5.04.2024, 09:00Lektura na 2 minuty

Roblox: Szef studia broni dzieci zarabiających w grze

W tle oskarżenia o to, że Roblox stał się miejscem, w którym dla zarobku wykorzystywana jest praca dzieci.


Michał Gąsior

Roblox przyciąga dziesiątki milionów odbiorców z całego świata, w tym również dzieci. Te ostatnie były często przyczynkiem licznych kontrowersji związanych z grą. Twórców oskarżano już między innymi o ułatwianie nieletnim uczestnictwa w hazardzie. Roblox Studios oskarżano również o wykorzystywanie pracy młodszych graczy do osiągnięcia zarobku. Do drugiej z wymienionych kwestii odniósł się niedawno szef firmy, Stefano Corazza.

Dziennikarz Eurogamera, Chris Tapsell, wypytywał Corazzę o reputację Robloksa w kontekście zarzutów o zarabianiu na pracy dzieci. Kontrowersja wyrosła z faktu, że każdy, nawet najmłodszy gracz może stworzyć własną grę wewnątrz produkcji i zdecydować o jej monetyzacji. W takim przypadku firma brała procent z dokonanych w ramach nich transakcji, a więc zarabiała pośrednio na tym, co zostało stworzone również przez osoby poniżej 18 roku życia. Szef Roblox Studios widzi to jednak inaczej:


Nie wiem, można tak powiedzieć o wielu rzeczach prawda? Możesz stwierdzić „Okej, my wykorzystujemy pracę dzieci, prawda?” Ale możesz też pomyśleć, że oferujemy ludziom z każdego zakątka świata warunki do zdobycia pracy, a nawet przychodu. Tak więc mogę być piętnastolatkiem z Indonezji, żyć w slumsach, a teraz, tylko przy użyciu laptopa, tworzyć coś, co zarabia na siebie pieniądze i mnie utrzymuje.


Corazza zwrócił uwagę również na średnią wieku odbiorców Robloksa z własnymi grami, która jest większa niż próg pełnoletności.


Zawsze jest druga strona tego, kiedy idziesz w stronę szerszego i zdemokratyzowanego środowiska – w tym przypadku dotyczącego także młodszej publiczności. Nasz przeciętny twórca gier ma ponad 20 lat. Oczywiście są też nastolatki, część z nich zatrudniliśmy i mieli miliony graczy na [swojej - dop. red.] platformie.


Dodał również, że „miliony dzieci uczą się kodować każdego miesiąca”, co miałoby się przełożyć na zdobycie pracy związanej z programowaniem.

Zarzuty, które odpierał Stefano Corazza, były formowane już kilka lat temu, między innymi na kanale YouTube People Make Games. W jednym z materiałów poruszony został wątek zarabiania na pracy graczy, w tym dużej części tych mających mniej niż 18 lat.


Czytaj dalej

Redaktor
Michał Gąsior

Gracz kiszący się przez większość życia na słabiusieńkim pececie, stąd pałający miłością do kilku tytułów wydanych przed swoim rokiem urodzenia jak Thief 2 czy Heroes III. Niezdrowo analizujący spójność mechanik gry ze światem przedstawionym. Zawsze daje najwięcej punktów w charyzmę. Fortnite spalił mu zasilacz.

Profil
Wpisów278

Obserwujących1
Roblox
Ocena redakcji
-
Ocena użytkowników
10
Platformy
-
Gatunek
-
Producent
-
Roblox

Dyskusja

  • Dodaj komentarz
  • Najlepsze
  • Najnowsze
  • Najstarsze