17.05.2011
Często komentowane 94 Komentarze

Valve: „Internetowi frajerzy powinni płacić za gry więcej”

Valve: „Internetowi frajerzy powinni płacić za gry więcej”
Valve słynie z niecodziennych pomysłów i ekscentrycznego podejścia do branży rozrywkowej - jak i ile według nich powinno się płacić za gry? Według szefa studia: wszystko powinno zależeć tylko i wyłącznie od... gracza.

Gabe Newell w wywiadzie dla Develop powiedział tak:

Branża komputerowa działa na przestarzałym modelu sprzedaży, którym jest „jedna cena dla każdego”. To jest bug w systemie – coś, co chcemy rozwiązać naszą filozofią tworzenia produktów rozrywkowych. To, co chcemy wprowadzić, to indywidualny sposób płatności optymalny dla każdego użytkownika (…). Chcemy dać naszym klientom – wszystkim klientom – ogromną ilość opcji i możliwości płacenia za dostarczany przez nas content. Przykładowo – i to jest coś, czym powinniśmy się zająć wszyscy, jako branża – można brać od klientów tyle pieniędzy, ile „jest z nich radochy”. Do niektórych, kiedy tylko pojawią się na serwerze, zbiega się od razu masa ludzi. Inni, kiedy tylko się pojawią, sprawiają że wielu wychodzi. Powinniśmy mieć jakiś sposób wyłapywania tego, jakiś sposób nagradzania ludzi, którzy są 'dobrzy’ dla całej społeczności.

A co wtedy? Nic prostszego:

W praktyce: bardzo lubiana osoba powinna dostać DotA 2 za darmo tylko dzięki temu, jak sprawdziła się w Team Fortress 2. Z drugiej strony: frajer który denerwuje wszystkich dookoła powinien mieć możliwość grania, ale jednocześnie zapłacić pełną cenę gry i jeszcze dodatkowe sto dolarów za pozwolenie na odzywanie się. Ale to tylko jeden przykład. Drugą opcją jest sprawdzenie, jak ludzie chcą płacić za dodatki i przedmioty. Niektórym podoba się płacenie dolara, a potem kolejnych dolarów w kółko, podczas kiedy inni chcą się odróżniać – chcą prowadzić serwery i tworzyć mody. Każda z tych osób powinna reprezentować inny model płatności dla całej społeczności.

Jak myślicie – dobry pomysł? Czy raczej Leeeeeeroy Jenkins i do przodu?

94 odpowiedzi do “Valve: „Internetowi frajerzy powinni płacić za gry więcej””

  1. Mariusz Saint 17 maja 2011 o 15:41

    GabeN

  2. Bardziej pasuje „[beeep]”, niż „frajer” 😛

  3. Abonament za bycie idiotą internetowym? OH YES! Nic tylko ten plebs przesiać. Popieram. Anonimowość internetowa co niektórym w głowach poprzewracała. Fajnie by było jakby taki idiota który więcej czasu spędza na bluzgi niż na granie musiałby płacić więcej.

  4. DotA 2 <3 chętnie przyjmę za darmo 😀

  5. Świetny pomysł

  6. Ta wszystko ładnie pięknie… Tylko jak ktoś kogos ma oceniać i nagle okaże się, że nie jesteś taki lubiany jak ci się wydawało i zamiast dostać grę za FREE, będziesz za nią bulił 50% więcej, bo jakiś gang frajerów dał ci dupną ocene! I co myślicie, że i tacy sie nie trafią. Jak nie bedzie jakiegoś sensownego systemu sprawdzania lub przyznawania ocen graczą to wątpie, aby to miało ręce, nogi, a tym bardziej głowę.

  7. Taki system by był możliwy gdy to gracze oceniają szkodliwość innego gracza. System automatyczny odpada gdyż mogłoby dojść do wielu nieporozumień, a jeśli każdy by pokazywał dowody typu nagranego gameplaya gdzie takowy gracz przeszkadza to byłby problem dla firmy aby ta zatrudniała ludzi do sprawdzania tych dowodów.

  8. Gabe zwyczajnie jaja sobie robi ;p Oczywiście, możliwe, że rozpatrują opcję nagradzania społeczności, ale w ocenianie szkodliwości i karanie graczy, nie wierzę.

  9. Ta bo ktoś jest mniej lubiany to ma płacić więcej? To w związku z tym, że przez to co powiedział go znielubiałem nie powinien dostawać pensji? Nie? to czemu ja mam płacić więcej -_-

  10. Co do oceniania gracza. Ktoś by nie miał talentu do gry mimo iż by ją lubiał i co? Zawistni „PRO” gamerzy by go minusowali i taki biedak tylko za to, że mu słabiej idzie będzie musiał płacić więcej -_- Np. ja mam od dziecka brak koordynacji ruchowo-wzrokowej i nie idzie mi tak dobrze w FPSY. Więc co? mam płacić więcej bo nie idzie mi tak dobrze jak innym? Bull shit.

  11. Leeeeeeeeroy Jenkins!

  12. aleksdraven 17 maja 2011 o 16:08

    Gaeb, Gabe…co się z tobą dzieje?? nie pomyślałeś ze danie takich „narzędzi” pozwalających decydować kto jet dobry a kto jest Bee społeczeństwu które raczej na ogół wymyka się wszelkiej logice czy moralności i będące na dodatek doprawione szczyptą egoizmu, itp?? oj matko, źle się dzieje w państwie growym. Nie wiem wtedy czy oceny byłyby wtedy poparte logiką( a nie ze jakaś grupka noobów da mi ujemne punkty bo nie pomogłem im w zdobyciu jakiegoś aczika)

  13. aleksdraven 17 maja 2011 o 16:09

    Ale spoko, spoko jest druga strona medalu. Może nie było by to całkowicie moralne ale taki system wywarł by na ludziach pozytywne zachowanie, byli by milsi, skupiali się na grze, itp. Słowem stali by się lepsi.

  14. @KoichiSan – Czytanie ze zrozumieniem… Chodzi o to, że takie neokidy by miały płacić, co latają w kółko i krzyczą noobami na wszystkich zamiast po prostu grać. A nie o to, że ktoś ma słabe staty czy coś 🙂

  15. Leeeeeeeeroy Jenkins!

  16. A@Shiniro ale tu chodzi o to, że gracze by minusowali innych graczy. A ponad 90% z nich minusowało by również „słabych statowo graczy” by Ci dostali nauczkę. Może nie? Często słyszę „noob” itp. jakby to była moja wina, że mogę grać lepiej :/ I co? od razu od takich dostaje minusa „bo przeze mnie przegraliśmy” mimo iż w drużynie jest jeszcze 5 chłopa, którzy też nie dali rady. Ale co tam, lepiej się wyżyć na najsłabszym.

  17. *że nie mogę grać lepiej”

  18. @KoichiSan nie tylko słabych graczy. Tych najlepszych też. (że cheater itp. albo z czystej złośliwości) System oceniania przez graczy w tego typu elementach jest moim zdaniem skazany na porażkę.

  19. Leeeeeeeroy Jenkins!|Ale pomysł ciekawy.

  20. imho lehroy

  21. @agalin w sumie racja. No cóż widać taki Gabe wpada na „genialny” pomysł w kiblu ale nie za bardzo się w niego w głębia 😛

  22. hellghaasst 17 maja 2011 o 16:37

    fajny pomysł. No chyba, że to dla tych będą opłaty, co maja słabe statsy. Ja, zwłaszcza w shooterach( np.tf2) jestem słaby. ale żeby kazać płacic tym, co wkurzają, przeklinają , obrażają i cheatują to dobry pomysł.

  23. Nagradzanie uczciwych i „przyjaznych” graczy i karanie griefer’ów, cheater’ów i całej tej masy osób, które w trybach MP uważają się za pępek świata? Jak najbardziej, ale tylko wtedy gdy system będzie idealnie dopracowany i nie będzie możliwości dawania minusów/plusów osobom, które kompletnie na nie nie zasłużyły.

  24. Dobrze gada dać mu mleka!

  25. hellghaasst 17 maja 2011 o 16:46

    np. niedawno z kolegą byliśmy w GM multi na serwerze publicznym czy coś w tym stylu. w każdym razie można tam było spokojnie pograc. Super zabawa, aż pojawił się jakiś wiochmen i klnąc zaczął na nas nasyłać zombi i zrzucać ciężkie przedmioty, aż wynieśliśmy się z serwa. takiemu to powinni przywalić karę.

  26. Pomysł oczywiście innowacyjny – ale obawiam się, że będzie jak z wszelkimi ulgami w naszej kochanej Polsce – zniżki dostaną tylko „znajomi” i „cwaniaczki”, czasem rzeczywiście jakiś „dobry gracz” po to by pokazać, że pomysł działa i zamknąć wszystkim mordy. Jeśli w grę wchodzi obniżka obecnych cen to jak najbardziej – niech się komuś poszczęści, ale jeśli mam zapłacić więcej tylko dlatego że jestem szarym graczem i nic nie robię dla społeczności to krzyż na drogę (ten z krakowskiego rynku 😛 )

  27. A tak na marginesie – Frajer to osoba która daje się doić (naiwniak), więc nagłówek trochę wtopiony 😛 co się dość często wam zdarza, tylko po to by zachęcić na kliknięcie w dany artykuł… eh… brudne dziennikarstwo 😛 ale wam można wybaczyć =]

  28. No to świetnie. Skopało się tyłek jakiemuś niewychowanemu dzieciakowi? To wejdzie „na profil” i powie, że go źle potraktowałeś. I płać teraz więcej. Alternatywą jest przypadek w stylu EA/Bioware – nie mówisz jedynie pozytywnie o wydawcy? To płać więcej. Smarujesz i sie przymilasz? Płacisz mniej. Pewnie, system byłby całkiem miły, gdyby ludzie byli faktycznie uczciwi. Niespodzianka – nie wszyscy są, co skutecznie może posłać ten pomysł do piachu, jako wybitnie niesprawiedliwy.

  29. A jak niby odróżnią te te „dobre” i „złe” osoby ? |To by było nawet ciekawe ale jakoś tego nie widzę. Pewnie zaczną teraz „eksperymentować” heh.

  30. Ciekawi mnie, co w takiej sytuacji z osobami preferującymi Single Playera. Czy wtedy będą płacili pełną cenę, ponieważ nie polepszają atmosfery w grach z innymi ludźmi ?|Karanie cziterów/ piratów/ chamów jest jak najbardziej słuszne, ale nie rozumiem po co mają płacić więcej za grę. Jeśli gracz będzie musiał zapłacić o 100 zł. więcej, za to ,że się źle zachowuje i oszukuje, to zapewne ściągnie pirata, a wtedy twórcy/dystrybutorzy by psioczyli, że piractwo rośnie .

  31. Stalkerkiel 17 maja 2011 o 16:58

    Mam nadzieje ze nie zaczna ,banowac’ ludzi ktorzy sa lepszymi grgaczami od innych ktorzy wychodza jak na serv wbija klanowicz lub inny hardkorowy gostek.

  32. A niech robią co chcą, jak złodzieje wydają i okradają co roku graczy przy CoD to i Valve może obciążyć „złych graczy” takimi karami.

  33. Zaraz pewnie znalazłyby się grupy samopomocy, które dawałyby sobie nawzajem plusiki czy inne takie duperele…

  34. Czyli jeśli w realu przekonam 10 ludzi do kupna battlefielda 3, a potem oni będą grać więcej ode mnie to ja będę kiepski dla społeczności i zapłacę za grę 2 razy tyle, a moi znajomi będą grać za darmo? 😀

  35. Gieromaniak24 17 maja 2011 o 17:20

    Patent fajny, ale dużo ludzi miałoby za złe Valve, że dzieli graczy na „dobrych” i „złych”. Czekam więc na rozwinięcie tego pomysłu.

  36. Half-Life: Episode 3 za 20%, za fakt, że każdą część Half Life’a ukończyłem przynajmniej 2razy (widać to na rozegranych godzinach) i zrobiłem każdy achievment. Mnie się to podoba!

  37. SadystycznyOrzech 17 maja 2011 o 17:34

    Tak dobry pomysł, jak gram to wchodzą tylko znajomi na Lefciora ze mną 😀 Hahah Lepiej dla mnie. Ale to trochę bezsensu. Grałeś z kimś i wygrywasz (właśnie np. w Lefta) to on wychodzi. To jest konto na ciebie źle. Ojoj.

  38. ts… na drzewo z takimi pomysłami. Wartościowaniu graczy mówię stanowcze ”nie!”

  39. Albo ja mam taki pomysł: gracze CoD’a mają CoD’a za 2 razy więcej! Jak chcą sobie kupować co roku to samo, to co za różnica?

  40. brać się za piratów – ale na poważnie mi tu, a nie z DRM wyjeżdżacie! xD

  41. Nie brałbym tego na poważnie…

  42. @legoingr popieram 🙂

  43. @Piorunes a ja nie wiem co o tym myśleć. Nie znamy KONTEKSTU

  44. ts… na drzewo z takimi pomysłami. Wartościowaniu graczy mówię stanowcze ”nie!” <- chodzi o to, że gracze o wysokiej reputacji, którzy nie rzucają się z obelgami na wszystko co się rusza, a zachowują się przykładowo i mają jakiś wpływ w rozwój sceny mają być nagradzani za takie zachowanie. Co w tym złego?

  45. @Tressela, a czy to nie jest (częściowy) sposób na piratów. Kupisz grę, grasz w nią najlepiej jak potrafisz, a później dostajesz klucz do Bety (niech już będzie ten Half-Life 3) i kiedy inni ślinią się na widok wyłącznie trailerów, ty właśnie sobie pogrywasz, a później kupujesz to nie za 140 zł a 40zł. JA bym się skusił.

  46. @Elfhelm a to, że łatwo o nadużycia

  47. @AveKaja to NIE jest sposób na piratów, bo ci i tak nie grają na oficjalnych serwerach

  48. EvilScrappyCoCo 17 maja 2011 o 17:55

    Gaben, Gaben, Gaben. Ty z głową w chmurach, a Episode Three się sam nie zrobi…

  49. a to, że łatwo o nadużycia <- bo pewnie moderatorzy - pracownicy Valve będą kręcili. Skąd wiesz, że łatwo o nadużycia? Wiesz jaki system do tego zostanie użyty? Nie? To nie rzucaj bzdurnych tekstów.

Dodaj komentarz