Six Days in Fallujah: Muzułmańska organizacja wzywa Valve, Sony i Microsoft do uniemożliwienia sprzedaży produkcji
„Gra jest symulatorem mordowania Arabów, gloryfikującym akty przemocy, które pochłonęły życie ponad 800 irackich cywilów, a także usprawiedliwiającym nielegalną inwazję na Irak i wzmacniającym islamofobiczne narracje”.
Czego byśmy nie mówili o dojrzałości branży czy artystycznych dokonaniach developerów, gry wideo wciąż nie mają w kulturze takiego statusu jak filmy czy książki. Co jakiś czas pojawia się więc produkcja, która z miejsca wzbudza kontrowersje, ponieważ rzekoma lekkość medium nie licuje z powagą podejmowanego przez nią tematu.
Taki los spotkał ponad dekadę temu Six Days in Fallujah. Krótko po zapowiedzi tytuł skrytykowali weterani i organizacje antywojenne, co doprowadziło ostatecznie do wycofania się Konami z planów wydania gry. Nie da się jednak ukryć, że II bitwa o Faludżę do dziś budzi żywe emocje – w jej trakcie Amerykanie używali bowiem pocisków z białym fosforem, a wojsko USA jest oskarżane o stosowanie w czasie starcia bomb zapalających przeciwko ludności cywilnej.
Twórcy jednak się nie poddali i po latach powrócili do tematu, raz jeszcze wzbudzając kontrowersje. Nie brakło bowiem obaw, że dzieło Highwire Games nie potraktuje tematu z odpowiednią powagą i ostateczny efekt będzie jedynie „propagandową wydmuszką”. Studio szybko przyznało, iż omawianych wydarzeń nie da się ukazać w oderwaniu od polityki, dlatego przy produkcji konsultuje się nie tylko z biorącymi udział w bitwie marines, ale także 26 irackimi cywilami obecnymi w tamtym czasie w mieście. Na podstawie pierwszego gameplayu trudno jednak powiedzieć cokolwiek na temat ostatecznego kształtu gry.
Obietnice twórców nie uspokoiły sceptyków. Dbająca o prawa muzułmanów w USA Council on American-Islamic Relations (CAIR) zwróciła się do Valve, Microsoftu i Sony, by nie dopuściły do dystrybucji Six Days in Fallujah na swoich platformach.
CAIR twierdzi, że w swej istocie gra jest „symulatorem mordowania Arabów”, gloryfikującym akty przemocy, które pochłonęły życie ponad 800 irackich cywilów, a także usprawiedliwiającym nielegalną inwazję na Irak i wzmacniającym islamofobiczne narracje. II bitwa o Faludżę była brutalną i krwawą bitwą podczas wojny w Iraku, w której zginęło ponad 800 cywilów. Po tym tragicznym epizodzie armia USA była ostro krytykowana za swoją taktykę, w tym użycie białego fosforu. Od czasu owej bitwy w Faludży urodziło się wiele irackich dzieci z wadami wrodzonymi.
Jak dodaje Huzaifa Shahbaz z CAIR-u:
Branża gier musi przestać dehumanizować muzułmanów. Gry wideo takie jak Six Days in Fallujah służą jedynie gloryfikowaniu przemocy, która pochłonęła życie setek irackich cywilów, usprawiedliwiania wojny w Iraku i wzmacniania nastrojów antymuzułmańskich w czasach, gdy antymuzułmański fanatyzm nadal zagraża życiu ludzi.
Twórcy Six Days in Fallujah nie odnieśli się jeszcze do zarzutów.
Czytaj dalej
Czytelnik CD-Action od prawie 25 lat, redaktor od 2018. Kocham Soulsy i zrobię wszystko, by inni też je pokochali. Szef działów zapowiedzi i recenzji.