Shenmue I i II: Bez tych gier nie byłoby GTA V, Fallouta 3, Heavy Raina i Mass Effecta... a teraz wracają! [WIDEO]
Przy okazji zapowiedzi remasterów pomówmy przez chwilę, dlaczego tak bardzo nie obchodzi was Shenmue, a tak bardzo powinno.
Powiedzieć, że wydana w 1999 gra Yu Suzukiego (wcześniej znanego ze ścigałek w rodzaju Hang-On czy Virtua Racing) była fenomenem, to nic nie powiedzieć. Jej filmowa narracja położyła podwaliny pod rolpleje w rodzaju Mass Effecta, a struktura świata stała się standardem wyczuwalnym chciażby w serii GTA. Nieodrodnym spadkobiercą obu klasycznych odsłon Shenmue pozostaje cykl Yakuza (recenzję najnowszej odsłony możecie przeczytać w aktualnym wydaniu CDA). To Shenmue wprowadziło znane z Heavy Raina czy The Walking Dead sekwencje QTE i jako pierwsze legitymowało się faktycznie „żyjącym” światem (ze zmienną pogodą, cyklem dnia i nocy, wpływem czasu na wydarzenia i ponad 300 unikalnymi enpecami!), masą znaczników oznaczających aktywności poboczne oraz niebywale interaktywnym otoczeniem.
Ambitny projekt, tworzony przez ponad sześć lat (co w latach 90. było sytuacją bezprecedensową) za niespotykane wówczas pieniądze, przeszedł do historii jako „ojciec sandboksów”. Z tej perspektywy nie dziwi, że kickstarterowa zbiórka na jego trzecią odsłonę stanęła na kwocie 6,3 mln dolarów (po dziś jest to rekord w historii serwisu). Niestety nie dziwi również anonimowość Shenmue w oczach polskiego gracza. Pierwowzór ukazał się na nieprzesadnie u nas popularnej konsoli Dreamcast („dwójka” trafiła również na pierwszego Xboksa)...
...co jednak, jak zapowiedziała właśnie Sega, ma się wkrótce zmienić!
Zbiorcze, „definitywne” wydanie Shenmue I i II zadebiutuje jeszcze w tym roku na PC, PS4 i XBO. Poza skalowalną rozdzielczością, wyborem klasycznego bądź współczesnego układu sterowania i angielskiego lub japońskiego dubbingu developerzy planują zaktualizować interfejs i poprawić oprawę graficzną.
Także w tym roku powinno się ukazać Shenmue III, które jednak przedstawia nam się dość niemrawo. Gra ominęła ubiegłoroczne targi E3 (bo twórcy „chcieli poświęcić czerwiec na produkcję, stąd w rezultacie nie dadzą rady”), a na Gamescomie pokazała się z nieszczególnej strony (prezentując pierwszy zwiastun, powszechnie krytykowany za mimikę nieprzystającą do naturalnych ekspresji homo sapiens). Od tego czasu developerzy zaprezentowali nieco nowych screenów i artworków, a Yu Suzuki nieśmiało przebąknął (na łamach gamersflag.com), że „trójka” być może utoruje drogę kolejnej odsłonie.
Czytaj dalej
Do lutego 2023 prowadziłem serwis PolskiGamedev.pl i magazyn "PolskiGamedev.pl", wcześniej przez wiele lat kierowałem działem publicystyki w CD-Action. O grach pisałem m.in. w Playu, PC Formacie, Playboksie i Pikselu, a także na łamach WP, Interii i Onetu. Współpracuję z Repliką, Dwutygodnikiem i Gazetą Wyborczą, często można mnie przeczytać na łamach Polityki, gdzie publikuję teksty poświęcone prawom człowieka, mniejszościom i wykluczeniu.