Shadow of the Tomb Raider: Dziś premiera. Jak grę przyjęli recenzenci?

Shadow of the Tomb Raider: Dziś premiera. Jak grę przyjęli recenzenci?
Zdaniem niektórych Lara złapała lekką zadyszkę.

Najnowsze przygody Lary rozgościły się już na półkach sklepowych, a niezdecydowanym w podjęciu decyzji o zakupie (lub odpuszczeniu) gry pomóc mogą opinie recenzentów. Okazuje się, ze choć produkcja generalnie spotkała się z dobrym odbiorem (od 78 do 83% na Metacriticu w zależności od platformy), nie wszystko wyszło w niej idealnie. Poniżej znajdziecie wybrane opinie i oceny:

  • DarkStation – 5/5
  • GameStar – 91/100
  • IGN – 9/10
  • PC Gamer – 84/100
  • GamesRadar+ – 4/5
  • PCGamesN – 7/10
  • Trusted Reviews – 3,5/5
  • GameSpot – 6/10
  • The Telegraph – 2/5
  • DarkStation jest zachwycone najnowszym Tomb Raiderem i uważa, że stanowi on esencję gier akcji:

    Jeśli Uncharted zyskało sławę dzięki orężowi wykradzionemu zużytemu Tomb Raiderowi (przed jego rebootem), Shadow of the Tomb Raider odbiera go z powrotem, stając się pod względem oprawy i rozgrywki esencją przygodowych gier akcji. Nie tylko czerpie ze spuścizny serii, ale wraca do jej korzeni, przywracając eksplorację, której nieobecności nawet nie zauważyliśmy w poprzednich grach, przedzierając się przez ekscytujące sekwencje akcji. Robiąc to, Shadow of the Tomb Raider stało się najbardziej chwytającą za serce częścią serii od czasu pierwszej odsłony.


    Recenzent PC Gamera kwituje sprawę krótko:

    Większy nacisk na łupienie grobowców i gruntownie poprawione skradanie się czynią tę grę jedną z najlepszych współczesnych przygód Lary Croft:


    PCGamesN docenia solidną rozgrywkę, ale narzeka na kiepską fabułę:

    Eidos Montreal dodało do Tomb Raideraswój charakterystyczny sznyt w dziedzinie rozgrywki, tworząc najbardziej satysfakcjonującą mieszankę walki, eksploracji i zagadek w historii serii. Niestety zalety mechaniki psuje opowieść, która nie potrafi dostarczyć przekonującego studium osobistych demonów Lary.


    GameSpot docenia perfekcję we wprowadzeniu starych rozwiązań, ale z uwagi na nikłą innowacyjność ocenia grę dość surowo:

    Eelementy Tomb Raidera, które czynią go tak fantastycznym – odkrywanie tajemnic starożytnych ruin, mierzenie się z imponującymi wyzwaniami grobowców i eksplorowanie egzotycznych lokacji – są wciąż obecne w Shadows i nadal są tak wybitne, jak zawsze. Niestety fundamentalne mechanizmy, które są z serią od połowy dekady, zaczynają pokazywać swe ograniczenia.


    Zdecydowanie najbardziej krytyczny jest The Telegraph, choć trzeba pamiętać, że to portal gazety codziennej, a nie medium branżowe:

    Jako gra z cyklu Tomb Raider, jako gra w ogóle oraz jako opowieść Shadow of the Tomb Raider wypada z łask. To poważne rozczarowanie w odniesieniu do serii, która poprzednio rosła w siłę, oraz znak, że być może to wcielenie Lary Croft powinno wybrać się na emeryturę.


    Naszą opnię poznacie w nadchodzącym CDA 11/2018. Recenzję napisał Krigore. Zwiastun premierowy gry znajdziecie TUTAJ.

    26 odpowiedzi do “Shadow of the Tomb Raider: Dziś premiera. Jak grę przyjęli recenzenci?”

    1. Lara złapała lekką zadyszkę.

    2. Gość z the telegraph pewnie prosił o pomoc jakiegoś młodziana,żeby odpalić konsolę/grę na pc.|Niech się nie zabierają za recenzję,bo juz kilka potworków popełnili,anyway,przynajmniej nie boją się wyrazić swojego zdania ;p

    3. Tomb r to powinien był się skończyć na tr legend, po drodze 4,5,6 nie powinny były w ogóle powstać, no ale taśmowa produkcja gier nigdy nie wychodzi na dobre i dlatego komercha wyklucza nazwanie gier sztuką

    4. Ja jakoś nie mogę się przekonać do tej serii. Granie kobietą po prostu mi nie leży. Nie mogę się wczuć w gry, w których steruje się płcią przeciwną.

    5. Po „Tomb Raider” już przestałem wymagać fabuły. Chciałem klimatu, rozgrywki, grobowców. Rise mnie nieco męczyło śniegiem, ale przywróciło wiarę w nową Lare. Grało mi się świetnie. Jeśli Shadow ma znów świetny klimat i więcej grobowców, to będę zachwycony!

    6. @rajker, TR 4 był świetny, TR 5 powinien być dodatkiem do 4, a TR 6 byłby dobry, gdyby studio się w porę ogarnęło, a Eidos i jego funfle nie naciskali na jak najszybsze wypuszczenie gry. A TR Legend był średni mocno, Anniversary już był zdecydowanie lepszy.

    7. Hej jaOlek. Mam taką radę dla ciebie. Wyobraź sobie ze jesteś za jej plecami i w pewnym sensie ją ochraniasz(trzymasz kciuki żeby nic złego jej się nie stało ) .To zupełnie zmienia rozgrywkę. Nie utożsamiaj się z nią tylko dotrzymuj jej towarzystwa : )

    8. Info dla wszystkich. Po włączeniu dx12 gra pracuje w pełnym SLI . W rozdzielczości 3440×1440 wszystko na maksa , jedynie wygładzanie krawędzi mam smaa to gtx 1080 generuje 45-70 klatek. W dx12 załącza mi się druga gtx 1080 i mam 75-100 klatek : ) . Z tym że ta grę przejdę na 27 calowym asusie 3D . Na starcie mamy bowiem dostępny tryb 3D vision. Porzednie tez przechodziłem na tym monitorze i powiem wam ze ta seria ma najlepsze 3D ever. Także sami widzicie ze gra od strony technicznej jest bardzo dopracowana

    9. Duzo nie ukonczylem ale gra sie niezle dla mnie obecnie gra oscyluje w granicach 8-8,5 czyli tyle co spider. Za malo tu nowosci i ma kilka slabszych stron od konkurencji tak samo jak pajaczek

    10. Szkoda, że Lara po wejściu i wyjściu z wody nie ma mokrych włosów, a co dopiero ubrań 😛

    11. Trochę zły moment na premierę wybrano. Wyjście przygód Spider-Mana na PS4 może mocno odbić się na wynikach sprzedaży. Czas jednak pokaże, ale wątpie, aby Tomb Raider osiągnął lepsze wyniki sprzedaży od przygód człowieka pająka.|@GGrzebyk|Dziwne,że tego tam nie ma, tymbardziej że w grze jest niemało wody. Obecnie to raczej standard, aby coś takiego dawać.

    12. Pierwszy reebot był fajny, drugi trochę nudził, a tez sceneria mi nie pasowala. Lara pływa w lodowatej wodzie i nic jej nie jest? Mogli zrobić jakiś mechanizm z ogrzaniem przy ognisku do czasu aż nie zdobędziemy np pianki izolującej. Immersja była by lepsza, przynajmniej w moim przypadku. Jak część trzecia to znowu to samo to podziękuję, bo już wieje nudą. Tak samo jak AC: Syndicate nie mogę już przemóc, bo znowu to samo.

    13. @Scorpix – pająk jest tylko na PS4 i nie wszyscy lubią komiksy (np ja). Jak wiadomo twórcy TR lubią się z Microsoftem, więc może to tak specjalnie, żeby przykryć premierę.

    14. @Dives|Fakt, ze Spider-Man wyszedl tylko na PS4 moze nie byc wystarczajaca przeszkoda, aby wyprzedzic sprzedaz Tomb Raidera na wszystkich platformach.|https:www.game-debate.com/news/25739/marvels-spider-man-fastest-selling-game-of-the-year-in-uk-beats-far-cry-5-and-god-of-war|Nie trzeba lubiec komiksow, aby polubiec pajaka, bo to po prostu jest bardzo dobra gra i kandydat na GOTY.

    15. @Scorpix no dziwne, dziwne też mnie to zaskoczyło, do tego błędy w dialogach (brak spójnośći, dialogi nakładają się na siebie, różne poziomy głośności) masa bugów z ruchem Lary, AI przeciwników jak w grze z 2000 roku, bugowanie się oświetlenia (choć sama grafika jest całkiem ok). W jednym z miast aż ziewałem od nudnych dialogów, brak przeplotu akcji w niektórych momentach. Nie tego się spodziewałem w grze za ~300zł

    16. W ogóle przyjrzałem się dokładniej nowemu Tomb Raider i odniosłem wrażenie, że świetnym pomysłem na zakończenie trylogii będzie zrobienie gry podobnej (lub wręcz skopiowanie) do Uncharted 4/ Trzeba jednak mierzyć siły na zamiary, o czym twórcy SotTR chyba nie wiedzieli, więc wyszedł taki poprawny klon Uncharted 4, który niczym się nie wyróżnia i jest gorszy od gry, która wyszła kilka lat temu i to nawet pod względem grafiki. W grze dość dużo się pływa, a nie ma nawet mokrej odzieży po wyjściu z wody.

    17. EDIT: Chodziło mi, że twórcy uznali, że fajnie będzie skopiować Uncharted 4, a nie, że ja tak uważam.|Swoją drogą PS4 ma ponoć o wiele mniejszą moc od nowych komputerów, ale jak się porówna Spider Mana i SotTR, to tego nie widać. Tylko liczba klatek ratuje honor komputerów.

    18. Moim zdaniem wszystko w nowej odsłonie jest lepsze niż w RoTRze, zaczynając od lokacji, dżungla jest o wiele bardziej klimatyczna i przypomina starsze TR niż zaśnieżona Rosja. Oprócz tego więcej grobowców, więcej dialogów, silniejszy charakter Lary (bardziej waleczny, morderczy), nowa rozgrywka (jak chociażby linka, której nie było jeszcze w tej trylogii, a w klasykach tak), kończąc na stroju, który w końcu przypomina ten ze starszych części i pełni swoją rolę – uwydatnia pewne części ciała 🙂

    19. Fallschirmjager 15 września 2018 o 10:24

      No to zaczynam :). Locked and loaded!

    20. Fallschirmjager 15 września 2018 o 11:11

      Wszystko dobrze, aż do teraz, zaczęło się zacinać przy wejściu do jaskini, gdzie pierwszy raz można się zanurzyć… Ech… A grafika ładna, Lara bardzo fajna itp. ale tak na prawdę za wcześnie, by ocenić, bo wciąż jestem w samouczku tak na prawdę. Czy komuś też się zaczęło zacinać?

    21. CzlowiekKukurydza 15 września 2018 o 18:19

      @Fallschirmjager Wygląa na to, że jakiś graficzny bajer wysysa życie z Twojego sprzętu.

    22. Pytanko, bo szczerze mówiąc mnie ten tytuł interesuje (jak każdy nowy TR), jak Rise działa w rozdziałce QHD (2560 × 1440) na maksa wszystko przy 60 kl.s (TressFX wyłączony), to jak będzie śmigał ten TR? Wymagania wyższe od Risea? Nie powiem, bo czekam na pirata by stetować czy/jak będzie działał, ale nie mam za bardzo cierpliwości i bym z chęcią już kupił 😉

    23. Fallschirmjager 19 września 2018 o 11:41

      @Hagan Kupiłem na allegro o 50 zł taniej. Nawet Boxowego wydania nie ma w Polsce. Żenada. Ech, może trzeba było to jednak kupić na PS4, ale wole 1000x sterowanie na klawie i myszce. Nieporozumienie, a Edycja Croft to już sobie podziękuję, ponad 300 zł. Niedługo gra będzie kosztowała ponad 700 zł za edycję kolekcjonerską i tak będzie z roku na rok coraz gorzej, a normalne wydanie 300 zł. Ceny z kosmosu. Dla takiego Niemca 60 euro to tyle, co u nas 60 zł. A W3 kosztował chyba ponad 100, ale warte pieniędzy.

    24. Fallschirmjager 19 września 2018 o 11:51

      WWII od Activision dalej 260 zł, nawet 50 zł byłoby mi szkoda za to samo, co rok temu (i wiele lat wstecz). Wolę MW4. Płacimy za grę PC już tyle samo, co za edycję na konsolę. Wniosek jest prosty, trzeba się niestety przerzucić na konsolę całkowicie. Chyba, że tak jak ja, kupuje się grę raz na ruski rok i tylko tytuły AAA, jak Rockstar, Square Enix (SotTR) plus „własne” mniej znane firmy jak Bohemia (ile czasu spędziłem w ARMA III, samemu tworząc bitwy, hoho), czy dobry RPG jak ostatnio Divinity 2.

    25. Fallschirmjager 19 września 2018 o 11:57

      Co do Bioware (który się schrzanił) czy Bethesdy, różnie z nimi bywa, raz wydadzą coś dobrego, ale przeważnie dziś same gnioty. Bo czym nazwać Mass Effect Andromeda, Anthem (nawet nie RPG) czy DA: Inquisition? A Fallout 76 nie dla mnie, bo nie gram multi. Fallout przestał właściwie istnieć, TES to samo. Wydadzą to nawet dla roztoczy, ostatnio moda taka, zamiast nowe części. Jeszcze mają pretensje, że nowe części powstają, bo je kupujemy, „no shit sherlock”, po to właśnie to robimy, bo chcemy coś nowego…

    26. Fallschirmjager 19 września 2018 o 12:05

      Jeśli gry zamierzają teraz być „wieczne”, to beze mnie. Single Player zamiera, teraz wszystko musi koniecznie mieć multi, nawet Fallout, który zawsze był stricte SP. Czekam na MMO pasjans/saper. Teraz rzadko wyjdzie dobry single. Single teraz jest traktowany jako dodatek, a kiedyś było odwrotnie. Jeszcze te skiny nie skiny i inne duperele jak lootboxy, dlc nowa postać, dlc nowy armor, bleeh; abonament na WoW już mnie nie kręcił. Pozostaje jeszcze PS4 i NaughtyDog oraz God of War. Reszta bez fabuły.

    Dodaj komentarz