Wiedźmin 3: Chorwacki muzyk oskarża CDP Red o kradzież jego aranżacji

Wiedźmin 3: Chorwacki muzyk oskarża CDP Red o kradzież jego aranżacji
Artysta narzeka, że polskie studio ignoruje jego próby kontaktu.

Elvis Stanić jest chorwackim muzykiem jazzowym, który w 2000 roku nagrał wraz z grupą wokalną Putokazi utwór „Naranča”, własną, oficjalnie zarejestrowaną aranżację kompozycji ludowej. Dwanaście lat później polski zespół folkowy Percival wydał album „Slava! Pieśni Słowian Południowych”, na której mogliśmy usłyszeć między innymi właśnie „Narančę”. CD Projekt Red zdecydował się na współpracę z Percivalem i wykorzystanie ich twórczości, w związku z czym bardzo podobna kompozycja, zatytułowana „Widow-maker”, pojawiła się na ścieżce dźwiękowej Wiedźmina 3. Dwa lata po premierze gry chorwacki muzyk skontaktował się ze studiem i poinformował o naruszeniu praw autorskich. CD Projekt zdecydował się na usunięcie „Widow-makera” z wszelkich kanałów dystrybucji cyfrowej (jak chociażby Spotify czy Google Play) oraz soundtracków dodawanych do gry na Steamie i GOG-u.

Sprawa mogłaby ucichnąć, a opinia publiczna nawet się o niej nie dowiedzieć, ale Stanić nie daje za wygraną. Jak donosi serwis GRY-OnLine.pl, muzyk domaga się od Redów zadośćuczynienia i twierdzi, że jego próby kontaktu są ignorowane. Artysta postanowił wystosować oświadczenie, w którym pisze, że jest zaszczycony wykorzystaniem jego twórczości w tak popularnej grze, żałuje jednak, że utwór został użyty bez jego wiedzy i zgody. Dodatkowo Stanić nie jest wymieniony jako autor w napisach końcowych. Chorwat wskazuje też, że co prawda Redzi nie ustosunkowali się do jego zarzutów, ale zdecydowali się usunąć piosenkę, co najpewniej oznacza, że otrzymali jego wiadomość. W swoim oświadczeniu muzyk pomija jednak zupełnie bardzo istotną dla sprawy kwestię Percivala i jego wersji „Narančy”.

Ani CD Projekt Red, ani przedstawiciele zespołu Percival nie skomentowali zaistniałej sytuacji. Sami oceńcie, czy „Naranča” i „Widow-maker” rzeczywiście brzmią podobnie:

35 odpowiedzi do “Wiedźmin 3: Chorwacki muzyk oskarża CDP Red o kradzież jego aranżacji”

  1. Jeśli autor pomija utwór wykonany przez Percivala jak na mój chłopski rozum powinien skontaktować się również z wykonawcą tego coveru, ale skoro zdecydował się tylko na pismo do CDPu pewnie za jakiś czas usłyszymy o pozwie na kilka milionów za wykorzystanie utworu. Wg mnie zwykły skok na kasę.

  2. Czy tylko ja nie widzę podobieństw?

  3. @YorDar|To samo pomyślałem. Nie znam zapisów prawa chorwackiego w zakresie praw autorskich pieśni ludowych, ale jeśli jest to utwór ludowy, to zapewne jest utworem ogólno dostępnym publicznie i przeróbka sama w sobie jest możliwa. Ten człowiek zapewne chce zarobić na fali popularności gry. Zaepne dojdzie do procesu i wypowie się biegły muzykolog czy rzeczywiście doszło do nielegalnego użycia utworu. I dziwi mnie, że Percival nie został pociągnięty do odpowiedzialności to rzezywiście zastanawiące. CDN.

  4. @Przemdył|Pewne naleciałości są, ale jak już wspomniałem od tego jest muzykolog. Jeśli okaże się, że facio chce naciągnąć Redów na kasę, to powinni oni go pozwać za zniesławienie, próbę wyłudzenia oraz narażenie wizerunku i działanie na ich szkodę. A wracając do kawałka. Został on usunięty zapewne na wszelki wypadek z dystrybucji, więc nie czerpią z niego zysków. Więc jasne że Redzi już nad tym pracują.

  5. A jeśli już, to Percival i Mikołaj Stroiński powinni się tłumaczyć na jakich zasadach i w jakim stopniu korzystali z inspiracji, skoro to oni odpowiadali za aranżację i przygotowanie utworu.

  6. Nie ma to jak dwa lata po premierze gry przypomnieć sobie o bezprawnym wykorzystaniu swojego utworu, akurat w tym czasie gdy pojawiają sie pierwsze wyniki sprzedażowe :v Kurła a myślałam że Sapa nikt już nie pobije, a jednak…

  7. Warto tu napomnieć, że sprawa jest nieco bardziej skomplikowana, bo chodzi o utwór ludowy i chorwat, by dowieść swoich praw (tj. udowodnić, że wykonanie Percivala to cover dokładnie jego aranżacji) musi wskazać cechy nadające unikatowości swojej interpretacji owego utworu. Tutaj już może pojawić się problem, bo znajdą się inne aranżacje, znacznie bardziej zbliżone do tworu Percivala.

  8. dxh11 – wydaje mi się, że niezbyt trudne jest wyobrażenie sobie, że są ludzie zupełnie odcięci od medium gier komputerowych. Jakoś nie widzę tego, jak 55 letni muzyk błyskawicznie orientuje się,że jakiś rzekomy cover (bo nawet nie wprost jego utwór), znajduje się w jakiejś świeżej marce, o której co prawda ludzie rozmawiają, ale raczej nikt z twojego otoczenia. Chciałoby się tu przytoczyć pewną wypowiedź pewnego Andrzeja o pewnych ludziach,ale trochę wyrozumiałości dla starszego pokolenia też nie zaszkodzi.

  9. @Aztek – Dokładnie. Co więcej Redzi i Percival mogą się bronić i tak pewnie będzie, iż nie znali wcześniej tej wersji, a ich źródłem był utwór oryginalny czyli ludowy i ich interpretacja opierała się na tym oryginale.

  10. @Aztek =Twój argument skierowany do dxh11 ma podstawy ale nie do końca. a od czego są agenci i orawnicy? Za co maja placone?! – Są od tego by dbać o interesy swego klienta i i pilnować, kto korzysta z jego dorobku.

  11. @Kaladin – male sprostowanie na GOG utwór nie został jeszcze usunięty z Soundtracka, chyba że z nowych egzemplarzy dostępnych w sprzedaży, bo u mnie (właśnie sprawdziłem!) Kawałek jest dostępny! Grę kupiłem w złotej edycji na jej premierę.

  12. A ja ze swojej strony uważam, że obecne prawo autorskie jest archaizmem, którego należy się pozbyć w obecnej formie. |Ten twór utrzymuje nas w zacofaniu, ludzie się boją pozwów, a w dzisiejszym świecie większość z tego co „wymyśliliśmy” bazuje na wiedzy poprzednich pokoleń (nie mówiąc że internet to jeden wielki śmietnik wtórności). |Wyobrażacie sobie, że patent na pasy bezpieczeństwa został rozdany za darmo? A ludzie się prują o to, że melodia bazująca na muzyce ludowej jest podobna do wtórnego utworu…

  13. Szczerze mówiąc, to tylko słowa w obu utworach są identyczne, bo chyba tym właśnie jest cover? Ale reszta dźwięków, tempo, styl – zupełnie inne. Jakoś na yt jest pełno coverów przeróżnych utworów muzycznych i nikt z tego problemów nie robi. Także Chorwat ewidentnie widzi tutaj możliwość skoku na kasę korzystając z popularności marki, może wzorował się na niejakim panie Andrzeju i jego „roszczeniach”.

  14. breakingartixz 10 kwietnia 2019 o 21:37

    @michałedek Również to przed chwilą sprawdziłem i niestety nie widzę tego utworu na liście (34 utwory, brak Widow-Maker

  15. @ breakingartixz| Kawałek ma 15 numer w setliście. Może to zależy od daty, kiedy kupiłeś grę, a ja załapałem się na taką wersję tuż przed usunięciem pliku z soundtracku. U mnie jest 35 kawałków.

  16. breakingartixz 10 kwietnia 2019 o 23:13

    @michałedek Gra kupiona w dniu premiery 🙂 W takim razie nie wiem, czemu miała by być taka zbieżość.

  17. Jakbym to w sądzie rozstrzygnął. Bo przedmiotem zapewne będzie utwór w rozumieniu aranżacji, nie tekst którego autorem jest ktoś inny. Jeśli trzeba gościowi zapłacić to powinni jeśli facet próbuje szczęścia to powinien być przygotowanym na lanie

  18. Poza tym z tego co pamiętam to facet nie może od nich chyba więcej niż zaprzestania wykorzystania dzieła wymagać.

  19. Gościu wyczuł kasę, więc będzie sprawę drążył. Według mnie oba utwory się od siebie różnią.

  20. Jeżeli to jest dzieło innego artysty, nawet podobne, to roszczenia powinny być kierowane do twórców plagiatu, a nie gry. CD Projekt Red korzysta z utworu Widow-maker, na którego używanie mają zgodę, a nie Narance. Dopiero po udowodnieniu plagiatu powinien kierować się do CD Projekt de facto, bo tak ciężko udowodnić czy to plagiat czy utwór inspirowany.

  21. Albo nawet „remix” w rozumieniu prawnoautorskim

  22. Z jednej strony coś musi być na rzeczy skoro CDP wycofał utwór. Z drugiej strony skoro Narancy też wywodzi się z muzyki ludowej to czy autor może mieć jakiekolwiek zarzuty o podobieństwa skoro sam pełnymi garściami czerpie z folkloru.

  23. @Arlekin|Niekoniecznie. Prawdopodobnie, nie chcąc kłopotów, wycofali tak na wszelki wypadek, a w międzyczasie czekają na opinię biegłych na wypadek procesu. A wtedy i Percival może się spodziewać roszczeń ze strony samych Redów, ponieważ może zaistnieć zarzut, iż ponieśli pewne straty przez niedopatrzenie muzyków. Pecival korzystając z tego utworu i innych oraz podpisując umowę z Cdp Red musiał zapewnić iż wykorzystane przez nich utwory albo są ich własnością lub mogą je wykorzystać w celach komercyjnych.

  24. „Naranča” to stara pieśń ludowa, do tekstu z pewnością nikt nie ma praw. Natomiast aranżacja Percivala (którą wykorzystuje „Widow-maker”) jest moim zdaniem znacząco inna. Moim zdaniem to tylko próba wyciągnięcia kasy, zwłaszcza że wydaje mi się bardziej logicznym oskarżenie przeciwko Percivalowi, a nie Redom – no ale oczywiście to nie byłoby takie głośne i nie można byłoby żądać tak dużej sumy.

  25. @michałedek to ma sens 🙂 Mnie w tym wszystkim tylko najbardziej zastanawia jak gość może mieć jakieś roszczenia skoro sam mocno się wzorował na folklorze. Równie dobrze Kaoma mogła by się przyczepić do kogoś za wykorzystanie melodii Lambady, którą sama zapożyczyła z wcześniejszych wykonań a która wywodzi się z kultury Kamerunu (jeśli mnie pamięć nie myli).

  26. @Arlekin|Serio?! Zawsze myślałem, że Lambada to oryginał. Właśnie sobie uświadomiłem, ile to już lat od tamtych czasów minęło.

  27. @michałedek, serio 🙂 Nie wiem tylko czy dobrze podałem pochodzenie tego utworu bo już dawno oglądałem filmik poświęcony temu utworowi. Powiem ci tylko, że zdziwiłbyś się ile klasyków zdziera z innych utworów. Na youtube jest ciekawy kanał o tym prowadzony przez gościa z RMF i tam było między innymi o Lambadzie. Polecam obejrzeć jeśli cię to ciekawi 🙂

  28. Ot ryzyko pracy nad materiałem ludowym. Tekst i linia melodyczna są w domenie publicznej. Aranż jest inny. Według mnie case lost. Percival miał prawo wykorzystać pieść ludową tak samo jak tamten muzyk. Próba wyciągnięcia kasy.

  29. Biorąc pod uwagę, że mamy do czynienia z pieśnią ludową, które tutaj jest przedstawiona w dwóch zupełnie innych aranżacjach, to gościu i tak powinien się cieszyć, że Redzi postanowili dla świętego spokoju ten utwór usunąć.

  30. Stanić jest śmieszny, bo sam tworzy na podstawie czyjegoś materiału, a potem żali się, że ktoś inny zrobił coś co brzmi podobnie. Hipokryta i tyle, a CDPR nie powinno się uginać tylko „dojechać cwaniaka”.

  31. Chętnie poznałbym stanowisko Redów – jak oni zapatrują się na tę sprawę. Bo żadnego oświadczenia jeszcze chyba nie wydali, skoro nawet nie reagują na pisma tego osobnika.

  32. „Brzmią podobnie” – No chyba nie xd. Trudno w takim gatunku zrobić coś brzmiącego totalnie inaczej więc naturalnym jest że takie piosenki są jakby „na jedno kopyto” w większości ale mimo wszystko te dwie są inne i słychać że to nie jest po prostu kopiuj wklej tylko z dodanym instrumentem lub dwoma. Gościu szuka łatwego rozgłosu albo kasy

  33. Nie powiem tutaj nic odkrywczego więc tylko wyrażę swoją opinię. Te dwa utwory mają jedynie ten sam tekst. Reszta jest zupełnie inna. W związku z tym możemy mówić, że Widow-Maker to cover albo inna aranżacja materiału źródłowego jakim jest utwór ludowy Naranča.

  34. skurczybyczek666 11 kwietnia 2019 o 18:14

    Rany boskie, nawet nazwanie utworu Percivala coverem byłoby w moim odczuciu nadużyciem. To powinno całkiem kończyć sprawę. Dodatkowo fakt stworzenia aranżacji ludowej pieśni (a więc w pewnym stopniu powszechnej i istniejącej od dawna) przez Chorwata sprawia, że temat jeszcze bardziej wygląda na bzdurny.

  35. Ach ten Elvis szkurczybyczek |Usunęli

Dodaj komentarz