Rime: Developerzy obiecali zdjąć Denuvo po tym, jak hakerzy złamią zabezpieczenia

Od pecetowej premiery Rime – wyraźnie inspirowanej produkcjami studia Ico gry, w której jako dziecko eksplorujemy pełną tajemnic samotną wyspę – minęły trzy dni. Jako że developerzy ze studia TequilaWorks zdecydowali się na wykorzystanie w grze zabezpieczeń Denuvo, steamowe fora szybko wypełniły się standardowymi narzekaniami na DRM. Z czasem na burzę poczuł się zmuszony zareagować jeden z projektantów gry, kryjący się pod pseudonimem Dariuas. Temat, który założył, ma następującą treść:
Przeprowadzaliśmy w studiu różne dyskusje na temat Denuvo, i jednym z kluczowych punktów każdej rozmowy było to, że chcemy zapewnić jak najlepsze doświadczenie każdemu, kto zagra w RiME. RiME to bardzo osobiste doświadczenie, opowiedziane zarówno przy pomocy obrazu, jak i dźwięku. Kiedy gra zostaje złamana, powstaje ryzyko, że pojawią się problemy związane z obiema tymi kwestiami. Chcemy zrobić wszystko, by zapobiec temu w RiME. Jesteśmy bardzo oddani tej sprawie, ale zdajemy sobie sprawę, że nic nie jest niezniszczalne. Dlatego zapowiadamy, że jeśli RIME zostanie złamane, wypuścimy pozbawioną Denuvo wersję gry i zaaktualizujemy ją na wszystkich platformach.
Gracze okazali się nieszczególnie przekonani rozumowaniem twórców. Ton odpowiedzi w temacie nadała już pierwsza odpowiedź:
Więc uczciwi klienci dostaną lepszą wersję, gdy gra zostanie złamana przez piratów? To brzmi jak jakiś krętacki model biznesowy.
Po serii gniewnych komentarzy innych użytkowników Dariuas dodał:
Hej chłopaki, Oczywiście nie możecie zgadzać się z tym, co mówię, ale możemy zachować minimum kultury? Postanowiliśmy użyć Denuvo, żeby ochronić grę przed potencjalnymi piratami. To tylko proste fakty. Denuvo to nie DRM, to oprogramowanie antyingerencyjne. Zresztą jak już wspomniałem – jeśli RiME zostanie złamane, zaktualizujemy wersje na wszystkie platformy wersją gry pozbawioną Denuvo.
Minimum kultury, rzecz jasna, nie zostało zachowane. Wielu komentatorów zaczęło zwracać uwagę, że Denuvo powoduje u nich problemy z wydajnością, na co Dariuas odpowiedział, że jest to problem gry, nie zabezpieczeń, i że analizują wszystkie problemy do załatania. Nieprzerwana wściekłość i tak doprowadziła jednak do zamknięcia tematu. Spory na temat tego, czy strategia TequilaWorks jest słuszna, przeniosły się gdzie indziej – nie są jednak pierwszymi developerami, którzy postąpili w podobny sposób. Podobną taktykę (wydać grę z Denuvo, zdjąć zabezpieczenia po paru miesiącach) zastosowało zarówno id Software przy okazji Dooma, jak i studio Playdead w niezależnym Inside.
Czytaj dalej
11 odpowiedzi do “Rime: Developerzy obiecali zdjąć Denuvo po tym, jak hakerzy złamią zabezpieczenia”
Dodaj komentarz
Musisz się zalogować, aby móc dodać komentarz.
popieram ale niestety tej gry na peceta nic już nie uratuje, niecałe 10 tys kopii wg steamspy, i jeszcze te lamenty graczy, następnym razem w ogóle nie zrobią gry na peceta i tyle, i nie będzie płaczu o DENUVO
Bo jaki miałoby sens trzymanie denuvo po złamaniu?|Też mi wielka rzecz
Denuvo jak najbardziej pogarsza rozgrywkę gdyż Denuvo to nic innego jak szyfrowanie i deszyfrowanie w locie co oznacza że komputer poza tym iż używa procesora do obliczeń związanych z grą oraz procesami w systemie musi jeszcze wspierać szyfrowanie i deszyfrowanie
Rozpowszechniajcie dalej te bzdety o Denuvo, aż może sami zaczniecie w nie wierzyć XD Tyle lat, a ludzie coraz głupsi.
XDD|2017 a ludzie wciąż opowiadają o tym niszczeniu dysków, psuciu komputerów, zalewaniu procesora.|Szkoda czytać
Podejrzewam że spodziewali się nie wiadomo jakiego sukcesu i dlatego wydali kasę na zabezpieczenia. Tylko że chyba zainteresowanie słabe skoro muszą tak podbijać posty w mediach społecznościowych
@fiflak0 |Ta jasne. MGS V PP działa na tosterze a ma Denuvo i nie ma problemów z absolutnie niczym (oprócz Konami).
Nigdy nie mialem problemow z Denuvo i pewnie miec nie bede, nie rozumiem o co zawsze sie tyle osob pluje. Moze po prostu graja na potato pc i zwalaja na zabezpieczenia. W ogole tworcy maja pelne prawo do chornienia swojej produkcji w dowolny sposob, wiec takie tematy sa mocno bez sensu.
Mi też nigdy denuvo nie zaszkodziło 😉
Denuvo ma dwie wady (z punktu widzenia legalnego gracza)1. Zabezpieczenie wykorzystuje metody szyfrowania, a jak wiemy szyfrowanie = zużycie CPU|2. Denuvo utrudnia modowanie gry. Scena modderska DOOMa wprost określiła, że po zdjęciu Denuvo otwierają się przed nimi nowe możliwości.
Denuvo nie jest tanie (na ich starej stronie było więcej info). Obecnie mają sprytną politykę, bo jasne jest, że więcej wyduszą po prostu od każdego ciągnąc tyle kasy na ile go stać (chcą zarabiać na wszystkich, a nie tylko na wielkich studiach). Innymi słowy jest drogo, ale drogo na każdego indywidualną kieszeń.