14.12.2023, 11:30Lektura na 2 minuty

Tesla: 2 mln aut do serwisu – powodem autopilot

Tesla wycofuje około 2 mln aut jeżdżących po amerykańskich drogach. Powód: autopilot i decyzja Krajowej Administracji Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego.


Grzegorz „Krigor” Karaś

To duży cios wizerunkowy dla firmy, która reklamowała autopilota i funkcję samodzielnego jeżdżenia jako główną przewagę swoich samochodów nad konkurencją.


To nie jest samochód autonomiczny

Ten bezprecedensowy krok związany jest z decyzją Krajowej Administracji Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego, która stwierdziła, że system autopilota może dawać kierowcom fałszywe poczucie bezpieczeństwa i łatwo zostać nadużyty w pewnych niebezpiecznych sytuacjach, w których technologia Tesli może nie być w stanie bezpiecznie poruszać się po drodze. Innymi słowy, używanie autopilota może prowadzić do wypadków – i teza ta, zdaniem Administracji, wynika z rzeczywistych zdarzeń, gdyż urząd przyjrzał się około tysiącu wypadków samochodów firmy Elona Muska.


W pewnych okolicznościach, gdy włączone jest automatyczne sterowanie, widoczność i zakres elementów sterujących tej funkcji może nie wystarczyć, aby zapobiec niewłaściwemu jej użyciu przez kierowcę.


NHTSA

Dochodzenie wykazało co najmniej osiem poważnych wypadków, które kosztowały życie kilku ofiar – każde z tych zdarzeń zostało zakwalifikowane jako takie, w którym funkcji autopilota w ogóle nie należało włączać. Jedną z konkluzji śledztwa NHTSA jest również fakt, że badane funkcje aut Tesli w rzeczywistości nie odpowiadają nazwom „autopilot” i „w pełni autonomiczna jazda”.


Co zrobi Tesla?

Interwencja serwisu ma sprowadzić się do wgrania aktualizacji. Co ciekawe, poinformowała o tym nie tyle Tesla, co amerykański regulator w swoim piśmie – widać więc, że dla firmy Elona Muska sprawa jest dość wstydliwa i najwyraźniej stara się ją po prostu bagatelizować. Z rzeczonego dokumentu wynika, że przedsiębiorstwo zgodziło się na przeprowadzenie aktualizacji oprogramowania, która ograniczy korzystanie z funkcji automatycznego sterowania, jeśli kierowca wielokrotnie nie wykaże, że jest gotowy do przejęcia kontroli nad samochodem, gdy wspomniana funkcja jest włączona. Z oświadczenia NHTSA wynika, że powiadomienia te będą przypominać kierowcom o konieczności trzymania rąk na kierownicy i zwracania uwagi na drogę.

To bez wątpienia trudna sytuacja dla Tesli. Firma bowiem reklamowała swoje auta jako zdolne do samodzielnej jazdy – co znajdowało oczywiście odbicie w cenie tych pojazdów. Kupujący musieli dopłacać za obecność zarówno autopilota, jak i funkcję Full Self Driving kwoty liczone w tysiącach dolarów.


Czytaj dalej

Redaktor
Grzegorz „Krigor” Karaś

Gdyby mnie ktoś zapytał, ile pracuję w CD-Action, to szczerze mówiąc, nie potrafiłbym odpowiedzieć. Zacząłem na początku studiów i... tak już zostało. Teraz prowadzę działy sprzętowe właśnie w CD-Action oraz w PC Formacie. Poza tym dużo gram: w pracy i dla przyjemności – co cały czas na szczęście sprowadza się do tego samego. Głównie strzelam i cisnę w gry akcji – sieciowo i w singlu. Nie pogardzę też bijatyką, szczególnie jeśli w nazwie ma literki MK, a także rolplejem – czy to tradycyjnym, czy takim bardziej nastawionym na akcję.

Profil
Wpisów589

Obserwujących23

Dyskusja

  • Dodaj komentarz
  • Najlepsze
  • Najnowsze
  • Najstarsze