W pewnym sensie już wróciliśmy – wystarczy kliknąć „Najnowsze” na głównej stronie, żeby przenieść się do chronologicznej, pionowej listy. Zdajemy sobie jednak sprawę, że taki widok mógłby znaleźć się na samej stronie głównej – pracujemy nad tym. Chcemy przede wszystkim, żeby to Wam wygodnie przeglądało się nową stronę – wiemy, że może być lepiej, niż jest, i wypracowaliśmy rozwiązanie, które powinno Was zadowolić. Potrzeba tylko czasu na wdrożenie go.

Czy naprawdę nie byliście w stanie przewidzieć, że ceny papieru tak wzrosną? Przecież zajmujecie się tym od 25 lat.

Ostatnie zmiany nie są standardowymi wahaniami ceny, tylko wynikiem wydarzeń na świecie. W skrócie: wzrosło zapotrzebowanie na opakowania (patrz: zamieszanie z brakiem tektury, w której wysyłaliśmy album na 25 lat), producenci papieru jak jeden mąż przerzucają się na o wiele bardziej opłacalną produkcję opakowań, znacznie zmniejszając podaż papieru, na którym drukowaliśmy CD-Action, a co za tym idzie – zwiększając jego cenę.

W jaki sposób zmiana cyklu wydawniczego ma pomóc w obecnej sytuacji?

Odpowiedź jest oczywiście o wiele bardziej skomplikowana, bo (jak pisałem wyżej) w grę wchodzi tu mnóstwo czynników, ale kluczowe są przede wszystkim mniejsza częstotliwość oraz inny papier, o wiele bardziej „stabilny” pod względem ceny i powiązanej z nią dostępności.

Dlaczego po prostu nie zmniejszycie nakładu przy obecnej częstotliwości?

Bo wiemy z doświadczenia, że to żadne lekarstwo. Mniejszy nakład oznacza niższą sprzedaż, a cięcia prowadzą tylko do kolejnych cięć.

Dlaczego zmiana cyklu ma też dotyczyć ewydania, skoro to papier jest problemem?

Bo tworzenie dokładnie tych samych treści, w dokładnie taki sam sposób, ale bez możliwości sprzedawania ich w wersji fizycznej, oznaczałoby koniec CD-Action. Wydanie cyfrowe nie jest filarem naszej działalności – i wiedzieliśmy, że nim nie będzie, bo tablety to w Polsce nisza, a sprzedaż ewydań stanowi (przy dobrych wiatrach) kilka procent całkowitej sprzedaży magazynu. To miły dodatek – i dlatego go wprowadziliśmy – ale sam nie pozwoliłby nam normalnie funkcjonować.

Dlaczego nie stworzono ankiety, w której czytelnicy wskazaliby, co by woleli?

Bo tutaj niestety nie chodzi o to, co byśmy wszyscy woleli, tylko o katastrofalną sytuację na rynku, w której czytelnik się nie orientuje – bo nie musi. Gdyby dało się załatwić sprawę ankietą, to równie dobrze moglibyśmy jej nie robić, bo my też wolelibyśmy pozostać przy czterotygodniku – ale życie zmusiło nas do zmian.

Pojawiła się nowa strona, wprowadzono PDF-y, kanał na YT. Ostatnią zapowiadaną rzeczą są prenumeraty premium. Co ma się tam znaleźć i kiedy?

Na razie nie mamy konkretnej odpowiedzi – obecnie pracujemy nad nową ofertą standardowej prenumeraty.

Czy Forum Actionum też zostanie przebudowane?

Forum nie wymagało zmiany – jest na nieporównywalnie bardziej współczesnym silniku niż stare cdaction.pl, a od startu było wielokrotnie aktualizowane. Kiedyś być może doczeka się jakiejś totalnej odnowy, ale na razie nie mamy takich planów.

Czy wrócą RSS-y?

Po Waszych pytaniach trafiły na listę rzeczy do zrobienia – ale nie ukrywam, że w tej chwili mają dość niski priorytet w porównaniu do całej masy poprawek i usprawnień, które muszą jeszcze zostać wdrożone.

Dlaczego nie odpowiadacie na komentarze [pod ogłoszeniem]?

Na niektóre odpowiedzieliśmy, ale ich liczba nas przytłoczyła, a wiele pytań i wątpliwości się powtarzało – stąd decyzja o zawarciu odpowiedzi w tym Q&A. A na niektóre nie odpowiadamy, bo na zarzuty oszustwa nie mamy dobrej odpowiedzi – tylko osłupienie.

Czy wrócą płyty DVD z grami?

Nie wrócą. Format DVD jest w odwrocie (co wiąże się zarówno z kosztem płyt DVD, jak i chociażby dostępnością napędów), więc jeżeli wrócimy do pełniaków, to w zupełnie innej formie. Na razie nie mamy niczego do ogłoszenia w tej kwestii.

Czy to koniec z blogami forumowiczów?

Nie koniec – nowy start blogów, w znacznie atrakcyjniejszej formie niż dotychczas, zaplanowany jest na ten rok (razem z premierą wersji 1.0 strony).

Będziecie dodawać archiwalne recenzje z magazynu do bazy gier na stronie?

Tak.

Czy jest szansa na CDA Expo w 2022 roku?

Szansa jest – ale na tym etapie trudno złożyć jakąkolwiek deklarację, bo sytuacja epidemiologiczna musiałaby ulec znacznej poprawie. W każdym razie bardzo, bardzo chcemy znowu zorganizować dużą imprezę i spotkać się z Wami osobiście.

Dlaczego mój avatar jest pusty?

Wejdź do swojego profilu (po prawej na górze) i go sobie uzupełnij. :)

Czy w związku z cenami papieru do prenumeraty nie będą już dołączane alternatywne okładki?

Jak słusznie zauważyliście w kilku komentarzach, dodatkowa poligrafia generuje dodatkowe koszty – nie są to jednak różnice, które cokolwiek zmieniłyby w naszej sytuacji. Jeżeli wycofamy się kiedyś z tego pomysłu, to damy Wam znać.

Czy do recenzji mogą wrócić zabawne wpisy przed pseudonimem autora? Zdarza się, że pomijałem recenzje, a czytałem te opisy.

Nie wykluczam, zwłaszcza że też je lubię. Ale wymagałoby to jakiejś ingerencji w kod strony, a w tej chwili wre praca nad znacznie ważniejszymi zmianami w serwisie.

Czy będzie możliwość zakupu alternatywnych okładek poza prenumeratą?

Alternatywne okładki są prezentem dla prenumeratorów – nie planujemy sprzedawać ich osobno.

Czy jest możliwość powrotu papierowego CDA do cyklu czterotygodniowego?

Ostatni rok nauczył nas, że niektórych rzeczy nie warto deklarować ze stuprocentową pewnością, bo nie żyjemy w próżni – jesteśmy zależni od wielu czynników zewnętrznych. W tej chwili pewne jest tylko to, że do czterotygodnika nie wrócimy zbyt szybko. To znaczy: według niektórych prognoz ceny papieru mają się ustabilizować w tym roku, według innych rosnąć będą jeszcze w 2023 – najpewniej jednak nie wrócą do poziomu, od którego zaczynaliśmy po „zmartwychwstaniu” CD-Action pod nowym wydawcą. Może więc ujmę to tak: na pewno nie odrzucamy takiej opcji i jeżeli okaże się, że możemy komfortowo taki ruch wykonać, to go wykonamy.

Czy umożliwicie zakup ewydania bez konieczności podawania wszystkich danych adresowych?

Zanotowane, przyjrzymy się temu.

Kiedy przyszedł pomysł, by przebudować serwis?

Takie pomysły pojawiały się regularnie od jakichś 10 lat. Dopiero teraz jednak mogliśmy faktycznie to zrobić.

Czy będzie możliwość zakupu archiwalnych numerów CD-Action w wersji cyfrowej?

Tak, pracujemy nad tym. Więcej szczegółów podamy niebawem.

Czy wprowadzicie powiadomienia o tym, że ktoś odpowiedział na czyjś komentarz?

Tak, system powiadomień jest na liście zmian, które nadejdą w tym roku wraz z wersją 1.0 strony.

Może otworzycie się na cdaction.pl na ogólną popkulturę (recenzje filmów/seriali)?

Naszym odbiorcą jest gracz – więc oczywiście informacje o grach są u nas na pierwszym planie, ale wiemy, że nasi czytelnicy interesują się też innymi rodzajami sztuki i zdarza nam się o nich pisać (patrz: tekst o trylogii „Matrix”, recenzja nowego „Spider-Mana” i inne).

Redaktor
Dawid „spikain” Bojarski

Redaktor naczelny CD-Action. Zagraj w Unavowed.

Profil
Wpisów3666

Obserwujących32

Dyskusja

  • Dodaj komentarz
  • Najlepsze
  • Najnowsze
  • Najstarsze

Polecane