22.03.2025, 14:15Lektura na 2 minuty

Unia Europejska uderza w mikrotransakcje w grach. Wprowadzono nowe zasady dotyczące wirtualnych walut

Komisja Europejska wraz z CPC Network opublikowały nowe zalecenia dla developerów.


Adam „Adamus” Kołodziejczyk

Niewątpliwie jednym z największych problemów branży gier są obecnie wszędobylskie mikrotransakcje i ogółem agresywne próby sięgania coraz głębiej w portfele graczy. Niezwykle irytujące są chociażby systemy, w których musimy najpierw zakupić specjalną walutę, jaka pojawia się w danej grze, by następnie za jej pomocą nabyć konkretne przedmioty czy skiny. Doskonale znana wielu graczom jest sytuacja, w której kupując takie wirtualne monety, brakuje nam tylko paru z nich, by dokonać zakupu jeszcze jednej rzeczy, co oczywiście ma nas zachęcić do dalszego wydawania prawdziwych pieniędzy.

Na szczęście Komisja Europejska wreszcie nie tylko przyjrzała się tym antykonsumenckich praktykom, ale też podjęła bardzo konkretne działania, które mają ograniczyć stosowanie takich systemów w grach. Wszystko zaczęło się od skargi złożonej przez Szwedzkie Stowarzyszenie Konsumentów dotyczącej gry Star Stable Online. Komisja Europejska wraz z Siecią Współpracy w zakresie Ochrony Konsumentów (CPC Network) ustaliły, że produkcja narusza unijne przepisy dotyczące ochrony konsumentów i zwróciły uwagę np. na bezpośrednie nakłanianie dzieci do kupowania wirtualnej waluty czy stosowanie technik wywierania presji.

W związku z tą interwencją CPC Network wraz z Komisją Europejską opublikowały także zbiór wytycznych, które mają pomóc w walce ze wspomnianymi praktykami. Jak czytamy na stronie Unii Europejskiej, zasady te obejmują m.in.:

  • jasne i przejrzyste ceny, a także informacje przedzakupowe;
  • zakaz stosowania praktyk ukrywania kosztów cyfrowej zawartości, a także technik zmuszających konsumentów do zakupu wirtualnej waluty;
  • respektowania prawa konsumentów do odstąpienia od umowy;
  • szczególne uwzględnienie ochrony dzieci.

Nowe zasady są odpowiedzią na obawy, jakie zgłaszała Europejska Organizacja Konsumencka (BEUC) i mają one stworzyć bezpieczniejsze oraz bardziej przejrzyste doświadczenie dla graczy. Dowiedzieliśmy się również, że zorganizowane zostaną warsztaty, podczas których firmy z branży gier będą przedstawiać kolejne rozwiązania i dalsze wytyczne. Komisja Europejska informuje natomiast, że będzie monitorować wdrażanie tych zaleceń, a jeśli będzie to konieczne, podejmie dalsze kroki w celu wyeliminowania kolejnych nadużyć.


Czytaj dalej

Redaktor
Adam „Adamus” Kołodziejczyk

Za dzieciaka miłość do świata gier zaszczepiły we mnie erpegi (głównie pierwsze Baldury, Fallouty i Gothiki). Dziś mogę śmiało powiedzieć, że choć wciąż jest to mój ulubiony gatunek, to potrafię znaleźć coś dla siebie w niemalże każdym typie rozgrywki. Poza tym uwielbiam wciągać w medium gier osoby, które zupełnie go nie znają.

Profil
Wpisów552

Obserwujących2

Dyskusja

  • Dodaj komentarz
  • Najlepsze
  • Najnowsze
  • Najstarsze