Ten mod do Gothica 2 zmienia niemal wszystko. Poznajcie projekt Revisioned

Moderzy Gothica to naprawdę wspaniała społeczność – w zasadzie nie ma tygodnia, by nie pojawiło się coś nowego. Rzadko jednak trafiają się projekty na taką skalę: ambitne przedsięwzięcia zmieniające całą grę. Tym razem opowiemy wam o modyfikacji do Gothica 2: Nocy Kruka, która wprowadza szereg zmian i nosi godną nazwę Revisioned.
Nie przedłużając, przejdźmy do najistotniejszych informacji o tym, co zmieniają twórcy. Po pierwsze, walka pozostaje klasyczna, ale została gruntownie przemyślana. Zrezygnowano z losowych trafień krytycznych – teraz obrażenia zależą od siły, umiejętności, statystyk broni oraz pancerza przeciwnika. Wprowadzono też zmiany w skalowaniu: rapier i inne bronie na zręczność mają 75% skalowania względem tego atrybutu, kostury korzystają w 25% z many, a kusze skalują się w pełni z siły. Tarcze zapewniają dodatkową ochronę, lecz ograniczają rozwój stylu walki i uniemożliwiają korzystanie z broni wymagających zręczności. Z kolei oręż dwuręczny zyskał obrażenia obszarowe, co znacząco zwiększa jego przydatność.
Po drugie, zmniejszono barierę rozwoju magii – nauki run uczymy się za złoto, a nie punkty nauki, które teraz służą głównie do awansowania na wyższe kręgi, podobnie jak w pierwszej części Gothica. Dodano też możliwość niszczenia run w celu odzyskania kamieni.
{„alt” => „”, „caption” => „”, „imageUrls” => [„https://cdaction.pl/wp-content/uploads/2025/06/09/300d9cd6-86c8-4aca-8921-cab193cebaaf.jpeg”, „https://cdaction.pl/wp-content/uploads/2025/06/09/607daca6-8fac-4b44-90da-202567b37cbb.jpeg”, „https://cdaction.pl/wp-content/uploads/2025/06/09/9dfcb965-4e00-4de9-baf8-4fbb8e8273a8.jpeg”], „isStretched” => false}
Kolejną nowością jest system rzemieślnictwa z interfejsem inspirowanym Gothikiem 3 i modem New Balance. Wprowadzono dwa nowe atrybuty – alchemię i kowalstwo – rozwijane w proporcji 1:1 względem punktów nauki. Tworzenie przedmiotów jest teraz intuicyjne i wygodne: wszystko wykonujemy za pomocą myszy, widzimy wymagane składniki i efekty mikstur, a ilość wybieramy za pomocą suwaka.
Nie zabrakło też zmian w dubbingu. Zadbano o spójność głosów (w oryginale zdarzało się, że ta sama postać brzmiała inaczej), a do nagrań zaangażowano profesjonalnych aktorów. Nagrano nowe kwestie i reakcje, usunięto liczne powtórzenia, a wiele dialogów wzbogacono o komentarze do działań gracza z dodatku, co sprawia, że Noc Kruka lepiej łączy się fabularnie z podstawką.
Choć nie planowano rewolucji graficznej, Revisioned znacząco odświeża modele. Ser wygląda jak ser, rośliny są bardziej charakterystyczne, a bronie, pancerze i przedmioty zadaniowe mają teraz unikalne modele. Każda postać z imieniem posiada własną teksturę twarzy – w przyszłości również bezimienni enpece mają zyskać indywidualny wygląd.
Oprócz tego otrzymamy m.in. nowe ekrany ładowania z informacjami o świecie i poradami, nowe modele potworów, walki z bossami, pasek szybkiego dostępu, a także nowy system otwierania zamków. Jeśli chcecie zobaczyć, jak to wszystko wygląda w praktyce, odsyłam was do materiału Simon_Said, w którym prezentuje on rozgrywkę i komentuje wszystkie zmiany.
Na ten moment data premiery moda nie jest znana, jednak twórcy podkreślają, że stale poszukują współpracowników – w szczególności aktorów głosowych oraz skrypterów odpowiedzialnych za implementację nowych zaklęć, dialogów i funkcji.
Czytaj dalej
5 odpowiedzi do “Ten mod do Gothica 2 zmienia niemal wszystko. Poznajcie projekt Revisioned”
Dodaj komentarz
Musisz się zalogować, aby móc dodać komentarz.
Fajnie, ze po tylu latach ktos ciagle dlubie w Gothicu 2.
Podziwiam, ze ktos chce w to grac do tej pory.
Mi juz sie nie chce. Probowalem mody, ale to juz taki archaizm, ze szkoda zycia.
A wszystkie Gothici przeszedlem z Aracania wlacznie, ale (slowo klucz) w czasach kiedy byly nowoscia.
Tak samo Risen 1-3 i Elex 2 (jedynka gdzies mnie zaciela i nie ukonczylem).
O ile Elex 2 jeszcze dzisiaj jest zjadliwy tak wracac do Gothica? Nie…
Bo grać nie potrafisz i nie potrafisz też zapewne dostosować starej gry do dzisiejszych standardów pod względem rozdzielczości i sterowania.
Pewnie nie umiem, a na steamdecku odpalilem, pogralem i ta gra bez myszki i klawiatury jest niegrywalna.
No, ale nie znam sie, niech Ci bedzie, dla mnie wlasnie bedzie Gothic remake.
Tak samo Resident Evil 4 remake, po nim juz powrotu do klasyki nie bedzie mimo, ze Resident Evil 4 (2005) ukonczylem kilkanascie razy. Nowe nadpisze stae i tyle.
W Montezume Revenge tez juz nie gram bo wiesz, wyszedl Idiana Jones, a wczesniej Uncharted 🙂
To juz nie wroci i remake konieczny, pozniej dwojki i trojki, ktora mi sie takze podobala poza tym szukaniem 12 kielichow, jednego nie moglem znależć i kodem (cheatem) sobie go wygrnerowalem i tak gre ukonczylem.
Klasyki sa już malo grywalne.
Muzyka dobra do dzisiaj i teksty ale to na memy.
Gothic jest jak Amiga, dla.wiekszosci lepiej zachowac wspomnienia z lat swietnosci niz probowac zakrzywiac rzeczywistość i po wspolczesnych grach wracac do tego.
Dla takich ludzi jest Elex 1/2.
Jestem całkiem zainteresowany. Zmiany w balansie z Nocy Kruka, zwłaszcza w kwestii magii, kompletnie zabiły dla mnie ten dodatek mimo fajnego kontentu i wolałem poprostu grać w gołą dwójkę. Ten mod wydaje się w dobrej mierze zmieniać to czego nie lubiłem.
Ręka rękę myje widzę xd.