31.10.2024

Światowy Dzień Internetu: średnio spędzamy blisko 7 godzin dziennie przed ekranami

Światowy Dzień Internetu: średnio spędzamy blisko 7 godzin dziennie przed ekranami
Raport sporządzony przez Zero Tenacity

Badania przeprowadzone przez DataReportal wskazują, że średnio człowiek spędza około 6 godzin i 40 minut dziennie przed różnymi ekranami. National Institute of Health zwraca uwagę, że przerwy i równowaga między czasem online a offline pomagają w zmniejszeniu stresu i poprawiają jakość snu. W Światowy Dzień Internetu przypominamy graczom, że wirtualna rzeczywistość może być równie wciągająca, co wymagająca, dlatego zdrowy balans jest niezbędny.

Balans to podstawa

Cyfrowy świat stał się integralną częścią życia każdego z nas, a szczególnie graczy. To właśnie internet umożliwia nam dostęp do rozrywki i możliwość współrywalizacji na wirtualnych arenach, ale warto pamiętać o zasadach, które pomogą nam korzystać z tego narzędzia w bezpieczny i odpowiedzialny sposób. Światowy Dzień Internetu to moment, aby podkreślić znaczenie odpowiedzialnego korzystania z internetu.

Zero Tenacity jako organizacja esportowa, która kilkakrotnie zdobyła Mistrzostwo Polski wygrywając rodzimą Ultraligę, chce dbać o dobro graczy, szczególnie podczas długich sesji gamingowych. Założyciel podkreśla wagę utrzymania zdrowego balansu pomiędzy światem rzeczywistym i wirtualnym:

Uważam, że niezwykle ważne jest, aby szeroko rozmawiać o odpowiedzialnym korzystaniu z Internetu, zwłaszcza z punktu widzenia gier wideo. Jest to dziedzina, która stale się rozwija i w wielu krajach wciąż nie w pełni zdefiniowana i pełna uprzedzeń. Każdy medal ma dwie strony. Dzieci i ogólnie wszyscy internauci lubią odnajdywać swoje miejsce w społeczeństwie, być akceptowani, otaczać się ludźmi o podobnych poglądach, a wszystkie platformy to zapewniają. Wiele aplikacji jest azylem dla kreatywnych dzieci, które odpowiednio pokierowane mogą wynieść z tego wirtualnego świata wiele dobrych rzeczy. W świecie brutalnego cyfrowego konsumpcjonizmu, który obejmuje również gry wideo, powstał problem nadmiernego konsumowania sieci społecznościowych – YouTube, Twitch, czy TikTok. My, jako organizacja, opowiadamy się za odpowiedzialnym graniem i korzystaniem ze wszystkich narzędzi internetowych. Włączamy w cały proces ekspertów, bo czasem trudno jest samodzielnie wyznaczyć granice. Równowaga jest kluczem we wszystkim. Jeśli ktoś chce być częścią naszej społeczności i dalej podnosić świadomość na ten temat, nasze drzwi są dla niego otwartemówi Dimitrije Malešević, założyciel organizacji esportowej Zero Tenacity

Światowa Organizacja Zdrowia (WHO) zaleca co najmniej 150 minut aktywności fizycznej tygodniowo. Stare polskie przysłowie mówi “w zdrowym ciele, zdrowy duch”. Aby osiągać jak najlepsze wyniki na serwerze, należy zadbać o swoje zdrowie fizyczne.

Sport tradycyjny oraz elektroniczny, to z pozoru dwie różne dyscypliny, jednak po bliższym przyjrzeniu i głębszej analizie, możemy znaleźć w nich wiele elementów wspólnych. Zarówno sportowcy jak i esportowcy muszą przestrzegać odpowiedniej rutyny i zasad by osiągać jak najlepsze wyniki. Nawet najmniejsze aspekty mogą mieć przełożenie na ostateczny wynik. Gry komputerowe mnie nauczyły jak zachować spokój podczas startów w łyżwiarstwie. Uważam, że to dzięki nim jestem bardziej odporna na stres i potrafię sobie z nim radzićmówi Hanna Mazur, łyżwiarka szybka, zdobywczyni brązowego medalu na IV Zimowych Młodzieżowych Igrzysk Olimpijskich Gangwon 2024, jednocześnie ambasadorka organizacji Zero Tenacity.

Organizacja Zero Tenacity w Światowy Dzień Internetu przypomina, że to, jak korzystamy z sieci, zależy tylko od nas. Dbanie o bezpieczeństwo, równowagę i odpowiedzialność to zasady, które pozwalają w pełni cieszyć się z internetowej rozrywki i pasji, jaką są gry. Internet ma olbrzymi potencjał i pozwala spełniać pasje i wspólnie bawić się ze znajomymi, a z odpowiedzialnym podejściem jest narzędziem, które wciąż może inspirować i rozwijać graczy na całym świecie. Kluczowym aspektem, nie tylko dla graczy, ale dla wszystkich użytkowników internetu jest edukacja dotycząca niebezpieczeństw i umiejętność ich rozpoznawania. Najczęściej młodzi gracze, bo aż 90% przypadków, padają ofiarą oszustw przez pobranie oprogramowania i gier z nieoficjalnych źródeł.

Nie tylko gracze, ale wszyscy powinniśmy uważać korzystając z sieci – szczególnie korzystając z platform wymagających od nas długiego zaangażowania, takich jak Twitch. To właśnie one potrafią pochłonąć nas na długie godziny.

Odpowiedzialne korzystanie z platform takich jak Twitch polega na ustaleniu limitów czasowych, które pomagają kontrolować ilość czasu spędzanego online. Warto również regularnie robić przerwy, aby uniknąć nadmiernego przeciążenia i skupić się na pasjach, które nie wymagają używania ekranumówi Asaika, streamerka na platformie Twitch, ambasadorka Zero Tenacity.

Świat gier online to przestrzeń pełna możliwości, ale też wyzwań i zagrożeń. Z danych wynika, że przez ostatnie 5 lat liczba stwierdzonych cyberprzestępstw w Polsce wzrosła o 72 procent. Gracze powinni zachować ostrożność wobec nieznanych linków i zawsze sprawdzać autentyczność otrzymywanych wiadomości. Nieuwaga na tym polu może prowadzić do utraty kont z grami oraz cennymi skinami. Unikalne, silne hasła oraz włączenie dwustopniowego uwierzytelniania to podstawowe kroki, by chronić konto przed potencjalnymi atakami. Liczba próby wyłudzeń oraz udanych oszustw w najbliższych latach może rosnąć. Oszuści coraz chętniej korzystają z pomocy sztucznej inteligencji i w 2024 jest to najskuteczniejsza metoda na wyłudzenia danych. Gracze powinni być szczególnie ostrożni na takich platformach jak Steam i nigdy nie klikać w niesprawdzone linki oraz nie podawać swoich danych nieznajomym osobom.

O Zero Tenacity

Organizacja Zero Tenacity od przeszło siedmiu lat skupia się na rozwoju do esportu w Polsce i na Bałkanach. Sukcesywnie stara się podnosić świadomość na temat kompleksowego podejścia do gier, zarówno jako hobby, ale również jako ścieżki zawodowej. Liczne osiągnięcia na tej płaszczyźnie przełamują istniejące z tą branżą stereotypy i uprzedzenia. Członkowie organizacji dbają o zdrowie psychiczne i fizyczne, dzięki czemu obecnie organizacja ma zakontraktowanych zawodników TFT należących do top10 na świecie, czy zespół Counter-Strike zbliżający się do najlepszej trzydziestki. Z kolei dywizja League of Legends wielokrotnie zdobywała tytuł najlepszej drużyny w Polsce dzięki wygranym w Ultralidze.

Dodaj komentarz