Raport GLAAD–u o LGBTQ: 17% graczy należy do mniejszości seksualnych
Organizacja non–profit GLAAD opublikowała raport na temat reprezentacji mniejszości seksualnych w grach.
Raport jest pierwszym tego rodzaju badaniem przeprowadzonym przez GLAAD (dawniej Gay & Lesbian Alliance Against Defamation) i powstał we współpracy z Nielsen Games. Amerykańska organizacja przeprowadziła ankietę wśród 1452 osób grających, zarówno na komputerach PC, jak i konsolach.
Wyniki badania mówią, że 17% aktywnych graczy to osoby o odmiennej od heteroseksualnej orientacji seksualnej lub innej tożsamości niż cispłciowa. Stanowi to wzrost w porównaniu z 2020 rokiem, w którym (według ankiety przeprowadzonej przez Nielsen Games) ta statystyka wynosiła 10%. Osoby LGBT+ są w podobnym stopniu zainteresowane gamingiem, wydają podobne kwoty i zazwyczaj grywają w te same gatunki, co gracze niezaliczający się do mniejszości seksualnych. Najbardziej preferowaną przez ankietowanych platformą jest Nintendo Switch. Według badania, wynika to głównie z niższej ceny konsoli. Paradoksalnie w eShopie Nintendo znajduje się najmniejszy odsetek gier z postaciami lub fabułą związaną ze społecznościami LGBTQ.
Reprezentacja mniejszości w grach ma niezwykle pozytywny wpływ na osoby LGBT+, przy minimalnej niechęci ze strony bardziej konserwatywnych graczy. Badanie wykazało, że 72% ankietowanych osób LGBTQ twierdzi, iż widok postaci z dobrze przedstawioną tożsamością płciową i/lub orientacją seksualną sprawia, że czują się lepiej. Tymczasem ponad 60% graczy niezaliczających się do LGBT+ twierdzi, że posiadanie głównego bohatera o odmiennej od heteroseksualnej orientacji lub innej niż cispłciowa tożsamości nie ma wpływu na ich decyzję o zakupie lub zagraniu w dany tytuł. Co ciekawe, 10% tej grupy było jeszcze bardziej skłonnych kupić lub zagrać w pozycję oferującą taką możliwość.
Według prezeski zarządu GLAAD–u, Sary Kate Ellis, branża gier nie nadąża za współczesnymi mediami pod względem reprezentacji mniejszości seksualnych i tym samym zawodzi swoich odbiorców.
Istnieje kilka powodów niewystarczającej reprezentacji mniejszości seksualnych w branży gier. Niektóre przyczyny wykluczenia mają charakter pasywny – często producenci gier nie biorą pod uwagę tego, że powinni reprezentować mniejszości, albo nie postrzegają nas jako odbiorców swoich tytułów. Inne powody wykluczenia są aktywne – firmy zakładają, że gracze są wrogo nastawieni do treści związanych z LGBTQ, i że może ich to odepchnąć od tytułów pamiętających o takiej reprezentacji.
W swoim komunikacie prasowym GLAAD zaleca zwiększenie odsetka gier z reprezentacją mniejszości seksualnych, promowanie inkluzywności i akceptacji, konsultowanie komunikatów medialnych z ekspertami od problematyki osób LGBTQ oraz zatrudnianie osób o odmiennej od heteroseksualnej orientacji lub innej niż cispłciowa tożsamości na stanowiskach kierowniczych.
Posiadam Game & Watcha wydanego z okazji 35-lecia serii The Legend of Zelda. Bardzo dobrze pokazuje godzinę. Polecam.