14
14.06.2023, 17:00Lektura na 2 minuty

Raport: TikTok staje się głównym źródłem informacji młodzieży

Coraz mniej ludzi na świecie ufa tradycyjnym mediom. W siłę rosną Instagram i TikTok.


Antoni „Darkling” Antoszek

Wnioski z raportu Reutersa poświęconego dostępowi do najnowszych informacji w internecie w skali całego świata są niepokojące. O 10 p.p. względem 2018 r. zmniejszyła się liczba osób, które wchodzą na strony internetowe lub do aplikacji, by przeczytać tam newsy. Zaufanie do newsów spadło o 2 p.p. – tylko 40% ankietowanych twierdzi, że w większości wierzy w przeczytane informacje. W Stanach Zjednoczonych, choć zaufanie wzrosło o 6 p.p., z wynikiem 32% wciąż jest jednym z najniższych na świecie.


Kryzys mediów

O 2 p.p. względem zeszłego roku, do 56%, wzrósł lęk przed niemożnością odróżnienia prawdziwej informacji od fake newsa. Względem 2017 r. aż o 15 p.p. zmniejszyła się liczba osób, które w ogóle twierdzą, że bieżące informacje ich interesują.

Przesłanie raportu jest jasne – tradycyjne media mają problem. Niemal żadna statystyka nie wskazuje na rosnącą chęć dostępu do sprawdzonych i rzetelnych newsów, co w dobie dezinformacji wydaje się szczególnie niepokojące.


Skąd wiesz? Z TikToka

W siłę rośnie jednak TikTok. Dla aż 20% osób na świecie w wieku od osiemnastu do dwudziestu czterech lat stanowi on źródło bieżących informacji. Bez kryterium wiekowego jest to jedynie 6%, jednak, co ciekawe, aż 14% światowej populacji jako źródło newsów postrzega Instagrama. Wyniki obu platform wzrosły o 2 p.p. względem zeszłego roku.

Co ciekawe, TikTok jest wykorzystywany do pozyskiwania bieżących informacji głównie w mniej zamożnych krajach. Pięć ankietowanych państw, w których ludzie najczęściej szukają newsów na TikToku, to Peru, Tajlandia, Kenia, Malezja i Republika Południowej Afryki. Newsy na TikToku najrzadziej wyszukują zaś… Niemcy, Japończycy i Duńczycy (robi to kolejno 3%, 3% i 2% populacji). W Polsce informacje na TikToku wyszukuje 11% mieszkańców.

Dyrektor Instytutu Reutersa, Rasmus Nielsen, twierdzi, że nie ma podstaw, by przypuszczać, iż ankietowani młodzi ludzie kiedykolwiek przerzucą się z TikToka na tradycyjne strony internetowe (pomijając już np. drukowane gazety) tylko dlatego, że dorosną. Funkcja informacyjna mediów społecznościowych prawdopodobnie będzie więc stawać się coraz trudniejsza do zignorowania.


Czytaj dalej

Redaktor
Antoni „Darkling” Antoszek

Moim ulubionym zajęciem związanym z grami jest notoryczne umieranie w Dead Cells. Interesują mnie nowe technologie, ale nie mogę oprzeć się wrażeniu, że wszystko, co było na ich temat do powiedzenia, napisał już Philip K. Dick. Lubię robić kawę, filozofować i obserwować swojego kota.

Profil
Wpisów248

Obserwujących2

Dyskusja

  • Dodaj komentarz
  • Najlepsze
  • Najnowsze
  • Najstarsze