Twórcy Ghostrunnera pokazują nową grę i zapowiadają dwie kolejne! Oraz duże zmiany w firmie
Projekt Cyber Slash w końcu został pokazany... ale niestety tylko za zamkniętym drzwiami. Twórcy ujawnili za to sporo informacji o kolejnej po Ghostrunnerze grze akcji, a także przyszłości firmy.
One More Level świętuje w tym roku swoje 10-lecie*. Odpowiedzialne za serię Ghostrunner studio stwierdziło, że to doskonała okazja, aby zaprezentować światu nową strategię firmy na najbliższe lata. Najważniejsza kwestia - możemy na razie zapomnieć o "duchobiegaczu". Przed nami jednak aż trzy nowe gry. Pierwsza to projekt o kodowej nazwie Cyber Slash. To niezły trolling ze strony twórców, bo chociaż "cybernetyczne cięcie" brzmi jak "Ghostrunner 3" albo coś podobnego, nie tylko nie jest to kontynuacja produkcji o cyberpunkowym parkourze, ale nie ma nic wspólnego z szeroko rozumianymi klimatami futurystycznymi.
Cyber Slash będzie za to również grą FPP, ale z gatunku soulslike i osadzoną w alternatywnych czasach napoleońskich. Na ten moment studio stawia wyłącznie na single player, a gra ma ukazać się w 2026 roku na PC, PS5 i Xbox Series X (Switcha ani Switcha 2 nie ma w planach). Więcej o moich wrażeniach z pokazu Cyber Slash przeczytacie w tym tekście (link za chwilę).
Tymczasem kolejna produkcja, o kodowie nazwie Project Swift, to z kolei... powrót do klimatów Ghostrunnera. Na oficjalną kontynuację czy spin-off pewnie nie ma co liczyć (prawa do gry nie są w posiadaniu One More Level, ale to oczywiście może się w przyszłości zmienić), więc pod tą czy inną nazwą trafimy do Neo Tokio. Na proceduralnie generowanych ulicach cyberpunkowego miasta będziemy ścierać się z wrogami lub/i wyzwaniami przede wszystkim w trybie kooperacji. Szczegółów czy choćby szkiców koncepcyjnych na ten moment brak, ale za przykład podano tryb Roguerunner.exe z Ghostrunnera 2. Premiera Project Swift zapowiedziana została na przedział 2027-2028, możliwe też, że najpierw gra ukaże się w modelu early access.
One More Level zapowiedziało, że ma w zanadrzu jeszcze jedną produkcję, ale o tej wiemy jedynie, że jest "słodką tajemnicą studia". Na osi czasu wskazano datę premiery jako 2029, ale traktowałbym to czysto teoretycznie. A czy "słodka tajemnica" okaże się Ghostrunnerem 3? Kto wie, nie zdziwiłbym się, gdyby właściciele marki, włoskie 505 Games, nie chcieli, aby w przyszłości ukazała się kolejna część.
Oprócz tego w najbliższych miesiącach w firmie zajdzie sporo zmian, a dwie mogą być szczególnie ważne dla graczy. One More Level rezygnuje z szukania wydawcy do Cyber Slasha, od teraz ma zamiar zająć się self-publishingiem, a to oznaczać będzie zdecydowanie gęstszą i bardziej swobodną komunikację z fanami. Druga rzecz - firma ma zamiar mocno postawić na AI jako wsparcie swojej produkcji.
Hasło "AI" dzisiaj, oczywiście, automatycznie zapala lampkę alarmową, tym bardziej, że za przykład tworzenie NPC w grach (ostatnio duży artykuł w tym temacie pisał u nas Paweł Kicman). Zapytałem twórców, jak mocno sztuczna inteligencja ma wkroczyć do akcji. Odpowiedź brzmiała: "Nie planujemy wykorzystać AI do kreatywnych zadań", a tworzeniem art-style'u mają dalej zajmować się artyści. Trzymam za słowo.
*Aha, z okazji 10 lat OML Radosław Ratusznik, game director Ghostrunnera 2, odwiedził spikaina i Bastiana w podkaście CD-Action Air. Opowiedział sporo fajnych rzeczy o zeszłorocznej produkcji i branży jako takiej, więc koniecznie obejrzyjcie. Zapraszamy też do lektury recenzji Ghostrunnera 2.
Czytaj dalej
Jestem szefem działów online w CD-Action. O gierkach piszę od 20 lat od gazetki szkolnej i fansite'ów, przez Playa, Komputer Świat Gry, Gamezillę, Gamikaze, Rzeczpospolitą, Gazeta.pl, Pixel, gry.wp.pl, po bycie redaktorem naczelnym Polygamii. Poza grami pielęgnuję kolekcję kilku tysięcy CD, winyli i kaset, piszę recenzje do magazynu Jazz Forum i prowadzę muzycznego peja The Seventies.