1
13.02.2023, 17:00Lektura na 2 minuty

Sztuczna inteligencja oczami Johna Carmacka. Co legenda branży sądzi o AI?

John Carmack podzielił się swoimi przemyśleniami na temat AI. Główny programista Wolfensteina 3D i Dooma wiąże z rozwojem sztucznej inteligencji spore oczekiwania.


Jakub „Jaqp” Dmuchowski

Jeśli przejadł wam się już temat AI, jest to w pełni zrozumiałe. Jednakże tym razem na celowniku znalazło się AGI, czyli Artificial General Intelligence. Poszerzona o człon nazwy dodający jej siły, sztuczna inteligencja ma potencjał do wykonywania złożonych intelektualnie zadań, którym na ten moment podołać jest w stanie tylko i wyłącznie ludzki mózg, a przynajmniej tak uważa John Carmack.


Co przyniesie przyszłość?

Zdaniem byłego dyrektora wykonawczego Mety AI stanie się branżą o wielobilionowej wartości jeszcze przed końcem 2030 roku. Pomimo wielu kontrowersji krążących wokół dostępnych na rynku narzędzi pokroju Midjourney lub ChatGPT, Carmack uważa, że to dopiero początek rewolucji z udziałem sztucznej inteligencji. Co ciekawe sądzi on też, że przyniesie ona naszemu społeczeństwu wiele dobrego.


Świat jest o wiele lepszym miejscem z 8 miliardami ludzi niż wtedy, gdy było ich 50 milionów. Jestem więc przekonany, że suma wartości i postępu ludzkości przyspieszy nadzwyczajnie wraz z przyjęciem sztucznych istot do naszej społeczności.


John Carmack

Teza poparta faktami czy czcza gadanina?

Obecnie jednak są to jedynie przewidywania, a rola, jaką AI odegra w historii ludzkości, pozostaje w sferze gdybania. Jak twierdzi twórca Quake'a, sztuczna inteligencja daleka jest jeszcze od imitowania ludzkiego mózgu choćby w niewielkim stopniu. Jego zdaniem AI nie jest w stanie niczego planować, nie posiada ona także świadomości, chociaż biorąc pod uwagę tempo rozwoju tej technologii, uzyskanie prawdziwej, „silnej” sztucznej inteligencji nie jest nieosiągalne.

Jako przykład procesu, który AGI byłaby w stanie wykonać w pełni samodzielnie, przytoczył on stworzenie komiksu. Odpowiedzialna ona byłaby za wymyślenie scenariusza, oprawę graficzną oraz opracowanie dialogów, co wykracza poza możliwości dostępnych obecnie narzędzi AI, które ograniczone są do jednej, specyficznej funkcji.


Słowa (nie)rzucane na wiatr

Zdawać by się mogło, że takie przepowiednie mógłby głosić ktokolwiek. Należy jednak pamiętać, że John Carmack od 2013 roku pracował nad rozwojem Oculus VR, aż do 2022, kiedy to postanowił skupić się na rozwoju swojego startupu. Startupu, który jak nietrudno się domyślić, związany jest z wykorzystaniem AGI.


Czytaj dalej

Redaktor
Jakub „Jaqp” Dmuchowski

Swoją przygodę z grami komputerowymi rozpoczął od Herkulesa oraz Jazz Jackrabbit 2, tydzień później zagrywał się już w Diablo II i Morrowinda. Pasjonat tabelek ze statystykami oraz nieliniowych wątków fabularnych. Na co dzień zajmuje się projektowaniem stron internetowych. Nie wzgardzi dobrą lekturą ani kebabem.

Profil
Wpisów1478

Obserwujących3

Dyskusja

  • Dodaj komentarz
  • Najlepsze
  • Najnowsze
  • Najstarsze