29.09.2011

Twórcy Star Wars: The Old Republic – „Wciąż jest miejsce na płatne MMO”

Twórcy Star Wars: The Old Republic – „Wciąż jest miejsce na płatne MMO”
Jakiś czas temu John Smedley, szef Sony Online Entertainment, stwierdził, że Star Wars: The Old Republic będzie ostatnim dużym MMO z abonamentem. W jednym z wywiadów założyciele studia BioWare stwierdzili jednak, że zawsze będzie miejsce na płatną zawartość i jest za wcześnie, aby wyrokować, że dany model jest już „martwy”.

Ray MuzykaGreg Zeschuk, założyciele i szefowie BioWare udzielili niedawno wywiadu serwisowi IndustyGamers. Odnieśli się w nim do słów Johna Smedleya, według których Star Wars: The Old Republic będzie ostatnim dużym płatnym MMO. Zeschuk uważa, że zawsze znajdzie się miejsce dla płatnych sieciówek. Popiera go Muzyka.

Jak mówi:

Istnieje znacznie większa niż kiedykolwiek wcześniej konkurencja ze strony gier społecznościowych i F2P oraz innego rodzaju rozrywki o pieniądze klientów, co jest bardzo zdrowe z perspektywy całej branży. Zgadzam się jednak z Gregiem, że istnieje miejsce dla kilku produktów opartych na abonamencie lub innym płatnym modelu biznesowym. Muszą jednak one na to zasłużyć, zdobywając zaufanie konsumentów i przewyższając ich oczekiwania. Myślę, że The Old Republic zdecydowanie należy do płatnych sieciówek z najwyższej półki. Tak wynika z opinii graczy i zebranych danych.

Jak dodaje Zeshuck:

Jest za wcześnie, aby mówić, że jakikolwiek model biznesowy jest już martwy. To tak, jakby powiedzieć: . Zmieniły się w coś innego, ale ciągle są obecne.

Jak wyjaśnia Muzyka:

Z zebranych opinii wynika, że pomimo tego, iż MMO są sieciowym doświadczeniem, gracze wciąż lepiej bawią się grając samotnie. 60% z nich lubi grać samemu w sieciówce. Musimy przystosować ten rodzaj rozgrywki, a także umożliwić łączenie się w dowolnym momencie w grupy. To wielkie wyzwanie, ale rozumiemy nasze cele i stawimy im czoła.

Zeshuck uważa, że teraz jest idealny moment na premierę Star Wars: The Old Republic. Jak mówi:

To ekscytujące wprowadzać teraz tę grę. Do premiery pozostało niewiele czasu i postrzegamy ją, jako ogromną szansę – uważamy, że rynek jest na nią gotowy. Brakuje na nim czegoś nowego, świeżego i naprawdę potężnego; nasze badania pokazują, że wiele ludzi czeka na tę produkcję. Widzimy ogromne zapotrzebowanie na nią i zamierzamy ją długo wspierać.

Jak podsumowuje Muzyka:

WoW istnieje na rynku już od około 7-8 lat, co jest długim okresem. Bardzo szanujemy pracę Blizzarda, która była dla nas inspiracją, ale wierzymy, że mamy innowacyjne elementy odróżniające naszą grę. Uważamy też, że mamy najlepsze cechy świetnych MMO, a także kilka rzeczy, które zaskoczą i zachwycą fanów. A opinie graczy były niesamowite – po zagraniu w The Old Republic mówili, że bardzo trudno jest im powrócić do tradycyjnej sieciówki nie angażującej emocjonalnie i nie posiadającej tej fabuły, wyborów oraz konsekwencji.

Dodaj komentarz