25.03.2011
Często komentowane 26 Komentarze

Twórcy Just Cause: „Jak zwalczyć piratów? Dać im pracę”

Twórcy Just Cause: „Jak zwalczyć piratów? Dać im pracę”
Piractwo to zjawisko, z którym wydawcy walczą na wiele sposobów, lecz żaden z nich nie jest idealny. W jednym z wywiadów prezes studia Avalanche (twórcy Just Cause) stwierdził jednak, że zna jeden, jego zdaniem skuteczny. Według niego, aby zwalczyć piratów, należy ich… zatrudnić.

Christopher Sundberg, szef szwedzkiego studia Avalanche stwierdził, że sposobem na piratów i hakerów jest zatrudnienie ich w swoich szeregach. Jak wyjaśnia:

Piractwo jest zawsze niepokojące i nigdy nie było pomocne.(…) Jednak 50% zatrudnionych u mnie osób pochodzi ze sceny hakerskiej.

Na pytanie, czy przyjmowanie do pracy takich osób jest rozsądne, stwierdził:

O tak. Zdecydowanie uważam, że jest to uczciwe podejście, pomyślcie o tym, jak ci ludzie muszą dopasować się do właściwej strony prawa. To jednak tylko jeden ze sposobów. Być może prawdziwi piraci za bardzo zeszli na drogę anarchii, aby kiedykolwiek pracować z nami w uczciwy sposób – ci goście postrzegają nas jako zło! W Szwecji jednak scena hakerów jest ogromna. Jak wiecie, z naszego kraju wywodzi się serwis The Pirate Bay. W społeczności hakerów znaleźliśmy sporo utalentowanych osób.

Choć powyższy sposób może faktycznie jest skuteczny, wydawcy w walce z piractwem korzystają jednak z bardziej „standardowych” metod, czyli zabezpieczeń DRM. A tych Sundberg jest wielkim przeciwnikiem. Jak mówi:

DRM nie powstrzyma piractwa. Karze po prostu ludzi, którzy zapłacili za grę. Jest całkowicie bezużyteczny. Zmuszanie ludzi do ciągłego bycia podłączonym do internetu [nawiązanie do zabezpieczeń Ubisoftu] oznacza brak szacunku do osób, które kupują PC-towe gry.

Według niego, zdecydowanie najlepszym sposobem na zażegnanie piractwa jest robienie lepszych, PC-towych gier, będących exclusivami tej platformy i wspieranych ciągłymi aktualizacjami. Jak tłumaczy:

Zawsze robimy PC-towe gry, ale nie lubimy [tworzenia wersji komputerowej, gdy robimy multiplatformową produkcję]. Zawsze byłem zdania, że powinniśmy projektować gry PC-towe specjalnie z myślą o pecetowcach. PC-towcy i konsolowcy są całkowicie różnymi typami konsumentów. Nieuczciwe jest tworzenie gry nie z myślą o klientach, którzy są twoim targetem. Wersje PC-towe zawsze są traktowane drugorzędnie, w stylu: .

Jak dodaje:

Zazwyczaj kończy się na robieniu portu, wymagającego mniej czasu, pieniędzy i kreatywności. Myślę, że to dość smutne. Jako branża powinniśmy potraktować PC, jako platformę poważniej. Każdy narzeka na piractwo, ale gdy chodzi o dodatki DLC lub usługi spolecznościowe, możliwości na komputerach są nieskończone. Chciałbym kiedyś stworzyć naprawdę dobrą grę PC-tową zaprojektowaną specjalnie z myślą o pecetowcach.

26 odpowiedzi do “Twórcy Just Cause: „Jak zwalczyć piratów? Dać im pracę””

  1. Piractwo to zjawisko, z którym wydawcy walczą na wiele sposobów, lecz żaden z nich nie jest idealny. W jednym z wywiadów prezes studia Avalanche (twórcy Just Cause) stwierdził jednak, że zna jeden, bardzo skuteczny. Według niego, aby zwalczyć piratów, należy ich… zatrudnić.

  2. Ludzie z takimi umiejętnościami jak hakerzy co tworzą cracka do gry powinni być zatrudnieni przez twórców gier i pracować przy zabezpieczeniach do gier .

  3. W wypowiedzi Sundberga popraw pisze DMR a powinno pisać DRM.|Co do hakerów to w pełni się zgadzam.|Może gdyby ich zatrudnili skończyło by się piractwo.|Mogliby oni pomagać twórcom gier tworzyć zabezpieczenia!

  4. Ludzie era piratów internetowych dopiero się zaczęła. Ostatnia piracka epoka zaczęła sie pod koniec XVIw. i trwała następne 200 lat. Zwykłym zatrudnianiem piratów przeciwko im samym ich nie zwalczymy. Nie ma tak łatwo. Jak to mówiła ś.p. Kobieta Pracująca ,,Każda broń powołuje do życia antybroń: miecz powołał tarczę, a DRMy cracki. Uważam że tak łatwo się piratów nie pozbędziemy, bo w każdym zabezpieczeniu jest luka, każdą fortecę można zdobyć.

  5. @portier ta i się zakończy tak jak wtedy twórcy się zbiorą opłaca najemników / bądź innych hakerów którzy rozwalą piratowi jego kompa.

  6. dobrze ludzie od JC mówią..

  7. @portier przyczepię się tylko do jednego elementu: epoka piratów skończyła się w XVIII stuleciu? Piraci (morscy) są do teraz, czego przykładem może być chociażby Somalia…

  8. Infinity5858 25 marca 2011 o 20:22

    @Ray90 tez tak uwazam!

  9. @portier chciałeś powiedzieć „cracki powołały drm” bo te były przed epoką tego rodzaju zabezpieczeń

  10. W pełni zgadzam się z twórcami JC ale wstyd mi za crackerów którzy zdradzają społeczność i pracują nad zabezpieczeniami!

  11. Ale… co ma pirat do hakera?|”aby zwalczyć piratów, należy ich… zatrudnić.”|Totalny bezsens. Czy Sundberg w ogóle wie, kto to jest pirat? Ciekawe, może gościu, który np. robił modele postaci w Just Cause 2, został zatrudniony, bo pożyczył grę od kolegi i ją scrackował…

  12. marcin78232 25 marca 2011 o 22:10

    „Chciałbym kiedyś stworzyć naprawdę dobrą grę PC-tową zaprojektowaną specjalnie z myślą o pecetowcach.” no to czekamy 😉

  13. Zatrudnić można zdolne jednostki, ale nie zwykłych złodziei, nie tędy droga.| Facet ma ciekawą koncepcję, ale dopóki nie będzie tak działała większość rynku, to nic z tego nie wyjdzie.

  14. Ja gram na PC ale śmigam na padzie od xbox360 to jakim ja jestem graczem konsolowym czy Pc-towym?

  15. @Kowal08 – A grasz na kompie czy na konsoli? …

  16. Gram na kompie ale używam pada 🙂 Brzmi to jak herezja?

  17. @Kowal8|Jeśli na tym padzie grasz w FPSy, to tak 😛

  18. Zauważcie, że piraci chcą coraz więcej za darmo. Nie ma już zwrotu „support developers, buy the game if you like it”, ale „don’t buy the game, we will crack multiplayer anyway”… Chociaż w sumie z powodu tych dedyków i modów należało się trochę MW2, którego matchmaking na pececie jest zabugowany i nie sądzę, by wprowadzenie patcha go naprawiającego zajęłoby im dłużej niż 7 dni… Zaraz po włączeniu gry można iść zrobić kanapkę i wrócić i poczekać jeszcze minutę, by zaczęło wyszukiwać gry…

  19. Wniosek ? Gry FPS na pececie MUSZĄ mieć dedyki, inaczej firma, która tworzyła MM chrzani po jakimś czasie całą jego mechanikę…

  20. To jest dobry pomysł !

  21. Dobrze gada, polac mu! |Ale JC3 niech jednak wyda na PC 😉

  22. Zatrudnić w braży? Ba, zatrudnić w ogóle. Większość piratów, których znam, to nastolatki i/lub bezrobotni, których nie stać na gry. Jak się pracuje samemu, to łatwiej docenia się pracę innych, jak się ma kasę, najlepiej taką własnoręcznie zarobioną, to z dumy, a jak nie, to z nawet i z bytowego szowinizmu chętniej się kupuje luksusowy towar.

  23. @wonrz – absolutna racja.

  24. ciekawe czy sam na to wpadł czy ktoś mu pomógł(czyt. wyczytał w internecie, userzy zawsze takie rzeczy piszą przy każdej większej aferze) a poza tym dla hakerów bardziej liczy się sława, a jak wiadomo nici ze sławy gdy pracujesz w firmie- pochwały zbiera firma nie ty

  25. to może jeszcze złodzieji w banku zatrudniać

  26. MasterDaniel96 27 marca 2011 o 14:57

    do wonrz – tu nie chodzi o takich „piratów” co ściągają sobie gry, ale o takich które te gry piracą (umożliwiają granie za darmo) Mam na myśli takie grupy jak: Razor , Skidrow itd. , Ale tak czy siak, wszystkich nie zatrudnią, za dużo ich

Dodaj komentarz