rek

Youtuberzy pozwani w związku z promowaniem giełdy kryptowalut FTX

Youtuberzy pozwani w związku z promowaniem giełdy kryptowalut FTX
Jakub "Jaqp" Dmuchowski
Youtuberom promującym upadłą już giełdę kryptowalut FTX postawiono zarzuty w związku z brakiem informacji na temat sponsorowania ich materiałów przez wspomnianą firmę.

Finansowi youtuberzy, którzy mogą ponieść konsekwencje swoich działań, to między innymi Jaspreet Singh, Graham Stephan oraz Andei Jikh. Pozew wystosowany został przez Edwina Garrisona, prywatnego inwestora, który w planach ma także sądowe batalie z CEO FTX, Samem Bankmanem-Friedem, jak i licznymi celebrytami, którzy przyczynili się do promocji upadłej giełdy kryptowalut: Tomem Bradym, Shaquillem O’Nealem, Larrym Davidem, Stephen Currym, Kevin O’Learym oraz wieloma innymi.

Materiał (chyba) sponsorowany

Powodem wystosowania fali pozwów przeciw wymienionym w poprzednim akapicie osób było ich niezastosowanie się do wytycznych Federal Trade Commision. Według nich influencerzy oraz wszelkiej maści internetowi twórcy treści zobligowani są do poinformowania odbiorców o tym, że prezentowany im materiał jest opłaconą reklamą.

Chociaż FTX sowicie opłacał pozwanych celem promowania swojej marki i zachęcania swoich zwolenników do inwestowania, pozwani nie ujawnili charakteru i zakresu ich sponsoringu i/lub umów sponsorskich, płatności i rekompensat, ani nie przeprowadzili odpowiedniego (jeśli w ogóle) procesu należytej staranności.

Do zarzutów odniósł się jeden z influencerów uwzględnionych w pozwie. Kevin Paffrath, bo o tym dżentelmenie mowa, w rozmowie z serwisem TechCrunch stwierdził, że oskarżenia są fałszywe.

To dość oczywiste, że kiedy regularnie mówimy „Hej, jesteśmy sponsorowani przez…” w naszych filmach lub „Dostarczone dla Ciebie przez…”, wiesz, że to jest reklama. Musimy nawet zaznaczyć małe pole na naszych filmach, które mówi „Hej, ten film zawiera płatną promocję”, a każdy z naszych materiałów dotyczących FTX ma małą stopkę, która mówi, że został opłacony.

Według pozwu wymienieni w nim youtuberzy mieli także brać udział w konspiracji z FTX i celowo wprowadzać konsumentów w błąd poprzez wmawianie im, że „wszelkie aktywa kryptowalutowe przechowywane na Platformie FTX były bezpieczne i nie były inwestowane w niezarejestrowane papiery wartościowe”.

Przewodniczący SEC, Gary Gensler, zapewnił, że istniejące przepisy dotyczące papierów wartościowych mają zastosowanie również w odniesieniu do kryptowalut. Odmiennego zdania jest jednak wielu przedstawicieli branży z nimi związanej. Ten brak jasności i przejrzystości sprawia, że zarówno firmom, jak i influencerom trudno jest się domyślić, kiedy przestrzegać bardziej intensywnych standardów dotyczących reklamy papierów wartościowych, a w jakich przypadkach nie muszą tego robić.

Osoby wymienione w pozwie zostaną pociągnięte do odpowiedzialności w momencie, gdy konta na platformie FTX zostaną uznane za papiery wartościowe. W takim przypadku youtuberzy, influencerzy, a nawet aktorzy będą odpowiadać za zatajenie informacji dotyczących wysokości uzyskanego sponsorowania.

Dodaj komentarz