YouTube testuje komentarze głosowe od twórców i zachęca do udostępniania swoich materiałów do szkolenia AI
Głosowe odpowiedzi twórców treści w komentarzach pod ich filmami to najnowsza testowana przez serwis funkcja.
Jak to zwykle bywa z testowymi funkcjami YouTube, sprawdzić może je wyłącznie niewielka grupa osób. Najnowsza z opcji pozwala grupce twórców dodawać komentarze głosowe jako odpowiedzi na komentarze pod swoimi filmami. Aby tego dokonać, należy kliknąć ikonkę fali dźwiękowej przy wstukiwaniu tekstu, a zamiast tego będziemy mogli nagrać nasz głos. Na ten moment odpowiedzi audio zamieszczać można jedynie ze sprzętu Apple wyposażonego w system iOS, niemniej wszystkie osoby, niezależnie od urządzenia, z jakiego korzystają, powinny mieć możliwość ich odsłuchiwania i wchodzenia z nimi w interakcję.
Kolejną z nowości wprowadzaną na YouTubie, aczkolwiek zdecydowanie mniej ciekawą z perspektywy użytkowników, jest możliwość wyrażenia zgody na wykorzystywanie naszych materiałów do szkolenia sztucznej inteligencji stron trzecich. Domyślnie opcja ta pozostaje wyłączona, tak że jeśli nie chcemy, aby wścibska AI uczyła się na naszym dorobku, nie musimy nic robić. Oczywiście ustawienie to tyczy się tylko i wyłącznie algorytmów zewnętrznych firm – nie mamy możliwości powstrzymania Google przed „pożyczeniem” sobie filmów z naszych kanałów celem uczenia własnej AI.
Postrzegamy to jako ważny pierwszy krok we wspieraniu twórców i pomaganiu im w osiąganiu nowej wartości dla ich treści w YouTube w erze sztucznej inteligencji. W miarę zbierania opinii będziemy nadal badać funkcje ułatwiające nowe formy współpracy między twórcami a firmami zewnętrznymi, w tym opcje autoryzowanych metod dostępu do treści.
Zgodę wyrazić możemy z poziomu YouTube Studio, aczkolwiek stosowna opcja może pojawić się dopiero za kilka dni, jako że zmiana jest wprowadzana stopniowo wśród wszystkich twórców. Otrzymamy przy tym możliwość wyboru firm, z jakimi chcemy podzielić się naszą twórczością. Wedle informacji pozyskanych przez serwis TechCruch, wśród nich znajdą się takie tuzy jak AI21 Labs, Adobe, Amazon, Anthropic, Apple, ByteDance, Cohere, IBM, Meta, Microsoft, Nvidia, OpenAI, Perplexity, Pika Labs, Runway, Stability AI oraz xAI.
Przedstawiciel YouTube potwierdził tę informację i przekazał, że wyżej wymienione przedsiębiorstwa są logicznym wyborem na partnerów ze względu na prowadzoną przez nie działalność z zakresu generatywnej sztucznej inteligencji. Nieco informacji dotyczących wykorzystywania treści z YouTube na rzecz szkolenia AI stron trzecich znajdziecie na stronie wsparcia Google, zaś wpis na witrynie YouTube Help rzuca nieco światła na wygląd procesu i stojące za nim zasady.
Czytaj dalej
Swoją przygodę z grami komputerowymi rozpoczął od Herkulesa oraz Jazz Jackrabbit 2, tydzień później zagrywał się już w Diablo II i Morrowinda. Pasjonat tabelek ze statystykami oraz nieliniowych wątków fabularnych. Na co dzień zajmuje się projektowaniem stron internetowych. Nie wzgardzi dobrą lekturą ani kebabem.